عمومی

پارچه لباس ورزشی از چه جنسی است و انواع آن کدام است؟

ویژگی های پارچه لباس ورزشی

پارچه های لباس دربی استقلال و سایر لباس های ورزشی، برای افراد پر جنب و جوش و فعال طراحی شده است. بنابراین باید دارای عناصر مثبتی باشد که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

  • خشک و خنک ماندن برای مدت طولانی
  • قابلیت جذب عرق
  • انتقال هوای گرم از داخل به بیرون لباس
  • مقاومت در برابر پارگی به دلیل تنش بین رقبا در مسابقه (مانند فوتبال)
  • الاستیسیته لباس های تمام نخ یا نخ پنبه ای که بهترین جنس برای لباس های ورزشی است. لباس های نخی یا پنبه ای به سادگی عرق را جذب کرده و از تعریق و قرمزی بدن به خصوص در ناحیه زیر بغل و کشاله ران جلوگیری می کند.

جنس پارچه لباس ورزشی

پارچه های مختلفی وجود دارد که به عنوان لباس تیم ملی ایران، لباس ورزشی مردانه و لباس ورزشی زنانه استفاده می شود. در این بین باید با توجه به محصول و نیاز کارتان آن را تهیه کنید. در این میان یکی از این نمونه پارچه ها، پارچه های کجراه است. دسته دیگر پارچه های ترگال هستند. این پارچه ها نیز ویژگی های منحصر به فردی دارند. یکی دیگر از دسته بندی های پیشنهادی، پارچه های تریکو است.

انواع پارچه لباس ورزشی

·         پارچه اسپان:

برای تولید لباس های ورزشی از الیاف پروپیلن یا pp از نظر فاکتورهایی مانند ارزانی، رنگ و ضخامت به تدریج توسط بسیاری از تولیدکنندگان لباس های ورزشی استفاده شده است. این نوع پارچه در بافت ها و ضخامت های مختلف قابل استفاده است.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت بیشتر لباس ورزشی اسپان نسبت به سایر پارچه ها، قیمت پایین آن است که به استارت آپ ها اجازه می دهد از این پارچه برای فروش محصولات خود استفاده کنند. از این پارچه می توان برای انواع لباس های ورزشی زیر استفاده کرد. یکرو : سارافون مانند تاپ و تی شرت و انواع شلوارهای راحت. دو: انواع شلوار و گرمکن.

·         پارچه ملانژ:

بهترین درصد ترکیب این پارچه 60 تا 40 با درد نخ پنبه 60 و پلی استر 40 درصد خواهد بود. با این حال درصدهای مختلف دیگری نیز مشاهده شده است که می تواند در نوع خود جالب و نوآورانه باشد. پارچه ملانژ بیشتر برای لباس های ورزشی با درصدهای مختلف استفاده می شود. پارچه ملانژ ترکیبی ناهمگون از الیاف طبیعی و مصنوعی است و در دسته پارچه های نسبتا ارزان قیمت قرار می گیرد.

پارچه ملانژ قیمت متفاوتی نسبت به ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی دارد. هر چه میزان الیاف طبیعی پارچه بیشتر باشد کیفیت، جنس و لطافت الیاف بالاتر است. همچنین انواع پارچه ملانژ با توجه به درصد الیاف طبیعی تا مصنوعی، قیمت های متفاوتی دارند. در نتیجه می توان گفت پارچه های ملانژی که تمایل به پلاستیک دارند، کیفیت پایین تری دارند.

هر چه الیاف مصنوعی در آن بیشتر استفاده شود، پارچه براق تر به نظر می رسد که در نوع خود یکی از ارزان ترین پارچه ها است. اکثر پارچه های ملانژ به رنگ خاکستری با درجه ای از تیرگی و روشنی و نوع بافتی که می تواند خاصیت ارتجاعی بیشتری در ساختار خود داشته باشد، شناخته می شود.

·         پارچه فلامنت:

پارچه فلامنت از الیاف مصنوعی ساخته شده است که می توان آن را یکی از ارزان ترین پارچه ها دانست. بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل ارزان بودن و ماندگاری بالا و همچنین براق بودن این نوع پارچه ها، می توانند از این نوع پارچه ها برای تولید انواع لباس های ورزشی و یا انواع لباس مجلسی استفاده کنند. در تولید پیراهن بچه گانه تیم ملی ایران نیز از این جنس پارچه استفاده شده است.

آشنایی با انواع لباس های ورزشی

شورت ورزشی

شورت ورزشی باید سبک باشد و لایه ها باید از موادی باشد که رطوبت را از بین ببرد (مانند پلی پروپیلن) تا باعث سایش و سوختگی عرق نشود. همچنین کش شورت ورزشی باید از جنس باشد که به کمر فشار نیاورد و به اندازه کافی گشاد نباشد که مانع ورزش شود.

تاپ های ورزشی

تاپ یک نوع لباس محبوب در بین لباس های ورزشی است. بهتر است تاپ ورزشی که می خرید کیفیت خوبی داشته باشد تا از مرطوب ماندن بدن جلوگیری کند و دمای بدن را تنظیم کند.

پیراهن ورزشی

جنس پیراهن ورزشی باید به گونه ای باشد که رطوبت را به خوبی جذب کند و سریع خشک شود. همچنین پیراهن باید در اندازه مناسب و نه خیلی گشاد ساخته شود تا از تمرین جلوگیری کند و نه خیلی سفت که به بدن ورزشکار فشار بیاورد و فرد را از تمرین بازدارد.

جوراب ورزشی

جوراب های ورزشی باید از الیافی ساخته شوند که استحکام بالایی داشته باشند و در اثر شستشو آسیبی نبینند. الیافی مانند اسپندکس تا درصد بالایی از پا در برابر ضربه های احتمالی محافظت می کند. همچنین نانوالیاف از تعریق جلوگیری می کند، پاها را خشک نگه می دارد و از بو گرفتن پاها جلوگیری می کند. اما جوراب هایی مانند الیاف پشمی باعث تعریق، سنگینی، بو و تاول و ساییدگی در پا می شوند.

شلوار ورزشی

شلوارهای ورزشی انواع مختلفی دارند. اما اگر بخواهیم مختصراً در مورد آنها صحبت کنیم، می توان گفت که شلوارهای اسپرت تنگ برای تمرینات بدنی شدید استفاده می شوند. اما شلوارهای اسپرت گشاد برای ورزش هایی مناسب هستند که نیاز به پرش زیادی ندارند و بیشتر ساکن هستند. بهتر است شلوار ورزشی بپوشید تا مانع جریان خون نشود و همچنین بتوانید به راحتی با آن ورزش کنید.

معرفی برترین برندهای ست های ورزشی مردانه

1- چمپیون

برند نام آشنای چمپیون تولید کننده پوشاک ورزشی آمریکایی مستقر در کارولینای شمالی است. زمینه فعالیت این برند، تولید البسه برای سالن بدنسازی می باشد. یکی از نکات قابل توجه این شرکت تامین نیازهای سر تا پا ورزشکاران می باشد. یعنی از کلاه گرفته تا لباس ورزشی و کفش تولید می کند.

2- جامه پوش آرا

جامه پوش آرا JPA با نزدیک به چهل سال سابقه توانسته است رتبه برندهای ایرانی در صنعت پوشاک ورزشی را بشکند. تنوع محصولات این برند به قدری زیاد است که می توان انواع لباس های اسپرت و راحتی را از این برند تهیه کرد. فرقی نمی کند که بخواهید لباس ورزشی زنانه، دخترانه، پسرانه یا مردانه بخرید. در یک کلام می توان گفت کیفیت بالای این محصولات، مهمترین عامل وفاداری مردم به این برند است.

۳- جوما

جوما یک شرکت پوشاک ورزشی اسپانیایی است که انواع پوشاک و کفش ورزشی برای ورزش های مختلف تولید می کند.

4- اس دبلیو ۱۹۹۱

گروه تولیدی اس دبلیو ۱۹۹۱ (SW 1991) یکی از برندهای مطرح ایرانی در زمینه تولید پوشاک و لوازم ورزشی با کیفیت می باشد. این شرکت از پارچه ها و مواد اولیه مرغوب برای طراحی و تولید انواع محصولات ورزشی استفاده می کند.

5- برند آندر آرمور

آندر آرمور یکی از برندهای برجسته ورزشی آمریکایی است. این شرکت در حال تولید لباس های ورزشی درجه یک با استفاده از تکنولوژی روز و ارتقاء سطح جهانی است. این محصولات به گونه ای طراحی شده اند که عرق را از پوست خیلی سریع به سطح پارچه و سپس به سطح بیرونی پارچه منتقل می کنند. به این ترتیب بدن ورزشکار به سرعت خشک می شود و احساس خنکی می کند.

6- نیو بالانس

نیوبالانس New Balance برندی شناخته شده در زمینه کفش های کتانی است که هم اکنون گستره محصولات خود را به سایر لوازم ورزشی نیز گسترش داده است. محصولات این برند ترکیبی عالی از عملکرد فوق العاده و همچنین مد و زیبایی هستند. این محصولات ورزشی با طراحی های ساده و جذاب خود به ورزشکاران کمک می کند تا در هنگام ورزش راحت، شیک و خوش استایل باشند و با اعتماد به نفس تمرین کنند.

7- تن زیپ

تن زیپ با قدمتی ۲۲ ساله در بین رقبای ایرانی در زمینه تجهیزات ورزشی و بدنسازی حرفی برای گفتن دارد. این برند به تازگی اقدام به تولید کفش های ورزشی مناسب برای ورزش های سنگین مانند دویدن و ورزش های داخل سالن کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید