عمومیکسب و کارهای برتر روز

مشاهده پرونده شهرسازی در شهرداری تهران

برای استعلام از پرونده شهرسازی شهرداری به چه مدارکی نیاز است؟

 در حقیقت برای انجام این گونه استعلامات و مشاهده آخرین وضعیت پرونده شهرسازی به مدارکی نیاز ندارید. شما با مراجعه به سایت تهرانِ من میتوانید از آخرین وضعیت پرونده خود  و یا حتی از تعداد طبقات و میزان تراکم ساخت که به ملک شما تعلق می گیرد مطلع شوید. اما در مواردی که احتیاج به آگاهی و اطلاعات و جزئیات بیشتر دارید با مراجعه به سازمان شهرداری و دفاتر خدمات الکترونیک شهر و پس از احراز هویت، میتوانید اطلاعات دقیق تر از ملک یا پرونده شهرسازی به دست آورید. برای احراز هویت جهت استعلام از پرونده شهرسازی شهرداری تهران، همراه داشتن  سند و کارت شناسایی مالک لازم است.

 شماره پرونده شهرسازی برای هر ملک چند است؟

 شماره پرونده شهرسازی ملک شما در حقیقت با شماره منطقه ای که ملک شما  در آن واقع شده است شروع میشود.
به عنوان مثال ملک واقع شده در منطقه ۶، شماره پرونده شهرسازی آن با شماره ۶ شروع میشود. در غالب موارد املاک موجود در تهران دارای سابقه شهرسازی در سیستم شهرداری تهران هستند.
اما در مواردی که شماره پرونده شهرسازی برای ملک وجود ندارد سیستم شهرداری به صورت هوشمند طبق ترتیب، اعداد شماره پرونده به شما اختصاص میدهد.
در حقیقت شماره پرونده شماره ای است که روی کد شناسایی ملک شما قرار می گیرد.

 چگونه میتوان بدون مراجعه حضوری استعلام پرونده شهرسازی شهرداری انجام داد؟

ما در گروه تهران جواز، امکانی را برای شما عزیزان فراهم کرده ایم تا بتوانید بدون مراجعه حضوری و فقط از طریق اینترنت استعلام پرونده شهرسازی شهرداری ملک خود را انجام دهید.

البته برای این کار، احراز هویت مالک ضروری است. احراز هویت به وسیله اسکن اسناد مالکیت و مدارک شناسایی مالک و ارسال آن برای کارشناسان تهران جواز به صورت اینترنتی انجام میشود.

گروه تهران جواز به محض تایید و تطبیق مدارک شناسایی مالک و اسناد مالکیت، آخرین وضعیت پرونده شهرسازی ملک را به شما اطلاع خواهد داد.
حتی میتوانید برای استعلام از طرح تفصیلی و اطلاع از تراکم مجاز ملک خود، از طریق ارسال استعلام برای کارشناسان گروه تهران جواز از تراکم و تعداد طبقات مجاز که به ملک شما تعلق میگیرد باخبر شوید.

این روش، سریع ترین و کم هزینه ترین نحوه ی استعلام پرونده شهرسازی شهرداری تهران است.

آیا با پلاک ثبتی می توان استعلام از شماره پرونده شهرسازی گرفت؟

 ابتدا لازم است تعریفی از پلاک ثبتی ارائه کنیم. دانستن و اشراف به این اصطلاحات به شما کمک میکند تا امور مربوط به شهرداری را ساده تر انجام دهید.

پلاک ثبتی چیست؟

پلاک ثبتی  کدی از اعدادی است که سازمان ثبت شماره گذاری کرده و هیچ ارتباطی به مجموعه شهرداری و ادارات شهرداری و دفاتر خدمات الکترونیک ندارد.
پلاک ثبتی معمولا روی صفحه اول سند مالکیت  با اسم شماره ملک در خود سند  نوشته می شود
ممکن است کد پلاک ثبتی که در سند قید شده، در سوابق پرونده وجود نداشته باشد.

برای مثال ممکن است مالکی از سال های پیش ملکی را خریداری کرده و اصلا در طول این زمان به شهرداری مراجعه نکرده باشد.
برای آن پلاک ثبتی، به دلیل عدم مراجعه مالک به شهرداری و عدم تشکیل پرونده اصلا پرونده ای در شهرداری وجود ندارد که شماره پرونده داشته باشد.

پس لزوما تمامی پلاکهای ثبتی دارای پرونده شهرسازی نیستند.
بنابراین، به صرف داشتن پلاک ثبتی ملک، نمی توان از داشتن پرونده شهرسازی مطمئن بود. شما برای اینکه قطع به یقین از این مسئله که روی ملکی پرونده شهرسازی وجود دارد یا خیر، باید  کد شناسایی ملک را در نظر بگیرید.
چون متولی صدور کد شناسایی ملک و شماره پرونده شهرسازی، شهرداری تهران است، ولی متولی صدور پلاک ثبتی سازمان ثبت است.

اگر مالکی در هر زمانی برای دریافت انواع گواهی های ساختمانی یا پروانه ساخت به شهرداری مراجعه کرده باشد، هنگام ارائه سند در شهرداری، اطلاعات سند در سیستم شهرسازی درج میشود.
پس  آن پلاک ثبتی، از این به بعد در سیستم شهرسازی هم قابل بازیابی و پیگیری است. ولی اگر مالکی کلا به شهرداری  مراجعه نکرده و پرونده ای تشکیل نداده باشد، تنها با پلاک ثبتی نمی توان اطلاعی از پرونده شهرسازی شهرداری به دست آورد.

 در صورتی که شماره پرونده شهرسازی شهرداری مفقود شود چگونه میتوان آن را بازیابی کرد؟

 همانطور که در قسمت های ابتدایی این مقاله  اصطلاحاتی مانند شماره پرونده شهرسازی یا کد شناسایی ملک را شرح دادیم، شماره پرونده شهرسازی، شماره ای ست که روی کد شناسایی هر ملک در تهران قرار می گیرد و توضیح دادیم که کد شناسایی ملک یا همان کد نوسازی ملک، کدی است که بدون هیچ گونه اقدامی از سوی مالک یا متقاضی و به صورت کاملا سیستماتیک در واحد نوسازی برای تمامی املاک واقع شده در تهران جانمایی شده است.

پس ما ملکی نداریم که کد نوسازی نداشته باشد و میتوان با جستجوی کد نوسازی در سامانه شهرسازی تهران، پرونده هایی که روی آن کد نوسازی ذخیره شده اند را پیدا کنیم و استعلام پرونده شهرسازی شهرداری را انجام دهیم.

 به عنوان مثال، شما از روی آدرس و نشانی، ملک مورد نظر را در نقشه بازیابی می کنید.

چگونه کد شناسایی ملک را دریافت کنیم؟

کد شناسایی ملک معمولا روی قبوضی که شهرداری ها به اسم قبض نوسازی یا قبض پسماند صادر میکنند قابل تشخیص است.
معمولا سالانه یک نسخه از این قبوض  برای تمام خانه ها ارسال میشود. روی آن قبض های نوسازی، کد نوسازی یا کد شناسایی ملک نوشته شده است.

 اگر آن برگه ها و قبوض  را نداشتید یا گم کرده بودید، روی پلاک تمامی خانه ها کد شناسایی املاک چسبیده شده است. یعنی برای دریافت کد نوسازی، فقط کافی ست از روی پلاک خانه، آن کد نوسازی را بخوانید.

سپس، با وارد کردن کد نوسازی خود در سامانه جستجو برای استعلام از پرونده شهرسازی میتوانید از میزان  تراکم  و تعداد طبقه مجاز ساخت که به ملک  تعلق میگیرد و تراکم مجاز با خبر شوید.

 همچنین برای استعلام پرونده شهرسازی هم میتوانید از شماره پرونده شهرسازی و هم از کد شناسایی ملک استفاده کنید. به عبارت دیگر لزومی ندارد که شماره پرونده شهرسازی شهرداری را حفظ باشید. با دانستن کد شناسایی ملک هم میتوانید این استعلام را از طریق سامانه مربوطه پیدا کنید.

سامانه پیگیری پرونده شهرداری

کسانی که درگیر گرفتن پروانه ساخت و سایر مجوزهای ساخت‌وساز می‌شوند؛ باید مدارکی را برای تشکیل پرونده ارائه بدهند. بعد از انجام مراحل اداری به پرونده آنها یک شماره منحصربه‌فرد به نام شماره پیگیری پرونده شهرداری تعلق می‌گیرد.

از طریق سامانه شهرداری و اپلیکیشن ها می توانید پرونده را پیگیری کنید

در نهایت هم برای پیگیری پرونده شهرداری و مشاهده روند کار مجوزهای ساخت‌وساز می‌توانند از طریق زیر اقدام کنند:

مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده شهرداری

اگر برای صدور پروانه ساخت اقدام می‌کنید، برای تشکیل پرونده مدارک زیر را باید ارائه بدهید:

  • فتوکپی و اصل سند مالکیت
  • اصل و تصویر شناسنامه مالک
  • کپی و اصل وکالت‌نامه محضری در صورت عدم حضور مالکین
  • اصل و کپی فیش پرداخت  مربوط به سال جاری
  • اصل و کپی صورت مجلس و نقشه تفکیکی اعیانی برای آپارتمان‌ها
  • فتوکپی و اصل انحصار وراثت (در صورت فوت مالک)
  • ارائه گواهی 6 و 8 زمین شهری یا کمیسیون تشخیص و عوارض دارایی مربوط به سال جاری (در صورت بایر بودن ملک)
  • دریافت فرم شماره 600 کنترل کیفیت ساخت‌وساز از شرکت‌های مجاز و ارائه به شهرسازی (در صورت رابطه با کنترل‌های لازم توسط شرکت‌های خصوصی تحت قرارداد شهرداری)

نکته: برای تشکیل پرونده شهرداری حضور مالکین یا وکیل قانونی آن‌ها به همراه مدارک بالا الزامی است. برای گرفتن سایر مجوزها لازم است مدارک دیگری هم ارائه دهید. جزییات آن را می‌توانید از طریق این لینک در سامانه تهران من بیابید.

شماره پرونده شهرسازی چیست؟

گفته شد که پیگیری پرونده شهرداری با شماره پرونده شهرسازی که یک شماره دو بخشی -یکتا- است، انجام می‌گیرد. سیستم شهرسازی شهرداری از این شماره برای شناسایی ملک استفاده می‌کند. بخش اول، شماره منطقه‌ی احداث پروژه را نشان می‌دهد. بخش دوم هم به اطلاعات اختصاصی هر پرونده مربوط می‌شود که حدوداَ شش رقم دارد. مثلا پرونده‌ای با شماره 120018400، نشان‌دهنده ملکی در منطقه 12 شهر تهران است. بقیه اعداد نیز به شماره پرونده در سیستم شهرسازی شهرداری اختصاص دارد.

پیگیری پرونده شهرداری از طریق سامانه شهرسازی شهرداری تهران

برای پیگیری پرونده شهرداری از طریق سامانه شهرسازی شهرداری تهران مراجعه کنید. شماره پرونده شهرسازی را در کادر مستطیلی وارد نمایید. در پایان نیز گزینه جستجو را بزنید.

از طریق سامانه امکان پیگیری پرونده شهرسازی شهرداری وجود دارد

را‌های بازیابی شماره پرونده شهرسازی

برای بدست آوردن شماره پرونده شهرسازی می‌توانید به صورت آنلاین و حضوری اقدام کنید.

دسترسی به شماره پرونده شهرسازی به صورت آنلاین

برای بدست آوردن شماره پرونده شهرسازی از راه آنلاین به شماره شناسایی ملک نیاز دارید.(  البته نیز به طرق دیگری انجام می شود .) :

  • مراجعه به سایت نقشه تهران
  • پیدا کردن زمین مدنظر، راست کلیک بر آن، انتخاب گزینه شماره شناسایی ملک و کپی کردن این شماره
  • مراجعه به سایت تهران من با آدرس https://my.tehran.ir/ و وارد شدن به حساب کاربری‌تان (اگر حساب کاربری ندارید در سایت ثبت‌نام کنید.)
  • کلیک بر گزینه «خدمات ملک و شهرسازی»
  • کلیک بر گزینه «مشاهده اطلاعات شهرسازی» در صفحه جدید
  • کپی کردن شماره شناسایی ملک در باکس بالای صفحه
  • کلیک بر گزینه «مشاهده اطلاعات شهرسازی» در پایین صفحه
  • مشاهده شماره پروانه و شماره پرونده شهرسازی در صفحه‌ی جدید

دسترسی به شماره پرونده شهرسازی به صورت حضوری

گفتیم که پیگیری پرونده شهرداری بدون داشتن شماره پرونده شهرسازی امکان‌پذیر نیست. اگر امکان استفاده از خدمات آنلاین شهرداری تهران را ندارید، می‌توانید برای دریافت این شماره از راه‌های حضوری اقدام کنید. شما می‌توانید با ارائه مدارک شناسایی و اسناد مالکیت به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنید. همچنین می‌توانید برای دریافت این شماره، از طریق مراجعه به اداره بایگانی شهرسازی منطقه خود –با ارائه مدارک- اقدام نمایید.

شماره پرونده شهرسازی در چه اسنادی درج می‌شود؟

شماره پرونده شهرسازی را می‌توانید در اسناد زیر مشاهده نمایید:

  • پروانه ساختمانی
  • شروع به کار ساختمانی
  • برگه‌های تعهد مهندسی
  • پایان کار ساختمانی
  • نقشه‌های ساختمانی
  • گزارش آزمایشگاه
  • گزارش مهندسین ناظر

منبع: تهران من