علمی و پزشکیکسب و کارهای برتر روز

آیا شرایط آب و هوایی باعث ایجاد سفیدک در هلو می‌شود؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی تاثیرات شرایط آب و هوایی منطقه بر شیوع و یا شدت شیوع بیماری سفیدک هلو بپردازیم‌؛

علی رغم تصور برخی افراد در هنگام خرید نهال هلو، بایستی حتما شرایط محیطی زمین خود را با ویژگی های نهال هلو مورد سنجش قرار داد چرا که شرایط محیطی از هر عامل دیگری بر قدرت رشد نهال و همچنین شدت بیماری‌هایی همچون سفید هلو تاثیر دارد.

همانگونه که می‌دانید عامل اصلی انتشار بیماری سفیدک هلو، نوعی قارچ است که سر و کله‌ی آن در اکثر باغات هلو و شلیل پیدا می‌شود و در صورتی که شرایط محیطی مناسب باشد، این عامل بیماری‌زا می‌تواند مخرب‌تر از هر گونه آفت و بیماری دیگری به درختان هلو در باغ شما خسارت وارد کنند؛ به گونه‌ای که تناژ برداشت محصول شمل باغدار عزیز به کمتر از ۱۰ درصد خواهد رسید.

از اعداد و ارقام بالا می‌توان به اهمیت شناخت بیشتر این عامل بیماری زا و چگونگی پیدایش آن در باغات هلو پی برد، لذا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا در این راستا اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

عوامل موثر بر گسترش و شیوع بیماری سفیدک هلو

نمی‌توان به طور قطعی گفت که تنها یک عامل بر شدت شیوع و گسترش بیماری سفیدک هلو در باغات اثر گذار است بلکه عوامل بسیاری همچون هرس نکردن درختان هلو، تقویت نکردن درختان هلو با کودهای مورد نیاز گونه و آبیاری بی رویه درختان هلو نیز عواملی مهم در پیدایش این بیماری مخرب در میان درختان هستند اما مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عامل در پیدایش و گسترش سریع بیماری سفیدک هلو آب و هوای محیط و میزان رطوبت نسبی منطقه است.

ممکن است این سوال در ذهنتان شکل گرفته باشد که امکان پیدایش بیماری سفیدک سطحی در چه اقلیمی بیشتر خواهد بود؟ سوال بسیار خوبی است چرا که دانستن این موضوع تاثیر قابل قبولی در کنترل و درمان به موقع این بیماری خواهد داشت.

عامل بیماری سفیدک سطحی نهال هلو که نوعی قارچ podospharera  نام دارد بیشتر در نواحی با آب و هوای گرم و میزان رطوبت بالا شیوع پیدا می‌کند و با افزایش میزان رطوبت منطقه شاهد گسترش سریع عامل بیماری زا در میان تمام درختان هلو باغ خواهیم بود.

مناسب‌ترین دمایی که جوانه‌های این قارچ سریعل رشد می‌کنند دمای ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد و میزان رطوبت نسبی ۴۵ درصد به بالا خواهد بود و جالب است بدانید که دمای بالاتر از ۳۵ درجه عامل اصلی توقف رشد جوانه‌ها و میسلیوم‌های قارچ خواهد بود.

زنجیره دمایی رشد و گسترش بیماری سفیدک هلو

در طی تحقیقات گسترده‌ای که توسط کارشناسان فروش نهال هلو صورت گرفته‌است مشخص شد که از هفته دوم خرداد ماه می‌توان شاهد اولین نشانه‌ها و علائم بیماری سفید‌ک سطحی بر سطح میوه و برگ‌های جوان‌تر درختان هلو بود و در طی زمان با نزدیک شدن به اواسط فصل تابستان و افزایش رطوبت نسبی هوا شدت علائم در سطح برگ درختان به طرز قابل توجهی افزایش یافت.

جالب است بدانید که این پژوهش بر روی واریته‌های مختلف نهال هلو صورت گرفت و ارقام نهال هلو مقاوم‌تر واکنش‌های متفاوتی از خود نشان دادند و گونه‌هایی که از نظر ژنتیکی اصلاح شده بودند مقاومت بیشتری در برابر عامل بیماری زا از خود نشان دادند و با درصد جزیی درگیری پیدا کردند.

در مناطقی که کاشت نهال هلو با فواصل بسیار کمی صورت گرفته است و اصطلاحا درختان کپه‌ای شکل رویش یافته‌اند امکان گردش هوا میان درختان به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد، البته ناگفته نماند که استفادا از خاک‌های غیر قابل نفوذ در هنگام کاشت نهال سبب می‌شود که امکان تهویه هوا و تبادل هوا میان خاک و ریشه درخت کاهش یابد و درصد گسترش و شیوع هاگ‌های قارچ سفیدک سطحی بسیار افزایش خواهد یافت.

نتیجه گیری

حال که متوجه شدیم تاثیر آب و هوا و میزان رطوبت بر شدت بیماری سفیدک هلو تا چه حد است توصیه می‌شود که به منظور کاهش شدت بیماری و یا پیشگیری از شیوع آن در باغات هلو

۱. از کاشت نهال در مناطق آب و هوایی ناسازگار و گرم و خشک خودداری نمایید.

۲. حتی الامکان میزان رطوبت منطقه را از طریق شیوه‌های مدرن آبیاری کنترل نمایید تا افزایش رطوبت سبب شیوع بیماری در باغ نشود.

۳. در هنگام کاشت نهال به رعایت فواصل استاندارد میان ارقام نهال هلو توجه ویژه‌ای داشته باشید تا در برهه بلوغ درختان با مشکل تهویه و گردش هوا درگیر نباشید.

همانگونه که می‌دانید یکی از موثرترین راهکارهای کاهش شیوع درختان هلو با بیماری بسیار رایج سفیدک سطحی استفاده از ارقام نهال اصلاح شده و پیوندی است که تنها در نهالستان‌های معتبری همجون نهالستان پالیز نهال تولید و عرضه می‌شود و جالب است یدانید که در این مجموعه ضمن این که امکان خرید نهال هلو به صورت غیر حضوری مهیا شده است امکان دریافت مشاوره رایگان نیز برای شما باغداران عزیز فراهم شده است.

در صورتی که قصد خرید و استعلام قیمت نهال هلو اصلاح شده و مقاوم را دارید می‌توانید از طریق شماره‌های درج شده در سایت با ما ارتباط بگیرید.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008