عمومیکسب و کارهای برتر روز

مراحل ساخت استخر کشاورزی ارزان

ساخت استخر کشاورزی (آموزش + اجرا پروژه)

ساخت استخر کشاورزی معمولاً از جنس سیمان است. اگر با مراحل ساخت استخر سیمانی آشنایی کافی داشته باشید می توانید استخر کشاورزی خودتان را به بهترین شکل ممکن بسازید. در این جا آموزش صفر تا صد (راهنمای) ساخت استخر کشاورزی را برایتان گردآوری کردیم. در ادامه با ما همراه باشید تا با نکات و تمامی اقداماتی که باید انجام دهید آشنایی کافی داشته باشید. همچنین سفارش و اجرای ساخت استخر کشاورزی نیز توسط کارشناسان گل چمن آریا انجام میشود.

ارزان ترین روش ساخت استخر کشاورزی، ساخت استخر با بلوک می باشد. اگر هزینه ساخت استخر کشاورزی بسیار کمی می خواهید انجام دهید بهترین راهکار ساخت استخر کشاورزی با بلوک می باشد که اگر به خوبی انجام شود مقاومت بالایی نیز خواهد داشت. اما اگر میخواهید استخر مقاوم تری بسازید باید به سراغ ساخت استخر سیمانی بروید.

انواع ساخت استخر در باغ

دقت داشته باشید که استخر کشاورزی نوعی از استخر است که در زمین های کشاورزی یا باغ ساخته میشود. نوعی دیگر از استخر وجود دارد که در باغ ویلاها ساخته میشود که برای شنا در نظر گرفته میشود. برای اطلاع بیشتر در این مورد پیشنهاد میکنم به صفحه ساخت استخر در باغ مراجعه کنید.

معمولاً این استخر ها نسبت به دیگر روش ها مقاوت و تحمل بیشتری برای نگهداری آب کشاورزی دارند. اگر می خواهید با انواع روش های ساخت استخر آشنا شوید بهتر است سری به مقاله ساخت استخر نیز بزنید. بسیاری از افراد درباره استخر های بتنی نیز سوال می کنند که آیا برای ساخت استخر کشاورزی مناسب می باشد یا خیر؟ در واقع باید بگوییم استخر های بتنی بسیار مقاوم هستند اما هزینه بسیار زیادی دارند و مناسب مصارف کشاورزی نیست. بهترین راهکار برای کشاورزان ساخت استخر با بلوک است زیرا تحمل نسبتاً خوبی دارد و از قیمت بسیار مناسبی نیز برخوردار است.

استخر های کشاورزی به سه منظور ساخته می شوند:

  • جهت ذخیره آب کشاورزی به دو سایز بزرگ و خیلی بزرگ
  • دو کاربره جهت استفاده تفریحی و آبیاری باغ
  • جهت استفاده از حوضچه های پرورش ماهی

برای ساخت استخر کشاورزی به سه روش می توان عمل کرد.

ساخت استخر کشاورزی با بلوک سیمانی

در این روش انتخاب ابعاد و اندازه و عمق استخر از همه چیز مهم تر است. چرا که این روش بصورت تجربی بوده و استاندارد های ساخت را نمی تواند در خود جای دهد. معمولا پس از ساخت استخر کشاورزی بزرگ با این روش مشکلاتی از قبیل ترک خوردگی دیواره و نشت آب بوجود می آید. ترمیم و بازسازی این استخر ها هزینه هایی هنگفتی دارد. استفاده از این روش معمولا بخاطر ساخت استخر ارزان جهت بهر برداری از منابع آبی ذخیره شده می باشد. البته دقت داشته باشید که روش ساخت استخر کشاورزی با بلوک سیمانی با موضوع استخر بتنی متفاوت است. به همین منظور پیشنهاد میکنیم مطلب ساخت استخر بتنی را هم مطالعه کنید!

سعی کنید برای ساخت استخر ماهی مانند استخر های بالاتر از 32 متر مربع و عمق 2 متر این روش را بکار نگیرید.

استخرهای بلوکی می توانند مشکلاتی نشتی و ترک خوردگی داشته باشند زیرا فاقد فولاد افقی هستند و می توانند در جایی که دیوارها با کف قرار دارند نشت کنند.

دیوارهای خمیده بسیار قوی تر از دیوار های قائم هستند ، بنابراین من یک بیضی را انتخاب کردم. من می خواهم میلگرد شماره 10 هر 20 سانتی متر عمودی و افقی در دیوارها و به طورپیوسته از کف کار کنم. این کار برای بلوک استاندارد غیرممکن است ، اما بلوک لنگه دارای شکاف هایی است که به شما امکان می دهد میله های افقی را هر 20 سانت اضافه کنید”

ما استخر را 80 سانتی متر از دیوار حائل دور نگه داشتیم تا امکان دسترسی به لوله کشی و پمپ را فراهم کنیم.

برای استفاده از پمپ کوچک آبگرم 1/2 اسب بخار ، خطوط تغذیه 2 “بازگشت و 1.25” را بزرگ و نزدیک پمپ نگه داشتیم.

ضد آب میتواند از گچ سیمان و چسب بتن و یا الیاف نانو داخل استخر تهیه و استفاده شود. هر ترک در ساختار به معنای نشت است ، زیرا ترک از طریق گچ به قسمت های دیگرمنتقل می شود.

ما از گچ های تقویت شده فایبرگلاس در داخل و خارج استفاده کردیم تا بلوک ها را ثابت نگه داریم تا زمانی که بتن برسد.  در صورت استفاده درست و اصولی خود به تنهایی باعث ضد آب شدن استخرمیشود.

وقتی زمین مسطح شد ، یکلایه بتن کم عمق برای بلوک ریختیم. این کار برای ایجاد ثبات در دیوارها تا زمان ریختن هسته های کف / دیوار بود. بار استخر وقتی پر از آب شود به طور مساوی روی کف استخر پخش می شود بنابراین بعداً مقاومت این پایه مهم نیست.

بعد از این مرحله بتن کف ریخته می شود و دیوار هارا با چسب بتن و ترکیبات سیمان و گچ پلاستر می کنیم. برای پرژوه های حساس تر ازمواد نانو الیاف جهت آب بندی استفاده می کنیم. اطلاعات بیشتر در زمینه عایق کاری و انواع روش های آن را میتوانید در صفحه آب بندی استخر مشاهده کنید.

استفاده از ژئو ممبران در ساخت استخر کشاورزی

مخزن آب با پوشش ورق ژئوممبران. استخر خاک متداول ترین نوع مخزن آب است. استخر خاک برای ذخیره چاه ها ، قنات ها ، چشمه ها یا رودخانه ها ، ذخیره باران و برف در فصول پاییز و زمستان و مصرف آن در آبیاری ، ذخیره سهم آب برای انجام آب باران یا آبیاری قطره ای یا آبیاری دوتایی (پرورش ماهی و ذخیره آب)

هزینه ساخت استخر کشاورزی حوض با هر جای ایران متفاوت است. به طور معمول ، هزینه حفاری برای هر متر مکعب خاک بین 1 تا 1.2 دلار است. این قیمت در مناطق مختلف سال و در فصول مختلف متفاوت است. دسترسی به بیل مکانیکی ، تعداد ماشین آلات آماده به کار در منطقه ، فصل بیکاری یا طولانی شدن و … عواملی هستند که باعث این اختلاف قیمت می شوند.

پوشش ژئوممبران برای عایق بندی استخرهای زمینی

ژئوممبران ماده ای پلیمری از پلی اتیلن است. به همین دلیل ، ورق ژئوممبران از نفوذ پذیری بسیار کمی (تقریباً غیر قابل نفوذ) برخوردار است و پوششی مناسب برای استخرهای ذخیره آب به حساب می آید.  هزینه اجرای و نصب ورق ژئوممبران بسیار کمتر از سنگ ، بتن یا سیمان است و کمتر از نصف آن است. علاوه بر این ، طول عمر ورق ژئوممبران بسیار بیشتر است و در برابر سرما و گرما و همچنین نور خورشید مقاوم است.

نصب ورق های ژئوممبران نیز بسیار سریعتر انجام می شود. به طوری که می توان هر روز تا 1000 متر مربع ورق ژئوممبران نصب کرد. همچنین ، استخر مورد نیاز برای ورق های ژئوممبران به هیچ گونه پوشش یا زیرسازی خاصی نیاز ندارد (مگر در مواردی که احتمال پاره شدن ورق وجود داشته باشد یا عمق استخر زیاد باشد) و فقط خاک نرم نورد برای استخر ژئوممبران کافی است. بنابراین ، هزینه ساخت استخر آب خاک با پوشش ژئوممبران بسیار مقرون به صرفه است.

از پوشش های ژئوممبران می توان برای حوضچه های سیمان یا عایق های دیگر نیز استفاده کرد. یعنی اگر غرفه ای دارید که سیمان را می پوشاند (یا عایق دیگر) می توان آن را با استفاده از ورق ژئوممبران به پوشش عایق اضافه کرد. با این کار ، میزان خلوص استخر را افزایش داده اید ، نیازی به نگهداری از پوشش استخر و هیچ هزینه ای در آینده نیست. ویژگی ها و مزایای استخرهای ژئوممبران نسبت به انواع دیگر استخرها.