علمی و پزشکیکسب و کارهای برتر روز

نحوه و چگونگی انتخاب و خرید رطوبت گیر

مقدمه

کمد دیواری یکی از مکان‌های حیاتی در هر خانه‌ای است. این مکان در خانه‌های ایرانی محل نگه داری لباس‌ها و ملزومات منزل است. حتی ممکن است که به دلیل پایین بودن متراژ منزل از این مکان به عنوان یک انباری کوچک استفاده شود. امروزه و با بالا رفتن بیش از حد قیمت لباس و لوازم خانگی لزوم نگهداری بهینه وسایل منزل، بیش از گذشته به چشم می‌آید و کمد دیواری منزل، به دلایلی که اشاره شد یکی از جا‌هایی است که باید به شدت مراقب آن بود.

وجود رطوبت در کمد دیواری باعث می‌شود که وسایل آن خراب شده و به سرعت از بین برود. همچنین اگر این مقدار رطوبت ادامه دار باشد ممکن است که باعث بو گرفتن و کپک زدن لباس‌های داخل آن شود. به همین جهت لازم است که در اولین فرصت فکر چاره‌ای برای این آسیب‌ها کرد.

یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه‌ها برای مقابله با رطوبت، استفاده از رطوبت گیر کمد رختخواب است. این وسیله با ترکیب مواد شیمیایی که در خود دارد باعث می‌شود که رطوبت داخل کمد جذب شده و داخل مخزن تعبیه شده در رطوبت گیر ذخیره شود. تنها کاری که باید شهروندان انجام دهند این است که بسته به کیسه‌ای یا کاسه‌ای بودن رطوبت گیر در بازه‌های زمانی مشخص مخزن آب آن را خالی کرده یا ماده رطوبت گمد دیواری را مجدداً پر نمایند.

بقیه کار‌ها طی یک فرآیند شیمیایی کاملاً بهداشتی و امن، به صورت خودکار انجام خواهد شد. در انتهای این مقاله تعدادی از محصولات رطوبت گیر برای داخل کمد دیواری آورده شده است که شما می‌توانید با مطالعه توضیحات مربوط به هر محصول، در صورت نیاز رطوبت گیر کمد خود را خریداری نموده و از آن استفاده نمایید.

کمد لباس، کمد دیواری و کابینت‌ها هیچ وقت در برابر رشد کپک و قارچ ایمن نبوده‌اند. در واقع آن‌ها بهترین مکان برای پرورش انواع کپک‌ها هستند زیرا داخل آن‌ها تاریک و در خیلی از موارد مرطوب است.

رطوبت گیر‌ها نه تنها رطوبت هوای داخل خانه را متعادل می‌کنند بلکه نقش حیاتی در خشک نگه داشتن فضا‌های بسته در خانه را دارند.

چند وقت پیش که در حال تمیز کردن جا کفشی و کمد دیواری بودم متوجه شدم که بیشتر لباس‌ها و کفش‌هایی که استفاده نکردم توسط چیزی شبیه پودری سفید احاطه شده است. این پودر سفید همان قارچ‌ها هستند که در محیط‌های بسته و تاریک شروع به رشد می‌کنند. اصلی‌ترین عامل رشد این قارچ‌ها وجود رطوبت در فضای کابینت و کمد است.

وجود این قارچ‌ها باعث شد که من به فکر استفاده از یک رطوبت گیر داخل کابینت و کمد‌ها باشم تا بدین وسیله از رشد آن‌ها جلوگیری کنم. استفاده از رطوبت گیر‌های برقی برای من به صرفه نبود زیرا علاوه بر قیمت بالایی که داشتند امکان نداشت تا برای هر کمد یا کابینت یک دستگاه خریداری کنم. به همین منظور به دنبال محصولاتی می‌گشتم که در عین اینکه ارزان بودند در همه جا نیز، جا می‌شدند.

تا زمانی که مقدار رطوبت بیش از مقدار استاندارد باشد کپک‌ها در همه جا دیده می‌شوند. رشد آن‌ها منحصر به جای خاصی نیست و مانند کابینت هر جایی که تاریک و مرطوب باشد می‌تواند به رشد آن‌ها کمک کند. وجود قارچ و کپک در منزل علاوه بر زشتی، خطرات جدی نیز برای سلامتی به همراه دارد.

همچنین آن‌ها از ورق‌های چوبی کابینت تغذیه می‌کنند و در نتیجه آن‌ها را فرسوده و بعد‌ها آسیب جدی به بدنه آن‌ها وارد می‌کند.

عوامل زیادی در رشد کپک در کابینت‌ها مؤثرند. این دلایل می‌توانند در مناطق شرجی مربوط به هوا باشند یا حتی نشت لوله آب در منزل.

عمده‌ترین جا‌هایی که برای رشد قارچ و کپک مناسب است موارد زیر می‌باشد:

  • کابینت آشپزخانه (زیر و بالای سینک)
  • جعبه دارو
  • کمد دیواری
  • حمام یا کابینت حمام
  • جاکفشی چوبی
  • کمد لباس
  • استند چوبی آشپزخانه

چطور متوجه وجود قارچ در کابینت شوم؟

اساساً می‌توانید حضور قارچ و کپک را در کابینت با بوییدن آن‌ها تشخیص دهید این قارچ‌ها معمولاً بوی فاسد شدن مواد غذایی دارند و اگر داخل کابینت خود با این بو مواجه شدید مطمئناً آن‌ها داخل کابینت پنهان شده‌اند. همچنین هنگام باز کردن کمد لباس یا کابینت متوجه وجود رطوبت در آن‌ها خواهید شد.

نکته دیگری که باید توجه داشته باشید این است که اگر سابقه وجود رطوبت و قارچ در کابینت را داشته باشد احتمال برگشت و پخش شدن آن‌ها بیشتر است.

چگونه از پخش شدن کپک در کابینت جلوگیری کنیم؟

رفع مشکلات بسته به میزان آسیب می‌تواند هزینه‌های متفاوتی داشته باشد به عنوان مثال نشتی لوله‌ها هزینه‌ای به مراتب بیشتر از تمیز کردن کابینت‌ها دارد.

قبل از اینکه بخواهید از شر رطوبت داخل کابینت خلاص شوید ابتدا باید منبع رطوبت را پیدا کنید. در اینجا لیستی از راه حل‌های ممکن برای جلوگیری از رطوبت داخل کابینت وجود دارد:

۱. نشتی لوله‌های آب را تعمیر کنید.

برای این کار بهتر است با تکنسین‌های این حوزه تماس بگیرید. برنامه‌ها و سایت‌های مختلفی هستند که شما را مستقیماً به تکنسین حوزه مورد نظر متصل می‌کند.

۲. رطوبت گیر کمد نصب کنید.

اگر وسایل لوکس و گران قیمتی را داخل کمد و کابینت خود قرار داده‌اید می‌توانید از رطوبت گیر کمد و کابینت استفاده نمایید. همچنین بهتر است کمد‌های خود را به طور منظم کنترل کنید به خصوص اگر داخل آن مواد غذایی نگهداری می‌نمایید.

۳. یک لامپ داخل کمد قرار دهید تا هوا گرم شود.

گمان نمی‌کنم که امروزه بتوان به راحتی لامپ کرسی را پیدا کرد. این لامپ‌ها فقط کار گرم کردن را انجام می‌دادند و روشنایی چندانی نداشتند. استفاده از لامپ رشته‌ای می‌تواند هوا را خشک کند و مانع رشد کپک در کابینت شود. همچنین می‌توانید از هیتر‌های المنتی نیز استفاده نمایید.

۴. شلف یا کمد خود را از دیوار دور کنید.

اگر کمد‌هایی در خانه دارید که امکان جابجایی دارند بهتر است آن‌ها را ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتر از دیوار دور کنیم یا حداقل با کمی فاصله از دیوار آن‌ها را نصب کنید.

آیا رطوبت گیر کابینت در جلوگیری از کپک زدن مؤثر است؟

رطوبت گیر می‌تواند شما را از شر کپک و درد سر‌های ناشی از آن نجات دهد. این محصول می‌تواند خانه شما را به محیطی امن و سالم برای زندگی تبدیل کند زیرا همانطور که اشاره شد وجود رطوبت باعث ایجاد بیماری‌هایی خواهد شد.

چه زمانی به رطوبت گیر داخل کابینت نیاز داریم؟

اگر رطوبت نسبی خانه شما بالای ۵۰ درصد است برای از بین بردن رطوبت اضافی به یک دستگاه رطوبت گیر نیاز دارید. این اعداد را می‌توانید از سایت‌های هواشناسی استخراج نمایید همچنین می‌توانید با نصب رطوبت سنج داخل کابینت به بررسی این موضوع بپردازید.

فاکتورهای مهم خرید رطوبت گیر

چند فاکتور مهم قبل از تصمیم‌گیری برای خرید رطوبت گیر داخل کابینت وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر بگیرید:

۱. اندازه

فقط به این دلیل که شخص دیگری محصولی را به شما معرفی کرده است به این معنی نیست که این محصول برای شما نیز مفید باشد. ابتدا باید بدانید که هر کابینت و مکانی که قصد نصب کردن رطوبت‌گیر را دارید اندازه‌های متفاوتی دارد. می‌توانید ابعاد تقریبی را دریافت کرده و رطوبت گیر‌های سازگار با اندازه خود را خریداری نمایید.

۲. برقی و شارژی بودن رطوبت گیر

در این مقاله ما بیشتر بر روی کابینت‌ها متمرکز شده‌ایم پس باید از رطوبت‌گیری استفاده نمایید که جدای از هزینه انرژی، نصب آن هم راحت باشد. اگر از رطوبت گیر‌های برقی در جای تنگ استفاده کنید ممکن است پیچیدگی‌های سیم برق برای شما دردسر‌هایی ایجاد کند.

۳. سر و صدا

مطمئنم که شما نمی‌خواهید دائماً صدای لرزیدن یک وسیله برقی را از داخل کابینت خود بشنوید پیشنهاد می‌کنم از رطوبت گیر‌هایی استفاده نمایید که دارای صدایی کمتر و عملکرد بهتری باشند.

۴. ظرفیت

رطوبت گیر‌های برقی معمولاً در ظرفیت‌های مختلفی عرضه می‌شود که دستگاه اگر بزرگتر باشد ظرفیت آب بیشتری دارد.

پیشنهاد ما این است که از دستگاه‌های بزرگتر استفاده نمایید زیرا با خرید این محصولات نیازی نیست تا در مدت زمان کوتاهی مخزن آن را تخلیه کنید. قبل از خرید این دستگاه‌ها باید از خود بپرسید که هر چند وقت یک بار وقت دارید تا مخزن این رطوبت گیر را خالی نمایید.

نتیجه گیری

دوستان شما در فروشگاه سلام کاشانه این افتخار را دارند تا در کنار برندهای مطرحی چون دیجیکالا و ترب و ایمالز اقدام به فروش عمده و تکی محصولات دکوری خانگی از جمله رطوبت گیر نمایند. این محصولات توانسته اند تا جایگاه خوبی را در میان مشتریان پیدا کرده و به خدماتی ارزنده را به هم میهنان عرضه نمایند نشانی اینترنتی سایت سلام کاشانه https://salamkashaneh.ir  می باشد که شما جهت ثبت سفارش می توانید به آن مراجعه نمایید.