علمی و پزشکیکسب و کارهای برتر روز

روانشناسی کودک چیست و چرا مهم است؟

عوامل بسیاری مانند محیطی، ژنیتکی و فرهنگی می‌تواند روی رشد کودک و تغییراتی که در او ایجاد می‌شود، موثر باشد.  روانشناسی کودک به بررسی این عوامل پرداخته و در رشد کودک و گذر او از هر مرحله زندگی که می‌تواند برای کودک بسیار سخت باشد، به او کمک خواهد کرد. همچنین یکی از مهمترین عواملی که می‌تواند اهمیت روانشناسی کودک را نشان دهد، نوع ارتباط و نحوه تعامل کودک با والدین است. از اینرو هرگز روانشناسی کودک را نادیده نگیرید. برای آشنایی بیشتر در مورد روانشناسی کودک، ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید. همچنین می توانید جهت خرید لباس پلیس بچه گانه، لباس پلیس راهنمایی رانندگی بچه گانه و دریافت لیست قیمت لباس یگان ویژه نوپو می توانید به سایت آسنا شاپ مراجعه نمایید.

اهمیت روانشناسی کودک

همه والدین دوست دارند تا کودکشان دارای رشد سالمی باشد و آینده موفقی  را برای خود رغم بزند. درک الگوهای روانشناختی برای والدین سخت بوده، ولی اگر آنها بتوانند از این الگوها شناخت کافی داشته باشند، به رشد و پیشرفت کودک خود کمک شایانی می‌کنند. روانشناسی کودک به والدین کمک می‌کند تا با این الگوها آشنا شده و بتوانند رفتارهای غیرعادی کودک را تشخیص دهند.  با تشخیص رفتارهای غیرعادی کودک، می‌توان جلوی ناهنجاری‌های که ممکن است کودک در آینده آنها را تجربه کند، را بگیریم.

رشد جسمی

همه کودکان از وقتی که به دنیا می‌آیند دارای رشد جسمی هستند. بعضی خیلی سریع رشد کرده و برخی با سرعت کمتری به رشد جسمانی می‌رسند. اما گاهی رشد جسمی کودک می‌تواند با تاخیراتی عمده روبه‌رو شود، که برای بررسی بیشتر باید حتما به یک متخصص اطفال مراجعه کنید.

 رشد شناختی

رشد شناختی کودکان نیز مانند رشد جسمانی او از اهمیت بسیاری برخوردار است. رشد شناختی مانند درک کودک از جهان پیرامون، یادگیری زبان مادری، مهارت تصمیم گیری، مهارت حل مسئله و … به رشد شناختی کودک مرتبط بوده و کودکی می‌تواند در این جهان به رشد کافی در این زمینه دست پیدا کند، می‌تواند مستقل و بدون وابستگی به والدین کارهای روزانه خود را انجام دهد. وابستگی کودک بعد از اینکه به شناخت جسمی کافی رسید، باید کم کم از والدین کمتر شده و او بتواند به عنوان فردی مستقل وارد جامعه‌ایی شود، که قرار است در بزرگسالی و بدون کمک دیگران در این جامعه زندگی کند.

 رشد عاطفی (اجتماعی)

رشد عاطفی و اجتماعی به شدت در هم آمیخته شده‌اند. رشد عاطفی به احساس کودک، درک و بیان آن بسیار مرتبط است.

کودک باید بتواند احساسات خود را بدون هرگونه شرمساری و یا خجالت بیان کند. ما در ایران به دلیل برخی فرهنگ‌های نادرست مانند پسر که گریه نمی‌کند و یا دختر که بلند نمی‌خنده، احساسات کودک را در همان ابتدا خشک می‌کنیم.

این موضوع باعث می‌شود که آنها در آینده دچار مشکلاتی نظیر طلاق، عدم توانایی در بیان هیجانات، افسردگی و حتی گاهی منجر به حس ناامیدی در زندگی عاطفی شده و به دلیل عدم توانایی در بیان حس دوست داشتن، فاصله‌های عاطفی را ایجاد می‌کند. همچنین مشاهده شده که به دلیل دیده نشدن احساسات افراد توسط دیگران، فرد احساس می‌کند که بودن او برای دیگران اهمیت ندارد، در نتیجه اقدام به خودکشی می‌کند.

روانشناسی کودک شاخه مهمی از سلامت خانواده است. این علم متاسفانه در جامعه نادیده گرفته شده و همین موضوع باعث ایجاد صدماتی غیرقابل جبران برای جوانان ما چه اکنون چه جوانانی که قرار است در آینده وارد جامعه بشوند، شده است. این شاخه از علم روانشناسی را مهم بدانید و حتما برای داشتن فرزندی سالم با یک متخصص و روانشناس کودک در ارتباط باشید.

یکی از مهمترین مسائل و دغدغه های والدین، موضوع تربیت صحیح فرزند (کودک) است. این نگرانی برای همه مادران و پدران وجود دارد که چگونه کودک خود را تربیت کنیم تا یک شخش موفق، قدرتمند و موجه در جامعه باشد. اگر این موضوعات جزو دغدغه های شما محسوب می شوند چاره کار بهره گیری از می باشد که راهکارهای صحیح تربیت کودک را به والدین آموزش می دهد.

روانشناسی کودک چیست و چه کاربردی دارد؟

روانشناسی کودک باعث شناخت مراحل رشد و خصوصیات رشدی، رفتاری کودک در هر سنی می شود. این علم، نحوه صحیح تربیت و رفتار با کودک در محیط خانه و خارج از آن را آموزش می دهد. مواردی نظیر فرزند پروری، اعتماد به نفس، خلاقیت و بصورت کلی تمام مسائل تربیتی و پرورشی مناسب کودک.

رویارویی با یک حقیقت اجتناب ناپذیر!

اعتقاد ما بر این است که کودک بدون مساله وجود ندارد و این خانواده است که باید به نحو مطلوبی مسائل مربوط به آنها را حل کنند. روانشناسی کودک این مهارت را به والدین می دهد که کمتر احساساتی عمل کرده و به جای اینکه در موقعیت های مختلف واکنشگر باشند، سنجیده تر عمل کنند. والدین خوب مواردی نظیر انضباط، عشق و علاقه را با هم ترکیب می کنند و از روانشناسی کودک جهت تشخیص و بکارگیری بهترین راهکارها برای تربیت فرزندان خود استفاده می نمایند.

برخی از مسائل و مشکلات مرتبط با کودک

موضوعات و مسائل بسیاری در ارتباط با تربیت فرزند و نحوه برخورد صحیح با آنها وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره کرده ایم:

چگونه با کودکم رفتار کنم؟

بهترین کار این است که دانش فرزند پروری را قبل از داشتن فرزند کسب نماییم. اما این فرصت همچنان برای والدینی که صاحب فرزند هستند نیز وجود دارد. باید به این نکته مهم توجه داشت که کودک مانند گِلِ خام است و والدین هر شکلی به آن بدهند به آن صورت شکل خواهد گرفت. به این معنی که اگر چنانچه در زمان نوجوانی و جوانی از وضعیت فرزند خود رضایت ندارید یا مسائل و مشکلات زیادی بین شما وجود دارد بهتر است بیشتر به این موضوع فکر کنید که منشا این مشکلات از زمان کودکی می باشد! پس اگر می خواهید این مشکلات را نداشته باشید می بایست به شکل جدی به موضوع روانشناسی کودک وارد شده و آنرا فرا بگیرید.

روانشناس کودک

اگر به کمک روانشناس کودک نیاز دارید می توانید اقدام به رزرو از طریق نمایید. خانم دکتر لیلا جبلی فعالیت بسیار گسترده ای در حوزه روانشناسی کودک داشته و دارند.

شما به عنوان پدر و مادر باید بدانید که فرزندان شما نیز در آینده پدران و مادران جامعه خواهند بود و مسولیت های بسیار مهمی در زندگی عهده دار می‌شوند. پس برای شناخت بهتر این دنیا و یادگیری مهارت های گوناگون در زندگی، آنها را درست راهنمایی کرده و به تمام مراحل تغییرات و رشد آنها کمک کنید. همزمان با رشد فرزند شما عواملی مثل محیط زندگی، ژنتیک و جامعه روی تمامی این مراحل تاثیر می‌گذارند و البته تجزیه تحلیل این جزییات و توضیح آن برای کودکان امری پیچیده خواهد بود و این امریست که در آن روانشناس کودک می‌تواند به ما کمک کند.

روانشناسی کودک چیست؟

مطالعه روی نحوه پرورش و رشد کودکان و بررسی روابط کودک با محیط زندگی و خانواده از کارهای یک روانشناس کودک است.

چرا روانشناسی کودک مهم است؟

همه ی پدر ها و مادران می‌خواهند فرزندی سالم و موفق داشته باشند و دوران کودکی و نوجوانی فرزندشان به سلامت طی شود. اما این روند همیشه به سادگی و بدون چالش نمی‌گذرد و برای داشتن بهترین عکس العمل باید آگاهی کافی داشت و یا اینکه از روانشناس کودک کمک گرفت. او می‌تواند با تشخیص حالات و ارائه بهترین راه حل به شما و فرزندتان کمک کند. یک روانشناس کودک تمامی حالات و بازخوردهای روانی آن را می‌شناسد و با توجه به آنها به تحلیل تمامی حرف ها، نحوه ی ارتباط کودک، راه رفتن و حتی دویدن او می‌پردازد و در صورت مشاهده هر گونه مشکل راه حل مناسب آن را ارائه می‌دهد تا بتوانید مسائل کودک را در همان دوران اولیه و قبل از حاد شدن حل کنید و بهترین برخورد را در آن زمان داشته باشید.

روحیات فردی و تاثیرات اجتماعی ارتباط با روانشناس کودک

روحیه و رفتار هر فرد در جانعه تاثیر گذار است. رفتارهای کودک شامل احساسات، درک، فهم و کنترل احساسات است که همزمان با رشد کودک و رسیدن به مراحل جدید تمامی این موارد پیچیده تر می‌شوند مانند اعتماد به نفس، امید، موفقیت، شکست و درک احساسات دیگر افراد زندگی شان. شناخت این احساسات و دانستن بهترین عکس العمل به کودک و موفقیت هایش در زندگی کمک می‌کند که این امر با کمک گرفتن از مشاوران و روان شناسان ممکن است. کودک با دانستن و شناخت احساسات در جامعه می‌تواند در شرایط های خاص بهترین برخوردها را با محیط زیست، حیوانات و سایر افراد جامعه داشته باشد و با نگاهی کلی تر با داشتن چنین کودکانی در آینده می توانیم جامعه ای بهتر و امن تر برای زندگی داشته باشیم.

روانشناسی کودک و مزایای آن برای خانواده

خانواده ها با بهره گیری از راهنمایی ها و تحلیل های یک روان شناس می‌توانند در شرایط خاص و اضطراری که ممکن است برای هر خانواده ای پیش بیاید بهترین برخورد ها و عکس العمل ها را داشته باشند و در مسیر زندگی بهترین راه را پیش روی فرزندشان قرار دهند و از سلامتی روحی آنها در تمام مراحل زندگی آسوده خاطر باشند.