اقتصادیکسب و کارهای برتر روز

درآمد یک تدوینگر چقدر است؟

دنیای سینما و تلویزیون آن دست مشاغلی را شامل می‌شود که هر کسی ممکن است در برهه‌ای از زندگی به آن‌ها علاقه داشته باشد. فیلم‌ها عوالم جدیدی را خلق می‌کنند که زندگی در خلال آن‌ها جذاب و هیجان‌انگیز است؛ درست شبیه زندگی در بطن یک رویا. بعید نیست شما که خواننده این مطلب هستید نیز در زمان‌های دور یا نزدیک، رویای بازیگری یا کارگردانی را در سر پرورانده باشید. در صنعت سینما عموماً مشاغلی که پیش روی دوربین قرار می‌گیرند، از شهرت زیادی برخوردارند.

هر یک از ما صدها بازیگر را می‌شناسیم که بسیاری از آن‌ها شهرت جهانی دارند و توسط چندین میلیون نفر در سطح دنیا تماشا می‌شوند. در کنار آن‌ها کارگردانان، تهیه‌کنندگان و فیلم‌نامه‌نویسان نیز تا حدودی برای عوام شناخته‌شده‌اند؛ اما سایر افراد فعال در این صنعت، شهرت چندانی برای عموم مردم نخواهند داشت. به همین دلیل است که ممکن است اطلاعاتی درباره حرفه تدوین و شغل تدوینگری نداشته باشید. به نظر شما چطور است همین مقاله را به حرفه تدوین اختصاص داده و درآمد یک تدوینگر را نیز بررسی کنیم؟

تدوین چیست و تدوینگر چه کاری انجام می‌دهد؟

حتماً پشت صحنه فیلم‌ها را دیده‌اید که چگونه پلان به پلان فیلم‌برداری می‌شوند و بعد از هر پلان، با فرمان «کات» از جانب کارگردان، به سراغ پلان بعد می‌روند. حال چه چیزی در نهایت باعث به هم پیوستن پلان‌ها به یکدیگر و تبدیلشان به یک فیلم کامل می‌شود؟ این جاست که تدوینگر با مهارت‌های خود به میدان می‌آید. او با دانشی که از دنیای سینما و همچنین نرم‌افزارهای تدوین دارد، می‌کوشد تا قطعات مجزای فیلم را به گونه‌ای به هم متصل کند که اثری از دستکاری در آن دیده نشود.

بسیاری از افراد حرفه تدوین را مهم‌ترین حرفه در دنیای سینما و تلویزیون می‌دانند؛ اگر چه همه افراد آن را به عنوان یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین مشاغل قبول دارند. اگر چه بازیگران، کارگردانان و سایر عوامل در جهت تولید فیلمی اثرگذار و باکیفیت تمام تلاش خود را بر سر صحنه به کار می‌گیرند، اما پروژه زمانی به ثمر می‌نشیند که تدوینگر بتواند به بهترین نحو پلان‌ها را به یکدیگر متصل کرده و فیلمی یکپارچه تحویل دهد. بیایید مهم‌ترین وظایف یک تدوینگر را برا هم مرور کنیم:

  • تدوینگر نسخه اولیه را بررسی کرده و بخش‌های اصلی را از قسمت‌های اضافی جدا می‌کند.
  • تدوینگر باید پلان‌ها را بدون آسیب دیدن داستان اصلی ادغام کند.
  • او باید ابزارهای مختلف را برای افزایش کیفیت پروژه به کار بگیرد.
  • در تعامل با فیلمسازان، بخش‌هایی که مورد تأیید نیستند توسط تدوینگر تغییر داده می‌شوند.

ویژگی‌های یک تدوینگر خوب

برای آن که یک تدوینگر ماهر و حرفه‌ای باشید، بهره‌مندی از برخی ویژگی‌ها و دستیابی به برخی دیگر از آن‌ها ضروری است. نکته‌ای که پیش از هر چیز به آن اشاره می‌کنیم، علاقه است. برای آن که یک تدوینگر حرفه‌ای باشید، هیچ چیز جز علاقه شما را در این راه ثابت قدم نگه نمی‌دارد؛ بنابربراین اگر به تدوین تنها به عنوان یک شغل نگاه می‌کنید، ورود به این حوزه را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. برای تدوین فیلم گاهی لازم است ساعت‌ها و حتی روزهای متوالی را پشت سیستم بنشینید و پلان‌ها را یکی یکی پشت هم قرار دهید. خودتان قضاوت کنید؛ آیا چنین کاری بدون داشتن علاقه امکان‌پذیر است؟ قطعاً خیر! در ادامه چند مورد از ویژگی‌های یک تدوینگر ماهر که بر درآمد یک تدوینگر نیز اثرگذار هستند را نام برده‌ایم.

چند مهارت مهم در تدوین

مهم‌ترین مهارت‌ها در تدوین فیلم به شرح زیر هستند:

  • خلاقیت:

خلاقیت، عنصر جدانشدنی دنیای هنر است که به هیچ عنوان نمی‌توان از آن گذشت. در واقع هنر بدون خلاقیت بی‌معناست و به یک لوپ تکرارشونده تبدیل می‌شود. اگر بخواهید بدون به کار بردن خلاقیت تنها به تکرار آموزه‌ها بپردازید، مسیر خود را از جاده موفقیت دور می‌کنید. بهتر است از همان ابتدای کار، روش‌های پرورش خلاقیت را نیز دنبال کنید.

  • دید هنری:

شما به عنوان یک تدوینگر علاوه بر این که باید تدوین کردن را به خوبی بلد باشید، در گفتمان با عوامل فیلمساز نیز باید از دید هنری خوبی بهره‌مند باشید تا یک گفت‌وگوی فعال را رقم بزنید. تعامل میان تدوینگر و کارگردان یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که نتیجه نهایی را تغییر خواهد داد.

  • مهارت ارتباط مؤثر:

مطابق همان چیزی که رد قسمت قبل گفته شد، مهارت ارتباطی برای داشتن ارتباط مؤثر با کارگردان، فیلم‌بردار و صدابردار از اهمیتی زیادی برخوردار است.

  • مهارت کامپیوتری:

صفر تا  صد تدوین فیلم با استفاده از کامپیوتر انجام می‌شود؛ بنابراین بدیهی است که برای تبدیل شدن به یک تدوینگر حرفه‌ای باید از کامپیوتر و ترفندها و تکنیک‌های آن شناخت کافی را داشته باشید.

  • شناخت ابزارهای تدوین:

مهم‌ترین چیزی که برای یک تدوینگر اهمیت دارد، شناخت دقیق و درست ابزارهای تدوین و تسلط بر چند مورد از آن‌هاست. امروزه تعداد نرم‌افزارهای موجود برای تدوین فیلم افزایش چشم‌گیری داشته و طبیعتاً امکان تسلط بر همه آن‌ها وجود ندارد؛ کما این که اساس اغلب آن‌ها یکسان بوده و تنها در ارائه برخی آپشن‌ها متفاوت‌اند. در هر صورت بهتر است یک نرم‌افزار پایه و مناسب را برای شروع کار انتخاب کنید. پس از آن که به تسلط کافی بر آن رسیده و به یک تدوینگر حرفه‌ای با نرم‌افزار مذکور تبدیل شدید، می‌توانید به سراغ نرم‌افزار دیگری رفته و آن‌ها را نیز  بیاموزید. لازم به ذکر است که تعدد نرم‌افزارهایی که کار با آن‌ها را می‌شناسید، دلیل بر حرفه‌ای‌تر بودن نیست. گاهی می‌توان تنها با یک نرم‌افزار، به بالاترین سطح در تدوین فیلم رسید.

بازارکار تدوین در ایران چگونه است؟

باید بگوییم که به طور کلی آمار دقیق و موثقی درباره درآمد یک تدوینگر و همچنین بازار کار آن‌ها وجود ندارد. شما به عنوان یک تدوینگر می‎‌توانید در صورت حرفه‌ای بودن با صدا و سیما همکاری داشته باشید و یا پروژه‌هایی را با شرکت‌های خصوصی آغاز کنید. این شرکت‌ها ممکن است در زمینه فیلم‌سازی و یا ساخت تیزرهای تبلیغاتی فعالیت داشته باشند. شما همچنین می‌توانید پروژه‌هایی را برای کارفرمایانی که به دنبال استخدام تدوینگر دورکاری هستند، به صورت پاره وقت و همزمان دریافت کنید. درآمد یک تدوینگر به طور کلی به میزان مهارت و همچنین جایگاهی که در میان تدوینگران کسب می‌کند بستگی دارد.

 کلام آخر

در این مقاله به بررسی شغل تدوینگری و همچنین ویژگی‌های یک تدوینگر خوب پرداختیم. در نهایت نیز بازار کار تدوین فیلم را در ایران بررسی کردیم. باید بدانید که در رشته‌های هنری همچون تدوین، همه چیز به تلاش و ممارست خودتان بستگی دارد. زمانی که خلاقیت را در جهتی درست به کار ببرید، می‌توانید بهترین نتیجه را کسب کنید. امیدواریم از این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.