اقتصادی

کشور سالانه به بیش از ۶۰۰ هزار مسکن نیاز دارد

عسنا/خراسان رضوی معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه سالانه کشور به بیش از 600 هزار واحد مسکونی نیاز دارد، گفت: برای تامین اولین نیاز مسکن در طرح ملی توسعه مسکن تمرکز بر روی 4 میلیون واحد زمینی که تاکنون برای یک میلیون و 400 هزار واحد زمین با تراکم 70 واحد در هکتار برنامه ریزی شده است.

علیرضا فخاری امروز در نشست خبری که در اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: دولت به پایان رسیده است اما برنامه های دولت فقط برای هفته دولت نیست، بلکه تعهد خدمت برای کل دوره وجود دارد.

وی افزود: موضوع مسکن امری ضروری و بدیهی و جامع ترین و ضروری ترین مبحث زندگی بشر به ویژه در این دنیاست. از سوی دیگر سیاست های مسکن در دنیا متفاوت است که شامل سیاست عدم مداخله دولت و سیاست مداخله 100 درصدی دولت می شود.

فخاری ادامه داد: در جایی که دولت ها با تسهیلات و تسهیلاتی که در اختیار متقاضیان است دخالت نمی کنند، مسئولیت مستقیم مسکن را برمی دارند و به سیستم ها و روش های معمول واگذار می کنند.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: در برخی کشورها حتی کشورهایی که دولت هایشان صد درصد در امر ساخت و ساز مسکن مشارکت دارند، امکان استفاده از مسکن را برای متقاضیان فراهم می کنند.

وی ادامه داد: در این زمینه یک جریان میانه وجود دارد که کشور من نیز در این جریان وجود دارد. در این فرآیند دولت خدمات و امکانات را در اختیار مردم قرار می دهد و مردم نیز در این حوزه مشارکت می کنند.

فخاری ابراز کرد: سالانه نیاز به بیش از 600 هزار واحد مسکونی در کشور وجود دارد و با این نیاز مواجه هستیم. کافی است این پروژه در دوره مدیریتی باقی بماند یا فراموش و نادیده گرفته شود و یا مسئولیت فعلی دولت در قبال این تعهد نادیده گرفته شود. بنابراین این نیازها افزایش یافته و به عنوان یک تقاضای عمومی و یک نیاز عمومی، رفع آنها را با مشکل مواجه می کند.

معاون وزیر ادامه داد: در دولت قبل دیدیم که این کار به هر دلیلی بدتر بود و نیاز در جای خود بیشتر شد. این موضوع تعهداتی را نیز برای نسل های آینده ایجاد کرد. بنابراین به این نتیجه می رسیم که اگر 600 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته نشود، سالانه بیش از چهار میلیون واحد مسکونی نیاز داریم.

وی گفت: اگر بخواهیم با این اعداد پیش برویم باید با حرکتی شتابزده و برنامه ریزی شده در حوزه مسکن پیش برویم اما با جست و جوی مسئولان مربوطه و همکاری افرادی که متقاضی هستند، امیدواریم این اتفاق بیفتد. در زمان مقرر محقق خواهد شد. اگرچه دولت با تمام توان تلاش می کند تا برنامه های خود را در حوزه مسکن محقق کند، اما اگر مردم نباشند این طرح بدتر می شود، بنابراین جستجوی دوطرفه ضروری است.

فخاری افزود: در این راستا رویکرد دولت ها ممکن است رویکرد تولید انبوه از سوی تولیدکنندگان اصلی که در دنیا تولید انبوه دارند از یک سو و انبوه سازان داخلی از سوی دیگر تمایل به مشارکت داشته باشند. در این راستا.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: برای تامین نیازهای مسکن یکم در طرح ملی توسعه مسکن تمرکز بر 4 میلیون واحد زمین بود که از این تعداد یک میلیون و 400 هزار واحد زمین با تراکم 70 واحد در هکتار پیش بینی شده است. تا حالا. در برخی شهرها به دلیل مازاد زمین این امکان وجود دارد اما در برخی شهرها به دلیل کمبود زمین مجبور به افزایش تراکم هستیم به طوری که به طور متوسط ​​در هر هکتار 70 واحد در نظر گرفته ایم در حالی که در برخی شهرها این عدد. 100 تا 120 واحد در هکتار می رسد

وی افزود: توسعه شهرها امکان پذیر نیست بنابراین باید در برخی استان ها تراکم را افزایش دهیم. امروز در زمینه تملک زمین برای اجرای پروژه ها در کل کشور با مشکل مواجه نیستیم، یعنی زمین برای ساخت مسکن داریم. در مراحل پایانی اجرای طرح، بر اساس بندهای قانون بودجه 1401 در بند «کاف» تبصره 11، اراضی واگذار شده با زمانبندی مشخص آمده است و امید است در آینده نزدیک به این زمان بند بودجه اعلام می شود، مشکلات این گونه اراضی برطرف می شود.

معاون وزیر گفت: همچنین کد زمین در خصوص زمین مسکونی مطابق قانون حمایت از خانواده و جمعیت جوان تصویب شده است که مقرر می دارد افرادی که فرزند سوم خود را از طریق واگذاری زمین یا واحد مسکونی به دنیا می آورند، آن را پیدا کنند. حرکت آنها مشکل است حل خواهد شد.

وی گفت: در اجرای قانون ویژه مسکن ملی با برخی دستگاه های دولتی مواجه هستیم که زمین مازاد و غیرقابل استفاده دارند. طبق قانون این زمین های مزدا باید برای پروژه های مسکونی استفاده شود. با همکاری سازمان ثبت ملی املاک، شناسایی اراضی مازاد دولتی را داشتیم و برخی از اراضی که هنوز سند مالکیت آنها به نام دولت ثبت نشده است، در دستور کار قرار گرفت.

فخاری تصریح کرد: حدود یک میلیون و 500 هزار واحد زمین را در دستور کار شورای برنامه ریزی داریم که قرار است تا پایان شهریور ماه تکمیل شود، بنابراین لازم است با سرمایه گذاران و انبوه سازان و کسانی که هستند همکاری کرد. مشارکت در ساخت واحدهای مسکونی . .

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید