اقتصادی

مسکن آنلاین از حوصله جمع خارج شده است!

بازدید رئیس جمهور از شهر جدید پردیس و تاکید بر واحدهای تکمیلی مسکن آنلاین گویای آن است که غائله مسکن آنلاین هنوز بعد از 14 سال تمام نشده است و این در حالی است که دولت در سال جاری قصد دارد پروژه جدید خود را تحت عنوان نهضت ملی مسکن که تقریباً نزدیک باشد. از اواسط سال گذشته شروع شد را سرعت داد.

به گزارش دوران خبر، بنا به دلایلی که شاید مهم آن در اطلاع رسانی دقیق نباشد، تعداد دقیق واحدهای باقی مانده طرح 2 میلیون و 380 هزار واحدی مسکن آنلاین که از سال 1386 برنامه ریزی آن آغاز شد مشخص نیست. شهریورماه سال ۱۴۰۰ رستم قاسمی – وزیر راه و شهرسازی از وجود ۲۰۰ هزار واحد باقی مانده مسکن آنلاین سخن گفت. این در حالی است که ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ وزارت راه و شهرسازی تعداد واحدهای تحویل نشده مسکن آنلاین را 110 هزار عنوان کرد. محمد اسلامی – وزیر سابق راه و شهرسازی هم دست آخر گفت که فقط ۲۰ هزار واحد مسکن آنلاین باقی مانده است.

تعداد دقیق واحدهای هدف نیز در هاله‌ای از ابهام است. آنها را ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۲ میلیون ۳۰۰ هزار واحد عنوان می‌کنند. الی مناللالاسم البشحمسمدا الت التمسم التاقرد سال الماتمص از مسمااتم .The fashion الهمرمنI LIVERA

آمارهایی که در تیرماه ۱۴۰۰ منتشر شد، حکایت از آن مجموعا ۲۷۳ هزار واحد مسکونی نه ش فروش ا. از این تعداد ۳۲ هزار مسکن آنلاین روستایی، ۲۴۰ هزار مسکن آنلاین شهری و ۴۱۴ واحد در بافت فرسوده عنوان شد.

رئیس‌جمهوری روز گذشته در بازدیدی که از شهر جدید پردیس صورت داد بر تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن آنلاین تاکید کرد. سید ابراهیم رئیسی در این بازدید با ناراحتی از معطلی چندین ساله از درخواستان واحدهای مسکن آنلاین، نگرانی ها و گلایه های آنها را می توان فهمید و اظهار کرد: از اولویت های وزارت راه و شهرسازی است که در کنار اجرای نه مسکن ملی، با جدیت مشکلات را که با وجود پرداخت هزینه های درخواستی، به دلیل نظر دستگاه های مسئول در ادوار گذشته سالها در انتظار دریافت واحد مسکونی خود باقی مانده است، پیگیری و زمینه تامین اعتبار و تکمیل واحدهای مسکونی این پروژه را فراهم کند.

همت فکری امیدواری کرد با همت وزارت راهوشهرسازی، شرکت عمران پردیس، سایر دستگاه های ذیربط و همچنین همراهی و همراهی و همدلی مردم و ساکنان منطقه، مشکلاتی را که سالها از حق خود محروم می شوند، حل می کنند و نگران هستند.

در این بازدید رستم قاسمی- وزیر راه و شهرسازی از موقعیت مکانی و اراضی الحاقی برای نهضت ملی مسکن و همچنین مشکلات موجود در مسیر تکمیل واحدهای مسکن آنلاین و ریزه های انجام شده برای آماده سازی شبکه های زیربنایی و روبنایی فازهای طرح های مسکونی منطقه پردیس ارائه می شود.

با این اوصاف موضوع تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن آنلاین در شرایط به معضلی تبدیل می شوند که اکثر ساکنان این واحدها از خدمات رفاهی و زیرساخت های شهری رنج میبرند. این در سال ۱۳۹۵ پروژه مسکن آنلاین ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است. با توجه به تورم سنگین اقتصاد ایران که از ماههای پایانی سال 1396 آغاز شد، هزینه های زیرساخت مسکن آنلاین سر فلک کشیده شده و همین مسئله دست دولت را برای تامین خدمات بسته سلامتی، درمانی، ورزشی و آموزشی سایت های مسکن آنلاین است.

دولت در شرایط هنوز با پروژه فرشی مسکن آنلاین دست به گریبان است که ظرف چهار سال آینده چهار میلیون واحد مسکونی را در قالب طرح جهش تولید و تامین مسکن احداث کند. پروژه هایی که بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی حدود 860 هزار واحد آن به مرحله اجرا رسیده و با توجه به این طرح از امتیاز قوانین بالادستی باید امیدوار بود در نهایت به مسکن آنلاین که این ویژگی وجود داشته باشد نمی شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید