عمومیکسب و کارهای برتر روز

اصلاح لینک‌های nofollow چیست؟

آناتومی لینک؛ شناخت ویژگی‌های تگ a

لینک‌ها آناتومی مشخصی دارند. هر لینک از 5 ویژگی اصلی پشتیبانی می‌کند. البته استفاده از همه‌ی ویژگی‌ها برای لینک اجباری نیست. در حقیقت به فراخور هدف خود از لینک‌سازی و ماهیت آن می‌توانیم از این 5 ویژگی در رپورتاژ آگهی استفاده کنیم.

1- Href؛ آدرس صفحه هدف

Href آدرس صفحه‌ای که با کلیک بر روی لینک به آن منتقل می‌شویم را مشخص می‌کند. استفاده از این ویژگی برای تمام لینک‌ها اجباری است.

البته href الزاماً آدرس یک صفحه دیگر نیست. در طراحی سایت و برای دسترسی به بخش‌های مختلف یک صفحه به جای درج یک آدرس، از fragment (علامت #) استفاده می‌شود. یک نمونه از این کاربرد href را می‌توان در بخش راهنمای مطالعه مقالات آکادمی وبسیما که در ابتدای هر مقاله درج می‌شود، مشاهده کرد. اگر آدرسی که در ویژگی href درج می‌شود از همان دامنه باشد به آن لینک داخلی و اگر به دامنه‌ای دیگر ارجاع شده باشد لینک خارجی می‌گوییم. تصمیم‌گیری در مورد استفاده از نوفالو در لینک‌های خارجی اهمیت زیادی دارد که در ادامه همین مقاله از تسمینو به آن خواهیم پرداخت.

2- Title؛ اجباری نیست اما مفید است

استفاده از ویژگی Title در لینک اجباری نیست. زمانی که کاربر نشان‌گر خود را بر روی لینک قرار می‌دهد، تایتل نمایش داده می‌شود. کاربرد اصلی تایتل زمانی است که امکان استفاده از انکرتکست مناسب وجود ندارد.

برای مثال هنگامی که یک تصویر را لینک می‌کنیم، استفاده از تایتل می‌تواند اطلاعات مفیدی را به کاربر نشان دهد. همچنین هنگامی‌که آیکون شبکه‌های اجتماعی را در سایت قرار می‌دهیم، استفاده از یک تایتل مناسب می‌تواند موجب بهبود تجربه کاربری و ترغیب کاربران به کلیک شود. شاید تصور کنید این نکته بیش از حد سخت‌گیرانه است ولی جالب است بدانید که در گزارشات مربوط به تجربه کاربری در ابزار Lighthouse گوگل این موارد به دقت بررسی و تحلیل می‌شود.

3- Rel؛ با 4 ویژگی متفاوت و کاربردی

Rel یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لینک است که می‌تواند چهار مقدار متفاوت داشته باشد. بحث فالو یا نوفالو بودن لینک هم مرتبط با ویژگی rel است. در نظر داشته باشید که محتوای قرار گرفته در Rel برای کاربران قابل مشاهده نبوده و تاثیری در عملکرد آن ندارد، این اطلاعات تنها برای ربات‌های گوگل و درک ارتباط معنایی میان صفحات استفاده می‌شود.

Nofollow: تمام لینک های موجود در اینترنت به صورت پیش فرض فالو هستند، مگر اینکه در ویژگی rel عبارت nofollow را قرار دهیم. لینک‌های فالو تمام اعتبار و ارزش یک صفحه را به صفحه دیگر منتقل می‌کنند و از این جهت اهمیت زیادی در لینک‌سازی داخلی و خارجی دارند. اگر در قسمت rel ویژگی نوفالو را قرار دهیم، این لینک اعتباری را به صفحه دیگر منتقل نمی‌کند. ویژگی نوفالو مثل یک تابلو ورود ممنوع عمل کرده و از ورود ربات‌ها به صفحه دیگر جلوگیری می‌کند.

در مقاله اختصاصی معرفی لینک نوفالو منظور خود را از عدم انتقال اعتبار به وضوح بیان کرده‌ایم و کاربردهای این مدل لینک‌سازی را شرح داده‌ایم. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله را در آکادمی وبسیما مطالعه کنید.

UGC: این ویژگی یکی از جدیدترین ویژگی هایی است که گوگل معرفی کرده است. UGC مخفف عبارت User Generated Content است که به ربات‌های گوگل اعلام می‌کند که این لینک توسط یک کاربر در محتوا قرار داده شده است.

در سایت‌های محتوایی که بیش‌تر محتوا توسط کاربران تولید می‌شود، استفاده از ویژگی UGC می‌تواند بسیار کاربردی باشد. در ایران سایت‌هایی مثل ویرگول و دیوار مثال بارز سایت‌هایی هستند که محتوای آن‌ها توسط کاربران تولید می‌شود. لینک‌های UGC مثل لینک‌های نوفالو عمل کرده و هیچ اعتباری را به صفحه هدف منتقل نمی‌کنند.

Sponsered: این ویژگی عملکردی مشابه با Nofollow دارد با این تفاوت که به ربات‌های گوگل اعلام می‌کند که لینک مورد نظر تبلیغاتی بوده و لزوما ارتباط معنایی با صفحه‌ای که در آن هستیم ندارد. این ویژگی می‌توان برای بنرهای تبلیغاتی و رپورتاژهای خبری استفاده کرد.

Noopener و Noreferrer: از این دو ویژگی Noopener و Noreferrer برای حفظ امنیت کاربران استفاده می‌شود. به‌عبارت‌دیگر اطلاعات کاربران با یک کلیک از صفحه‌ای به صفحه دیگر منتقل نمی‌شود. اطلاعات ورود به یک سایت، اطلاعات مالی مثل شماره کارت و مواردی از این دست از جمله اطلاعات مهمی است که می‌تواند هنگام کلیک بر روی لینک توسط بدافزارها مورد سرقت قرار گیرد. در سیستم‌های مدیریت محتوایی مثل وردپرس این دو ویژگی به صورت خودکار در تمامی لینک‌ها اعمال می‌شود. در لینک‌سازی داخلی این دو ویژگی اهمیتی ندارند ولی برای لینک به سایت‌های دیگر اهمیت بسیاری بالایی داشته و استفاده از آن مورد تاکید گوگل بوده است.

4- Target؛ ویژگی مناسب لینک‌سازی خارجی

اگر در ویژگی Target مقدار blank_ را قرار دهیم، هنگام کلیک بر روی لینک، صفحه هدف در تب تازه‌ای باز می‌شود. برای مثال اگر کاربر در میانه مطالعه یک محتوا بر روی لینکی با تارگت blank کلیک کند باعث می‌شود مسیر مطالعه محتوا را گم نکرده و در فرصتی مناسب صفحه جدید را بررسی کند.

بهتر است در لینک‌سازی‌هایی که از سایت ما به سایت‌های دیگر انجام می‌شود، حتماً از از ویژگی Blank استفاده کنیم. به‌عنوان‌نمونه می‌توانیم از Blank برای لینک شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم. در لینک‌سازی داخلی استفاده از Blank چندان رایج نیست ولی معمولا برای لینک‌هایی که در ابتدا یا میانه مقاله هستند از آن استفاده می‌کنیم..

5- انکرتکست؛ مهم‌ترین ویژگی لینک برای ما

مهم‌ترین ویژگی لینک برای سئو انکرتکست است. انکرتکست عباراتی است که مستقیماً بر کسب جایگاه یک صفحه تاثیر می‌گذارد. برای مثال اگر با عبارت «طراحی سایت» به یک صفحه لینک‌سازی کنیم، این صفحه در عبارت «طراحی سایت» و مفاهیم مرتبط با آن شانس کسب جایگاه دارد. انتخاب انکرتکست باید متناسب با ماهیت صفحه و استراتژی ما در لینک‌سازی داخلی و خارجی صورت گیرد. برای اطلاعات بیشتر مقاله و کاربرد آن‌ها را مطالعه کنید.

نحوه صحیح لینک‌سازی داخلی در محتوا، به صورت کامل و همراه با مثال‌های متعدد در دو کارگاه و  آموزش داده شده است. شرکت در این دو کارگاه می‌تواند به تمام سوالات شما درباره لینک‌سازی داخلی پاسخ داده و سئو سایت شما را متحول کند. پیشنهاد می‌کنیم در فرصتی مناسب به صفحه این دو کارگاه مراجعه کرده و بخشی از محتوای دوره را مطالعه کنید.

برگردیم به سوال اصلی؛ فالو یا نوفالو؟

حالا که با آناتومی لینک آشنا شدیم، می‌توانیم به سوال اصلی این مقاله پاسخ دهیم. استفاده از ویژگی فالو یا نوفالو به ماهیت صفحه‌ای بستگی دارد که قصد ارجاع کاربر به آن را داریم. برای مثال فرض کنیم در حال نگارش مقاله‌ای با موضوع «بوت استرپ چیست» هستیم و می‌خواهیم به سایت اصلی بوت استرپ لینک دهیم. باتوجه به یکسان بودن مفهوم مقاله و ماهیت صفحه‌ی هدف، بهتر است از ویژگی فالو استفاده کنیم.

حالا فرض کنیم که قرار است در همین مقاله به سایت‌ «مرسدس بنز» که با بوت استرپ طراحی شده لینک‌سازی کنیم. باتوجه به این‌که ماهیت مقاله و سایت مقصد متفاوت است، بهتر است از ویژگی نوفالو استفاده کنیم. به عبارت دیگر استفاده مناسب از ویژگی نوفالو به ربات‌های گوگل کمک می‌کند که اهمیت و ارتباط معنایی صفحات پیشنهاد شده با مقاله ما را بهتر درک کنند.

در لینک سازی داخلی نوفالو کاربردی ندارد

در لینک‌سازی‌های داخلی به ندرت از ویژگی نوفالو استفاده می‌کنیم. تنها در شرایطی که دسترسی گوگل از طریق فایل robots.txt یا تگ نوایندکس بسته شده است، بهتر است از ویژگی نوفالو استفاده کنیم. به عنوان مثال اگر در محتوای مقاله به صفحه حساب کاربری لینک داده باشیم و این صفحه از دسترس ربات‌های گوگل خارج شده باشد می‌توانیم با استفاده از ویژگی نوفالو به ربات‌های گوگل اطلاع دهیم که نیازی به بررسی آن صفحه نیست.

4 توصیه برای از لینک‌سازی داخلی موثرتر

در این مقاله به یکی از پرتکرارترین سوالات سئو پاسخ دادیم. به‌صورت خلاصه اگر موضوع صفحه ما با صفحهای که قرار است به آن لینک دهیم یکسان است، نیازی به نوفالو کردن آن نداریم. درغیراین‌صورت بهتر است از rel=nofollow استفاده کنیم.

لینک‌سازی داخلی تنها محدود به استفاده از فالو یا نوفالو نیست بلکه؛

لینک‌سازی برای ایجاد تجربه کاربری بهتر و ایجاد ارتباط معنایی بین صفحات انجام می‌شود.

برای رسیدن به این دو هدف بهتر است 4 توصیه‌ی زیر را در هنگام لینک‌سازی داخلی مدنظر داشته باشیم.

رضایت کاربر: مهم‌ترین فاکتور ما برای تصمیم‌گیری درباره درج یک لینک و تعداد لینک‌های موجود در یک صفحه رضایت کاربر است. اگر در صفحه‌ای صرفاً برای سئو یک لینک را درج کردیم، در مسیر اشتباهی قدم برمی‌داریم. ما در مقاله به صورت مفصل این موضوع را بررسی کرده‌ایم.

انکرتکست: انتخاب انکرتکست صحیح بهترین ابزار برای تشویق کاربر و ایجاد ارتباط معنایی بین صفحات است. نکته مهم در استفاده از انکرتکست عدم تاکید و تکرار روی یک عبارت است. استفاده از ترکیب‌های متفاوت و عبارات طولانی کمک می‌کند تا هم کاربر و هم ربات‌های گوگل درک بهتری از صفحه‌ای که قرار است به آن وارد شوند داشته باشند.

تشویق کاربران به کلیک: ارائه توضیحاتی درباره لینک‌گذاشته‌شده، شانس کلیک بر روی لینک ما را افزایش داده و مسیر حرکت کاربر در سایت را مطابق با انتظار و اهداف ما تغییر می‌دهد.

تقویت صفحات آرشیو: از همه‌ی محصولات و مقالات سایت بایستی به صفحات آرشیو (دسته‌بندی و برچسب) لینک‌سازی انجام شود. این لینک‌سازی به ربات‌های گوگل برای درک بهتر ارتباط موضوعی و کسب جایگاه در صفحات آرشیو کمک زیادی می‌کند.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم اگر سوالی درباره فالو یا نوفالو بودن لینک‌سازی داخلی دارید، در قسمت نظرات برای ما بنویسید. سوالات شما در سریع ترین زمان ممکن توسط کارشناسان آکادمی وبسیما پاسخ داده خواهد شد.

لینک NoFollow چیست؟

همه لینک‌ها در اینترنت به صورت پیش‌فرض فالو (Follow) هستند؛ اگر به تگ

نوفالو چرا به ادبیات سئو اضافه شد؟

قبل از هرچیزی باید بدانیم چرا لینک نوفالو بوجود آمد. الگوریتم‌های گوگل از همان ابتدا ارزش زیادی برای لینک‌سازی در نظر گرفته بودند؛ متخصصین سئو نیز خیلی زود متوجه اهمیت لینک‌ها برای کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجو شدند.

صبور بودن یکی از ویژگی‌های اخلاقی مهم برای موفقیت در سئو است. اما بعضی از کارشناسان سئو بهجای اینکه کیفیت را انتخاب کنند بر کمیت تمرکز میکنند و دوست دارند در سریع‌ترین زمان به رتبه 1 گوگل برسند. به همین دلیل انواع روش‌های لینک‌سازی که از نظر گوگل غیرطبیعی بود را طراحی و اجرا کرده‌اند؛ لینک‌سازی در قسمت نظرات، پروفایل فروم ها، ساخت بلاگ رایگان و …

بلاگ‌نویسی که در آن زمان به ترند مهمی تبدیل شده بود، در حال نابودی بود! چرا که همه صفحات ارزشمند و باکیفیت مورد حمله ربات‌ها و کاربران کامنت‌گذار (با هدف لینک‌سازی) قرار می‌گرفتند. معرفی لینک نوفالو (NoFollow) بهترین راه‌کار ممکن برای مقابله با اسپمرها بود. در سال 2005 گوگل اعلام کرد که با قراردادن این ویژگی در لینک‌ها، مانع بررسی لینک توسط ربات‌های گوگل شده و عملا مانع انتقال ارزش و اعتبار به صفحه هدف شد.

نوفالو به سرعت تاثیر خود را در فضای اینترنت نشان داد، تا جایی‌که امروز، در بخش نظرات سایت‌ها و فروم‌های تخصصی، کلیه لینک‌های درج شده توسط کاربران را به صورت اتوماتیک نوفالو کرده و با این کار جذابیت ارسال دیدگاه اسپم با هدف لینک‌سازی را کاهش می‌دهیم.

ورود پنگوئن، اهمیت نوفالو را بیشتر کرد

تکنیک‌های لینک سازی خارجی به درج دیدگاه و فعالیت در فروم‌ها محدود نمی‌شود. خرید بک‌لینک متنی، انتشار رپورتاژ آگهی، تبادل لینک، ساخت حلقه‌ها و گرداب‌ها (PBN) از وبلاگ‌های رایگان همگی از روش‌های رایج برای بهبود رتبه سایت هستند. تاریخچه شکل‌گیری این تکنیک‌ها و مبارزه گوگل با آن را در مقاله به صورت کامل بررسی کرده‌ایم.

خب نتیجه مشخص است؛ خرید و فروش بک‌لینک رونق گرفت و بازی کردن با رتبه‌بندی نتایج کار ساده‌ای شده بود. نمایش سایت‌هایی با محتوای کم‌ارزش ولی لینک‌سازی قوی، موجب شد تا کیفیت نتایج جستجو به طرز چشم‌گیری پایین آمده و زنگ خطر جدی برای گوگل به صدا درآید.

از سال 2012 با یک ماموریت مهم وارد بازی شد؛ شناسایی و جریمه سایتهای متقلب.

سایت‌هایی که به صفحات نامرتبط لینک داده یا به خرید و فروش بک‌لینک مشغول بودند توسط پنگوئن شناسایی شده و جایگاه خود را در نتایج جستجو از دست می‌دادند. ولی مشکل جدیدی پدیدار شد؛ تبلیغات در اینترنت تقریبا غیرممکن شده بود!

برای طراحی یک کمپین تبلیغاتی (بنری یا متنی) بیش از آن‌که ارتباط موضوعی مطرح باشد، به میزان اثربخشی و شانس دیده شدن توجه می‌کنیم. در نتیجه قرارگیری بنر تبلیغاتی ما در یک سایت نامرتبط (که لینک هم دارد) نباید برخلاف قوانین گوگل شناسایی شود. اینجا ارزش لینک نوفالو دوباره مشخص شد و سایت‌های تبلیغاتی نیز به استفاده از آن مجبور شدند.

چه زمانی باید از لینک Nofollow استفاده کنیم؟

تا همین‌جا با برخی از کاربردهای نوفالو آشنا شدیم. ولی اجازه دهید نگاه دقیق‌تری به کاربردهای آن داشته باشیم. قبل از شروع بهتر است بدانیم که در سال 2019، در ادامه کاربرد هرکدام را بررسی می‌کنیم.

برای سایت‌هایی که در زمینه فروش تبلیغات بنری یا انتشار رپورتاژ خبری (مثل سایت‌های خبری و مجله‌های الکترونیکی) فعالیت می‌کنند. استفاده از ویژگی Sponsored به‌جای Nofollow توصیه می‌شود. همچنین این ویژگی را می‌توان برای سیستم‌های همکاری در فروش و یا هر مدل دیگری که به لینک‌دهی نیاز دارد استفاده نمود.

UGC (تولید شده توسط کاربر)

عبارت UGC مخفف سه کلمه User Generated Content است. برای صفحات یا بخش‌هایی که محتوای آن توسط کاربران نوشته می‌شود بهتر است از ویژگی UGC استفاده کنیم. به‌عنوان مثال در بخش نظرات، فروم‌ها، سایت‌های درج آگهی، ابزارهای وبلاگ‌نویسی و هرجای دیگری که کاربر مستقیما امکان درج محتوا و البته لینک را دارد.

Nofollow (ارتباط معنایی)

هرگاه لینک درج شده مستقیما توسط مدیر سایت و نه با هدف تبلیغات درج شده باشد نیز می‌توان از لینک نوفالو استفاده کرد، با این‌کار مانع انتقال ارزش و اعتبار به صفحه لینک شده می‌شویم.

برخی تصور می‌کنند که هرگاه در محتوای خود به سایت دیگری لینک می‌دهیم حتما باید نوفالو باشد در حالی‌که باور درستی نیست. اگر صفحه‌ای که در متن مقاله خود به آن لینک داده‌ایم از نظر مفهومی و معنایی مرتبط با محتوای ما باشد نیازی به استفاده از نوفالو نیست ولی اگر به هر دلیل به صفحه‌ای لینک دادیم که کاملا به صفحه ما مرتبط نیست بهتر است از نوفالو استفاده کنیم.

تصور کنید مقاله‌ای با موضوع آموزش بوت استرپ نوشته‌ایم و در این محتوا به سایت اصلی بوت استرپ به عنوان مرجع اصلی و سایت وبسیما به عنوان شرکتی که از این فریم‌ورک استفاده می‌کند لینک داده‌ایم. آیا هردو باید نوفالو باشند؟ خیر! سایت بوت استرپ کاملا با موضوع مقاله ما مرتبط است و بررسی آن به ربات‌های گوگل کمک می‌کند تا درک بهتری از محتوای ما داشته باشند، در نتیجه از ویژگی نوفالو استفاده نمی‌کنیم ولی سایت وبسیما مستقیما به این موضوع مرتبط نیست و بهتر است نوفالو باشد.

لینک‌های نوفالو هیچ ارزشی در سئو ندارد؟

اجازه دهید یک سناریوی آشنا را با هم مرور کنیم؛ در چند ماه گذشته زمان زیادی را صرف ساخت لینک در سایت، فروم، شبکه‌های اجتماعی و بلاگ‌ها به امید بهبود رتبه کرده‌ایم، اما حالا متوجه شدیم تمام آن‌ها نوفالو هستند و هیچ ارزش و اعتباری ندارند. بله! سیلی محکمی بر صورتما نشست!

ولی نگران نباشید، لینکهای نوفالو بیارزش نیستند. گوگل در سپتامبر 2019 اعلام کرده است که از لینک‌های نوفالو برای درک بهتر موضوع و ارتباط صفحات استفاده می‌کند. به عبارت دیگر ارزش و تاثیر آن‌ها به اندازه لینک فالو نیست ولی دیگر نمی‌توان گفت که هیچ ارزشی ندارند. البته خبرهای خوب به همین‌جا ختم نمی‌شود، برای این مدل لینک‌سازی کاربردهای مهم دیگری هم می‌توان در نظر گرفت:

1- افزایش بازدید و آگاهی از برند

فراموش نکنیم که هدف ما از لینک‌سازی فقط سئو نیست، بلکه مهم‌ترین کاربرد لینک‌های ایجاد مسیرهای دسترسی برای کاربران است. اگر لینک ما در یک سایت پربازدید و در جای مناسبی قرار گرفته باشد، شانس زیادی برای کلیک خواهد داشت. این‌کار موجب می‌شود افراد بیشتری با برند ما آشنا شده و یا مستقیما از محصولات و خدمات ما استفاده کنند.

2- دور زدن الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن روش‌های متعددی برای تشخیص لینک‌سازی غیرطبیعی دارد و یکی از فاکتورهای مهم وجود تعادل میان لینک‌های فالو و نوفالو است. به این معنی که اگر همه لینک‌های خارجی سایت ما فالو باشند (با تعداد زیاد)، احتمال مشکوک شدن پنگوئن به سایت و جریمه شدن آن افزایش می‌یابد. در واقع با داشتن لینک‌های نوفالو زمینه لازم برای لینک‌سازی هدفمند و ارزشمند را برای سایت ایجاد می‌کنیم.

3- آزادی بیشتر در لینک دادن

هدف ما از تولید محتوا جلب رضایت کاربر و پاسخ‌گویی به سوالات او است. در بسیاری مواقع با ترس از این‌که لینک دادن به یک سایت دیگر موجب از دست رفتن اعتبار ما می‌شود از این‌کار خودداری می‌کنیم حتی اگر برای کاربر مفید باشد! در حالی‌که اولا لینک دادن به سایت‌های معتبر و مرتبط نه تنها خطرناک نیست بلکه به بهبود کیفیت محتوا و رتبه ما کمک می‌کند. اگر هم صفحه مرتبط با موضوع ما نباشد با استفاده از ویژگی نوفالو هم رضایت کاربر را حفظ کرده‌ایم و هم مشکلی برای سئو سایت ایجاد نمی‌شود.

تفاوت لینک نوفالو با متاتگ نوفالو چیست؟

جواب این سوال خیلی ساده اما بسیار مهم است. اگر از متا تگ Robots با ویژگی Nofollow در یک صفحه استفاده کنیم مانند آن است که به همه لینک‌های موجود در آن صفحه ویژگی نوفالو را اضافه کرده باشیم. برای استفاده از این متاتگ تنها یکبار در کدهای صفحه و در قسمت هد (head) قرار می‌دهیم:

البته استفاده از این تگ تنها در شرایط خاصی پیشنهاد می‌شود. مثلا در صفحاتی مثل پروفایل کاربری که لینک‌های مهمی در آن وجود ندارد. اگر برای همه سایت از این تگ استفاده کنیم همه لینک‌های داخلی ما نیز نوفالو می‌شوند که کار درستی نیست

منابع: seranking.com