علمی و پزشکیکسب و کارهای برتر روز

کاشت مو برای قسمت های کم پشت سر

کسانی که موهای کم پشت و نازکی دارد ، حتما برایشان این سوال پیش آمده است که آیا کاشت مو برای موهای کم پشت امکان پذیر است یا خیر؟ موهای نازک و کم حجم مانند موهای پرپشت مورد پسند نیستند.افرادی موهای کم پشت دارند ، برای کاشت مو نیاز به تعداد جلسات بیشتری دارند ، تا بتوان گرافت های بیشتری استخراج کرد.اگر شما هم جز دسته افرادی هستید که موهای کم پشت و نازکی دارید ، می توانید برای انجام اقدام کنید.

بهتر است بدانید عوامل مختلفی مانند شل بودن پوست سر و میزان تراکم موهای ناحیه اهدا دهنده در نتیجه درمان بسیار تاثیرگذار است.متاسفانه این روزها بدلیل عدم برنامه ریزی درست و انجام پیوند مو برای کسانی که گزینه مناسبی برای کاشت مو نیستند ، باعث شده است که نتایج نامطلوبی از کاشت مو مشاهده شود. بروز این گونه ها فرد را مجبور می کند که ترمیم کاشت مو انجام دهد.

اضافه کردن گرافت برای برطرف کردن کاشت مو نادرست

در این روش گرافت های کوچک تر مو جلوی گرافت های بزرگ قرار می گیرند تا آنها را بپوشانند. به کارگیری این روش موجب هموار شدن گرافت ها و خط رویش طبیعی می شود. در بیشتر مواقع برای پوشاندن گرافت هایی که خط رویش مناسبی نداشتند ، از روش استتار استفاده می کردند.

اما مشکل اصلی زمانی مشخص می شد که گرافت های بزرگتر خیلی به خط رویش موها نزدیک بودند ، یا زمانی که در فرق سر با جهت نامناسب کاشته شده باشد. اینجاست که نمی توان موقعیت مکانی مویی که در ناحیه پیشانی بسیار پایین است ، با این روش برطرف کرد.پس در نتیجه کاشت گرافت های بیشتر در ناحیه ای که در ابتدا به طور نامنظم ، موها پیوند زده اند ، امکان پذیر نیست. و مشکل را دوچندان می کند و موجب رویش غیرطبیعی موها می شود.

Hair transplantation for the low back of the head

بکارگیری روش  برداشت پلاگ همراه با تکنیک پوشاندن

برای این که روش پوشاندن نتیجه موثری داشته باشد ، در کنار این روش ، از تکنیک برداشت گرافت های ناکارآمد نیز استفاده کرد. در این روش که به آن برداشت گرافت یا قطع گرافت می گویند ، گرافت هایی که رویش نامناسب دارد ، برداشت می شود و به واحدهای فولیکولی تکی تقسیم می شود‌.سپس در موقعیت و زاویه درست کاشته می شوند.

قسمت هایی که گرافت های بزرگ برداشته شده ، بخیه زده می شود.علاوه بر مزیت استفاده دوباره از گرافت ها ، موجب می شود همزمان با برداشت گرافت ها ، بافت اسکاری که در لایه زیرین قرار دارد هم برطرف شود.در نتیجه شکل ظاهری پوست بهبود می یابد.اگر گرافت هایی که نادرست و در زاویه اشتباه کاشته شده باشد ، زیاد و کوچک باشد. تکنیک قطع گرافت برای بهبود وضعیت مناسب نخواهد بود. در این مواقع روش برداشت مو توسط لیزر گزینه ی کارآمدی است. مخصوصا اگر پوست کاملا طبیعی باشد.

روش ترکیبی استتار با قطع گرافت

در واقع نباید تکنیک قطع یا استتار گرافت را برای همه ی افراد انجام داد. اگر گرافت ها به خوبی توزیع شده باشد و در جهت درستی قرار گرفته باشند ، همزمان با کاشت گرافت های کوچک در کنار آنها به ظاهری دلخواه دست پیدا می کنید.اما در صورتی ، برداشت گرافت های ناکارآمد زیاد باشد ، برای انجام آن نیاز به چندین جلسه درمان دارد.

این کار باید با دقت و مهارت کافی انجام شود ، چرا که دکتر متخصص کاشت مو باید بتواند با بکارگیری هر دو روش قطع و پوشاندن گرافت ها تعادل خوبی برقرار کند. همزمان با انجام این دو روش برای ترمیم وضعیت موها تکنیک ترکیبی می گویند.هنگامی که گرافت های بزرگ برداشت می شود ، این امکان وجود دارد که موهای بیشتری از ناحیه اهدا دهنده برداشته و با روش های مختلف کاشت مو پیوند شود. گرافت هایی که برداشته می شود ، همان روز پیوند می خورند.

درمان اسکارها

امروزه با پیشرفت طبیعی ، استخراج فولیکول های مو با روش FUE  انجام می شود. این روش موجب پوشانده شدن اسکار ناحیه اهدا دهنده می شود. در این روش گرافت های مو از اطراف ناحیه اسکار برداشته می شود ودر خود ناحیه اسکار پیوند می خورد.این روش مناسب کسانی است که خط اسکار طبیعی دارند ، اما می خواهند موهای ناحیه پشت و اطراف سرشان کوتاه باشد.در این صورت گرافت هایی که برداشته شده به طور مستقیم ناحیه خط اسکار را می پوشاند.

برداشت مو با لیزر

این روش زمانی کارآمد است که گرافت های کاشته شده کوچک بوده و در زاویه و مکان دقیق کاشته نشده باشد. به عنوان مثال گرافت ها ممکن پایین از حد معمول خط رویش پیشانی پیوند زده باشند.یکی از شرایط مهم این روش این است که زمانی از این روش استفاده می شود که پوست ناحیه گرافت های مورد نظر طبیعی بوده است تا در هنگام برداشته درصد جراحت کمی ایجاد شود. اما نکته ای که باید بدانید این است که این روش باید در چندین ماه و در چند جلسه انجام شود و همچنین ، موهای برداشت شده توسط لیزر را دیگر نمی توان پیوند زد.

همانطور که فهمیدید برای برداشت گرافت توسط لیزر صورت می گیرد و اشعه لیزر با طول موج مشخص رنگدانه مو را مورد هدف قرار می دهد ، این فقط برای کسانی توصیه می شود که موهای خیلی روشنی دارند. استفاده از این روش برای کسانی که پوست تیره دارند ، موجب تغییر رنگ پوستشان می شود. و در صورتی که هم رنگ پوست و هم رنگ مو تیره باشد ، رنگدانه های پوست هم بخشی از اشعه لیزر را جذب می کنند.

دستگاه لیزر بسیار متفاوت هستند و هر کدام برای رنگ پوست و مو تاثیرگذار می باشند. بنابراین نکته امروزه متدهای مراقبت از زیبایی در سراسر جهان با استقبال بی نظیری از سمت مردم اعم از زن و مرد مواجه شده است. یکی از روش‌های به شدت پرطرفدار در این زمینه، کاشت موی کم پشت با بهره‌گیری از موی خود فرد زیباجو می‌باشد. کاشت مو یک روش طبیعی، غیر تهاجمی و تضمینی می‌باشد که جهت بازگرداندن مو به سر و دیگر نقاط بدن بسیار موثر واقع شده است.

معمولاً اکثر داوطلبین این روش، آقایانی و با فراوانی کمتر، خانم‌هایی هستند که در اثر عوامل مختلف (مانند سابقه ژنتیکی، بیماری، سوانح و …) دچار طاسی شده‌اند.در این بین افرادی هستند که موهایی کم‌حجم و تنک دارند. آن‌ها نیز به طور دائم به دنبال پاسخ این سوال خود می‌گردند: آیا کاشت مو برای موهای کم پشت نیز انجام پذیر است؟

اینفوگرافی راهنمای کاشت مو برای موهای کم پشت

جواب این سوال تا حد زیادی بستگی به وضعیت سر و موی هر شخص دارد. اما خبر خوب این است که دکتر حمیدرضا خراسانی، پزشک حاذق و با تجربه کلینیک پوست و مو ما با استفاده از روش‌های نوین و ابزارهای استاندارد کاشت مو برای موهای کم پشت مردان را با بالاترین میزان ماندگاری و کم‌ترین عوارض جانبی انجام می‌دهد. در این مقاله به بررسی تمام جوانب این روش می‌پردازیم.

علت کم پشت شدن موها در خانم‌ها و آقایان چیست ؟

پزشکان دقیقا نمی‌دانند چرا برخی از فولیکول‌های مو طوری برنامه ریزی شده‌اند که دوره رشد کوتاه‌تری نسبت به سایر موهای بدن داشته باشند. با این حال چندین عامل ممکن است بر ریزش موی زنان و مردان تأثیر بگذارد:

  1. اختلالات هورمون‌ها: مانند سطوح غیرطبیعی آندروژن‌ها (هورمون‌های مردانه که معمولاً توسط مردان و زنان تولید می‌شود)
  2. ژنتیک: ژن‌های به ارث رسیده از والدین ممکن است بر استعداد فرد برای دچار شدن به طاسی با الگوی مردانه یا زنانه تأثیر بگذارند.
  3. استرس: از جمله موارد مهمی‌که می‌تواند موجب ریزش مو در خانم‌ها و آقایان شود، متحمل شدن استرس و فشار روانی می‌باشد.
  4. بیماری‌های عفونی: برخی بیماری‌های عفونی مانند وجود کرم حلقوی ناشی از عفونت قارچی نیز می‌تواند باعث ریزش مو در زنان و مردان شود.
  5. باروری: بارداری، زایمان و شیردهی می‌تواند باعث ریزش موی موقت شود.
  6. دارو: مصرف برخی از داروها از جمله داروهای شیمی‌درمانی مورد استفاده در درمان سرطان، رقیق کننده‌های خون، مسدود کننده‌های بتا آدرنرژیک مورد استفاده برای کنترل فشار خون و قرص‌های ضد بارداری می‌توانند باعث ریزش موقت مو شوند.کاشت و پیوند مو برای موهای کم پشت
  7. آسیب به پوست سر و فولیکول‌های آن: سوختگی، جراحات و تابش اشعه ایکس می‌تواند باعث ریزش موی موقت در خانم‌ها و آقایان شود. در چنین مواردی معمولاً پس از بهبودی آسیب، رشد طبیعی مو برمی‌گردد مگر اینکه اسکاری در آنجا ایجاد شود.
  8. بیماری‌های خودایمنی: ابتلا به بیماری خودایمنی ممکن است باعث آلوپسی آره آتا شود. در آلوپسی آره آتا حساسیت سیستم ایمنی بدن به دلایل نامعلومی‌افزایش می‌یابد و فولیکول‌های مو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در اکثر افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا، موها دوباره رشد می‌کنند اگرچه ممکن است به طور موقت بسیار ظریف و احتمالاً روشن‌تر قبل از قبل باشند.
  9. استفاده از محصولات مراقبتی و آرایشی مو: مواردی مثل شامپو زدن به دفعات، خشک کردن مو با سشوار، دکلره کردن و رنگ کردن مو به صورت مکرر می‌توانند با ضعیف و شکننده کردن موها، موجب نازک شدن آن‌ها شوند.
  10. مدل مو: بافتن محکم موها، استفاده از بیگودی داغ برای حالت دادن به مو و کشیدن مو برای مدل دم اسبی می‌تواند به مو آسیب برساند و موجب ریزش آن شود.
  11. شرایط پزشکی: بیماری تیروئید، لوپوس، دیابت، کم خونی ناشی از فقر آهن، اختلالات خوردن و کم خونی می‌توانند باعث ریزش مو شوند. اغلب اوقات زمانی که بیماری زمینه‌ای درمان می‌شود موها برمی‌گردند مگر اینکه اسکار مانند برخی از اشکال لوپوس، لیکن پلان یا اختلالات فولیکولی وجود داشته باشد.
  12. رژیم غذایی: رژیم غذایی کم پروتئین یا رژیم غذایی با محدودیت شدید کالری نیز می‌تواند باعث ریزش موی موقت در خانم‌ها و آقایان شود.

تکنولوژی‌های جدید در زمینه کاشت مو برای کم پشتی موها

امروزه در کاشت مو از تکنولوژی‌های مختلفی بهره برده می‌شود. حالا سؤالی که مطرح می‌شود این است جدیدترین تکنولوژی‌ها و روش‌های کاشت برای موهای کم پشت کدام است؟ در حال حاضر از روش‌های میکروگرافت و میکرو ایمپلنت می‌توان در جهت کاشت مو برای موهای کم پشت مردان و زنان بهره برد. هرکدام از این روش‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند که در ادامه توضیح مختصری درباره آن‌ها خواهیم داد.

روش میکرو ایمپلنت

از جدیدترین سبک‌های است. در واقع می‌توانیم این‌طور بیان کنیم که میکرو ایمپلنت همان روش میکروگرافت است؛ با این تفاوت که انجام آن بر پایه کاشت مو FIT خواهد بود. افرادی که دارای ریشه ضعیف یا بانک موی کم‌پشت هستند، می‌توانند از این روش استفاده کنند. پزشک متخصص بعد از بررسی شرایط شما می‌تواند تصمیم بگیرد از کدام تکنیک استفاده کند. دو تکنیک روش میکرو ایمپلنت شامل تریکوفینتیک اسکارلت و کمک نگهدارنده‌های تمام‌خودکار می باشند. از مزایای این روش می‌توانیم به گزینه‌های زیر اشاره کنیم:

  1. سرعت بالا در اجرا
  2. کاشت ظریف و با دقت بالا
  3. دوره درمان کوتاه

روش میکروگرافت

روشی است که می‌تواند تراکم و حالت طبیعی مو را مجدداً برگرداند؛ به همین علت در بین یکی از محبوب‌ترین روش‌ها قرار می‌گیرد. بعد از پیوند هیچ‌گونه زخم یا اسکاری باقی نخواهند ماند که همین موضوع آن را تبدیل به یکی از بهترین روش‌های کاشت کرده است. دوره نقاهت کوتاه، آسیب کم به بانک مو و مناسب بودن برای موهای کم‌پشت از جمله مزایای این روش هستند.