علمی و پزشکیکسب و کارهای برتر روز

دانلود جزوه اندیشه اسلامی 1 پیام نور

معرفی کتاب اندیشه اسلامی ۱

اندیشه اسلامی 1 یکی از دروس عمومی رشته های مهندسی در دانشگاه میباشد که کسب نمره عالی در این درس دو واحدی تاثیر مطلوبی در معدل خواهد داشت.این جزوه یکی از کامل ترین جزوه های خلاصه مطالب مهم این درس میباشد که در 65 صفحه به صورت فایل PDF و تایپ شده در اختیار شما قرار میگیرد و مبنای آن کتاب اندیشه اسلامی 1 آیت الله جعفر سبحانی می باشد و تمامی سرفصل های این کتاب را دربرمیگیرد. جهت دانلود نمونه سوالات اندیشه اسلامی 1 می توانید به سایت کافه جزوه مراجعه نمایید.

دانلود کتاب و جزوه اندیشه اسلامی 1 پیام نور pdf

کتاب اندیشه اسلامی ۱ اثری از آیت‌ الله جعفر سبحانی و دکتر محمد محمدرضایی است که در دفتر نشر معارف به چاپ رسیده است. این کتاب مخاطبانش که عموما از دانشجویان هستند، با اصول اساسی اندیشه دیانت اسلام آشنا می‌کند.

درباره کتاب اندیشه اسلامی ۱

 کتاب اندیشه اسلامی ۱ یکی از کتاب‌هایی است که عموما برای تمام دانشجویان لازم است. آیت الله جعفر سبحانی و دکتر محمد محمدرضایی در این اثر مخاطبانشان را با اصول اساسی و پایه‌ای دیانت اسلام آشنا می‌کنند و دیدگاه کلی نسبت به اندیشه‌های اسلام به آن‌ها می‌دهند.

این کتاب شش بخش دارد. بخش اول درباره انسان و چسیتی وجود او و ماهیت روحانی وجود انسان و ایمان صحبت می‌کند. بخش دوم کتاب درباره وجود خدا صحبت می‌کند. مسئله‌ای بحث برانگیز که تقریبا در میان تمام مردم و ادیان جهان، مورد گفتگو است. در این بخش می‌توانیم با برهان‌های مختلفی آشنا شویم که وجود خداوند را اثبات می‌کند.

بخش سوم کتاب از صفات خداوند سخن می‌گوید و بخش چهارم به مسئله شر پرداخته است. همان چیزی که حتی در تفکرات باستانی نیز به آن اشاره شده است و ریشه در تفکرات قدیمی ما دارد. در بخش پنجم کتاب از توحید و شرک سخن رفته است. توحید که یکی از اصول اساسی در دیانت اسلام و ادیانی است که پیش از آن ظهور کرده‌اند و شرک که نقطه مقابل توحید است. باور نداشتن به خداوند و وجود او و یا شریک قائل شدن برای خداوندی که یگانه است.

بخش ششم کتاب به معاد و جاودانگی انسان‌ها پرداخته است. در این بخش با حقیقت معاد آشنا می‌شویم و درباره روز قیامت و رخدادهای آن می‌خوانیم. همچنین مفهوم جاودانگی انسان که مخصوص روح انسانی است در این کتاب برایمان واضح می‌شود.

در انتهای هر بخش، سوالات مختلفی وجود دارد که برای داشتن آمادگی ذهنی بیشتر به ما کمک می‌کند.

دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌ها، در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد و در سال ۱۳۷۹ به صورت رسمی آغاز به کار کرد. این انتشارات تلاش می‌کند از دریچه اسلام ناب به بازخوانی، بررسی، نقد و تولید اندیشه در عرصه‌های مختلف بپردازد. از جمله این فعالیت‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به چاپ بیش از ۱۱۰۰عنوان کتاب در زمینه دروس معارف اسلامی دانشگاه‌ها، اندیشه‌‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی، معارف قرآن و اهل‌ بیت (ع)، دین‌پژوهی، اخلاق و عرفان، انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر، مسائل جهان اسلام، غرب‌شناسی، شبهات فکری و عقیدتی، مسایل تاریخی و فلسفی، علوم انسانی، مسایل تربیتی، زن، خانواده و نقد فمینیسم و… اشاره کرد.

نشرمعارف اخیراً نیز گام‌هایی در حوزه ادبیات داستانی برداشته است. این انتشارات با راه ‌اندازی ۳۰ مرکز فروشگاهی با عنوان تجاری «پاتوق کتاب» و همچنین برگزاری ۱۲ دوره مسابقات کتابخوانی «پویش روشنا» در سطح ملی، توانسته است گام‌های مفید و موثری در توزیع و ترویج کتابخوانی کشور بردارد. آنچه این روزها بیش از هرچیز دغدغه نسل انقلابی است آشنایی جوانان و دانشجویان با حقیقت دین و معارف اسلام است، انتشارات در این زمینه پیشرو است و تلاش دارد پاسخی علمی و دینی برای تمام سوالات این نسل داشته باشد.

کتاب اندیشه اسلامی ۱ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم ؟

خواندن  کتاب اندیشه اسلامی ۱ را به تمام دانشجویان پیشنهاد می‌کنیم.

توضیحات تکمیلی درباره کتاب اندیشه اسلامی 1

کتاب اندیشه اسلامی 1 به بررسی مبانی دینی اندیشه مسلمانان، قرآن و ادبیات حدیث و تعامل اندیشمندان مسلمان با این مبانی و همچنین سایر سنت های دینی و عقلی می پردازد. بنابراین این رشته شامل رشته های الهیات اسلامی ، حقوق ، تفسیر ، فلسفه ، عرفان و اندیشه سیاسی و همچنین موضوعاتی مانند تاریخ نگاری و بدعت شناسی است.

هدف از آموزش ارائه شده در زمینه اندیشه اسلامی ، آشنایی دانش آموزان با خطوط گسترده این رشته ها ، به ویژه در دوره های اولیه و میانی و توانایی آنها در انجام کارهای پیشرفته است. تحقیق در زمینه تخصصی محدودتر تعریف شده هم در دوره های آموزشی و هم در تحقیقات بر استفاده گسترده از منابع اصلی تأکید زیادی شده است. همچنین اگر به جزوه اندیشه اسلامی 1 نیز احتیاج داشتید، می توانید روی ما حساب کنید.

این برنامه نیاز به تمرکز عمده زبان در عربی و صلاحیت سال دوم در زبان دوم با اسناد مهم مربوط به اندیشه اسلامی دارد. زمینه های عمده احتمالی تحصیل عبارتند از: الهیات اسلامی ، فرقه گرایی و بدعت شناسی ، تاریخ روشنفکری اولیه اسلامی ، اندیشه سیاسی اسلامی ، مطالعات قرآنی و تفسیری ، نثر کلاسیک عربی و اندیشه اسلامی ، تمدن اسلامی در قرن چهارم.

تاریخ اندیشه اسلامی در قرون وسطی ، تأثیر فلسفه و علم یونان و شکل گیری یک سنت کلامی خاص ، یک سنت طولانی و پیچیده است. مقالاتی که در این جلد به هانس دایبر ، یکی از محققان پیشگام در این زمینه اختصاص یافته است ، دیدگاه های جدیدی را از منظرهای مختلف: فلسفی ، فلسفی و تاریخی ارائه می دهد. این رشته ها از فلسفه و الهیات اسلامی در طول تاریخ علم ، انتقال به فرهنگ های دیگر قرون وسطی به زبان و ادبیات است. آنها علاوه بر اکتشافات خاص خود از پویایی تاریخ فکری اسلامی قرون وسطایی و همچنین از تنوع رویکردهای لازم برای درک این پویایی برخوردارند.

تفکر اسلامی معاصر با سبک های متنوع تفکر و رقابت ایده ها در میان درگیری های ایدئولوژیک و شور و شوق اصلاحات مشخص می شود. ساده لوحانه و اشتباه است که از اندیشه اسلامی به عنوان یکپارچه صحبت کنیم. به طور کلی می توان پنج رشته فکر را در جوامع معاصر مسلمان یافت: (الف) سنت گرایی جدید و کتاب مقدس ؛ (ب) اصلاح طلبی نواندیش ؛ ج) اسلام گرایی سیاسی اجتماعی و فرهنگی ؛ د) اومانیسم لیبرال و (ه) معنویت صوفیانه.

کتاب اندیشه اسلامی یک

کتاب اندیشه اسلامی 1 با پیوند دادن روابط پویا بین آنها ، هر رشته را مشخص و ارزیابی انتقادی می کند. این با تأیید اینکه تفکر تشخیصی که متعهد به بازسازی دگم غیرانتقادی است باید در گفتمان فکری مسلمانان گسترش یابد با همه انواع تفکر ضد بشری ، انحصارگرایی و ذات گرایی مبارزه می کند.

برای پرورش یک روشنفکر مسلمان فعال برای پیشگامی گفتمان انتقادی اسلام در جوامع خود ، باید یک رویکرد تعلیمی و تربیتی حیاتی در نظر گرفته شود.

در اینجا باید توجه داشت که اصطلاح “فلسفه” در اسلام را نمی توان دقیق تعریف کرد. این نه به یک روش و نه به یک سیستم اشاره دارد. این یک مفهوم بسیار گسترده شامل اصلاح مذهبی ، تفکر سیاسی اجتماعی و تفکر علمی سکولار است. کلمه “اندیشه” از کلمه “فلسفه” مناسب تر است.

سعید تمثیلی می گوید: “اگر شما برای اولین بار سوری را ملاقات کردید که به دانمارک سفر کند ، به او پیشنهاد می کنید که خود را با خواندن کتاب مقدس یا با خواندن هانس کریستین اندرسون آماده کند؟”

سپس پیشنهاد کردم که خواندن رمان نویسان معاصر بزرگ جهان اسلام ، نویسندگانی مانند ناگوئب محفوظ ، طیب صالح ، جبرا جبرا یا یاشار کمال ، شاید ارزش بیشتری نسبت به شخم زدن در قرآن داشته باشد زیرا در ادامه گفتم ، شما نباید تصور کنید که مسلمانان صبح از خواب بیدار می شوند به دنبال قرآن مفید خود می روند ، سپس در بقیه روز بیرون می روند و آنچه را که می گوید انجام می دهند.

دروس عمومی جز دروس اجباری می باشند که تمامی دانشجویان در رشته های مختلف باید این واحد های عمومی را بگذرانند. یکی از این دروس درس اندیشه اسلامی ۱ می باشد که برای مطالعه ی این درس اکثرا کتاب اندیشه اسلامی 1 سبحانی معرفی می شود.

البته بسته به نطر استاد مربوطه ممکن است که از کتاب های مختلفی جهت تدریس انتخاب شود. ولی از انجایی که محتوای کتاب ها تقریبا یکسان است دانشجویان می توانند برای درس اندیشه اسلامی خود کتاب اندیشه اسلامی یک را دانلود نمایند.

فایل پی دی اف این کتاب به صورت کامل و با کیفیتی مطلوب در سایت کافه جزوه قرار داده شده است و دانشجویان می توانند به صورت رایگان پی دی اف کتاب اندیشه اسلامی را دانلود کرده و از مطالعه ی این منبع بی نظیر بهره مند شوند.

 واحد درسی اندیشه اسلامی یکی از واحد هایی می باشد که تمامی دانشجویان در هر رشته ای در مقطع کارشناسی موظف هستند که ان را بگذرانند. جلد اول کتاب اندیشه اسلامی تحت عنوان اندیشه اسلامی ۱ در سه فصل نگاشته شده است.

انسان، ایمان معاد و مبدا از جمله مباحثی می باشد که به صورت کاربردی در کتاب اندیشه اسلامی 1 مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در ادامه ی مباحث مطرح شده در کتاب اندیشه اسلامی یک، مطالب موجود در کتاب اندیشه اسلامی ۲ کامل کننده مباحث قبلی می باشد.

این دو واحد درسی اندیشه اسلامی 1 و اندیشه اسلامی ۲ از جمله دروسی می باشند که دانشجویان کلیه رشته ها در مقطع کارشناسی باید بگذرانند. برای دانلود فایل پی دی اف کتاب اندیشه اسلامی می توانید به سایت کافه جزوه مراجعه نموده و کتاب اندیشه اسلامی یک را به سبد خرید خود اضافه نمایید.

سوالات متداول

آیا دانلود کتاب اندیشه اسلامی 1 رایگان است؟

بله دانلود این کتاب رایگان می باشد.

نویسنده کتاب اندیشه اسلامی 1 چه کسی است؟

نویسندگان این کتاب عبارتند از آیت الله جعفر سبحانی و دکتر محمدرضا رضایی

آیا امکان مشاهده صفحات کتاب قبل از دانلود وجود دارد؟

بله، تصاویری از صفحات کتاب در سایت قرار گرفته است.