اجتماعیکسب و کارهای برتر روز

بک لینک فالو چیست؟

بک لینک‌ها چه ارزشی دارند؟

 می‌توان گفت اگر بخواهید کلمه آموزش سئو کتگوری بالا بیاورید یا سایت و یا وبلاگی بتواند لینک‌های بیشتری دریافت کند و به عبارت دیگر بک لینک یا بک لینک فالو بیشتری داشته باشد، دارای درجه اهمیت زیادی می‌باشد. و به همین ترتیب می‌تواند در گوگل جایگاه برتری را از آن خود کند. گوگل تنها به این مورد برای دادن رتبه برتر به سایت‌ها اکتفا نکرده‌است؛ و شاخص‌های بسیار پیشرفته تری را در این مسیر قرار داده‌است. با اینکه بک لینک می‌تواند تأثیر بسیاری خوب و زیادی در جهت رتبه‌بندی بین سایت‌ها داشته باشد، اما می‌توان گفت عوامل دیگری نیز دخیل هستند و اگر بک لینکی نبود به این معنا نیست که آن سایت دیگر رتبه خوبی به دست نخواهد گرفت.

سایت‌ها چگونه توسط گوگل رتبه‌بندی می‌شوند؟

 عواملی هستند که در داشتن جایگاهی بسیار خوب و مناسب برای سایتتان تأثیر بسیاری می‌گذارند. با رعایت کردن اصول و روش‌های زیر که به توضیحشان می‌پردازیم، نتیجه بسیار خوبی دریافت خواهید کرد.

 اعتبار و ارزش خوبی داشته باشید

 شاید در گذشته‌ها تنها حجم بک لینک گرفتن اهمیت داشته و به معتبر بودن یا نبودن سایت، مورد توجه نبوده‌است. امروزه اگرچه تعداد بک لینک می‌تواند تأثیر گذار باشد، اما سایتی که از آن بک لینک دریافت می‌کنید مهم است. فرض کنیم شما سایت بسیار خوب و معتبری هستید که از سایت‌های بسیار با ارزش دیگری بک لینک دریافت می‌کنید؛ در این صورت علاوه بر افزایش ارزش و اعتبار برای هر دو طرف، بسیار در رتبه‌بندی موفق خواهید بود. شما همچنان سایت معتبری هستید، اما فرض می‌کنیم سایتی که از آن بک لینک دریافت می‌کنید معتبر و ارزشمند نمی‌باشد؛ در این صورت سایت شما نیز افت کرده و به نتیجه دلخواه خود در رتبه‌بندی نخواهید رسید.

با سایت‌های مرتبط ارتباط داشته باشید

همان‌طور که در مطلب قبل اشاره کردیم، در گذشته تنها حجم بک لینک دریافتی مهم بوده‌است. ممکن بود سایت مقصد دارای ارزش خاصی نبوده و یا مطلب سایت ما با سایت مقصد مرتبط نباشد. اما گوگل با توجه به در نظر گرفتن اصول جدید و خاصی، داشتن مطلب مرتبط بین دو سایت را مهم به شما آورده و در رتبه‌بندی آن را مؤثر می‌داند. فرض کنید مطلب سایت شما در مورد فروش محصولات آرایشی بوده و بک لینک دریافتی شما مربوط به بازی‌های کامپیوتری می‌باشد. این نوع عملکرد می‌تواند نتیجه منفی داشته باشد.

از قدرت انکر تکست غافل نشوید

می‌دانید انکر تکست چیست؟ به عنوان مثال در حال مطالعه ی متنی در رابطه با شامپوهای ضدشوره در اینترنت هستید. از فواید و ترکیبات شامپو ضدشوره نوشته شده و در وسط متن، به شما می‌گوید برای مطالعه در رابطه با علت‌های ایجاد شوره بر روی عبارت آبی رنگ کلیک کنید. آن عبارت آبی رنگ با عنوان جمله ی ” مطالعه درباره ی علت‌های شوره ” انکر تکست نامیده می‌شود. کلید واژه و محتوا انکر تکست از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و در رتبه‌بندی گوگل تأثیر بسیاری دارد. البته در نظر گرفتن این نکته که زیاده روی در انکر تکست می تواند نتایج منفی به همراه داشته باشد، قابل اهمیت است.

بک لینک در کدام قسمت از سایت برای گوگل اهمیت بیشتری دارد؟

سایت‌ها را می‌توان به 4 بخش تقسیم کرد:

در بالای سایت نوار را در نظر بگیرید، آن بخش هدر نام دارد.

در قسمت پایین سایت هم که معمولاً اطلاعاتی مانند راه‌های ارتباطی، آدرس و … قرار دارد، فوتر نامیده می‌شود. البته به شرط اینکه در لینک دهی این قسمت زیاده روی نشود.

سایدبارها را می‌توانید در سمت چپ و راست سایت پیدا کنید.

این بخش همان جایی است که متن مقاله در آن قرار دارد و شما آن را مطالعه می‌کنید.

بهترین مکان مناسب برای قرار دادن بک لینک، قسمت بالایی بدنه می‌باشد. این قسمت می‌تواند گوگل را در رتبه‌بندی سایت کمک کند.

اعتبار بین سایت‌ها کم می‌شود اگر …

فرض کنید شما لینک بک به سایت داده‌اید، همان لینک بک‌ها را به سایت دیگری نیز داده‌اید. این کار باعث می‌شود با تقسیم شدن اعتبار بین سایت‌ها، هر سایتی ارزش کمی را دریافت کند.

بک لینک‌ها دو نوع مقدار دارند که بک لینک فالو،در ادامه بیشتر به توضیحاتش می‌پردازیم، یکی از دو نوع مقدار است. تأثیر مقدار بک لینک فالو بر این است که اگر سایت مبدأ مقدار لینک را فالو در نظر بگیرد، گوگل متوجه می‌شود که سایت مبدأ، سایت مقصد را به لحاظ اعتبار و ارزش تأیید کرده و آن را دنبال می‌کند. اما مقدار بک لینک نوفالو، که نوع دوم بک لینک می‌باشد، بر عکس بوده و گوگل متوجه می‌شود که اعتباری از سایت مبدأ برای سایت مقصد در نظر گرفته نشده‌است. به‌طور کلی تمام مقدارهای بک لینک‌ها را فالو در نظر می‌گیریم، مگر صاحب سایت آن را به مقدار نوفالو تغییر دهد.

بک لینک و انواع آن

می تواتیم بک لینک‌ها را در دسته تقسیم‌بندی کنیم:

  • دسته اول- بک لینک فالوها
  • دسته دوم- بک لینک نوفالوها

همان‌طور که از عنوان معلوم است، فالو به معنای پیگیری کردن و دنبال کردن می‌باشد. وقتی به یک سایتی بک لینک می‌دهیم به این معنا است که می‌خواهیم گوگل سایتی که لینک شده را نیز دنبال کند. به‌طور کلی لینک بک فالوها امتیاز محسوب می‌شوند. اگر سایتی با اعتبار و ارزش خوبی اقدام به انجام بک لینک کند، این ارزش و اعتبار برای سایت‌هایی که بک لینک شده‌اند نیز مفید خواهد بود و همین‌طور برعکس اگر سایت مبدأ اعتباری نداشته باشد سایت مقصد نیز اعتبار و ارزش خوبی را نمی‌توان برای خود به دست آورد. اعتبار پیدا کردن هر دو طرف می‌تواند تأثیر خوبی در رتبه‌بندی داشته باشد.

گوگل با دریافت اینگونه لینک‌ها، نوفالو به معنای دنبال و پیگیری نکردن، از دنبال بودن با این لینک‌ها دست می‌کشد. بک لینک‌های نوفالو بر عکس بک لینک‌های فالو امتیاز کمتری برای رتبه‌بندی سایت دارد. متوجه تفاوت‌های این دو بک لینک شدیم و حالا به تفاوت‌هایی در نحوه ی ساختشان می‌پردازیم. در هر دو لینک از کد html استفاده می‌کنیم، اما تفاوت اساسی در سورس این دو بک لینک می‌باشد. در بک لینک فالو rel=follow و در بک لینک نوفالو rel=nofollow قرار می‌دهیم

  • در ساخت بک لینک در یک بازه ی زمانی مشخص زیاده روی نکنید.
  • در ایجاد انکرتکست‌ها خلاقیت به خرج دهید به طوری که یکسان نباشند.
  • همان‌طور که در بالاتر توضیح دادیم، بک لینک‌ها را در بدنه متن قرار دهید، چرا که اعتبار بیشتری از نظر گوگل دارد

از سایت‌های معتبر با رتبه DA ( اعتبار دامنه، مقدار سنجشی در جهت رتبه‌بندی سایت‌ها) بالا در جهت ساخت بک لینک استفاده کنید و تا حد ممکن سایت‌هایی که مقدار اسپم اسکور ( 27 فاکتور که به امتیاز تبدیل شده و ممکن از باعث بسته شدن سایت توسط گوگل شود ) زیادی دارند، دوری کنید. برای این که متوجه میزان عواملی نظیر PA,DA و اسپم اسکور شویم، می‌توانیم با استفاده از MOZ Rank، به فمیدن پارامترهای گفته شده از سایت مورد نظر برسیم.

  • برای داشتن بک لینک فالو به موارد زیر اشاره می‌کنیم.
  • یکی از روش‌ها برای داشتن بک لینک، خرید آن می‌باشد.
  • داشتن محتوایی بسیار خوب و مناسب می‌تواند به شما در جهت دریافت بک لینک کمک بسیاری کند. فرض کنید اگر محتوای خلاقانه ای داشته باشید، دیگر سایت‌ها با معرفی سایت شما، در ادامه مطالب خود، به تأیید محتوای شما می‌پردازند.
  • پست مهمان در نظر بگیرید. با اینکار با سایت‌های مرتبط با خود ارتباط بر قرار کرده و با قرار دادن پستی در سایت آن‌ها اقدام به لینک سازی کنید. در بک لینک فالو بودن لینک‌ها دقت کنید تا اعتبار خوبی دریافت کنید.
  • مطالب سایت خود را در شبکه‌های اجتماعی که دنبال کننده ی بسیاری دارند، به اشتراک بگذارید.
  • در انجمن‌های معتبر فعالیت کرده و با ارائه مطالب و مقالات تخصصی خود، لینکی از سایت را در اختیار بگذارید.
  • در قسمت نظرات دیگر سایت‌ها، با عنوان نظر خود به صورت علمی و درست، در انتها می‌توانید به روشی که اسپم نشوید لینک خود را به اشتراک بگذارید

لینک سازی داخلی و خارجی و تفاوت آنها

لینک سازی داخلی و خارجی برای بهینه سازی موتور جستجو (SEO) مهم‌ترین بخش را تشکیل می‌دهند. کیفیت پیوندهای داخلی و پیوندهای خارجی وب سایت شما می‌تواند مستقیماً بر میزان خوب یا ضعیف قرار گرفتن صفحه شما در نتایج یک موتور جستجو تأثیر بگذارد. لینک سازی داخلی به لینک‌هایی اطلاق می‌شود که کاربر را به صفحه دیگری در همان دامنه هدایت کند. استفاده از لینک‌های داخلی باعث می شود محتوای مربوطه در سراسر سایت شما متصل شود و کاربران را قادر می‌سازد صفحات وب سایت شما را بهتر مرور کنند.

از همه مهمتر، لینک سازی داخلی به ایجاد سلسله مراتب اطلاعات و گسترش قدرت رتبه بندی سایت کمک می‌کند. برای اینکه موتورهای جستجو بتوانند سایت شما را جستجو کنند، باید دارای یک شبکه لینک سازی منسجم باشد تا عنکبوت‌های موتور جستجو بتوانند صفحات منفرد وب سایت شما را بیابند و آنها را در پایگاه داده خود ذخیره کنند. بنابراین لینک سازی داخلی پتانسیل رتبه بندی وب سایت شما برای هر صفحه را افزایش می‌دهد. اما شامل لینک‌هایی می‌شود که از سایت ما به سایتی با دامنه دیگر و یا برعکس لینک داده شده باشد. که در ادامه درباره بک لینک‌ها و نحوه‌ی به کار بردن آنها صحبت می‌کنیم.

تاثیر بک لینک در سئو سایت

همانطور که گفتیم، زمانی که یک وب سایت در بخشی از محتوای خود به وب سایت دیگری اشاره می‌کند (همراه با لینک آن وب سایت)، این عمل اصطلاحا بک لینک نامیده می‌شود. این لینک باید یک لینک قابل کلیک باشد تا موتورهای جستجو بتوانند آنها را به عنوان بک لینک شناسایی کنند.

بک لینک یکی از عناصر مهم در محسوب می‌شود. وقتی وبسایتی به صفحه‌ای از سایت ما لینک می‌دهد درواقع به موتورهای جستجو می‌گوید: “این محتوا ارزشمند ، معتبر و مفید است”. گوگل و سایر موتورهای جستجوی مهم بک لینک‌ها را برای وبسایت ما “امتیاز مثبت” در نظر می‌گیرند. صفحاتی که بک لینک‌های بیشتری داشته باشند دارای رتبه بندی ارگانیک بالاتری در موتورهای جستجو هستند.

متخصصان سئو معتقدند که بک لینک های با کیفیت بالا، عوامل تعیین کننده ای برای SEO هستند که به شما کمک می‌کند رتبه وب سایت خود را در نتایج موتور جستجو بهبود دهید. علاوه بر این، بک لینک ها باید در سایت‌های دارای محتوای مرتبط باشند. و حتما مهم است که این سایت‌ها معتبر و پربازدید باشند و رتبه و اعتبار دامنه بالایی داشته باشند. هرچه بک لینک‌ها باکیفیت‌تر باشند، رتبه بندی وبسایت شما بالاتر خواهد رفت.

تفاوت بک لینک فالو و نوفالو و تاثیرات آن‌ها

به طور کلی لینک‌ها به دو دسته‌ی فالو (follow) و نوفالو (nofollow) تقسیم می‌شوند که تفاوت‌هایی هم بایکدیگر دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

بک لینک‌ها به طور پیش‌فرض «فالو» هستند، به این معنی که لینک دهنده اعتبار لینک و سایت ما را تایید می‌کند. در یک لینک فالو هیچ مشخصه‌ی خاصی در کد دیده نمی‌شود و ظاهر لینک به شکل عادی خود باقی مانده است. لینک‌های فالو همان لینک‌هایی هستند که از دید گوگل ارزشمندند و می‌توانند بر رتبه وب‌سایت اثر بگذارند و ما در سئو وب‌سایت به آنها نیاز داریم!

از طرف دیگر، لینک‌های «نوفالو» (nofollow) را داریم که گوگل برای آن‌ها تقریبا هیچ ارزشی قائل نیست. تفاوت لینک فالو و نوفالو در ساختار آن است. زمانی یک لینک نوفالو ایجاد می‌شود که در ساختار لینک عبارت rel=nofollow درج شده باشد. یعنی تنها با افزودن این عبارت به یک لینک فالو می‌توانید آن را به یک لینک نوفالو تبدیل کنید. با این کار به موتورهای جستجو می‌گویید که هیچگونه تایید یا عدم تاییدی روی لینک قرار داده شده ندارید. درکل در بسیار از موقعیت‌ها، استفاده از لینک نوفالو می‌تواند به جهت جلوگیری از پنالتی گوگل موثر باشد.

‌لینک‌های شبکه‌های اجتماعی، نظرات وبلاگ‌ها و بک‌لینک‌های ویکی‌پدیا همگی نوفالو هستند. طبیعتاً ازآنجایی‌که فقط لینک‌های فالو ارزش وب‌سایت منبع را به وب‌سایت لینک شده انتقال می‌دهند، پس برای بهبود سئوی وب‌سایت‌های خود باید به دنبال گرفتن بک‌لینک‌های فالو باشید. درعین‌حال، اینکه فقط لینک‌های فالو داشته باشید می‌تواند از دید موتورهای جستجو غیرطبیعی به نظر برسد. درواقع، لینک‌های نوفالو هم می‌توانند به طور غیرمستقیم بر رتبه شما تأثیر بگذارند!

تاثیر Anchor text در بک لینک و سئو

Anchor Text متن قابل مشاهده و قابل کلیک در یک پیوند لینک است. در مرورگرهای مدرن ، اغلب آبی و زیر خط دار است. که می‌توان این خصوصیات را تغییر داد. برخی افراد  انکر تکست را با نام های متن لینک یا عنوان لینک نیز می‌شناسند. کلمات موجود در متن یک لینک به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا موضوع فعالیت یک سایت را بهتر بشناسد و آن را در نتایج جستجو نشان دهند.

لینک‌های موجود در متن به موتورهای جستجو می‌گویند زمانی که کاربران عبارتی که در انکر تکست ذکر شده را جستجو می‌کنند؛ وب‌سایتی که به آن لینک شده را بهترین صفحه برای جستجوی آن عبارت می‌داند. زمانی از یک صفحه‌ی مشخص چندین لینک برای یک صفحه دریافت می‌کنید بهتر است فقط یکی از آنها که انکر تکست هدفمندتری دارند فالو باشد و دیگر لینک‌ها نوفالو شوند. پیشنهاد ما به شما این است که تا حد امکان از عناوین عمومی مانند “کلیک کنید” یا ” ادامه مطلب ” در لینک‌های خود استفاده نکنید. و بجای آنها از ” کلمه کلیدی“؛  “کلمه کلیدی به همراه متن دیگر“؛ نام وبسایت” (متن حاوی نام برند)؛ “آدرس وبسایت“؛ “نام برند” و… استفاده کنید.

عوامل موثر بر کیفیت بک لینک

بک لینک‌ها ابزار  تاثیر گذاری در بهینه یا کمینه(!) سازی رتبه سایت به حساب می‌آیند و همانطور که بک لینک های خوب قادر هستند سئو سایتتان را بهتر کنند, در مقابل بک لینک های بد می‌توانند به سئو سایتتان آسیب برسانند. با توجه به اهمیت این موضوع مواردی را بیان می کنیم که به کمک آن بتوانید این دو را از هم تشخیص دهید.

به طور مختصر و مفید می‌توان گفت لینکی که به درخواست شما در سایتی قرار داده شده و یا بابت آن هزینه ای پرداخت کردید لینک نسبتا بد به حساب می‌آید و در مقابل، لینک خوب به لینک هایی گفته می‌شود که کاربران به میل خودشان در سایت خود قرار می‌دهند. بنابراین از ویژگی‌های لینک بد به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  1. لینک به صفحه اصلی: اگر تمام بک لینک ها به صفحه خانه سایت شما باشد و به مطلب یا مقاله خاصی از صفحه شما لینک داده نشود، این بک لینک‌ها بد به حساب می‌آیند.
  2. لینک شدن سایت از سایتهای ضعیف و با رتبه پایین: لینک شدن از سایت‌های بی‌کیفیت و یا اسپم شده نه تنها رتبه سایتتان را افزایش نمی‌دهد بلکه به آن آسیب جدی وارد می‌کند .
  3. لینک شدن مکرر‌Anchor text وب سایت: زمانی که بابت بک لینک ساییتان هزینه‌ای را می‌پردازید، انتظار دارید مدیر سایت آدرس سایت شما را مکررا قرار دهد. اما باید توجه داشته باشید که بک لینک‌های گرفته شده به این صورت خوب نیست. لینک دادن به وب سایتی دیگر به ازای یک کلمه کلیدی هم نتیجه مشابه را به دنبال دارد.

بنابراین بک‌ لینک‌هایی که به صورت طبیعی توسط نویسنده یا مدیر سایت به سایت شما با یک متن و عبارت مرتبط به سایت شما ایجاد شده باشند بکلینک با کیفیت نامیده می‌شود. این بک‌ لینک‌ها نباید از سایت‌های اسپم بیایند، نباید تعداد لینک‌های خروجی آن سایت بسیار زیاد باشد، نباید از سایتی با اعتبار بسیار پایین که شبیه اسپم است بیاید، نباید سایت لینک دهنده با سایت شما از نظر ارتباط موضوعی خیلی غریبه باشد و…