عمومیکسب و کارهای برتر روز

چه چیزی قهوه رو خنثی میکنه

هر نوشیدنی یا خوراکی که ما در طول روز مصرف می‌کنیم در کنار فوایدی که دارد در صورت عدم استفاده صحیح یا به موقع می‌تواند برای سلامتی‌مان مضر و خطرناک باشد. قهوه یکی از رایج‌ترین سفارش‌هایی میباشد که در کافه یا مهمانی‌ها درخواست می‌کنیم. در حقیقت قهوه یکی از پرطرفدارترین و رایج‌ترین نوشیدنی‌ها، خصوصا در چند سال اخیر بوده است.

صحبت درباره فواید و مضرات این نوشیدنی بسیار است اما با‌توجه به نظر کلی متخصصان می‌توان گفت قهوه به نوعی یک ماده جادویی است؛ پژوهش‌ها نشان می‌دهد که انواع مختلف قهوه با کاهش خطر زوال عقل و تقویت سوخت‌و‌ساز بدن مرتبط است. به‌علاوه، وقتی قهوه می‌نوشیم انرژی زیادی از آن به‌دست می‌آوریم، اما ممکن است گاهی به‌صورت ناخواسته از برخی مزایای قهوه محروم شویم یا حتی نتیجه عکس از نوشیدن آن نصیب‌مان شود.

روش دفع کافئین از بدن

برای خارج کردن کافئین از بدن به صورت فوری، چند روش ساده وجود دارد:

  1. نوشیدن آب، سریعترین روش برای خارج کردن و دفع کافئین از بدن است.حداقل دو لیوان آب بخورید.
  2. شیر باعث می‌شود، اثر منفی قهوه خنثی شود.
  3. ورزش کردن و تحرک زیاد باعث می‌شود بدن انرژی اضافی کافئین را مصرف کند.
  4. خوشبختانه کافئین خیلی زود از بدن دفع می‌شود. بنابراین جای نگرانی نیست. اگر بتوانید چند دقیقه صبر کنید، همه چیز به روال عادی بر می‌گردد. سعی کنید خودتان را مشغول کنید تا کافئین دفع شود.
  5. مصرف دمنوش‌های آرامبخش باعث می‌شود کافئین زودتر از بدن خارج شود.
  6. ویتامین C مصرف کنید. خوردن مرکبات می‌تواند کافئین را خنثی کند. برای و وارد سایت شوید و اطلاعات جداگانه قهوه ها را مطالعه نمایید. کافی است از محصولات ما دیدن فرمایید و قهوه‌ی مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

چگونه اثر قهوه را از بین ببریم

اگر به دلیل مصرف قهوه و اسید‎‌های موجود در آن، دچار رفلاکس شده و اسید معده شما را آزار می‌دهد، راه‌های مختلفی برای تهیه نوشیدنی مورد علاقه‌تان وجود دارد. محصولات حاوی کلسیم مانند شیر کمک می‌کند که اسیدها را خنثی کند، اما بهترین راه برای لذت بردن از قهوه به خنثی کردن اسیدهای موجود بستگی ندارد. شما می‌توانید دانه‌های قهوه‌ای را انتخاب کنید (برای خرید قهوه با کیفیت می‌توانید از طریق فروشگاه خوش کالا اقدام نمایید) که به طور طبیعی از نظر دارا بودن اسیدها پایین تر است یا با تغییر در نوع سائیدن، برشته کردن و روش دم کردن آن باعث کاهش اسیدیته نوشیدنی مورد علاقه خود می‌شوید.

اسیدهای موجود در قهوه حدود 30 نوع اسید در دانه‌های قهوه شناسایی شده‌اند. بسیاری از آنها آشنا هستند زیرا معمولا در غذاهای دیگر نیز یافت می‌شوند، مانند اسید سیتریک در پرتقال، اسید مالیک در سیب و همچنین اسید استیک که در سرکه یافت می‌شود. فراوان‌ترین اسیدهای قهوه متعلق به یک گروه بزرگ به نام اسید کلروژنیک است. طبق بررسی طب جایگزین و مکمل مبتنی بر شواهد در آگوست 2013، این اسیدها آنتی اکسیدان‌هایی هستند که ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهند.

اسید کلروژنیک همچنین یکی از ترکیبات موجود در دانه‌های قهوه سبز است که ممکن است از کاهش وزن پشتیبانی کند. کلسیم اسیدیته را خنثی می‌کند. کلسیم به عنوان یک عنصر در آنتی اسیدها مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا اسید معده را خنثی می‌کند. شما می‌توانید یک اثر مشابه کلسیم را در قهوه با اضافه کردن شیر یا خامه دریافت کنید. شیر کم چربی سالم ترین انتخاب است زیرا 1 قاشق غذاخوری از آن، چربی کمی دارد و هنوز کمی بیشتر از خامه‌های سنگین یا نصف کلسیم مورد نیاز را فراهم می‌کند.

شما همچنین می توانید انواع محصولات مبتنی بر کلسیم را پیدا کنید که به خنثی کردن اسیدیته کمک می‌کند. آنها اغلب به نام‌های مربوط به تعادل pH، تقویت کننده‌های قلیایی و تسکین اسید فروخته می‌شوند. بعضی از محصولات پودری بدون طعم برای مخلوط کردن به قهوه طراحی شده است، در حالی که محصولات دیگری مانند قرص‌هایی نیز وجود دارند که بعد از نوشیدن برای آرامش معده، باید بلعیده شوند.

دم کردن سرد باعث کاهش اسید می‌شود. یک راه مطمئن برای کاهش اسیدیته در قهوه شما، استفاده از یک فرآیند دم کردن سرد در انواع قهوه از جمله قهوه فوری، قهوه ترک، قهوه روبوستا و… است. شما ممکن است آن را به عنوان قهوه سرد، سبک کیوتو و یا سبک Toddy شنیده باشید. این سبک از قهوه با خیساندن دانه‌ها به مدت 24 ساعت در آب سرد تهیه می‌شود. در مقایسه با استفاده از آب گرم، آب سرد کمتر باعث استخراج اسیدهای طبیعی قهوه می‌شود. درنتیجه، بر اساس اطلاعات تولید کنندگان، قهوه شما نسبت به یک فنجان معمولی از قهوه داغ، حدود 70 درصد کمتر اسیدی است.

تفاوت در برشته کردن، سائیدن دانه‌ها  دانه‌های برشته شده و تیره قهوه، اسید کمتری از دانه‌های روشن تر نگه می‌دارند. به گفته انجمن شیمی آمریکایی، زمان اضافی برای بودادن، همچنین ترکیباتی را ایجاد می‌کند که باعث توقف تولید اسید در معده می‌شود. اندازه سائیدن، معمولا با توجه به دستگاه اسپرسوساز مباشی 2033 و سرعت جریان آب برای عبور از قهوه تعیین می‌شود. اگر انتخابی دارید، به سراغ قهوه، قهوه ای رنگ خرد شده بروید که اسید کمتری از یک قهوه ریز و کامل خرد شده دارد.

درمان مسمومیت با کافئین

برای درمان مسمومیت با کافئین این اقدامات را انجام دهید:

  • به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است داروهایی برای کاهش علائم کافئین مانند تند تپش قلب یا اضطراب تجویز کند.
  • استراحت کنید. بهتر است در مکانی آرام و آسوده باشید تا بدنتان بتواند کافئین را دفع کند.
  • مایعات بنوشید. آب فراوان می‌تواند به دفع سریع‌تر کافئین کمک کند.
  • به خوردن مواد غذایی غنی از پروتئین و کربوهیدرات بپردازید. این مواد می‌توانند جذب کافئین را کند کنند.
  • اگر علائم شدید هستند مانند تهوع، استفراغ یا درد قفسه سینه، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
  • از مصرف مجدد کافئین خودداری کنید تا بدنتان بهبود پیدا کند

اگر قهوه زیاد خوردیم چکار کنیم

اگر قهوه زیاد خوردید، این کارها را انجام دهید:

  • بلافاصله به پزشک مراجعه کنید اگر علائم شدیدی مانند تهوع، استفراغ، سرگیجه یا تندتپش قلب دارید.
  • مایعات زیاد بنوشید مانند آب، آبمیوه و شیر برای دفع سریعتر کافئین.

مکافئین یک محرک طبیعی است که میلیون‌‌ها نفر روزانه آن را مصرف می‌کنند. بااین‌حال، مصرف بیش از چهار یا پنج فنجان در روز می‌تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد. اگر شما هم به دنبال این هستید  که چه چیزی قهوه را می‌برد، این مقاله را تا انتها بخوانید. در این مقاله علائم و نشانه‌هایی را بیان می‌کنیم که هنگام افراط در مصرف کافئین ظاهر می‌شوند و اینکه چه کاری برای کاهش بردن اثر آن انجام دهید.

میزان مجاز مصرف کافئین چقدر است؟

اکثر مردم‌ می‌توانند با خیال راحت 400 میلی‌گرم کافئین در روز مصرف کنند – معادل حدود 4 فنجان (945 میلی لیتر) قهوه. بااین‌حال، تحمل کافئین بر اساس سن، ژنتیک، وزن و توانایی کبد شما در پردازش کافئین متفاوت ‌است. علاوه بر این، برخی داروها مانند داروهای ضدبارداری خوراکی و داروهای قلبی ممکن است زمان گردش کافئین را در بدن شما افزایش دهند. زنان باردار باید مصرف کافئین خود را به 200 میلی گرم در روز محدود کنند، زیرا مصرف بیش از حد کافئین ممکن است خطر زایمان زودرس، سقط جنین و وزن کم هنگام تولد را افزایش دهد. کودکان به دلیل خطرات رشدی باید از مصرف کافئین پرهیز کنند و نوجوانان باید مصرف آنها را محدود کنند.

علائم کافئین بیش از حد در بدن چیست؟

دکتر جنیفر ویدر، متخصص سلامت زنان، می‌گوید: اساساً کافئین سیستم عصبی مرکزی شما را تحریک می‌کند و باعث می‌شود احساس بیداری و هوشیاری بیشتری داشته باشید. همچنین‌ باعث ترشح هورمون آدرنالین شده و باعث افزایش ضربان قلب می‌شود. علائم کافئین بیش از حد در بدن عبارت است از:

  • دشواری در تنفس
  • گیجی
  • درد قفسه سینه
  • استفراغ
  • ضربان قلب بسیار شدید و نامنظم
  • تشنج

از بین رفتن تاثیر کافئین چقدر طول می‌کشد؟

از بین رفتن کامل تاثیر کافئین به طور متوسط ​​حدود 1.15 روز طول‌ می‌کشد. اما پس از 10 ساعت، اکثر مردم تنها حدود 25 درصد از میزان کافئین اولیه را دارند. عوامل مختلفی‌ می‌تواند بر مدت زمان ماندن کافئین در بدن شما تأثیر بگذارد. نمونه‌هایی از این عوامل تأثیرگذار عبارتند از: ویژگی‌های فردی (سن/توده بدن/ژنتیک/سلامت)، مصرف همزمان سایر داروها، دوز مصرفی کافئین، و دفعات مصرف کافئین.

چه چیزی قهوه را خنثی می‌کند؟

در واقع، زمانی که کافئین وارد بدن شما شد، کار زیادی نمی‌توانید برای دفع کافئین انجام دهید. تنها راه خلاص شدن از شر آن این است که منتظر بمانید تا به طور طبیعی از بدن شما خارج شود. با این وجود،‌ می‌توانید چند کار برای به حداقل رساندن عوارض جانبی مصرف بیش از حد کافئین انجام دهید.

۱. صبر کنید. اثرات تحریکی کافئین معمولاً در 45 دقیقه اول مصرف قابل توجه است و‌ می‌تواند 3 تا 5 ساعت طول بکشد  علاوه بر این، ممکن است 10 ساعت طول بکشد تا کافئین به طور کامل از بدن شما خارج شود. اگر نگران کیفیت خواب خود هستید، بهتر است 6 تا 8 ساعت قبل از خواب مصرف کافئین را متوقف کنید.

۲. هیدراته بمانید. نوشیدن آب برای هیدراته ماندن در طول روز مهم است. نوشیدن آب به تسکین اضطراب ناشی از کافئین کمک‌ می‌کند. علاوه بر این، اگر به کافئین عادت ندارید، ممکن است به عنوان یک ادرار آور خفیف عمل کند و منجر به افزایش ادرار و مدفوع مکرر شود. اگرچه این امر برای کسانی که به طور منظم کافئین قهوه یا چای مصرف‌ می‌کنند نادر است، اما نوشیدن آب می‌تواند به کاهش برخی از این اثرات کمک کند.

۳. پیاده‌‌روی کنید. برای تسکین اضطراب و عصبانیت به پیاده‌ٰروی سبک بروید.

۴. نفس عمیق بکشید. اگر احساس اضطراب‌ می‌کنید، به مدت 5 دقیقه نفس‌های آهسته و عمیق بکشید. همچنین مدیتیشن را برای آرام کردن ذهن و سیستم عصبی خود تمرین کنید.

۵. غذاهای غنی از فیبر بخورید. خوردن ممکن است ترشح کافئین را در جریان خون کاهش دهد. غذاهای دیر هضم و غنی از فیبر مانند غلات کامل، لوبیا، عدس، سبزیجات نشاسته‌ای، آجیل و دانه‌‌ها را انتخاب کنید

۶. مکمل ال تیانین مصرف کنید. اگرچه این مکمل با اثرات محرک کافئین مقابله نمی‌کند، اما اسید آمینه این مکمل  ممکن است به تسکین اضطراب و کاهش فشار خون کمک کند. قبل از مصرف حتماً با دکتر خود صحبت کنید .