علمی و پزشکیکسب و کارهای برتر روز

خوابیدن بعد از کاشت مو چقدر اهمیت دارد؟

روش صحیح استراحت و خوابیدن بعد از کاشت مو چگونه است؟

اگر تصمیم شما برای جراحی کاشت مو قطعی است، پیشنهاد می‌کنیم پیش از انجام این جراحی درباره مراقبت‌های قبل و بعد از عمل، اطلاعات کافی را کسب کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را به دست آورید. از آنجایی که نحوه خوابیدن پس از کاشت مو یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های افرادی است که تصمیم به انجام عمل پیوند مو دارند، در این مطلب قصد داریم نکاتی در رابطه با این موضوع و دیگر مراقبت‌های مهم و لازم پس از انجام این عمل مانند خوابیدن بعد از کاشت مو را با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

اهمیت آشنایی با نحوه خوابیدن بعد از کاشت مو

پس از کاشت مو بخصوص در هفته‌های اول پوست سر زخم بوده و بسیار نازک و حساس است. به همین دلیل به راحتی و با کوچکترین تحریکی می‌تواند عفونت کند. در بهترین حالت اگر هنگام خواب به اصول درست خوابیدن توجه نکنید دوره نقاهت طولانی خواهید داشت. توجه داشته باشید که گرافت‌ها بسیار ضعیف بوده و با کوچکترین فشاری دچار ریزش می‌شوند. هنگام خواب در صورت نادرست بودن حالت بدن احتمال فشار به گرافت‌ها بسیار زیاد است. به علاوه ناحیه بانک مو اگر بخیه خورده باشد به راحتی دچار درد و عفونت می‌شود. پس باید به اصول درست خوابیدن بعد از کاشت مو توجه کنید.

بعد از کاشت مو چگونه بخوابیم؟

همانطور که می‌دانید طریقه خوابیدن بعد از کاشت مو مو یکی از مهم‌ترین نکات مراقبتی بعد از این جراحی است و رعایت نکات مربوط به آن از اهمیت زیادی برخوردار است. از آنجایی که بهتر است روز پس از جراحی کاشت مو را به استراحت کامل اختصاص دهید، لازم است تمام نکات مربوط به نحوه خوابیدن را رعایت کنید.

طبیعی است که پوست سر پس از عمل کاشت مو بسیار حساس می‌شود و صاف خوابیدن به پشت ممکن است در سر تورم به وجود آورد. با این حال بهتر است با استفاده از بالش، زاویه سر خود را در هنگام خواب به صورت ۳۰ درجه قرار دهید و به پشت بخوابید. به عقیده اکثر متخصصان حالت طاق‌باز، به صورتی که شکم و سینه رو به سقف باشد، بهترین حالت خوابیدن در این مرحله است. اما اگر این روش برایتان سخت است به پهلوی راست یا چپ بخوابید.

روش خوابیدن بعد از کاشت مو با بالشت مسافرتی

اگر پزشک تشخیص دهد و تجویز کند باید از بالشت‌های مسافرتی استفاده کنید. استفاده از این بالشت‌ها باعث می‌شود موها و پوست سر کمترین تماس را با بالشت داشته باشند و آسیب نبینند. در روش‌هایی که در بانک مو بخیه زده می‌شود استفاده از این بالشت‌ها برای داشتن خواب راحتتر بسیار کمک کننده خواهد بود.

مرتب ملحفه و روبالشتی را بشویید

سر و موهای شما به صورت مستقیم با بالشت و ملحفه تماس دارد. آلوده بودن روبالشتی و ملحفه‌ها باعث می‌شود گرافت‌های حساس و تازه کاشته شده و پوست سر شما که زخم و حساس است به راحتی عفونت کند. به همین دلیل به طور مرتب باید روبالشتی و ملحفه‌های خود را بشویید. بهتر است چند دست روبالشتی و ملحفه داشته باشید و به صورت روزانه تعویض و شستشو داشته باشید تا هر روز رختخواب شما تمیز باشد.

از یک حوله نرم روی بالشت خود استفاده کنید

در چند روز ابتدایی پس از کاشت مو ممکن است شاهد ترشح خون و مایعاتی از سر خود باشید برای اینکه این مایعات روبالشتی شما را کثیف نکرده یا به درون بالشت نفوذ نکند بهتر است یک حوله نرم روی بالشت خود قرار دهید و روز بعد حوله را بشویید. هر زمان در روز که احتیاج به استراحت داشتید باید یک حوله نرم و تمیز را روی بالشت خود قرار دهید.

روی شکم نخوابید

بعد از کاشت به هیچ عنوان روی شکم نخوابید. این کار باعث می‌شود به گرافت‌ها آسیب جدی برسد به علاوه باعث تورم شدید سر و صورت می‌شود. پس از کاشت مو تا ۲ هفته باید از خوابیدن روی شکم اجتناب کنید.

هنگام خواب سر در زاویه ۳۰ تا ۴۵ درجه قرار بگیرد

در مقاله‌ای از سایت nashvillehairdoctor می‌خوانیم : از عوارض جراحی حتی اگر جراحی تهاجمی نباشد تورم است. تورم در ناحیه سر و صورت بعد از کاشت مو یک اتفاق عادی است و جای نگرانی وجود ندارد. این تورم معمولا فقط چند روز طول می‌کشد. هرچقدر سعی کنید تورم زودتر بهبود پیدا کند بهتر است. نحوه خوابیدن در ۷ روز اول پس از کاشت مو مشخص می کند که چه مقدار تورمی را تجربه خواهید کرد. بالا بودن سر نسبت به بدن باعث کاهش تورم می‌شود. تورم معمولاً در روزهای دوم و سوم به اوج خود می رسد و سپس فروکش می کند. اما برای اطمینان در هفته اول بعد از کاشت مو بهتر است زاویه سر نسبت به بدن هنگام خواب حدود ۳۰ تا ۴۵ درجه باشد.

خواب خوب و منظمی داشته باشید

داشتن خواب خوب، کافی و منظم در بهبود سریعتر نقش مهمی دارد. بدن برای بهبود خود نیاز به انرژی دارد و به کمک اسراحت کافی و درست بخشی از این انرژی را دریافت می‌کند. اگر خواب درستی نداشتید بهتر است بعد از عمل خواب خود را اصلاح کنید. در طول شب ۸ ساعت بخوابید. سعی کنید قبل از ساعت ۱۱ بخوابید و صبح زود بیدار شوید.

داروهای تجویز شده توسط دکتر را مرتب مصرف کنید

داروهایی که پزشک تجویز کرده است را درست و به موقع مصرف کنید. ممکن است برخی از این داروها مربوط به خواب شما باشند. برخی داروها برای کاهش درد تجویز شده و برخی نیز خواب آور بوده و در صورتی که خواب باکیفیتی نداشتید می‌توانند خواب شما را درمان کنند. به علاوه سایر داروها نیز در کاهش تورم و جلوگیری از عفونت نقش داشته و کمک می‌کنند سریعتر به روال عادی خواب خود بازگردید. در مقاله داروهای بعد از کاشت مو به طور کامل اهمیت و نقش تمامی داروهایی که پزشک بعد از کاشت تجویز می‌کند را بررسی کرده‌ایم.

چه مدت بعد از کاشت مو فرد میتواند به حالت عادی برای خواب برگردد؟

در مقاله ای از سایت emrahcinik می‌خوانیم : شما باید دستورالعمل های فوق را برای روش خوابیدن بعد از کاشت مو  به مدت ۷-۱۰ روز پس از جراحی انجام دهید. این مدت زمانی است که موهای کاشته شده شما خوب می شوند و برش ها بهبود می یابند. پس از گذشت ده روز از جراحی ، می‌توانید مثل قبل به صورت معمولی بخوابید و همچنین به فعالیت های بدنی عادی و روزانه خود (فعالیت‌های شدید ورزشی همچنان ممنوع است) برگردید.

۳ شب اول پس از عمل پیوند مو، باید بیشترین مراقبت را از تارهای جدید مو داشته باشید. بنابراین توصیه می‌شود با استفاده از ۳ یا ۴ بالش که در زیر شانه‌ها قرار می‌گیرند، ناحیه سر خود را از قلب بالاتر نگه دارید و همچنین زاویه بالاتنه را ۴۵ درجه قرار دهید. با این کار ورم قسمت‌هایی که تحت عمل کاشت مو قرار گرفته‌اند به حداقل می‌رسد. برای اینکه روند درمان و بهبود را به بهترین نحو پشت سر بگذارید از خواب کافی غافل نشوید. خواب کافی برای رشد موهای جدید ضروری است.

مراقبت‌های بعد از کاشت مو

همانطور که می‌دانید هر نوع جراحی نیاز به مراقبت‌های بعد از عمل دارد. عملکاشت مو یا پیوند مو نیز از این قاعده مستثنی نیست. بعد از کاشت مو، لازم است تا دو هفته با دقت و احتیاط مراقبت‌های موردنیاز را انجام دهید.

عدم استفاده از هدبند

در این دو هفته از دستمال‌سر و هدبند استفاده نکنید. بلافاصله بعد از کاشت مو، استفاده از دستمال‌سر و هدبند می‌تواند باعث آسیب رسیدن به پیاز مو شود. همچنین باید مراقب باشید تا سر شما مورد ضربه مستقیم قرار نگیرد چرا که می‌تواند باعث از بین رفتن پیاز مو پس از کاشت شود.

احتیاط هنگام سوار یا پیاده شدن از ماشین

یکی از نکاتی که لازم است پس از عمل پیوند مو به آن توجه کنید، احتیاط در هنگام سوار شدن و پیاده شدن از ماشین است زیرا اگر در این هنگام سر شما با سقف ماشین برخورد کند می‌تواند به پیاز مو آسیب بزند. برای آنکه از تمامی نکات مراقبت های بعد از کاشت مو آگاه شوید این مقاله را از دست ندهید.

استفاده از کمپرس یخ در هنگام خواب

در صورتی که مشکل سینوزیت ندارید بهتر است شب اول بعد از جراحی کاشت مو برای جلوگیری از ورم پیشانی، روی آن کمپرس یخ قرار دهید. هر یک ساعت به مدت بیست دقیقه این کار را تکرار کنید اما یخ را هر بار پس از یک دقیقه از روی پیشانی خود بردارید و دوباره بگذارید.

چند نکته که ضروریست پیش از عمل پیوند مو بدانید

در ناحیه‌ای که برش انجام شده تا عمل پیوند مو صورت گیرد، تا چند هفته احساس لامسه نخواهید داشت. این امر کاملاً طبیعی است و بعد از مدتی برطرف خواهد شد. اما در موارد نادری این بی‌حسی همیشگی است. زخم جراحی شما نباید در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار گیرد. تابش مستقیم نور خورشید می‌تواند باعث تیره شدن رنگ این نواحی از سر شود. حداقل تا ۶ ماه پس از عمل پیوند مو، هنگامی که در زیر نور آفتاب قرار می‌گیرد حتماً از کرم ضدآفتاب برای پوشاندن محل زخم جراحی استفاده کنید.

لازم است تا ۳ هفته از انجام ورزش‌های سنگین و پرفشار خودداری کنید.

تا ۴ هفته از دست زدن، ماساژ دادن و یا خاراندن نواحی برش جراحی جدا خودداری کنید.

روند بهبودی بعد از کاشت مو به چه صورت است؟

روز اول بعد از انجام جراحی به منزل باز می‌گردید. مراقب باشید که تا ۲۴ ساعت از دست زدن به محل پانسمان خودداری ‌کنید.

در روز دوم احساس دردهای تپنده و مبهم کاملا طبیعی است. می‌توانید در این مرحله با استفاده از سرکه جای زخم خود را تمیز کنید و روی آن پماد آنتی‌بیوتیک بزنید. این کار را ۴ مرتبه در روز انجام دهید.

پس از هفت الی ده روز بخیه‌ها یا به طور طبیعی جذب بدن می‌شوند و یا در کلینیک کشیده می‌شوند.

روز هفتم تا چهاردهم جای زخم باید با هیدروژن‌پراکساید شستشو داده شود. بعد با وازلین جای زخم را بپوشانید و این کا را دو بار در روز تکرار کنید. در بعضی موارد ممکن است پزشک این کار را به شما توصیه نکند و روش دیگری را به شما پیشنهاد دهد که در این صورت باید طبق دستور پزشک خود عمل کنید. نگران رنگ قرمزی که در محل برش جراحی دیده می‌شود نباشید. این قرمزی شش الی دوازده ماه بعد از بین می‌رود.