علمی و پزشکی

چینی ها مشکل استخوان ماهی را حل کردند

مردم دیگر نیازی به نگرانی در مورد گیر افتادن استخوان های ماهی در غذا ندارند زیرا محققان چینی می گویند ماهی کپور بدون استخوان است.

در جدیدترین مطالعه، محققان چینی اولین ماهی کپور صلیبی باستانی را کشف کردند.

کپور مصلوب یک کپور است. بدون سبیل و فلس های بزرگ است. آنها باله های نخاعی پیوسته ای دارند و اغلب ظاهر می شوند. این ماهی کفزی است و در آب های شیرین و شور زندگی می کند. ماهی بنتوس ماهی هایی است که در بستر دریا، دریاچه ها و رودخانه ها زندگی و تغذیه می کنند. این ماهی ها کف دریاها و رودخانه های پوشیده از شن، شن و گل را اشغال می کنند.

محققان مؤسسه تحقیقاتی شیلات هیلونگجیانگ آکادمی مهندسی و شیلات چین در مطالعه اخیر به رهبری گوی جیان فانگ و چن سونگلین این گونه جدید را در 14 ژانویه بررسی کردند. طبق گزارش‌ها، محققان با استفاده از روش‌های اصلاح ژن، گونه جدیدی را توسعه داده‌اند.

کپور ماهی محبوب آب شیرین است، با گوشتی لطیف و طعمی مطبوع، اما استخوان های بسیار کوچک آن خوردن یا فرآوری صنعتی آن را دشوار می کند. این ماهی از خانواده کپور ماهیان است. خانواده کپور (Cyprinidae) یکی از خانواده های مهم ماهیان آب شیرین است. این خانواده بزرگترین خانواده ماهی است و شامل 220 جنس و 2420 گونه است. تقریباً همه اعضای آن متعلق به آب شیرین هستند یا اگر در آب هزارتو زندگی می کنند برای پرورش باید وارد آب شیرین شوند.

از آنجایی که استخوان‌های کپور بسیار بزرگ هستند، تیم تحقیقاتی این موسسه پروژه‌ای را برای حل این مشکل در سال 2009 آغاز کردند و توانستند یکی از 1600 ژن مورد مطالعه را انتخاب کنند که نقش مهمی در کنترل رشد بین مهره‌ای داشت.

پس از دهه ها تحقیق، محققان از تکنیک های ویرایش ژن برای ایجاد جمعیت این کپور جهش یافته استفاده کرده اند. گونه جدید به خوبی رشد می کند و از نظر بصری از ماهی کپور معمولی متمایز نیست.

محققان ایجاد آن را گام مهمی در جهت ارتقای کیفیت گونه های کپور و افزایش مصرف آبزیان دانستند. آنها از زیست شناسان خواستند تا تحقیقات اساسی را ادامه دهند و صنعتی شدن را تشویق کنند تا دیگر انسان مجبور به بریدن استخوان ماهی نباشد.

محققان دانشگاه کشاورزی هاجونگ نیز اواخر ماه گذشته در حساب وی چت خود اعلام کردند که تیمی از محققان دانشگاه کشاورزی هاجونگ یک ژن کلیدی را شناسایی کرده اند که باعث رشد استخوان بین ماهیچه های ماهی در ماهی ووچانگ (یک گونه دیگر از کپور) می شود. آب در امتداد حوضه رودخانه یانگ شناسایی شده است. سیم نام رایج تعدادی از ماهی های آب شیرین است، به ویژه برای سیم.

پروفسور گائو زکسیا، رهبر گروه تحقیقاتی دانشگاه هاجونگ، گفت که از سال 2012 در حال بررسی این موضوع بوده است.

گائو می‌گوید: «بسیاری از مردم استخوان‌های ماهی را بلعیده‌اند و استخوان‌ها در خوراک آنها گیر کرده است، بنابراین من می‌خواستم گونه‌ای از ماهی خام پرورش دهم که بتواند صنعت ماهی را متحول کند.

تیم او اولین بیان ژن استخوان ماهی را کشف کردند و این کشف را با نام خود ثبت کردند. آنها به مدت هفت سال از تکنیک های ویرایش ژن برای آزمایش 50 ژن روی گورخرماهی، گونه ای از ماهی کپور با رشد سریع، با حذف ژن ها در یک زمان و سپس با مشاهده رشد فعلی و تغییرات در استخوان ماهی استفاده کردند.

گائو گفت که تیم تحقیقاتی آنها در سال 2018 ژن موثری را کشف کردند که می تواند استخوان های سیمی را تا 70 درصد کاهش دهد، اما این ژن اصلی نبود که بتواند روند تشکیل استخوان را به طور کامل متوقف کند. سرانجام، در سال 2019، این ژن کلیدی توسط محققان کشف شد و صدها گورخرماهی و فرزندان آنها که مورد آزمایش قرار گرفتند، مشخص شد که همه ماهی‌های باستانی هستند. گام گفت: این ژن کلیدی برای همه ماهی های استخوانی مشترک است.

پس از یافتن ژن کلیدی، محققان این ژن را به ماهی خام پیوند زدند تا ببینند استخوان ها رشد خواهند کرد یا خیر، که باز هم عملکرد این ژن کلیدی را تایید می کند. حذف ژن‌های اصلی در مار کبری ووچانگ، آمور یا مار کبری و کبرا مورد مطالعه قرار گرفته است.

46

دیدگاهتان را بنویسید