عمومیکسب و کارهای برتر روز

بک لینک اسپم و مخرب چیست؟ چگونه آن را حذف کنیم؟

اگر به بک لینک های سایت خود توجه نکرده اید و یا لینک های خارجی را بدون هدف ایجاد کرده اید. وقت آن است که بیشتر روی این موضوع تمرکز کنید. در این مقاله به بررسی لینک های اسپم از انجمن و تاثیر آن بر سئو سایت می پردازیم. همچنین نحوه شناسایی لینک های مخرب را توضیح می دهیم. به طوری که در انتهای این متن سایت خود را به خوبی از نظر وجود این لینک ها آنالیز کنید. دانستن تفاوت بین اسپم و بک لینک با کیفیت بالا برای موفقیت سئو بسیار مهم است. به همین دلیل می خواهیم در مورد بک لینک های بد صحبت کنیم. چگونه آنها می توانند به رتبه سایت شما آسیب بزنند و برای شناسایی آنها چه کاری می توانید انجام دهید.

بک لینک اسپم چیست؟

قدمت لینک های اسپم به اندازه کل اینترنت است. اگر بخواهیم لینک های اسپم را در یک جمله تعریف کنیم باید بگوییم لینک های بی کیفیتی که فقط به قصد رتبه در سایت های دیگر قرار می گیرند. بک لینک های هرزنامه شامل پست های وبلاگ و محتوای پست مهمان ضعیف، وبلاگ های برچسب پست، خرید بک لینک، مزارع پیوند، محتوای ضعیف، نشانک ها و انجمن های شبکه های اجتماعی و نظرات وبلاگ است.

گوگل در چند سال گذشته بسیار هوشمندتر شده است و اکنون بسیاری از این بک لینک های ناخواسته را نادیده می گیرد. به همین دلیل است که بک لینک های اسپم که نام بردیم تقریباً هیچ اعتبار و ارزشی ندارند.

تفاوت اصلی بین بک لینک خوب و بد کیفیت وب سایتی است که آن لینک را قرار داده است. گاهی اوقات می توانید به راحتی بک لینک های بد را پیدا کنید، گاهی اوقات باید خود وب سایت را بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا بک لینک ها می توانند تأثیر منفی روی وب سایت شما داشته باشند یا خیر. برای حذف لینک های هرزنامه ابتدا باید این لینک های مخرب را شناسایی کرده و سپس با روش های زیر آنها را حذف کنید.

معرفی انواع بک لینک اسپم

کدام بک لینک ها اسپم هستند؟ لینک هایی که به روند سئوی سایت آسیب می رسانند و تلاش می کنند تا رتبه خوبی کسب کنند، مخرب هستند. مهمترین عامل برای شناسایی بک لینک بد، کیفیت وب سایتی است که لینک از آن ایجاد شده است. به هر یک از پیوندهای خود نگاهی بیندازید تا ببینید از کجا آمده اند. شما می‌خواهید لینک‌هایی را که از سایت‌های با کیفیت بالا می‌آیند حفظ کنید و از شر لینک‌هایی که از سایت‌های با کیفیت پایین یا اسپم می‌آیند خلاص شوید. اگر پیوندهای شما از انواع زیر باشد، به احتمال زیاد پیوندهای سمی هستند و باید حذف شوند.

  • سایت هایی که کیفیت پایینی دارند یا فاقد Domain Authority هستند.
  • پیوندهایی از سایت های تازه تاسیس با نام های دامنه بسیار جدید.
  • سایت هایی با ترافیک بسیار کم
  • لینک های گرفته شده از مزارع لینک (سایت هایی با هدف ایجاد لینک های سئو).
  • پیوندهایی از سایت‌هایی که تعداد لینک‌های خارجی غیرمعمول زیادی دارند.
  • سایت هایی که با موضوع وب سایت شما ارتباطی ندارند.
  • پیوندهایی از سایت هایی که در زمینه پورن و قمار فعالیت می کنند.
  • سایت هایی که توسط گوگل ایندکس نشده اند.
  • سایت هایی که در آن هشدارهای ویروس یا بدافزار دریافت می کنید.
  • بیشتر پیوندها با همان انکر تکست ایجاد می شوند.
  • پیوندهایی از دایرکتوری‌های محتوا یا سایت‌هایی که امکان آپلود هر نوع محتوا را فراهم می‌کنند.
  • لینک هایی از سایت هایی که محتوای تکراری زیادی دارند.
  • دریافت تعداد زیادی لینک از کشورهایی که سایت شما در آنها ارائه نمی شود.
  • داشتن تعداد زیادی لینک از یک وب سایت (مخصوصا در مدت زمان کوتاه).

شما همچنین باید بیشتر پیوندهای پولی را حذف کنید، مانند پیوندهایی که در فوترهای وب سایت، نوارهای کناری و بلاگ رول ها ظاهر می شوند. با این حال، همه لینک‌هایی که از سایت‌هایی مانند این می‌آیند مضر نیستند. مهم است که هر یک از بک لینک های خود را به صورت دستی بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه بک لینک های منفی را حذف می کنید و در عین حال همه بک لینک های با کیفیت را حفظ می کنید.

چگونگی ایجاد بک لینک های اسپم

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا یک وب سایت اسپم بک لینک دریافت می کند. متأسفانه برخی از وب سایت ها بسته های فروش بک لینک را با وعده افزایش رتبه و بازدید سایت ارائه می دهند و بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی در این زمینه و افزایش رتبه سایت خود اقدام به خرید بک لینک می کنند که این روش کاملا منسوخ شده است. و کاملا اشتباه است و با ایجاد بک لینک اسپم برای سایت ناخواسته باعث افت رتبه آن در گوگل می شوند.

همچنین ممکن است پروژه سئو سایت خود را به فردی غیرحرفه ای سپرده باشید و او بدون اطلاع از ضرر سایت شما بک لینک های زیادی را ثبت کرده و در نتیجه به سایت آسیب وارد کند. مهم ترین عامل ایجاد اسپم بک لینک، فعالیت مخرب رقبا در مقابل سایت شما است و باعث شکست شما در رقابت برای کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو می شود. چگونه بدون جریمه شدن توسط محتوای مقاله، بک لینک دریافت کنیم؟ می توانید سئوی سایت خود را بهبود ببخشید.

به طور کلی، مهم نیست که چگونه بک لینک های اسپم برای سایت شما ثبت می شوند، مهم این است که در اسرع وقت آنها را حذف کنید. تفاوت بین بک لینک خوب و اسپم در کیفیت سایتی است که به سایت شما لینک داده است. می توانید لینک های داده شده به سایت خود را از طریق کنسول جستجوی گوگل بررسی کنید و با بررسی امتیاز اسپم هر کدام، لینک های بی کیفیت را با ابزار Disavow حذف کنید.

روش حذف بک لینک اسپم و مخرب از سایتمان

این را می توان با لینک های رد کردن انجام داد. برای اینکار ابتدا وارد سایت کنسول جستجوی گوگل شوید. کنسول جستجوی گوگل پنلی است که سایت خود را در آن ثبت کرده ایم. اگر سایت خود را در سرچ کنسول گوگل ثبت نکرده اید، می توانید مقاله نحوه ثبت سایت خود در کنسول جستجوی گوگل را مطالعه کنید. سپس بر روی گزینه start now کلیک کنید.

بعد از اینکه سایت را ثبت کردیم و مطمئن شدیم که سایتمان ثبت شده است. کافی است دوباره وارد گوگل شوید و عبارت google disavow links را جستجو کنید. سپس بر روی ابزاری به نام Google Disavow Tool کلیک کنید. Google Disavow Tool ابزاری است که گوگل به ما اجازه می دهد لینک های خود را غیرفعال کنیم. برای درک مفاهیم بالا به تصاویر زیر توجه کنید.

معنی Disavow کردن چیست؟

 Disavow یعنی نپذیرفتن که ما لینک های مخرب و هرزنامه ایجاد کرده ایم. ما این لینک ها را ایجاد نکردیم، اما رقبای ما این لینک ها را برای ما ساخته اند و ما نمی خواهیم این لینک ها برای ما حساب شوند زیرا این لینک ها لینک های معتبر نیستند. یا شاید شما خودتان این لینک ها را ایجاد کرده اید و اکنون پشیمان شده اید و می خواهید این لینک ها را رد کنید. همانطور که می دانید لینک های مخرب و هرزنامه ها اعتبار سایت شما را زیر سوال می برند و گاهی باعث جریمه شدن سایت شما توسط گوگل می شوند. بنابراین ما باید این بک لینک های مخرب را حذف کنیم.

ساده تر، مجموعه کارهایی که برای حذف هرزنامه ها و بک لینک های مخرب انجام می دهیم Disavow نامیده می شود. در واقع Disavow فایلی است که ما آن را در گوگل ثبت می کنیم و لینک هایی را که می خواهیم گوگل نادیده بگیرد، اعلام می کنیم. با رد کردن لینک های مخرب و هرزنامه، سایت ما دیگر امتیاز منفی از گوگل دریافت نخواهد کرد.

نتیجه گیری

در این مقاله درباره اسپم بک لینک و تاثیر آن بر سئو صحبت کردیم. به طور کلی لینک های ایجاد شده از سایت های با اعتبار پایین و از نظر محتوایی نامرتبط به عنوان لینک های مخرب شناخته می شوند و تاثیر مثبتی بر سئوی سایت ندارند. به همین دلیل توجه ویژه به مواردی مانند ساختار و مکان لینک، سایت و موضوع آن هنگام خرید بک لینک و رپورتاژ تبلیغات ضروری است.