اجتماعیکسب و کارهای برتر روز

عدم حضور زوجین در مشاوره طلاق چگونه است؟

طلاق از لحاظ حقوقی، ایقاع محسوب می‌شود و به طور معمول به درخواست طلاق از طرف مرد ارائه می‌شد. البته که زوجه می‌تواند بدون رضایت شوهر و با برخورداری از دلایل محکمه پسند نیز تقاضای طلاق بنماید. همچنبن طلاق به صورت توافقی و با اراده و خواست دو طرف صورت می‌گیرد. برای جدا شدن زن و شوهر، مراحل مختلفی در قانون بیان شده است و دادگاه‌ها تنها به صرف این که دو طرف درخواست طلاقی را به ثبت رسانده باشند، اقدام به صدور حکم طلاق نمی‌کنند.

این مرحله به طور معمول پیش از طلاق یعنی قبل از آن که درخواست طلاق به دادگاه ارائه شود، انجام می‌شود. شرکت در جلسات مشاوره باعث می‌شود تا زوجین اگر قصد جدایی دارند، از این تصمیم منصرف شوند. هدف قانونگذار از اجباری شدن حضور در مراکز مشاوره طلاق، آن است که حتی الامکان این مرحله، روشی باشد تا زوجین دیگر تصمیمی برای طلاق نداشته و به زندگی سابق خود باز گردند. البته لازمه این که بتوان دادخواست طلاق را به ثبت رساند، این است که گواهی عدم امکان انصراف از طلاق که در مراکز مشاوره صادر می‌شود را دریافت نمود. زمانی که دادخواست طلاق در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ثبت می‌رسد، باید گواهی مربوطه ضمیمه دادخواست شود.

در هر صورت اگر به هر نحوی امکان سازش بین زن و شوهر وجود نداشته باشد و مشاور حقوقی رایگان تشخیص دهد که ادامه جلسات مشاوره اهمیتی ندارد، در نهایت گواهی عدم امکان انصراف از طلاق صادر می‌شود. با صدور این گواهی، می‌توان اقدام به ثبت دادخواست طلاق نمود. در واقع گواهی مزبور پیوست دادخواست شده و برای بررسی به دادگاه خانواده ارجاع داده می‌شود. در پرونده طلاق توافقی، برای دادگاه خانواده این موضوع اهمیت دارد که زوجین قبل از آن، مشاوره طلاق را انجام داده اند یا این که در مراکز مشاوره خانواده شرکت نداشته‌اند. امکان عدم حضور زوجین در مشاوره طلاق وجود دارد؟

بدون این گواهی، نمی‌توان دادخواست طلاق را به ثبت رساند. در هر صورت اگر دادخواست طلاق بدون آن که زوجین در جلسات مشاوره شرکت کرده باشند، تقدیم دادگاه شود، دادگاه ابتدا زوجین را به این مراکز ارجاع می‌دهد تا نتیجه نهایی شرکت در جلسه مشاوره طلاق مشخص شود. عدم شرکت زوجین در مشاوره طلاق می‌تواند تبعاتی برای آن‌ها به همراه داشته باشد و با توجه به این که طلاق شرایط خاص خود را دارد، می‌تواند در روند انجام مراحل طلاق تاثیرگذار باشد. در ادامه مطلب به بررسی عدم حضور زوجین در مشاوره طلاق می‌پردازیم و عواقب و تبعات آن را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم. البته شما می‌توانید همین حالا و تنها با یک تماس با گفتگو کنید و سوالات خود را مطرح نمایید.

شرکت در جلسات مشاوره طلاق؛ یکی از مراحل اصلی دعاوی طلاق

طلاق فرآیند گوناگونی دارد و وجود مراحل مختلف در امور طلاق باعث شده است تا زوجین در طی انجام مراحل طلاق، پروسه طولانی نیز طی کنند. شاید افرادی که قصد طلاق گرفتن داشته باشند، در مورد این که باید مراحل مختلفی را در زمان طلاق طی کنند، اعتراض داشته باشند اما در هر صورت در رویه فعلی، امکان طلاق گرفتن زوجین به راحتی انجام نمی‌شود و باید تمام پروسه مربوط به آن انجام شود. رویه طلاق گرفتن امروزه در مقایسه با سابق، تفاوت زیادی پیدا کرده است و در این صورت با تصور این که زوجین بتوانند به سادگی از یکدیگر جدا شوند، چنین موضوعی امکان پذیر نیست. اما در هر صورت، تا زمانی که فرآیند کلی طلاق، انجام نشود، امکان صدور گواهی عدم امکان سازش وجود ندارد.

یکی از مراحل اصلی در دعاوی طلاق، شرکت در جلسات مشاوره می‌باشد. این مرحله به عنوان ابتدایی‌ترین مرحله طلاق به شمار می‌رود که زوجین به منظور جدایی و طلاق باید آن را طی کنند. در واقع اولین گام در روند انجام طلاق، شرکت در جلسات مشاوره طلاق است. قانونگذار با این هدف شرکت در جلسات مشاوره را برای طلاق پیش بینی کرده است که با مشاوره‌های ارائه شده، زوجین به راه حل در مورد رفع اختلافات خود برسند و در نهایت از تصمیم طلاق منصرف شوند. زمانی که زوجین در مراکز مشاوره حضور پیدا می‌کنند، شخص مشاور، راهنمایی‌های خاصی را در اختیار زن و شوهر قرار می‌دهد و زن و شوهر با نظر یکدیگر تصمیم به جدایی یا بازگشت به زندگی می‌گیرند.

آیا حضور در مشاوره طلاق تنها برای طلاق توافقی الزامی است؟

زمانی که زوجین قصد دارند تا برای طلاق اقدام نموده و از یکدیگر جدا شوند، باید مراحل مشخصی را انجام دهند. یکی از مراحل اصلی در امور طلاق، شرکت در جلسات مشاوره است که لازمه انجام مراحل بعدی در طلاق، همین حضور در مراکز امور مشاوره می‌باشد. یکی از سوالاتی که در این زمینه مطرح می‌شود، این است که آیا حضور در این جلسات و مراکز تنها در طلاق توافقی، الزامی است و در طلاق‌های دیگر، الزامی برای آن که زن و مرد حضوری در مشاوره طلاق داشته باشند، است، قانون حمایت خانواده به بررسی این موضوع پرداخته است. بر اساس ماده ۲۵ قانون حمایت خانواده، در صورتی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند، دادگاه باید موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد.

در قانون مزبور، حضور در مراکز مشاوره طلاق تنها برای طلاق توافقی پیش بینی شده است و در مورد این که اگر طلاق از طرف مرد یا زن باشد، لازم است که این مرحله انجام شود یا خیر، هنوز بین مراجع قضایی اختلاف نظر دارد. اما به طور معمول، دادگاه‌ها زن و شوهر را حتی در طلاق‌های یک طرفه نیز به مراکز مشاوره، ارجاع می‌دهند. اما در هر صورت طبق رویه جدیدی که در مراجع قضایی خانواده وجود دارد، معمولا زوجین به مراکز مشاوره طلاق فرستاده می‌شوند که در طی جلسات مشاوره شرکت کنند و بعد از حضور در این مراکز، حال پرونده طلاق توسط دادگاه بررسی می‌شود.

نحوه شرکت در جلسات مشاوره طلاق

تا به اینجا مشخص شد که مشاوره طلاق، از جمله مراحل مهم و اصلی در امور طلاق خصوصا طلاق توافقی به شمار می‌رود. لازمه انجام مراحل کلی طلاق، این است که زوجین ابتدا این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارند و سپس برای مراحل بعدی طلاق اقدام نمایند. در هر صورت، نحوه شرکت در جلسات مشاوره طلاق، به این صورت است که متقاضیان در وهله اول باید در سامانه تصمیم، ثبت نام کنند. سپس با ثبت نام در این سامانه، لازم است که رزرو نوبت مشاوره طلاق انجام شده و با تعیین وقت و مکان مشاوره، زوجین در زمان تعیین شده حضور داشته باشند. تعداد جلسات مشاوره طلاق، مقدار ثابت و معینی ندارد اما در هر صورت، برای امور طلاق و جلسات مشاوره آن، پنج جلسه تعیین شده است.

امروزه همانطور که مشخص است، موانع و محدودیت‌های مختلفی پیش روی زوجین جهت طلاق گرفتن وجود دارد و در این صورت امکان طلاق گرفتن زن و شوهر به سادگی وجود ندارد. در خصوص فرآیند طلاق، یکی از مراحلی که انجام آن امروزه در دستور کار مراجع قضایی قرار دارد، انجام جلسات مشاوره پیش از طلاق است. حضور در مراکز مشاوره طلاق مزایای زیادی دارد و سبب می‌شود تا از تصمیم‌های خودسر و عجولانه زوجین در خصوص طلاق و جدایی، جلوگیری شود و در نهایت کانون خانواده حفظ شود. در هر صورت شرکت در جلساتی که برای طلاق و ارائه مشاوره در روند انجام طلاق وجود دارد، در قانون پیش بینی شده است و زوجین متقاضی طلاق باید این مرحله را انجام دهند.

در قانون، شرکت در جلسات مشاوره تنها برای طلاقی که به صورت توافقی است، در نظر گرفته شده اما طبق رویه جدید در دادگاه‌ها، شاهد آن هستیم که در دیگر طلاق‌ها نیز زن و شوهر باید حضور در مراکز مشاوره قبل از طلاق را نیز تجربه کرده باشند. البته طبق قانون، اجباری برای آن که طرفین در طلاق از طرف مرد و طلاق از طرف زن، اقدام به حضور در جلسات مشاوره طلاق داشته باشند و این موضوع تنها برای طلاق توافقی، الزامی شده است. حال ممکن است در این زمینه سوال مطرح شود که امکان آن که زن و شوهر در جلسات پیش از طلاق حضور در مراکز مشاوره خانواده را داشته باشند، وجود دارد؟ در این زمینه باید گفت که در قانون حضور زوجین در مشاوره طلاق الزامی شده است و در این صورت زن و شوهر هر دو باید در جلسات مربوطه، حضور داشته باشند.

علت آن هم این است که اگر شوهر به دلایلی نخواهد تا در جلسه مشاوره شرکت کند، به دلیل عدم رضایت یکی از طرفین طلاق توافقی، امکان این که زن بتواند به تنهایی گواهی عدم امکان سازش را دریافت کند را نخواهد داشت. در هر صورت ارائه نکردن گواهی مزبور به منزله آن است که زوجه نمی‌تواند مراحل بعدی طلاق را انجام دهد و عملا امکان طلاق گرفتن زوجه وجود ندارد. بنابراین می‌توان گفت که در موارد موجه که امکان حضور پیدا کردن زوجین یا یکی از آن‌ها در مراکز مشاوره خانواده، مانعی در روند رسیدگی به پرونده طلاق ایجاد نمی‌کند و در نهایت حکم طلاق نیز صادر می‌شود. اما در صورت غیر موجه بودن عدم حضور در جلسات مشاوره طلاق، روند رسیدگی به پرونده و صدور حکم طلاق، دشوار و سخت می‌شود.

ارائه مشاوره حقوقی پیرامون عدم حضور زوجین در مشاوره طلاق

عدم حضور زوجین در جلسات مشاوره طلاق و تبعات و پیامدهای آن به طور کلی در متن مقاله، مورد بررسی قرار گرفت. در هر صورت اگر سوالات مختلفی در این زمینه دارید که هنوز پاسخ آن‌ها را دریافت نکرده‌اید، می‌توانید مشاوره حقوقی دریافت کنید. در سامانه بنیاد وکلا ارائه به شیوه تخصصی و با شرایط مناسب انجام می‌شود. شیوه‌های حضوری و غیر حضوری جهت ارائه مشاوره حقوقی در این سامانه پیش بینی شده است که می‌توانید بهترین استفاده را از خدمات مشاوره داشته باشید. بنابراین برای ثبت نوبت مشاوره حقوقی طلاق با کارشناسان ما در تماس باشید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.