اقتصادی

کاهش داوطلبانه تولید نفت عربستان ادامه می‌یابد

انتظار می‌رود عربستان سعودی در تلاش برای تقویت قیمت نفت، کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز خود را در سپتامبر هم ادامه دهد.

به گزارش دوران خبر، بزرگترین تولیدکننده نفت عضو اوپک، ماه میلادی جاری برای حمایت از قیمت‌های بالاتر در بحبوحه ضعیف شدن تقاضا، کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز را به اجرا گذاشت.

شش شرکت کننده در نظرسنجی بلومبرگ پیش بینی کردند که عربستان سعودی در سپتامبر، با احیای تولید به میزان ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز، بخشی از کاهش تولید اضافی خود را متوقف خواهد کرد.

جیمز دیویس، مدیر خدمات نفت جهانی کوتاه مدت در شرکت مشاوره FGE به بلومبرگ گفت: شواهد فراوانی از آغاز معکوس شدن کاهش تولید عربستان سعودی در سپتامبر وجود دارد. بازار نفت خواستار این بشکه‌ها است و پالایشگاه‌ها تلاش می‌کنند به آنها دست پیدا کنند.

به نظر می‌رسد این کاهش تولید، موثر واقع شده و قیمت نفت برنت به حدود ۸۳ دلار در هر بشکه افزایش پیدا کرده است. با این حال، قیمت فعلی نفت ممکن است برای عربستان سعودی بسیار اندک باشد زیرا این کشور برای متوازن کردن حساب‌های خود، به قیمت نفت ۱۰۰ دلار در هر بشکه نیاز دارد.

تاماس وارگا، تحلیلگر شرکت “پی وی ام آسوشیتس” در لندن به بلومبرگ گفت: عربستان می‌خواهد شاهد افزایش قیمت نفت به مرز ۹۰ دلار در هر بشکه باشد و احتمالا بهبود آمار اقتصادی چین، باعث می‌شود به برگرداندن یک میلیون بشکه در روز نفت به بازار فکر کند. با این حال، انتظار می‌رود بازارهای نفت به تدریج محدودیت عرضه پیدا کنند که قیمت نفت را در ماه‌های آینده بالاتر خواهد برد.

آژانس بین المللی انرژی در پاریس، کمبود نفت به میزان حدود ۱.۷ میلیون بشکه در روز را در نیمه دوم سال میلادی جاری پیش بینی کرده است.

کارشناسان کالا در بانک‌ “استاندارد چارترد” نیز پیش بینی کردند که بازارهای نفت جهانی با کمبود عرضه ۲.۸۱ میلیون بشکه در روز در اوت، ۲.۴۳ میلیون بشکه در روز در سپتامبر و بیش از دو میلیون بشکه در روز در نوامبر و دسامبر روبرو خواهند شد.

این تحلیلگران همچنین پیش‌بینی کردند که ذخایر جهانی به میزان ۳۱۰ میلیون بشکه تا پایان سال ۲۰۲۳ و ۹۴ میلیون بشکه دیگر در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ کاهش پیدا کرده و قیمت نفت را بالاتر خواهد برد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، کارشناسان پیش بینی می‌کنند که قیمت نفت برنت در سه ماهه چهارم امسال، به ۹۳ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.