علمی و پزشکی

کاهش ۴۰ درصدی فوتی‌های کرونا با اجرای طرح شهید سلیمانی

طبق گزارش شفاف دکتر محمد مهدی گویا وی افزود: برنامه بسیار مهم شهید سلیمان برای کنترل اپیدمی کوید 19 و گسترش برنامه های پیشگیری از این بیماری برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: برنامه های اجرا شده در این پروژه در این مدت کوتاه نشان دهنده موفقیت آن است. در کمتر از یک ماه ، تلفات این بیماری حدود 40٪ کاهش یافته است.

گویا ادامه داد: همکاری نزدیک بین سازمان های سازمان آسیب پذیر اجتماعی و نیروهای بهداشتی تاکنون دستاوردهای قابل توجهی برای کشور به همراه داشته است. این در شرایطی است که ایران تحت شدیدترین ، ناعادلانه ترین و ظالمانه ترین تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده قرار دارد. شاید بسیاری از مردم باور نکنند که اجرای چنین طرحی برای ایران چقدر دشوار است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر افزود: هدف اصلی این پروژه مدیریت و کنترل اپیدمی کوید 19 از طریق مشارکت جامعه ، همکاری های بخشی ، نیروی بسیج و داوطلبان مردمی است.

گویا افزود: به عنوان فردی که احتمالاً مسن ترین مدیر وزارت بهداشت است ، بیشترین تجربه را در زمینه کنترل و پیشگیری از بیماری های عفونی دارم. برای از بین بردن فلج اطفال ، سالها با همکاری نیروهای مقاومت بازیجی ، به خانه های مردم رفتیم و قطره فلج اطفال را به کودکان زیر پنج سال در هر شهر و روستای کشور تحویل دادیم.

وی گفت: ثمره این همکاری در سال های اول به ثمر نشسته است و از سال 2000 تاکنون هیچ موردی از فلج اطفال از نوع وحشی در کشور مشاهده نشده است و ایران تنها همسایه دو کشور جهان یعنی افغانستان است. و این پاکستان هنوز از این بیماری رنج می برد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد: سال گذشته توانستیم گواهی حذف سرخک را از WHO دریافت کنیم. این گواهی به این معنی است که بیش از سه سال است که هیچ موردی از سرخک و سرخچه در کشور ما گزارش نشده است.

گویا افزود: اگرچه هیچ كشوری در منطقه مدیترانه شرقی به جز جمهوری اسلامی ایران و دو كشور كوچك بحرین و عمان به چنین موفقیتی نرسیده است ، اما سال گذشته سرخك در سراسر اروپا و منطقه ما آغاز شد.

وی افزود: دریافت چنین گواهی در چنین شرایطی باورنکردنی است. این کار مهم به گونه ای محقق شده است که از سال 2003 ما با همکاری و مشارکت نیروهای بهداشت و بسیج عملیات ریشه کنی سرخک را با واکسیناسیون 33 میلیون نفر در یک ماه به پایان رسانده ایم.

گویا با اشاره به اینکه دنیا به این دستاوردها که حاصل چنین مشارکتی است و نه فقط ایران افتخار می کند ، افتخار کرد ، گفت: اکنون ما گام مهم بعدی را برای کنترل بیماری کووید 19 برداشته ایم. برخلاف آنچه رسانه های بیگانه و ضدانقلاب روزانه با ما انجام می دهند و تبلیغ می کنند ، این بیماری در همه کشورهای جهان در حال شیوع است و فقط چند کشور از آن جان سالم به در برده اند.

وی خاطرنشان کرد: در هفته های اخیر افزایش شیوع این بیماری در کشورهای جهان کاملاً مشهود و غیرقابل انکار است و شاهد موج شدیدی از این بیماری در جهان از جمله در کشورمان بوده ایم. گفته می شود بخشی از رسانه های معاند این بیماری را در سراسر جهان تغییر داده اند و فقط ایران در Covid 19 شرکت می کند.

گویا ادامه داد: ستاد ملی Coron در کشور تصمیم گرفته است تا با همکاری سازمان بسیج سازمان های آسیب پذیر اجتماعی و هماهنگی بین ادارات و سایر سازمان ها برای آگاهی بخشی ، همکاری با مردم برای کنترل بیماری گام بردارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر گفت: هفت راهکار برای این منظور انتخاب شده است. اولین استراتژی تقویت نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی و نهادهای اجرای قانون است. استراتژی دوم افزایش تعداد آزمایشات در مناطقی است که فکر می کنیم در کنترل بیماری بیشترین تأثیر را خواهند داشت. مکانهایی که فکر می کردیم بسیاری از آنها مبتلا به بیماری ایسکمیک قلب هستند که یا علائمی ندارند یا علائم خیلی خفیفی دارند. این به ما کمک می کند تا بیماری را سریعتر تشخیص داده و درمان کنیم و اجازه ندهیم کسی ما را به بیمارستانها برساند.

وی افزود: تلاش می کنیم موارد بدون علامت و بدون علامت را به طور فعال شناسایی و مورد مراقبت قرار دهیم تا این افراد در اسرع وقت شناسایی ، مراقبت ، انزوا و قرنطینه شوند تا بیماری را به دیگران به ویژه سایر اعضای خانواده یا همکاران منتقل نکنند. .

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد: “طرح شهید سلیمان از طریق آموزش و اطلاع رسانی ، برای نظارت فکری بر بیماران در مناطقی که تعداد مظنونان بیشتر از Covid 19 است و تردد بیشتری دارند ، در حال اجرا است.

گویا افزود: استراتژی بعدی این پروژه آموزش ، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است. Covid 19 زندگی افراد و جوامع را تغییر داد. اگر به سال گذشته نگاه کنیم ، بسیاری از نگرش ها ، رفتارها و عادت های ما تغییر کرده است. بسیاری از این تغییرات می توانند سالها یا یک عمر ادامه داشته باشند.

وی گفت: “استراتژی بعدی حمایت از گروه های آسیب پذیر است.” همکاری سه جانبه بین نیروهای وزارت بهداشت ، بسیج و داوطلبان مردمی منجر به این واقعیت شده است که آنها به دلیل بیماری بزرگ یا سایر مشکلات به ویژه افراد مسن قادر به مراجعه به مراکز درمانی و ارائه خدمات به آنها نیستند. در این استراتژی ما خدمات را در محیط انجام می دهیم و از آنجا شروع به کنترل و جلوگیری از Covid 19 می کنیم.

گویا افزود: ششم استراتژی ما ایجاد یک سری محدودیت ها با مشارکت خود مردم است ، یعنی مردم باید باور کنند که این محدودیت ها بر سلامت خود ، خانواده و افرادی که با آنها زندگی می کنند تأثیر می گذارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر ادامه داد: وقتی گفته می شود در تعطیلات به مسافرت نمی روید یا در شب یلدا پریود نیستید ، ابتدا باید افراد را برای همکاری توجیه کنیم. یکی از مهمترین راهکارها این بود که محدودیتها برای مردم هدفمند و معتبرتر باشد.

وی افزود: آخرین راهکار درمان سرپایی و مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستان ها بدون موفقیت است. برای افرادی که نیازی به خدمات پیشرفته بیمارستان ندارند و درمان آنها در خانه امکان پذیر نیست ، ما در مراکز خدمات ویژه خدمات ارائه می دهیم. به عنوان مثال ، فرد مبتلا به بیماری است و علاوه بر دارو به اکسیژن نیز نیاز دارد. بنابراین ، فقط برای تأمین نیاز اکسیژن خود به بیمارستان مراجعه نکنید.

گویا افزود: من به سه کشور منطقه از جمله کردستان ، کرمانشاه ، ایلام و حمدان در غرب کشور مامور شده ام و فعالیت های جاری پروژه شهید سلیمان را رصد می کنم.

وی افزود: هماهنگی بین نیروهای بهداشتی ، دانشگاه های علوم پزشکی ، هلال احمر و بسیج در این استان ها با حمایت خوب استانداران به خوبی برقرار شده است. سازمانها و فرمانداران مختلف در غرب کشور در محل حادثه حاضر شده و به خوبی طرح را اجرا می کنند.

گویا گفت: “اوضاع بهتر از آنچه كه تصور می كردیم پیش می رفت.” تقسیم وظایف به خوبی انجام شده و هیچ مشکلی از نظر فنی وجود ندارد. مشکلات فقط از نظر اجرای پروژه ، تأمین تجهیزات آزمایشگاهی و تخصیص بودجه بود. فرآیندهای مراقبت های سرپایی به خوبی مشخص شده و با تعیین شاخص ها ، استان های غربی کشور قبلاً به اهداف خود رسیده اند.

گویا افزود: نتایج برخی از شاخص ها به مرور زمان بدست می آید. اما تشخیص سرپایی و به موقع بیماری در این استان ها چهار برابر شده است و این همان چیزی است که ما بدنبال آن هستیم.

وی افزود: طبیعی است که وقتی آزمایشات در مقیاس وسیع انجام می شود ، تعداد تشخیص های سرپایی افزایش می یابد و تعداد مراجعه به مراکز درمانی کاهش می یابد. کشف سرپایی به معنای شیوع بیماری نیست ، اما نشان دهنده کار موثر همکاران ما است که قبلاً توانسته بودند بیماران را شناسایی کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد: “مرگ و میر رقم بسیار قابل توجهی است که حدود 40٪ در سراسر کشور کاهش یافته است ، و کمترین میزان مرگ و میر در استان های غربی (منطقه 3) به دلیل Covid 19 است. در 10 روز گذشته ، در برخی از استان ها ، این تعداد حتی به تعداد انگشتان دست هم نرسیده است.

به گفته معاون سخنگوی بهداشت عمومی وی در پایت ، وی اظهار داشت: امیدواریم که برنامه شهید سلیمان ادامه یابد و روزی فرا برسد که در آینده ای نه چندان دور اعلام کنیم که تعداد کشته ها به حد قابل قبولی رسیده و بیماری گوسفند کاملاً تحت کنترل است.

دیدگاهتان را بنویسید