اقتصادی

رصدخانه‌های کشور شبکه‌سازی می‎‌شوند/مشارکت ایران در طرح پایش پسماندهای فضایی سازمان اپسکو

رئیس گروه نجومی آژانس فضایی ایران از ساخت شبکه برای ناظران این کشور و استخدام ناظران فعال در این دوران خبر داد و گفت: “این شبکه داده های نجومی را بیشتر می کند. به محققان این زمینه ، ضمن فراهم کردن بستری برای ایران برای مشارکت در Fall Fall.It فراهم خواهد شد.

در مصاحبه با دوران خبر ، کوروش رکنی دپارتمان نجوم و اکتشافات فضایی سازمان فضایی شامل دو بخش برای مشاهده و ردیابی آوار فضایی است و افزود: در بخش رصد ، خدمات تخصصی و آموزشی به دانشجویان رشته های مرتبط در این زمینه ارائه می شود. فرم رصدخانه “خیام”.

وی گفت: “بازدید از رصدخانه برای عموم مردم است.” “علاوه بر این ، این رصدخانه در اجرای پیشنهادهای دانشجویان همکاری می کند ، به طوری که داده های علمی لازم در مورد ستارگان و اجسام آسمانی دریافت و به آنها ارائه می شود. این رصدخانه مجهز به تلسکوپ خورشیدی و ما می توانیم داده های خورشید را در اختیار محققان قرار دهیم.

به گفته این محقق در نجوم ، تصاویر روزانه خورشید در طی دو سال گذشته در بایگانی رصدخانه نگهداری می شود و در صورت لزوم در اختیار محققان این زمینه قرار می گیرد تا از اهداف خود استفاده کنند. پروژه های تحقیقاتی.

رئیس گروه نجوم آژانس فضایی ایران با بیان اینکه در حال حاضر دو موضوع مهم در دستور کار این گروه قرار دارد ، یادآور شد: یکی از این اقدامات راه اندازی بخش آموزش در نجوم است که ما در ابتدای کار هستیم کار. به عنوان بخشی از این پروژه ، مجموعه ای از زیرساختهای آموزشی برای رده های سنی مختلف توسط وب سایت آژانس فضایی ایران بصورت رایگان ارائه می شود.

رد فضا

رئیس گروه نجومی آژانس فضایی ایران با بیان اینکه ایران عضو گروه EPSCO (همکاری بین المللی فضایی در آسیا و اقیانوسیه) است ، اظهار داشت: این سازمان هشت عضو از “ایران” ، “ترکیه” دارد. “،” پاکستان “،” پرو “،” مغولستان “و” چین “پروژه های مختلفی را در زمینه آموزش فضایی یا توانمندسازی کشورها در زمینه فضا تعریف و اجرا می کنند.

وی افزود: یکی از پروژه هایی که در چارچوب این همکاری تعریف شده است ، “ردیابی بقایای فضا” است که ماهواره ها و آوارهای فضایی بطور مداوم مورد بررسی قرار می گیرند و لیستی از تغییرات مداری آنها تهیه می شود. این چند سال اخیر سخت بوده و یکی از پروژه هایی است که توسط اپسکو انجام شده است.

این مقام مسئول با اشاره به داده های به دست آمده از شبکه ، توضیح داد: داده های به دست آمده از پروژه نظارت بر پسماند در Epsco ذخیره می شوند و در دسترس کشورهای عضو هستند. دلیل این امر این است که این داده ها کاربردهای گسترده ای در سراسر کشور دارند و وقتی ماهواره ها با کمک این سیستم ها راه اندازی می شوند ، مدار آنها کنترل می شود.

رکني گفت: “زماني كه ايستگاه فضايي تيانگونگ چين به مدار بازگشت و در حال آمدن به جو بود ، اين شبكه بر روي مسير بازگشت نيانگونگ نظارت داشت و مطمئن شد كه در كشور خاصي شكست نخواهد خورد.” با استناد به نمونه هایی از چنین برنامه هایی. این پروژه یکی از برنامه هایی بود که کشورهای عضو از جمله ایران به آن کمک کردند و ما مدار آن را کنترل و پشتیبانی کردیم.

ناظران صاحب شبکه هستند

رکنی این شبکه را در بین ناظران کشور یکی از دیگر فعالیتهای این گروه دانست و ادامه داد: “این شبکه تعداد ناظران را افزایش می دهد و ما می توانیم تجهیزات مشاهده را در کشور بیشتر کنیم. منجمان به راحتی در دسترس محققان است. “

رئیس گروه نجومی آژانس فضایی با تأکید بر اینکه این برنامه در مرحله استخدام قرار دارد ، افزود: در مرحله بعدی پورتال ایجاد می شود تا علاقه مندان به نجوم بتوانند داده های نجومی را از ناظران دریافت کنند.

به گفته وی ، طبق این برنامه ، 8 سرویس عمومی و تخصصی از طریق شبکه ناظران به ذینفعان ارائه می شود.

رکنی خاطرنشان کرد: افراد علاقمند به بازدید از رصدخانه ، دریافت داده و استفاده از ابزار مشاهده می توانند درخواست خود را از طریق درگاه شبکه رصدخانه به رصدخانه ارسال کنند.

وی با بیان اینکه این اقدام به تازگی آغاز شده است ، یادآور شد: در حال حاضر بیش از 50 ناظر فعال و غیرفعال در کشور داریم که از این تعداد تعداد ناظر فعال حدود 10 نفر است که از این تعداد 6 ناظر به عنوان خلبان هستند. اعضای این شبکه انتخاب کردند ، اما ما تماس گرفتیم و افراد علاقه مند می توانند عضو این شبکه ناظر شوند.

رکنی ادامه داد: علاوه بر این محققان می توانند پروژه هایی را برای این شبکه تعریف کنند تا بسیاری از ناظران بتوانند در آن شرکت کنند و با فراهم شدن فضای موجود می توانند اطلاعات را مبادله کرده و پروژه خود را پیاده سازی کنند.

وی گفت: “ناظران داده های زیادی دارند و ما داده های آنها را وارد می کنیم ، و محققان می توانند از این داده ها استفاده کنند یا از آنها بخواهند داده جدید دریافت کنند.” ناظران

رئیس گروه نجومی سازمان فضایی ادامه داد: در آینده نزدیک می خواهیم این شبکه را به شبکه های بین المللی وصل کنیم. به این ترتیب ، ما می توانیم با ارائه خدمات به محققان نجوم جهان ، همکاری های بیشتری ایجاد کنیم.

وی توضیح داد: در پروژه های نجومی مانند Fallow Up ، زیرا یک موضوع تحت نظارت فقط در شب مشاهده می شود ، ممکن است لازم باشد تا زمانی که یک کشور وارد کشور شود ، به چندین ناظر در کشورهای دیگر دنیا بپیوندید. مشاهده آغاز می شود و هنگامی که شب در آن کشور به پایان می رسد ، یک رصدخانه دیگر در شبانه روز این سیاره به رعایت این شی ادامه می دهد ، به طوری که اتصال به شبکه های بین المللی هم افزایی را افزایش می دهد.

به گفته وی ، این پیوند ناظر با دیگران Fallow UP نام دارد.

رکنی افزود: از آنجا که ایران کشوری گسترده است ، می توانیم داده های خود را با سایر ناظران به اشتراک بگذاریم و می توانیم از تجهیزات ناظر خود در پروژه های Fallow up استفاده کنیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید