اقتصادی

در تولید کره خودکفا نشده ایم، مصرف کاهش یافته است

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن لبنیات گفت: “ما در تولید کره خودکفا نیستیم ، بنابراین شیر اضافی برای استخراج چربی بیشتر از آن برای تولید کره تولید نمی شود ، اما این خودکفایی عمدتا به دلیل مصرف کره را به دلیل افزایش قیمت و مارگارین کاهش داد. “از مردم.

محمد فربد در مصاحبه با دوران خبر اظهار داشت: براساس گزارش های مرکز آمار ایران ، هر ساله چیزی بیش از 8 میلیون تن شیر در کشور تولید می شود. بر اساس این گزارش ها ، نرخ رشد سالانه تولید شیر خام 1.4 درصد بوده است ، که زمینه ای برای خودکفایی در تولید لبنیات ، از جمله کره را فراهم نمی کند.

وی ادامه داد: سرانه مصرف پنیر در کشورهای پیشرفته بیش از 300 کیلوگرم و در ایران بین 70 تا 80 کیلوگرم است و این تعداد در حال کاهش است. همچنین در کشورهای پیشرفته حداقل دستمزد ساعتی 10 دلار و در ایران حداقل دستمزد ساعتی حدود 1 دلار است و از طرف دیگر قیمت شیر ​​خام در کشور نزدیک به نرخ جهانی است. در چنین حالتی روشن است که قدرت خرید کالاهایی که مشمول یارانه دولت نیستند کاهش می یابد.

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن صنایع لبنیات افزود: در گذشته سالانه حدود 40 هزار تن کره با مصرف سرانه 500 گرم به ازای هر 80 میلیون نفر به کشور وارد می شد. در حالی که سرانه مصرف کره در کشورهای پیشرفته حداقل 3 تا حداکثر 6 کیلوگرم است. این بدان معنی است که ما از مصرف سرانه کره در جهان فاصله داریم.

مارگارین جایگزین کره حیوانی شده است

وی گفت: “گفته می شود که ما در تولید کره خودکفا هستیم ، در حالی که این ادعای نادرستی است.” و ورود مارگارین به میزهای مردم.

فربد تصریح کرد: به واردات روغن نباتی مقدار 4200 تومانی داده می شود و روغن نباتی مبنای تولید مارگارین است که با نام مستعار کره گیاهی ارائه می شود. اما واردات کره حیوانی با نصف ارز مجاز است. بنابراین واردات کره حیوانی به دلیل گرانی ارز از نظر اقتصادی توجیه ندارد و طبیعی است که مارگارین به دلیل قیمت مناسب جایگزین کره حیوانی می شود. حتی قیمت کره حیوانات اهلی نیز از قیمت مارگارین بالاتر است.

وی افزود: با کاهش سرانه مصرف لبنیات ، مازاد شیر به سمت کارخانه های تولید شیرخشک هدایت می شود که تعداد آنها روز به روز افزایش می یابد. این کارخانه ها شیرخشک و خامه نیز تولید می کنند و از آنجا که شرایط نگهداری کرم دشوار است ، به کره یا روغن حیوانی نیز تبدیل می شوند.

وی گفت: یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن لبنیات با بیان اینکه بهتر است مسئولان جهاد کشاورزی توجه بیشتری به این موارد داشته باشند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید