اقتصادی

ماجرای رایگان شدن آب، برق و گاز مدارس چیست؟

در پایان سال 1397 نمایندگان مجلس شورای اسلامی با لایحه بودجه 98 موافقت کردند که بر اساس آن هزینه آب، برق و گاز مدارس دولتی رایگان می شود. با وجود برخی مخالفت ها، این طرح وارد فاز اجرایی شد و پس از آن هر ساله بررسی و تصویب شده است.

به گزارش دوران خبر، مدارس دولتی کشور از سال 1388 از پرداخت هزینه های آب، برق و گاز معاف شدند و از آن زمان تاکنون هر ساله اجرای این طرح به تصویب مجلس می رسد. در سال جاری بر اساس موافقت اعضای کمیسیون تلفیق در جریان بازنگری در برنامه بودجه مقرر شد کلیه رده های بسیج اعم از حوزه ها و پایگاه های مقاومت، کاخ های فرهنگی و ورزشی تمامی شعب از جمله پرداخت شود. اب. ، عوارض برق، گاز و شهرداری. که معاف است. .

همچنین با تصویب کمیسیون تلفیق بودجه و در حمایت از آموزش و پرورش، تعرفه مصرف آب، برق و گاز تا الگوی مصرف برای کلیه مدارس کشور در سال 1401 رایگان می شود.

اتفاق افتاد اما از اولین تصویب، مخالفانی از جمله وزارت نیرو داشته است، زیرا طبق بیانیه، سیاست های مدیریت مصرف و فرهنگ سازی را رعایت نکرده است. در همان زمان رضا اردکانیان، وزیر وقت نیرو در این خصوص گفت که علیرغم اینکه آب و برق مدارس به دلیل سیاست های مدیریتی وزارت نیرو نباید اجرا شود، اما متاسفانه در همان زمان. مجلس شورای اسلامی و شاهد بودیم که آب و برق مدارس آزاد شد.

برخی کارشناسان نیز معتقدند اجرای این طرح باعث شده تا ارزش واقعی آب و انرژی برای دانش آموزان تعریف نشود و در نتیجه نیاز به تغییر سیاست ها در این زمینه است. داریوش مختاری – کارشناس – با انتقاد از اجرای این طرح در سال های اخیر به دوران خبر گفت: اگرچه باعث کاهش هزینه های مدارس می شود، اما باید توجه داشت که با توجه به اهمیت آب و انرژی، مشکل فرهنگ سازی مصرف در مدارس بیشتر شده است. . مهم است که هزینه را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه مدارس باید سازوکارهایی را برای کاهش مصرف آب و انرژی در نظر بگیرند و آموزش و پرورش را سرلوحه کار خود قرار دهند، گفت: ورود آب، برق و گاز به مدارس نیز پیامدهای منفی در این زمینه دارد.

این کارشناس با اشاره به لزوم فرهنگ سازی در مدارس برای صرفه جویی و ایجاد مدیریت مصرف، گفت: اگر دانش آموزان مدارس با مفهوم صرفه جویی آشنا شوند، در بزرگسالی به آن پایبند هستند و کشور منتفع می شود.

به گفته مختاری، کاهش هزینه مدارس با اجرای این طرح نه تنها منطقی است و قطعا آسیب هایی را به دنبال خواهد داشت، زیرا مانعی در برابر فرهنگ سازی خواهد بود. در مسیرهای حمایتی ما مشکلاتی وجود دارد و اگر بخواهیم از مساجد یا مراکز آموزشی حمایت کنیم باید مراقب باشیم که این امر به مسئولیت اجتماعی لطمه نزند.

وی با بیان اینکه می توان برای این موضوع سقفی در نظر گرفت و سپس سقف تعرفه را به صورت پلکانی محاسبه کرد، افزود: در جای دیگر زمینی برای هدررفت آب و پیشگیری از برنامه های آموزشی ایجاد می شود. بنابراین در صورت وجود بخشودگی باید روش تغییر و صورتحساب صادر و در شرکت تصمیم گیری در مورد گذشت صورت گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید