علمی و پزشکیکسب و کارهای برتر روز

سفت شدن سینه بعد از پروتز

بسیاری از خانم ها بر این باورند که سینه های آن ها کوچک و نا متقارن بوده و رشد لازم را ندارد. گاها تصور می کنند آن گونه که باید سینه های جذابی ندارند. در برخی از خانم ها به دنبال بارداری، زایمان و شیردهی فرم سینه ها تغییر شکل پیدا می کند و همین مسئله موجب کاهش اعتماد به نفس آن ها می شود. این افراد در این راستا برای دستیابی به اندازه و فرم سینه مورد خود، اقدام به جراحی پروتز سینه می کنند. این جراحی با قرار دادن پروتز پشت بافت طبیعی پستان خانم ها انجام می شود. پروتز ها کیسه هایی به شکل پستان هستند که با ژل سیلیکون یا سرم نمکی پر شده اند. آن ها برای بهبود ظاهر پستان، در بالای عضله اصلی قفسه سینه یا در زیر آن قرار می گیرند.

در ادامه می خوانید:

جراحی پروتز سینه عبارت است از قرار دادن ماده ای به نام پروتز در داخل سینه (روی عضله قفسه سینه) جهت برجسته كردن، بزرگ كردن و فرم دادن به سینه. جراحی بزرگ کردن سینه از شایع ترین اعمال جراحی زیبایی در سراسر دنیا می باشد و نتایج عمل با رضایتمندی بسیار زیادی همراه است. كسانی كه این جراحی را انجام می دهند می توانند رضایت بیشتری از اندام و ماهیت زنانه خود بدست آورند و انجام آن را قویاً به دیگران توصیه می كنند.

  1. افرادی که به خاطر بیماری ‌هایی مانند سرطان، تمام و یا بخشی از سینه خود را از دست داده ‌اند.
  2. کسانی که به طور مادرزادی سینه هایی با شکل غیر طبیعی یا نا متقارن دارند.
  3. خانم هایی که به صورت ژنتیکی و یا به دلایل هورمونی سینه های بیش از حد کوچکی دارند.
  4. خانم هایی که به خاطر بالا رفتن سن، بارداری، شیردهی و کاهش وزن شدید دچار افتادگی سینه شده اند.

ممکن است بیمار تا مدتی بعد از کاشت پروتز احساس کند سینه ‌هایش فرم طبیعی ندارد و پروتز بیش از اندازه سفت است و بالا قرار گرفته! حتی ممکن است پروتز باعث ایجاد التهاب، تورم و سفت شدن عضلات نیز بشود. ممکن است بعد از کاشت پروتز احساس کنید پستان فرم برآمده خود را از دست داده و صاف شده است. برخی از افراد نیز احساس کوچک شدن پروتز سینه را چند روز بعد از کاشت تجربه می‌کنند. در این مرحله مشکل بخاطر انقباض عضلات و واکنش بدن به ایمپلنت است و بعد از مدتی از بین می‌رود. پروتز ها بعد از مدتی با بافت بدن سازگار می ‌شوند و سینه ‌ها فرم طبیعی پیدا می ‌کنند. البته مدت زمان این موضوع در افراد مختلف متفاوت است. به طور معمول این روند ۳ تا ۶ ماه طول می ‌کشد. همچنین به اندازه پروتز نیز بستگی دارد. پروتز های بزرگ ‌تر دیرتر و پروتز های کوچک ‌تر زودتر با بدن سازگار می‌ شوند.

پروتز ها بافت جدیدی هستند که وارد بدن می ‌شوند. به همین دلیل بدن ممکن است واکنش ‌های مختلفی نسبت به آن نشان دهند. البته پروتز های جدید ضد حساسیت هستند و معمولا واکنش ‌های التهابی و حساسیتی ایجاد نمی ‌کنند. تنها نکته ‌ای که باعث نگرانی خانم ‌ها می ‌شود، کوچک شدن پروتز سینه یا عدم ثبات در اندازه آن است. اکثر افراد تا پیش از سازگاری بدن و پروتز، اثری از تغییر در اندازه سینه ‌ها را مشاهده نمی‌ کنند. اثر عمل انجام شده به مرور زمان مشخص می ‌شود و بعد از مدتی سایز سینه به اندازه دلخواه می ‌رسد.
اگر پیش از انجام کار با جراح خود مشورت کرده‌ باشید و اندازه دلخواهتان را برای او توضیح داده باشید، دیگر نیازی نیست نگران کوچک شدن پروتز سینه یا نداشتن فرم دلخواه خود در هفته ‌های اول بعد از عمل جراحی کاشت پروتز باشید.

در برخی موارد ممکن است برای پروتز موجود در سینه مشکلی ایجاد شود. به عنوان مثال در اثر ضربه احتمال پارگی پروتز پستان یا آسیب دیدن آن وجود دارد. همچنین ممکن است با گذشت زمان زیاد از کاشت پروتز، بافت آن دچار تغییر شده باشد (البته در صورت استفاده از محصول با کیفیت احتمالا از این نظر مشکلی نخواهید داشت).

بنابراین اگر پروتز های موجود در سینه شما بعد از طی شدن دوران نقاهت به صورت کامل، دچار مشکلاتی چون کوچک شدن سینه ، تغییر فرم، درد و… شد، حتما لازم است با پزشک متخصص مانند دکتر سعید ساعدی در این زمینه مشورت کنید. در این صورت لازم است تست‌ هایی چون MRI یا سونوگرافی انجام دهید تا از سالم ماندن پروتز ها اطمینان حاصل کنید. البته در صورتی که پروتز آسیب دیده باشد، جای نگرانی نیست. پزشک می ‌تواند آن را جایگزین یا خارج کند.

همانطور که می ‌دانید، پروتز های مورد استفاده برای سینه دارای انواع مختلفی هستند. پروتز های سیلیکونی جزء نمونه‌ های پرکاربرد به شمار می ‌روند. نمونه‌ های سالینی نیز مدل دیگری هستند که استفاده می ‌شوند. آن ‌ها را می‌ توان از جوانب مختلف دیگری نیز دسته ‌بندی کرد. به عنوان مثال پروتز ها در دو نوع اشکی یا گرد تولید می ‌شوند. همچنین دارای اندازه‌ های مختلفی هستند. برند های متنوعی در زمینه تولید این محصول فعالیت می ‌کنند. اینکه از محصولات تولید شده توسط یک برند معتبر استفاده کنید، اهمیت بسیاری دارد.
ویژگی ‌های ایمپلنت کاشته شده، ارتباط چندانی با کوچک شدن پروتز سینه ندارد. چرا که همه آن‌ ها در هر نوع و شکلی که باشند یک بافت اضافه در بدن شما به شمار می ‌روند. بنابراین باید زمان لازم برای سازگاری آن با بدن سپری شود تا نتایج دلخواه به دست آید. البته نوع پروتز، اندازه و برند آن در سایر جوانب اهمیت بسیاری دارد و حتما باید از بهترین نوع آن استفاده کنید.
دلایل بعد از پروتز سینه به طور معمول شامل موارد زیر هستند:

  • بارداری
  • یائسگی
  • شیردهی
  • تغییرات وزن
  • مصرف الکل و سیگار
  • عدم محافظت از سینه ها
  • جاذبه زمین و بالا رفتن سن

جواب بله است! در اصل چیزی که مهم است، وزنی است که روی عضله سینه است خواه وزن طبیعی بدن باشد و خواه از یک ایمپلنت خارجی منجر شده باشد. در هر صورت می‌ تواند این عضلات را شل کند و افتادگی سینه ایجاد شود. البته افتادگی سینه بعد از ، دلیلی برای نگرانی نیست زیرا اگر از یک ایمپلنت خوب و عمل جراحی استاندارد و … بهره ببرید، قطعاً احتمال افتادگی ‌سینه نیز به مراتب کاهش می ‌یابد.

  • پروتز سینه بر اساس نوع تکنولوژی ساخت پروتز، انواع مختلفی دارد. همچنین، سایز و شکل پروتز ها متفاوت است و فرد متقاضی انجام جراحی زیبایی سینه، باید قبل از انجام عمل پروتز سینه، در خصوص فرم سینه و نوع پروتز تحقیقات لازم را انجام داده و تصمیم‌‌گیری نماید.
  • در مشاوره ‌های قبل از جراحی پروتز سینه، پزشک متخصص توضیحات جامع و کاملی درباره نوع پروتز و سایز مناسب پروتز را در اختیار زیبا جو قرار می دهد و با علم به تمام پیش ‌آمد های احتمالی حاصل از انتخاب نوع و فرم پروتز سینه، بیمار را راهنمایی می کند تا کاندید انجام این جراحی زیبایی، با اطلاعات کافی، دست به انتخاب و تصمیم‌گیری بزند.
  • معمولاً در صورتی که انتخاب اندازه و نوع پروتز سینه، صحیح نباشد و شرایط بدنی فعلی و آینده‌ ی فرد متقاضی درنظر گرفته نشود، افتادگی سینه اتفاق می‌ افتد؛ اما در صورتیکه فرد متقاضی با تحقیقات کافی و با توجه به صحبت ‌های پزشک خود، در خصوص انتخاب نوع پروتز و اندازه‌ ی آن اقدام نماید، ریسک افتادگی سینه بعد از پروتز به حداقل می ‌رسد.

حس سينه بعد از پروتز سینه چگونه است؟

گاهی اوقات، مهم نیست که جراح پلاستیک بیمار چقدر ماهر باشد و عوارضی در حین یا بعد از جراحی ایجاد می شود. این به این دلیل است که بدن هر فرد متفاوت است. به عنوان مثال، ترکیب بافت همبند از یک بیمار به بیمار دیگر بسیار متفاوت است و این بدان معنی است که روند بهبودی هر بیمار کاملاً منحصر به فرد است. به همین دلیل است که برخی از افراد پس از هر نوع آسیب نافذ پوستی تمایل به ایجاد بافت اسکار ضخیم دارند، در حالی که برخی دیگر می توانند بریدگی های عمیق را حفظ کنند و فقط زخم های ظریفی ایجاد کنند که با گذشت زمان محو می شوند. مثال خوب دیگری از این تفاوت، روشی است که برخی از زنان بدون توجه به اقداماتی که برای جلوگیری از آن انجام می دهند، در طول بارداری دچار کشیدگی شدید می شوند، در حالی که زنان دیگر تقریباً بدون کشش از بارداری خارج می شوند.

علت سفت شدن پروتز سینه چیست؟

تشکیل یک “کپسول” از بافت اسکار در اطراف هر نوع پروتز (پزشکی یا زیبایی) بخشی طبیعی از روند بهبود است. بدن به طور خودکار به هر جسم خارجی که در آن تشخیص می دهد واکنش نشان می دهد و سعی می کند با ایجاد مانعی از بافت زخم در اطراف آن جسم مذکور را جدا کند. در مورد پروتز سینه، این معمولاً چیز خوبی است، چرا که کپسول به نگه داشتن پروتز سینه کمک می کند و از لغزش جلوگیری می کند. اما در برخی از بیماران، این کپسول بافت اسکار به طور غیرعادی سفت می شود و شروع به انقباض در اطراف پروتز می کند. در واقع خود پروتز سفت نمی شود و این واکنش بدن به پروتز است که می تواند این اثر را ایجاد کند.

هنگامی که یک پروتز (یا هر جسم خارجی) با عمل جراحی در بدن قرار می گیرد، سیستم ایمنی با تشکیل یک لایه نازک در اطراف جسم، واکنش محافظتی نشان می دهد. گاهی اوقات، انقباض کپسولی ناشی از چیزی غیر از واکنش ضعیف بدن خود بیمار به حضور پروتز سینه است. علاوه بر پارگی پروتز، امروزه اعتقاد بر این است که چیزی به نام “بیوفیلم” اغلب منجر به ایجاد این وضعیت می شود. بیوفیلم لایه نازکی از باکتری است که در اطراف پروتز ها پس از وارد شدن نوعی باکتری (اغلب باکتری استاف) به حفره سینه در حین جراحی ایجاد می شود. اگر تمایل دارید درمورد بدانید، ما در یک مقاله جداگانه این موضوع را بطور مفصل توضیح داده ایم، پیشنهاد می کنم برای مطالعه مقاله بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

این باکتری باعث نوعی عفونت مزمن با درجه پایین می شود که ممکن است علائم قابل توجهی (مانند تب یا خستگی شدید) ایجاد نکند. با این حال، همانطور که بدن با این عفونت مبارزه می کند، بافت اسکار فیبری بیشتری تولید می کند که در نهایت منجر به انقباض کپسولی می شود. این بیوفیلم از بافت فیبری تشکیل شده است که به طور کامل پروتز را می پوشاند و یک کپسول را تشکیل می دهد. بیوفیلم بخشی طبیعی و مورد انتظار از روند بهبودی بدن است و بیشتر اوقات بدون تغییر ظاهری در اطراف پروتز باقی می ماند. اینکه پروتز روی یا زیر ماهیچه‌ های سینه‌ ای قرار گیرد نیز می‌ تواند بر انقباض کپسول تأثیر بگذارد.

احتمال سفت شدن پروتز سینه چقدر است؟

تحقیقات نشان می‌ دهند که از هر شش نفر، یک نفر درجاتی از انقباض کپسولی را تجربه می‌کند، اگرچه همه موارد با علائم آشکار ظاهر نمی‌ شوند. اکثر انقباضات زودهنگام کپسولی را می توان با روش های جراحی مناسب، از جمله شستشوی آنتی بیوتیکی پیشگیری کرد. قرار دادن پروتز سینه در زیر عضله نیز می تواند به کاهش سرعت انقباض کپسولی کمک کند.

اگر این اتفاق افتاد، پروتز سینه بیمار باید از نظر پارگی بررسی شود. پارگی پروتز شایع ترین علت انقباض دیررس کپسول است. به طور کلی پارگی پروتز سینه نادر است و نیازی به تعویض پروتز سینه هر 10 سال نیست. پروتز سینه تنها زمانی نیاز به تعویض دارد که مشکلی مانند پارگی یا سختی سینه وجود داشته باشد، اما بیشتر برای تعویض اندازه پروتز سینه به کار می رود.

جمع بندی

پزشکان تئوری‌ هایی در مورد علت انقباض کپسولی یا علت سفت شدن پروتز سينه دارند و احتمالاً دلایل دقیق این وضعیت از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. به عنوان یک بیمار پروتز سینه، درک این نکته مهم است که این وضعیت به دلیل سمی یا خطرناک بودن پروتز سینه ایجاد نمی شود. پروتزهای سالین تنها حاوی محلول نمکی هستند که می‌ تواند با خیال راحت توسط بدن جذب شود و هیچ اثر بدی نداشته باشد. اما پروتزهای ژل سیلیکون، از سیلیکون خنثی پزشکی ساخته شده‌ اند. برای کسب اطلاعات دقیق تر فیلم جراحی پروتز سینه را حتما ببینید.