علمی و پزشکی

نخستین کهکشانها مشت شان را برای جیمز وب باز می کنند

این هفته، تیم عملیات “جیمز وب” برای راه اندازی سازهای “NIRCam”، “NIRISS” و “NIRSpec” چراغ سبز نشان داد و این امر باعث شد تا هفت ایالت از 17 ایالت در نظر گرفته شده برای بهره برداری کامل از “James Web” آماده باشند. تلسکوپ فضایی باشد

ابزار “NIRCam” ابزار فضایی “Jim’s web” است که دو وظیفه اصلی دارد. این ابزار به عنوان یک واحد تصویربرداری با طول موج 0.6 تا 5 میکرون و همچنین به عنوان سنسور جلو موج برای حفظ عملکرد آینه 18 قسمتی عمل می کند. به عبارت دیگر، این ابزار یک دوربین است و همچنین برای ارائه اطلاعات برای تراز کردن 18 قسمت آینه اصلی استفاده می شود و در عین حال این یک دوربین مادون قرمز با 10 آشکارساز جیوه-کادمیم-فلوراید (HgCdTe) است. و هر تصویر دارای وضوح 2048 و 2048 پیکسل است.

سنسور هدایت دقیق و تصویرگر مادون قرمز نزدیک و تصویرگر طیف بدون شکاف (FGS-NIRISS) نیز ابزاری در تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) است که یک حسگر هدایت دقیق و یک ابزار علمی را با یک تصویرگر نزدیک به فروسرخ ترکیب می‌کند. و یک تصویرگر طیفی این ابزار توسط آژانس فضایی کانادا (CSA) طراحی شده و بخشی از پروژه بین المللی ساخت یک تلسکوپ فضایی بزرگ مادون قرمز با ناسا و آژانس فضایی اروپا است. ابزار “FGS-NIRISS” Light است. از طول موج های 0.8 تا 5.0 میکرون مشاهده می شود و دارای چهار حالت مشاهده مختلف است.

ابزار «NIRSpec» نیز یکی از چهار ابزار علمی است که با تلسکوپ فضایی «جیمز وب» وارد پرواز شد. “NIRSpec” یک تصویرگر طیفی برای چندین جرم است و می تواند به طور همزمان نزدیک به 100 جرم مانند ستاره ها یا کهکشان ها را با وضوح طیفی کم، متوسط ​​و بالا اندازه گیری کند. مشاهدات همچنین در محدوده طول موج 0.6 میکرومتر تا 5.0 میکرومتر انجام می شود. همچنین دارای مجموعه ای از دیافراگم ها برای طیف سنجی با وضوح بالا از منابع جداگانه و همچنین یک واحد میدان یکپارچه واحد (IFU) برای طیف سنجی است. این ابزار توسط آژانس فضایی اروپا طراحی و توسط شرکتی به نام “آستریوم” ساخته شده است.

“وب جیم” بر اولین کهکشان تمرکز خواهد کرد

یکی از اطلاعیه های اخیر ناسا به تهیه حالت طیف سنجی با وضوح متوسط ​​(MIRI’s MRS) و چشم انداز به اشتراک گذاری داده های مهندسی مرتبط با آن اشاره کرد.

کلمه “MIRI” به اختصار کلمه “ابزار میان‌فروسرک” است که “MIRI’s MRS” را با “حالت تفعر‌سنجی با رائل مدرسی” می‌کند.

«آلورا لابیانو» و «دیوید لا» که هر دو محقق تلسکوپ‌های فضایی هستند، می‌گویند: حالت «MRS» یکی از پیچیده‌ترین حالت‌های ابزار تلسکوپ جیمز وب است که از تصویر طیفی میدان ادغام تشکیل شده است. که اطلاعات طیفی و مکانی را ارائه می دهد و در عین حال دیدی برای کل میدان فراهم می کند.

آنها افزودند: این تصویر طیفی “مکعب های داده” سه بعدی را ارائه می دهد که در آن هر پیکسل در یک تصویر حاوی یک طیف منحصر به فرد برای یک فرد است. این طیف‌نگارها ابزار بسیار قدرتمندی برای مطالعه پدیده‌های نجومی نحوی و سینماتیکی هستند، زیرا مزایای تصویربرداری سنتی و طیف‌سنجی را با هم ترکیب می‌کنند.

ابزار “MRS” برای تمایز طول موج موج مشاهده شده با کوچکترین اختلاف طول موج طراحی شده است. «لاو» و «لابیانو» در این پست گفته اند: این ابزار به اندازه کافی قدرتمند است تا ویژگی های کلیدی اتمی و مولکولی را در محیط های مختلف مشاهده کند و در بالاترین قدرت خود قادر به مطالعه انتشار هیدروژن از کهکشان های اولیه خواهد بود.

کیفیت تصویر و مکان را برای “MIRI’s MRS” مشخص کنید

“لا” و “لابیانو” می گویند: این ابزار در جهت خود به سمت طول موج های بلندتر، ویژگی های هیدروکربن های مولکولی را در کهکشان های غبارآلود و ردپای عناصر طیفی درخشان مانند اکسیژن، آرگون و نئون را از نزدیک بررسی می کند که می تواند ویژگی های آن را به ما بگوید. گاز یونیزه شده است.

آنها افزودند: “MRS” همچنین نقشه هایی از ویژگی های طیفی ناشی از یخ و مولکول های آلی ساده در سیارات غول پیکر در منظومه شمسی خودمان و در دیسک هایی که سیاره های اطراف ستاره های دیگر را تشکیل می دهند، تولید خواهد کرد.

هنگامی که کیفیت تصویر و تعادل فضایی چندین باند اطلاعات به خوبی مشخص شد، تیم مسئول دستگاه MIRI پاسخ طیفی دستگاه را کالیبره می کند.طیف در هر 12 فیلد مشاهده شده برای “جیمز وب” صحیح است.

این دو دانشمند می گویند: ما قدرت تفکیک طیفی استثنایی “MRS” را با بخش کوچکی از یک طیف به دست آمده از مشاهدات مهندسی اخیر هسته فعال کهکشانی در هسته “خکشان سیفرت NGC 6552” نشان می دهیم. زمانی که “MRS” آماده شود، نقشی حیاتی در برنامه های علمی ایفا می کند که این یکی از اولین کارهایی است که تلسکوپ فضایی “جیمز وب” در خدمت ستارگان انجام می دهد.

46

دیدگاهتان را بنویسید