عمومیکسب و کارهای برتر روز

بهترین نهال زردآلو در ایران

هر فردی که تصمیم به کاشت نهال زردآلو در باغ و یا حتی حیاط منزل خود را دارد، ترجیح می‌دهد که بهترین نهال زردآلو را تهیه نماید. اما سوال اینجاست که بهترین نهال زردآلو در ایران، چه ویژگی‌هایی دارد؟ بهترین نهال زردآلو، نهالی است که نسبت به ارقام دیگر پربارتر باشد. علاوه براین، بهترین نهال زردآلو باید مقاومت کافی در برابر ناملایمات و شرایط نامساعد داشته باشد.

محصولات بهترین نهال زردآلو باید کیفیت بالایی داشته باشند. معمولا باغداران ارقامی را که برای صادرات مناسب‌تر هستند، بیشتر می‌پسندند. از جمله ویژگی‌های زردآلو صادراتی طعم شیرین، رنگ یکنواخت و سایز بزرگ است. همچنین محصول بهترین نهال زردآلو بدون لکه، بیماری گوشتی، آفت خاص و بیماری آسیب زننده است. برخی از ارقام زردآلو صادراتی که در ایران نیز بسیار پرفروش هستند؛ عبازتند از زردآلو عسگرآباد، زردآلو شاهرودی و زردآلو جهانگیری. در ادامه توضیح مختصر هر یک از ارقام بهترین نهال زردآلو ذکر شده است. البته باید توجه کرد که قیمت انواع نهال نسبت نوع آنها متفاوت میباشد.

زردآلو شاهرودی، بهترین نهال زردآلو

زردآلو شاهرودی را می‌توان به عنوان یکی از ارقام بهترین نهال زردآلو معرفی کرد. زردآلو شاهرودی کشیده، نوک تیز و درشت است. این زردآلو به رنگ زرد مایل به قرمز است. قسمت گوشتی این زردآلو زرد و به هسته چسبیده است. این زردآلو طعم و عطر دلچسبی دارد و به صورت تازه، مربا و یا کمپوت مصرف می‌گردد. زردآلو شاهرودی با وجود کیفیت بالا برای تهیه برگه زردآلو مناسب نیست.

بهترین نهال زردآلو شاهرودی قادر به تحمل گرمای 38 درجه و سرمای 15 درجه زیر صفر است. بنابراین این نهال برای رشد و عملکرد بهتر نیاز به مناطق معتدل گرم دارد. این مناطق دارای تابستان ‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد و معتدل هستند. زردآلو شاهرودی فقط یک هفته قابلیت ماندگاری دارد؛ اما قابلیت حمل و نقل آن بالا می‌باشد و در هنگام جابجایی کیفیت حود را حفظ می‌کند.

ارتفاع درخت زردآلو شاهرودی بالغ حدود 5 متر است. بهترین نهال زردآلو شاهرودی در 3 الی 5 سالگی باردهی خود را آغاز می‌نماید. پس از 8 الی 10 سالگی بازدهی درخت به حداکثر میزان خود می‌سد و هر درخت بالغ حدود 75 کیوگرم محصول می‌دهد. بنابراین میزان بازدهی هر هکتار به طور میانگین 40 تن است. فصل برداشت زردآلو شاهرودی اواخر خرداد و یا اوایل تیرماه است. درخت زردآلو شاهرودی حدود 30 الی 35 سال محصول‌دهی اقتصادی خواهد داشت.

زردآلو عسگرآباد، دومین نهال از لیست بهترین نهال زردآلو

زردآلو عسگرآباد، با دارا بودن ظاهری جذاب و زیبا و طعمی شیرین و دلچسب، دومین نهال از لیست بهترین نهال زردآلو است. زردآلوعسگر آباد تخم مرغی شکل و به رنگ نارنجی تیره است. البته این زردآلو گاهی دارای لک هایی است که نشان دهنده رسیدن میوه است. رنگ قسمت گوشتی میوه سفید است. این زردآلو درشت است و هر زردآلو حدود 40 الی 45 گرم وزن دارد. این زردآلو از بهترین ارقام برای تهیه برگه زردآلو است.

نیاز سرمایی درختان زردآلو عسگرآباد حدود 300 الی 900 ساعت سرما است. نهال در اواخر فروردین شکوفه می‌زند. به همین جهت در مناطقی که بهارهای سرد دارند، مقاومت خوبی دارند. این نهال برای کاشت در مناطق سردسیر مناسب است، اما باید توجه داشته باشید که نهال در مقابل آفتاب کاشته شود. بهترین نهال زردآلو عسگرآباد قادر است گرمای 38 درجه و سرمای 15 درجه زیر صفر را به خوبی تحمل کند.

درخت زردآلو عسگرآبادی تا ارتفاع 5 الی 6 متر رشد می کند. این نهال در چهار الی پنج سالگی گلدهی و میوه‌دهی خود را آغاز می‌کند. میزان بازدهی این درخت در شش سالگی به اوج خود می‌سد. بهترین نهال زردآلو عسگرآباد حدود 2 الی 2.5 برابر دیگر ارقام زردآلو بازدهی دارد. بنابراین زردآلو عسگرآباد به عنوان یکی از بهترین نهال زردآلو میزان بازدهی بسیار خوبی دارد. همچنین این درخت حدود 25 الی  سال عمر اقتصادی دارد.

زردآلو جهانگیری، بهترین درخت زردآلو

زردآلو جهانگیری تخم مرغی شکل، کشیده و با اندازه متوسط است. زردآلو جهانگیری زرد با هاله‌هایی از رنگ قرمز است. محصول بهترین نهال زردآلو بسیار شیرین و خوش طعم است و برای تازه خوری از بهترین ارقام است. یکی از مهمترین ویژگی‌های بهترین نهال زردآلو قابلیت ماندگاری بسیار بالای آن در انبار است. زردآلو جهانگیری از ارقام پیوندی است که پیوند آن، اغلب بر روی زردآلو تلخ است.

بهترین نهال زردآلو جهانگیری مناسب کاشت در مناطق معتدل، نیمه سردسیر و مناطق کوهپایه ای است. این نهال به دلیل دیرگل بودن، در برابر سرمای دیررس فصل بهار مقاومت خوبی دارد. اما به دلیل حساسیت بافت درخت نسبت به گرما و سرمای شدید، کاشت آن در مناطق بسیار سرد و یا بسیار گرم مناسب نیست و ممکن است باعث از بین رفتن درخت شود.

ارتفاع درختان زردآلو جهانگیری حدود 3 الی 4 متر است. بهترین نهال زردآلو جهانگیری از دو سالگی شروع به باردهی می‌کند. این نهال یکی از پربارترین ارقام به شمار می‌رود و در هر هکتار حدود 30 تن میوه‌دهی می‌کند. زردآلو جهانگیری در ماه تیر می‌رسد و می‌تواند برداشت شود. بهترین درخت زردآلو جهانگیری حدود 30 الی 35 سال برای باغداران ثمره‌دهی خواهد داشت.

انتخاب مناسب‌ترین رقم زردآلو

در این مطلب توضیحات مختصری درباره چند نمونه از بهترین نهال زردآلو ذکر شد. همانگونه که مطالعه کردید، این نهال‌ها علاوه بر تفاوت در شکل ظاهری میوه، در کاربرد محصول نیز تفاوت دارند. بنابراین باید در هنگام انتخاب مناسب‌ترین نهال، حتما توجه داشته باشید که قصد دارید محصولات خود را به چه صورت وارد بازار کنید. برای مثال اگر شما تصمیم به خشک کردن زردآلو و تهیه برگه زردآلو دارید، زردآلو شاهرودی به هیچ وجه مناسب نیست و بهترین نهال زردآلو برای شما، زردآلو عسگرآباد است.

همچنین نکته بسیار مهم دیگر که باید در انتخاب بهترین نهال زردآلو به آن توجه شود، سازگاری نهال با منطقه کاشت است. در صورتی که باغ شما در یک منطقه سردسیر قرار داشته باشد، کاشت زردآلو شاهرودی و جهانگیری موفقیت آمیز نخواهد بود. اما زردآلو عسگرآباد برای شما مناسب‌ترین رقم زردآلو خواهد بود. بنابراین علاوه بر آشنایی با بهترین ارقام زردآلو، انتخاب مناسب‌ترین رقم زردآلو با توجه به شرایط شما بسیار اهمیت دارد. همچینین شما میتوانید به همراه این ارقام از نهالستان اکین نهال اقدام به خرید انواع نهال گیلاس، نهال انگور و دیگر ارقام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید