فرهنگ و هنرکسب و کارهای برتر روز

هر متر فرش سجاده ای مسجد کاشان چگونه محاسبه می شود؟

هر متر فرش سجاده ای مسجد کاشان چگونه محاسبه می شود؟  اگر جزء هیئت امنای مسجد هستید و یا خیر بزرگواری که قصد تهیه فرش سجاده ای برای مسجد دارید، حتما یکی از موضوعات مهمی که باید به آن دقت کنید، سایز و ابعاد سجاده فرش مسجد است. از گذشته فرش های دستبافت یا قالی های جوشقانی در مساجد پهن می شدند، اما رفته رفته فرش های ماشینی 12 متری، 9 متری و 6 متری فضای مساجد، حسینیه ها و نمازخانه ها را پوشاندند.

با توسعه صنعت فرش ماشینی و طراحی خلاقانه طراحان فرش ماشینی، سجاده فرش ها جایگاه بسیار خوبی نزد مردم پیدا کردند. هنگام تهیه فرش نماز برای مسجد لازم است ابعاد فرش سجاده ای را به خوبی و دقیق بدانید. با اطلاع و اندازه گیری دقیق طول و عرض فضای مسجدتان، می توانید از قیمت هر متر فرش سجاده ای هم مطلع شوید و تعداد رول های مورد نیازتان را نیز مشخص کنید.

فرش سجاده ای ابعادی در چه سایزی بهتر است؟

ابعاد استاندارد فرش های ماشینی کلاسیک و سنتی مشخص هستند و همه ما کم و بیش با این ابعاد آشنا هستیم. سایز متداول فرش ها 12 متر، 9 متر، 6 متر و 1.5 در 2.25 است. اما امروزه برای فضاهای مذهبی، امامزاده ها و اماکن متبرکه کمتر از این فرش های مستطیلی استفاده می شود و کاربردشان بیشتر برای منازل است. پیشنهاد می شود برای مکان های مقدس، مساجد و حسینیه ها از فرش سجاده ای استفاده شود.

ابعاد فرش نمازخانه و سجاده فرش ماشینی

فرش سجاده ای ابعادی از نظر نوع طرح به 3 نمونه دسته بندی می شوند. هر یک از این 3 طرح از لحاظ ابعاد و طول و عرض رول یکسان هستند:

  • سجاده فرش محرابی
  • فرش نماز تشریفاتی
  • فرش سجاده ای یکپارچه

بین این 3 طرح، پرفروش ترین و محبوب ترینشان سجاده فرش محرابی است. اندازه معمول و استاندارد هر سجاده فرش محرابی تک 63 الی 65 سانتی متر در 125 سانتی متر است. اما رول های فرش برای فضاهای بزرگ و عظیم با عرض 125 سنتی متر و طول تا هر متراژی که مسجد نیاز داشته باشد تولید می شود.

 ابعاد سجاده فرش تشریفاتی

فرش تشریفات که بدون محراب است، معمولا دارای یک حاشیه است در کناره فرش. نوع طراحی و تولید فرش قرمز یا فرش تشریفاتی به گونه ای نیست که ابعاد آن را به صورت تک بتوانیم محاسبه کنیم. این نمونه به صورت رولی بافته  می شود. این دسته از طرح ها برای حسینیه ها، امامزاده ها، امکان مذهبی بسیار مناسب است. ضمن اینکه کاربرد فرش قرمز برای رستوران ها، سالن های اجلاس، رستوران ها و راهروی هتل ها نیز هست.

ابعاد فرش یکپارچه

از لحاظ ساختار و نوع طراحی، فرش یکپارچه بسیار مشابه فرش تشریفات است. اما هیچ حاشیه ای در کنار این فرش ها نیست، بلکه نوعی طراحی به هم پیوسته دارند، به این صورت که رول های فرش کنار هم قرار می گیرند و تشکیل یک فرش یکپارچه می دهند.

فرش یک تکه یا یکپارچه را می توان با دو سایز متفاوت بافت:

عرض 1.25 سانتی متر و عرض 2.50 سانتی متر

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که آیا خارج از سایز ها و اندازه های اعلام شده، آیا می توان سجاده فرش با ابعاد دلخواه سفارش داد؟ پاسخ این است که بله. ممکن است. اما هم هزینه بر خواهد بود و هم نظمی که در صفوف نماز با فرش های محرابی ایجاد می شود را شاهد نخواهیم بود.

اندازه گیری ابعاد فرش مسجد قبل از بافت فرش سجاده ای

بهتر است قبل از هر اقدامی، روی یک کاغذ، نقشه مسجد را به صورت ساده بکشید و طول و عرض هر یک از اضلاع مسجد را دقیق اندازه بگیرید. اگر ابعاد مسجد یا امامزاده مدنظرتان مستطیل یا مربع باشد و پرتی نداشته باشد که کار شما بسیار آسان خواهدبود.

 اما اگر فضای پرت زیاد دارید و ابعاد فضایتان ناقواره است، لازم است از نرم افزار کمک بگیرید تا بافت سجاده فرش تان به صورت دقیق انجام گیرد و بر قیمت هر متر فرش سجاده ای تاثیر نگذارد. بعد از اندازه گیری فضا، می توانید یک عکس از فضای مسجد یا حسینیه بگیرید و برای بخش پشتیبانی شرکت محراب نقش ارسال کنید تا مراحل تولید آغاز شود.

قیمت هر متر فرش سجاده ای چقدر است؟

بسیاری بر این باورند که برای محاسبه قیمت هر متر خرید فرش برای مسجد باید فقط طول فرش را اندازه گرفت، اما این مبلغ بر اساس متر مربع یعنی ضرب طول در عرض محاسبه می شود. علاوه بر ابعاد، شانه، تراکم و نوع نخی که فرش با آن بافته می شود نیز بر قیمت موثر است.

 برای کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین حرفه ای شرکت محراب نقش کاشان در ارتباط باشید: 09133617256 آقای مهندس سلمانی، مدیر فروش سایت سجاده کارپت کاشان تماس حاصل فرمایید.

منبع: فرش مسجد از سجاده کارپت (https://sajadecarpet.com)