اقتصادیعمومیکسب و کارهای برتر روز

کاربرد شماره شبا صادرات چیست ؟

محتوای این مطلب پنهان

حتما برای شما هم پیش آمده است که تصمیم دارید، مبلغی را از یک شماره حساب در یک بانک به شماره حساب در بانکی دیگر انتقال دهید. از چه روشی برای این کار استفاده کرده‌اید؟ آیا روشی را می‌شناسید که هم بتوانید انتقال پول از یک بانک به بانک دیگر را بدون پرداخت کارمزد انجام دهید؟ از آنجا که هر بانک، از سیستم شماره‌گذاری منحصر به فردی برای حساب مشتریان خود استفاده می‌کند، در نتیجه شماره‌ی مشترکی میان بانک‌ها رواج ندارد و نمی‌توان به سهولت این انتقال حساب را انجام داد.

به همین دلیل ما به شما روشی را معرفی می‌کنیم که بتوان بدون پرداخت کارمزد و به سادگی آب خوردن مبلغ مورد نظر خود را از یک بانک به بانک دیگر انتقال داد: شماره شبا! اما شماره‌ی شبا چیست و چگونه می‌توان آن را دریافت نمود؟ با ما همراه باشید؟

بانک صادرات در سال 1331 با عنوان یک بانک خصوصی به صورت سهامی عام با 20 کارمند با سرمایه اولیه 20 میلیون ریال فعالیت خود را آغاز کرد توسط خانواده بلور فروشان و مفرح مدیریت می شد، اما بعد از انقلاب سال 1357 مصادره شد و به مالکیت دولت درآمد سپس بخشی از سهام بانک در بورس واگذار شد.

بر اساس آمار انجام شده سال 1396 ارزش سهام بانک صادرات به 85 میلیارد تومان تخمین زده شد.

بانک صادرات شعبه بین المللی خود را در شهر هامبورگ در آلمان افتتاح کرد و هم اکنون 3248 شعبه در سراسر ایران و 28 شعبه در جهان فعالیت می کند.

بانک صادرات از همان ابتدا سعی نمود تا با ارئه خدمات نوین و احترام به مشتریانش اعتماد مردم را جلب نماید و با این نگاه پیش رفت و احترام به مشتری را هدف اصلی خود قرار داد و شعار بانک صادرات این است که همیشه در خدمت مردم است و حق با مشتری است، با این دیدگاه مثبت توانست در مدت بسیار کمی حجم زیادی از نقدینگی کشور را جذب کند، زیرا در سال 1300 نخستین بانک ها با حمایت دولت بود و کمتر توجه مردم را جلب می کرد و به جای پس انداز در بانک پول های نقد خود را در خانه نگه می داشتند از این رو بانک صادرات توانست مردم را با نظام بانکی آشنا و آشتی سازد.

بانک صادرات از سال 1379 شروع به ارائه خدمات الکترونیکی کرد و در حال حاضر جایگاه ممتازی در زمینه خدمات آنلاین در کشور دارد.

یکی از این خدمات الکترونیکی انتقال های بین بانکی و داخل بانکی می باشد که بدون نیاز به مراجعه به بانک مبالغ بالای ده میلیون تومان را به راحتی انتقال دهند.

یکی از روش های انتقال وجه استفاده از شماره شبا بانک صادرات است، که شما می توانید تا سقف پنجاه میلیون تومان انتقال وجچه انجام دهید.

شماره شبا صادرات چیست؟

در هر حساب بانکی یک شناسه واحد به نام شماره شبا (Sheba) وجود دارد که معادل انگلیسی شماره شبا IBAN مخفف (International Bank Account Number )به معنی شماره حساب بانکی بین المللی است، که یک استاندارد ملی است و در چارچوب استانداردهای جهانی با هدف یکپارچه سازی حساب های بانکی تعریف شده است.

شما می توانید شماره شبا 24 رقمی را به صورت حضوری از طریق بانک و یا به صورت غیر حضوری و آنلاین از سامانه شبکه استعلام بدست آورید.

نکته بعدی که باید در مورد شماره شبا بدانید این است که شماره شبا مانند شماره کارت منقضی نمی شود و نقل و انتقالات مالی با امنیت بیشتری انجام می شود و امنیت حساب شما به خطر نمی افتد.

شماره شبا چه کاربردی دارد؟

یکی از بهترین مزیت های دیگر این امکان بانکی سقف انتقال شبا بانک صادرات است که تا سقف پنجاه میلیون تومان را به راحتی می توانید از طریق پایا یا ساتنا انتقال دهید.

جالب است بدانید که داشتن شماره شبا امکان انجام تراکنش های خارج از کشور را نیز به شما می دهد.

اگر قصد دارید برای کسب و کار شخصی خود دستگاه کارتخوان (POS) تهیه کنید حتما می بایست شماره شبا خود را در اختیار داشته باشید.

چرخه انتقال پایا و ساتنا چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده سیستم پایا و ساتنا را توضیح دهیم باید بگوییم که پایا یک سیستم تبادل اطلاعات بانکی می باشد، به تمامی بانک ها این اجازه را می دهد که کاربران تبادلات بانکی خود را به صورت الکترونیک انجام دهند.

یعنی زمانی که شما از سیستم پایا و ساتنا استفاده می کنید دستور واریز و یا برداشت وجه در حساب های سایر بانک ها صادر می شود.

بانک مرکزی با ارئه این سامانه امکان حواله الکترونیکی را فراهم آورده است و خیلی راحت می توان پول را از حساب خود به حساب شخص دیگر به حساب بانک های دیگر انتقال داد.

شما در هر زمانی که می خواهید می توانید با شماره شبا از طریق پایا و ساتنا انتقال وجه را انجام دهید، اما در ساعت های مشخص که توسط بانک مرکزی تعیین شده است واریز صورت می گیرد.

  1. ساعت کاری 3:45 صبح
  2. ساعت کاری 10:45 صبح
  3. ساعت کاری 14:30 ظهر

نحوه محاسبه شماره شبا صادرات از طریق شماره حساب

با استفاده از تعدادی فرمول ریاضی قابل انجام است.

به این صورت که با ترکیب کد بانکی و شماره حساب به همراه یک عدد خاص میتوان شماره شبا صادرات را با حساب بانکی به دست آورد ولی مشکل بزرگ این است که آیا شماره شبا ایجاد شده صحیح است یا خیر؟

شبکه استعلام این امکان را در اختیار کاربران خود قرار داده است که با پرداخت کامرزد بانکی، صحب شماره شبا خود را استعلام گرفته و نام صاحب حساب صادرات خود را مشاهده کنند.

برای استفاده از این سرویس شما کافیست از فرم محاسبه گر بالای همین صفحه استفاده کنید و با سرعت بالا شماره شبا خود را دریافت کنید.

دقت داشته باشید که در ورود شماره حساب خود دقت کافی را به خرج دهید و از درست بودن نام صاحب حساب اطمینان حاصل کنید.

دریافت شماره شبا با شماره کارت بانک صادرات

یکی از مهم ترین اعدادی که ما با آن سر و کار داریم شماره کارت بانکی ماست.

با توجه به افزایش هزینه نقل و انتقالات بانکی توسط بانکی مرکزی انتقال پول از طریق شماره کارت بانک صادرات شاید دیگر منطقی نباشد.

از طرفی شماره شبا تنها گزینه جهت انتقال پول با کمترین هزینه بانکی است.

اما مشکل اینجاست که با محاسبات عددی نمی توان شماره کارت را به شماره شبا صادرات تبدیل نمود.

شبکه استعلام با افتخار اعلام می کند که موفق به راه اندازی سرویسی شده است که به آسانی می توانید با پرداخت کارمزد بانکی شماره کارت صادرات خود را به شماره شبا تبدیل کنید.

برای اینکار کافیست شماره کارت خود را در فرم تبدیل گر بالای همین صفحه قرار داده و بر روی دکمه محاسبه کلیک کنید.

پس از پرداخت کارمزد بانکی شماره شبا محاسبه شده به شما نمایش داده خواهد شد.

تبدیل شماره کارت به شماره حساب صادرات

علاوه بر سرویس تبدیلگر شماره شبا صادرات، سرویس تبدیل شماره کارت به شماره حساب صادرات نیز بر روی شبکه استعلام فعال شده است.

شما همزمان با تبدیل شماره کارت خود به شماره شبا در صفحه نهایی شماره حساب مقصد خود را نیز مشاهد خواهید کرد.

عملا با یک محاسبه دو نتیجه دریافت خواهید کرد.

شماره شبا محاسبه شده فعال می باشد؟

اگر شما شماره حساب و شماره کارت خود را صحیح نماید سیستم مطابق شماره ورودی شماره شبا را حساب خواهد کرد.

پس لطفا در وارد کردن اطلاعات ورودی دقت بالا به خرج دهید.

و در ادامه نام صاحب حساب را با دقت بررسی فرمایید و در ادامه شماره شبا را در سامانه انتقال پولی خود نیز مجدد بررسی کنید.

دریافت شماره شبا بانک صادرات از طریق عابر بانک

بانک صادرات از بانک‌هایی قدیمی است که البته در بسیاری از زمینه‌ها برای ارائه خدمات هرچه بهتر به مشتریان خود، پیشرو بوده است. این بانک با افتتاح شعبه‌ی هامبورگ بانک صادرات، روند افتتاح شعب بانک در کشورهای دیگر را نیز آغاز نمود. اکنون پس از گذشت حدود 20 سال، این بانک 3248 شعبه در سراسر ایران و 28 شعبه در سراسر جهان را افتتاح کرده است.

یکی از پیشگامان ارائه خدمات بانکی در میان همه‌ی بانک‌های ایرانی، بانک صادرات است که خدمت رسانی به مشتری را سرلوحه کار خود قرار داده است. این بانک از حدود سال 1379 بود که خدمات بانکی را به صورت الکترونیکی ارائه داد و اکنون به شما امکان می‌دهد تا با استفاده از شماره حساب خود چه از طریق عابر بانک‌ها و چه از طریق تلفن گویای بانک صادرات و تنها با در دست داشتن شماره کارت خود، شماره حساب خود را دریافت نمایید و از این طریق شماره شبای خود را پیدا کنید.

یکی از راه‌هایی که به آن وسیله می‌توانید شماره شبای خود را دریافت کنید، مراجعه به عابربانک‌ها در سراسر کشور است و البته یکی از راه‌های آسان و سهل‌الوصول نیز شناخته می‌شود. به این منظور پس از اینکه کارت خود را داخل عابر بانک خود قرار دادید، و رمز عبور را وارد کردید، به بخش سایر خدمات باید وارد شوید و در آن قسمت گزینه‌ی گرفتن شبا را انتخاب نمایید. پس از آن کاغذ مربوطه را از دستگاه دریافت نمایید. توجه کنید که کارت خود را در عابر بانک جا نگذارید.

اما چرا نمی‌توانید از شماره کارت خود استفاده نمایید؟ شماره شبا چیست و چه مزایایی دارد؟

همه چیز درباره شماره شبا بانک صادرات

از آنجا که هر بانک، از سیستم شماره‌گذاری منحصر به فردی برای حساب مشتریان خود استفاده می‌کند، در نتیجه شماره‌ی مشترکی میان بانک‌ها رواج ندارد و نمی‌توان به سهولت این انتقال حساب را انجام داد. به همین دلیل اگر تا پایان مقاله با ما همراه باشید ما به شما روشی را معرفی می‌کنیم که بتوان بدون پرداخت کارمزد و به سادگی آب خوردن مبلغ مورد نظر خود را از یک بانک به بانک دیگر انتقال داد: شماره شبا!

از آنجا که که برای دریافت شماره شبا بانک صادرات، تا اطلاع ثانوی تنها از شماره حساب خود می‌توانید آن را دریافت نمایید. اما چرا شماره شبا نیاز است؟

شماره شبا، شماره‌ای است که مشترک بین تمامی بانک‌هاست و انتقال پول را بدون پرداخت کارمزد و بدون هیچ‌گونه اشتباهی، برای شما میسر می‌نماید. فراموش نکنید که با این شماره شبا، نه تنها تراکنش‌های داخلی، بلکه می‌توانید تراکنش‌های بین‌المللی را نیز انجام دهید.

از آنجا که کارت‌های بانکی این ویژگی را دارند که تنها حساب‌های درون بانکی را به یکدیگر متصل می‌نمایند، سامانه‌های پردازشگری که به شما در نوشتن شماره‌ی شبا کمک می‌کنند، نمی‌توانند از شماره‌ای که بر روی کارت‌های بانکی نوشته شده‌ است استفاده کنند.

برای دریافت شماره شبا بانک صادرات نیاز است تا شماره کارت خود را به شماره شبا تبدیل نماییم. اما توجه کنید که شماره کارت به شماره حساب ارتباطی ندارد، به همین دلیل نمی‌توانید به طور مستقیم  شماره شبا را از شماره کارت استخراج کنید. از این رو اولین قدم این است که شماره کارت خود را به شماره حساب تبدیل کنید و پس ازآن می‌توان به دریافت شماره شبا بانک صادرات با شماره کارت اقدام نمود.

برای انتقال وجه از طریق شماره شبا، از سامانه‌های ساتنا یا پایا می‌توانید استفاده کنید. سامانه ساتنا در مورد مبالغی استفاده می‌شود که پایین‌تر است و از سه شیوه به این شرح قابل انتقال است: شعب بانک، اینترنت بانک و یا موبایل بانک. از طریق شعب بانک تا سقف 500 میلیون ریال، اینترنت بانک تا سقف 150 میلیون ریال و مجموع 600 میلیون ریال و موبایل بانک تا سقف 150 میلیون ریال این کار می‌توانید این جابجایی را انجام دهید.

در سامانه ساتنا دو راه وجود دارد، که یکی شعب بانک برای مبالغ نامحدود و دیگری اینترنت بانک است که با استفاده از رمز ثابت 500 میلیون ریال و با استفاده از دستگاه توکن 2 میلیارد ریال می‌توانید انتقال وجه داشته باشید.

شماره‌ی شبای هر فرد متشکل از 24 رقم است که می‌توانید به وسیله شماره‌حساب خود آن را به دست آورید. ترتیب این عدد از ترکیب کد بانک، نوع حساب و شماره‌ی حساب هر فرد تشکیل شده است.

هر شبا، علاوه بر 24 رقمی که گفته شد دارای 2 کاراکتر دیگر نیز هست که شامل دو حرف ابتدایی نام کشور مبدا است و در ایران IR است

سخن پایانی:

برای اینکه بتوانید مبلغ مورد نظر خود را از یک بانک به بانک دیگر انتقال دهید، و مطمئن باشید که هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد، و البته همین که هیچ کارمزدی پرداخت نمی‌کنید، شماره شبا بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود.

بانک صادرات روش‌های مختلفی را برای شما در نظر گرفته است که بتوانید از طریق شماره کارت خود، شماره حساب و سپس شماره شبای خود را دریافت کنید. یکی از این روش‌ها استفاده از عابربانک‌ها است که به تفصیل برایتان توضیح دادیم.

شماره شبا بانک صادرات چیست؟

در هر حساب بانکی یک شناسه واحد به نام شماره شبا (Sheba) وجود دارد که معادل انگلیسی شماره شبا IBAN مخفف (International Bank Account Number )به معنی شماره حساب بانکی بین المللی است، که یک استاندارد ملی است و در چارچوب استانداردهای جهانی با هدف یکپارچه سازی حساب های بانکی تعریف شده است.

شما می توانید شماره شبا 24 رقمی را به صورت حضوری از طریق بانک و یا به صورت غیر حضوری و آنلاین از سامانه شبکه استعلام بدست آورید. نکته بعدی که باید در مورد شماره شبا بدانید این است که شماره شبا مانند شماره کارت منقضی نمی شود و نقل و انتقالات مالی با امنیت بیشتری انجام می شود و امنیت حساب شما به خطر نمی افتد.

شماره شبا چه کاربردی دارد؟

یکی از بهترین مزیت های دیگر این امکان بانکی سقف انتقال شبا بانک صادرات است که تا سقف پنجاه میلیون تومان را به راحتی می توانید از طریق پایا یا ساتنا انتقال دهید. جالب است بدانید که داشتن شماره شبا امکان انجام تراکنش های خارج از کشور را نیز به شما می دهد. اگر قصد دارید برای کسب و کار شخصی خود دستگاه کارتخوان (POS) تهیه کنید حتما می بایست شماره شبا خود را در اختیار داشته باشید.

چرخه انتقال پایا و ساتنا چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده سیستم پایا و ساتنا را توضیح دهیم باید بگوییم که پایا یک سیستم تبادل اطلاعات بانکی می باشد، به تمامی بانک ها این اجازه را می دهد که کاربران تبادلات بانکی خود را به صورت الکترونیک انجام دهند. یعنی زمانی که شما از سیستم پایا و ساتنا استفاده می کنید دستور واریز و یا برداشت وجه در حساب های سایر بانک ها صادر می شود. بانک مرکزی با ارئه این سامانه امکان حواله الکترونیکی را فراهم آورده است و خیلی راحت می توان پول را از حساب خود به حساب شخص دیگر به حساب بانک های دیگر انتقال داد. شما در هر زمانی که می خواهید می توانید با شماره شبا از طریق پایا و ساتنا انتقال وجه را انجام دهید، اما در ساعت های مشخص که توسط بانک مرکزی تعیین شده است واریز صورت می گیرد.

  1. ساعت کاری 3:45 صبح
  2. ساعت کاری 10:45 صبح
  3. ساعت کاری 14:30 ظهر

نحوه محاسبه شماره شبا بانک صادرات از طریق شماره حساب

محاسبه شبا از طریق شماره حساب با استفاده از تعدادی فرمول ریاضی قابل انجام است. به این صورت که با ترکیب کد بانکی و شماره حساب به همراه یک عدد خاص میتوان شماره شبا بانک صادرات را با حساب بانکی به دست آورد ولی مشکل بزرگ این است که آیا شماره شبا ایجاد شده صحیح است یا خیر؟ شبکه استعلام این امکان را در اختیار کاربران خود قرار داده است که با پرداخت کامرزد بانکی، صحب شماره شبا خود را استعلام گرفته و نام صاحب حساب بانک صادرات خود را مشاهده کنند. برای استفاده از این سرویس شما کافیست از فرم محاسبه گر بالای همین صفحه استفاده کنید و با سرعت بالا شماره شبا خود را دریافت کنید. دقت داشته باشید که در ورود شماره حساب خود دقت کافی را به خرج دهید و از درست بودن نام صاحب حساب اطمینان حاصل کنید.

دریافت شماره شبا با شماره کارت بانک صادرات

یکی از مهم ترین اعدادی که ما با آن سر و کار داریم شماره کارت بانکی ماست. با توجه به افزایش هزینه نقل و انتقالات بانکی توسط بانکی مرکزی انتقال پول از طریق شماره کارت بانک صادرات شاید دیگر منطقی نباشد. از طرفی شماره شبا تنها گزینه جهت انتقال پول با کمترین هزینه بانکی است. اما مشکل اینجاست که با محاسبات عددی نمی توان شماره کارت را به شماره شبا بانک صادرات تبدیل نمود. شبکه استعلام با افتخار اعلام می کند که موفق به راه اندازی سرویسی شده است که به آسانی می توانید با پرداخت کارمزد بانکی شماره کارت بانک صادرات خود را به شماره شبا تبدیل کنید. برای اینکار کافیست شماره کارت خود را در فرم تبدیل گر بالای همین صفحه قرار داده و بر روی دکمه محاسبه کلیک کنید. پس از پرداخت کارمزد بانکی شماره شبا محاسبه شده به شما نمایش داده خواهد شد.

تبدیل شماره کارت به شماره حساب بانک صادرات

علاوه بر سرویس تبدیلگر شماره شبا بانک صادرات، سرویس تبدیل شماره کارت به شماره حساب بانک صادرات نیز بر روی شبکه استعلام فعال شده است. شما همزمان با تبدیل شماره کارت خود به شماره شبا در صفحه نهایی شماره حساب مقصد خود را نیز مشاهد خواهید کرد. عملا با یک محاسبه دو نتیجه دریافت خواهید کرد.

شماره شبا محاسبه شده فعال می باشد؟

اگر شما شماره حساب و شماره کارت خود را صحیح نماید سیستم مطابق شماره ورودی شماره شبا را حساب خواهد کرد. پس لطفا در وارد کردن اطلاعات ورودی دقت بالا به خرج دهید. و در ادامه نام صاحب حساب را با دقت بررسی فرمایید و در ادامه شماره شبا را در سامانه انتقال پولی خود نیز مجدد بررسی کنید.

همه چیز درباره شماره شبا بانک صادرات

از آنجا که هر بانک، از سیستم شماره‌گذاری منحصر به فردی برای حساب مشتریان خود استفاده می‌کند، در نتیجه شماره‌ی مشترکی میان بانک‌ها رواج ندارد و نمی‌توان به سهولت این انتقال حساب را انجام داد. به همین دلیل اگر تا پایان مقاله با ما همراه باشید ما به شما روشی را معرفی می‌کنیم که بتوان بدون پرداخت کارمزد و به سادگی آب خوردن مبلغ مورد نظر خود را از یک بانک به بانک دیگر انتقال داد: شماره شبا! از آنجا که که برای دریافت شماره شبا بانک بانک صادرات، تا اطلاع ثانوی تنها از شماره حساب خود می‌توانید آن را دریافت نمایید. اما چرا شماره شبا نیاز است؟ شماره شبا، شماره‌ای است که مشترک بین تمامی بانک‌هاست و انتقال پول را بدون پرداخت کارمزد و بدون هیچ‌گونه اشتباهی، برای شما میسر می‌نماید. فراموش نکنید که با این شماره شبا، نه تنها تراکنش‌های داخلی، بلکه می‌توانید تراکنش‌های بین‌المللی را نیز انجام دهید. از آنجا که کارت‌های بانکی این ویژگی را دارند که تنها حساب‌های درون بانکی را به یکدیگر متصل می‌نمایند، سامانه‌های پردازشگری که به شما در نوشتن شماره‌ی شبا کمک می‌کنند، نمی‌توانند از شماره‌ای که بر روی کارت‌های بانکی نوشته شده‌ است استفاده کنند. برای دریافت شماره شبا بانک صادرات نیاز است تا شماره کارت خود را به شماره شبا تبدیل نماییم. اما توجه کنید که شماره کارت به شماره حساب ارتباطی ندارد، به همین دلیل نمی‌توانید به طور مستقیم  شماره شبا را از شماره کارت استخراج کنید. از این رو اولین قدم این است که شماره کارت خود را به شماره حساب تبدیل کنید و پس ازآن می‌توان به دریافت شماره شبا بانک بانک صادرات با شماره کارت اقدام نمود. برای انتقال وجه از طریق شماره شبا، از سامانه‌های ساتنا یا پایا می‌توانید استفاده کنید. سامانه ساتنا در مورد مبالغی استفاده می‌شود که پایین‌تر است و از سه شیوه به این شرح قابل انتقال است: شعب بانک، اینترنت بانک و یا موبایل بانک. از طریق شعب بانک تا سقف 500 میلیون ریال، اینترنت بانک تا سقف 150 میلیون ریال و مجموع 600 میلیون ریال و موبایل بانک تا سقف 150 میلیون ریال این کار می‌توانید این جابجایی را انجام دهید. در سامانه ساتنا دو راه وجود دارد، که یکی شعب بانک برای مبالغ نامحدود و دیگری اینترنت بانک است که با استفاده از رمز ثابت 500 میلیون ریال و با استفاده از دستگاه توکن 2 میلیارد ریال می‌توانید انتقال وجه داشته باشید. شماره‌ی شبای هر فرد متشکل از 24 رقم است که می‌توانید به وسیله شماره‌حساب خود آن را به دست آورید. ترتیب این عدد از ترکیب کد بانک، نوع حساب و شماره‌ی حساب هر فرد تشکیل شده است.

هر شبا، علاوه بر 24 رقمی که گفته شد دارای 2 کاراکتر دیگر نیز هست که شامل دو حرف ابتدایی نام کشور مبدا است و در ایران IR است

تاریخچه بانکداری به شيوه نوين در ایران از اوایل سال ١٣٠٠ هجری شمسی به دلیل ضرورت‌های اقتصادی و سیاسی آغاز شد اما از آنجايی که نخستین بانکهای ایرانی تا حدودی با حمايت دولت و در راستای تحقق خواست و منافع حکومت شکل گرفته بودند کمتر به جلب رضایت آحاد مردم توجه داشتند از این رو به غیر از عدّه قلیلی که دارای مکنت و سرمایه زیادی بودند، اکثریت مردم ترجیح می‌دادند به جای پس‌‌انداز وجوه مازاد خود در بانک‌ها، به رغم وجود تمامی مخاطرات احتمالی، پولهای نقد خویش را در خانه نگهدارند؛ به‌طوری که بر اساس آمار منتشره در سال ١٣٣٠ (هجری شمسی) «از کل اسکناس و مسکوکات منتشره ایران تنها حدود ١١ درصد آن در اختیار بانک‌ها و ٨٩ درصد مابقی آن در پستوهای منازل و صندوقچه‌‌های شخصی مردم و به عبارتی به صورت راکد و خارج از چرخه مالی و اقتصادی کشور نگهداری می‌شده است. سرمايه اوليه بانك بانک صادرات ایران به عنوان یک بانك خصوصی و به‌صورت سهامی عام با نام «بانک صادرات و معادن ایران» در ١٥ شهريورماه سال ١٣٣١ طبق قوانین آن روزگار با سرمايه اوليه ٢٠ ميليون ریال با شماره ٣٨٣٣ در اداره ثبت شركت‌ها به ثبت رسید و تأسيس شد. اين سرمايه با خريد ٧٦ سهم توسط دو نفر از اعضای هيأت مؤسسين بانك و سرمايه‌گذاری بقيه اعضای هيأت‌مديره تأمين شد و سهامداران با واگذاری سفته به هيأت‌مديره تعهد دادند ٥٠ درصد بقيه تعهد خود را از محل سود ساليانه پرداخت کنند. بنیانگذاران بانک صادرات ایران با درک صحیح شرايط حاکم بر آن زمان تلاش کردند با جذب حداکثر نقدینگی در دست مردم برای اولین بار در کشور بانکی براساس اصول مشتری‌مداری تأسیس کنند؛ از این‌رو بانک صادرات و معادن ایران در ٢٢ آبان سال ١٣٣١ با ١٣ نفر کارمند در حالی شروع به کار کرد که خوش‌بین‌ترین افراد نیز با وجود بانک‌های قدرتمند دولتی پیشرفت و موفقیت آن را پیش‌بینی نمی‌کردند. ارایه خدمات بانکی بهتر به مردم، ایجاد شبکه گسترده بانکی در سراسر کشور، جلب سرمایه‌های داخلی و پس‌اندازهای هر چند کوچک و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تمامی فعالیت‌های اقتصادی از اهداف اولیه بانک صادرات و معادن ایران بود. شروع كار اولين شعبه بازار تهران به عنوان مركز معاملات و گردش پولی کشور بسیار مورد توجه مؤسسان بانک بود. به این ترتیب اولین شعبه بانک در ٢٢ آبان ١٣٣١ در يك ساختمان استيجاری به مساحت حدود ٢٠٠ متر مربع، با چند اتاق در طبقه دوم سرای بنايی بازار تهران واقع در كوچه تكيه دولت آغاز به کار کرد. يکی از اولين اقدامات هيأت مديره انجام تعميرات و تغييرات در محل استقرار اولين شعبه بانك بود. آنان با برداشتن ديوارهای بين سه اتاق از هفت اتاق، يك سالن معاملات 96 مترمربعی با پنج باجه براي دريافت و پرداخت، انتقالی چك‌های واگذاری و افتتاح حساب به وجود آوردند و تعداد ٤ اتاق برای بايگانی و تداركات (جهت لوازم ضروری و ملزومات و مطبوعات) و اتاق‌های مديرعامل و هيأت‌مديره در نظر گرفتند. آن‌ها سعی داشتند ساختمان بانك جلوه بسيار آبرومندی داشته باشد. بعدها با بهتر شدن وضعیت اقتصادی بانک، محل مناسب‌تری برای شعبه بازار خریداری شد و در آبان ١٣٣٧ شعبه يك بازار به محل فعلی منتقل شد. آرم اوليه بانك آرم اوليه بانك را مرحوم ادوارد ژوزف؛ عضو هيأت‌مديره و اولين مديرعامل بانك صادرات و معادن ايران پیشنهاد داد. این آرم، تصوير يك اسب بالدار در نگين انگشتری كهنه‌ای بود كه ادوارد ژوزف آن را از يك مغازه عتيقه فروشی در خيابان ناصر خسروی تهران به مبلغ يك هزار ریال خريده بود. اسب سمبل سرعت و استقامت و نجابت است و بال‌هايش سمبل بلندپروازی و آغوش‌باز است. ضمن اینکه اين آرم مشابه مهر نقشين انوشيروان ساسانی پادشاه ايران باستان بود. اين آرم پس از پيروزی انقلاب اسلامی و استانی شدن بانك از سال ١٣٥٨ تاكنون سه بار تغییر شکل داده است. آرم فعلی بانك، دو دست را به تصویر کشیده که سکه‌ای را نگه داشته است. آرم بانک صادرات ایرانلوگو بانک صادرات ایران اسامي اعضای هیأت مدیره و كارمندان اولیه در انتخاب اعضای هيأت‌مديره بانك ادوارد ژوزف، محمد علی مفرح و محمد بلورفروشان به سمت اعضای اصلی و علی‌اكبر فخرائی و مصطفی اميرمعزی به سمت اعضای علی‌البدل و ابوالفضل پاك و نصرت‌اله رضایی به سمت بازرسان قانونی برگزيده شدند ولی مرحوم محمدعلی مفرح چون سمت بازرس قانونی را در بانك بازرگانی ايران داشت از قبول عضويت در هيأت‌مديره خودداری كرد و حسن ملك‌افضلي را به جاي خود پيشنهاد کرد كه مورد موافقت قرار گرفت. آقايان: سيدرضا كسمائی، حبيب ا… خليليان، فيضی، مصطفی بلورچی، جمشيد بختيان، جلال‌الدين ميرمطهری، جمشيد نوبان، رهنمای چيت‌ساز، سيدحسين دربندی، محمدعلی اصفهانی، رضا و حسن سادات گوشه، دزفولی، عبدالوهابی، گلخو، كاميابی‌پور، ابوالقاسم رهبری، پطروسيان و ميكائيليان از كارمندان اوليه بانك صادرات و معادن ايران بودند. عملکرد بانک در اولین سال ها در فاصله ١٥ شهريور تا ٢٢ آبان ماه ١٣٣١ مقدمات اجرايی كار از استخدام كارمند تا ارتباطات و هماهنگي با ساير بانك‌ها فراهم شد. در روز افتتاح، مؤسسين و كارمندان بانك كه ٢٥ نفر بودند به گرمي از مراجعين پذيرايی كردند و با دعوت از بازرگانان و صاحبان صنايع و اصناف بازار با وعده استفاده از اعتبارات كوتاه‌مدت با نرخ بهره و كارمزد كمتر، نظر آنها را نسبت به انجام معاملات با بانك صادرات و معادن ايران جلب کردند و با تلاشی پيگير برای شناساندن بانك به مردم فعاليت كردند و در پايان همان سال آنچه كه از ترازنامه بانك مشهود است، مجموع سپرده‌های مردم حدود ١٧ ميليون و ٦٠٠ هزار ریال و اعتبارات و تسهيلات اعطايی حدود ٦٧ ميليون ریال و مجموع دارايی‌های بانك ٤٤ ميليون و ٢٠٠ هزار ریال و سود ويژه بانك حدود ٧٠٠ هزار ریال بوده است. در حالي كه از سرمايه ٢٠ ميليوني آن فقط ١٠ ميليون پرداخت شده بود. با اين ترتيب پايه‌های بانك پی‌ريزی و پس از آن آيين‌نامه‌های معاملاتی، كارگزينی و غيره به تدريج تدوين شدند و براي مديرعامل و اعضای هيأت مديره بانك كه تا پايان سال ١٣٣١ حقوق و دستمزدی دريافت نمی‌کردند، مبلغ ٥٠٠٠ ریال و ٣٠٠٠ ریال و برای كارمندان ١٠٠٠ ریال تا ٢٠٠٠ ریال حقوق و مزايا در نظر گرفته شد. در زمان مديريت ادوارد ژزف ٣ شعبه سينا، فردوسی و خيام، تا اردیبهشت 1333 گشایش یافت. انتخاب شعار مردمی و گسترش شعب بانک صادرات ایران از بدو تأسیس، نوآوری در ارایه محصولات و خدمات بانکی و احترام به مشتریان و مراجعان را به عنوان اصل ثابت و جدایی‌ناپذیر صنعت بانکداری، سرلوحه کار خود قرار داد و با جامه عمل پوشاندن به شعارهای انتخابی خود یعنی «بانک صادرات ایران در خدمت مردم» و «حق با مشتری است» توانست طی مدت کوتاهی حجم زیادی از نقدینگی کشور را جذب کند و مهمتر از آن مردم را با نظام بانکی آشتی دهد. اولین شعبه خارج از کشور اين بانک در سال ١٣٤٠ در هامبورگ آلمان تأسیس شد و پس از آن شعب خارجی این بانک یکی پس از دیگری افتتاح شدند. هم اکنون بانک صادرات ایران مالکیت چند بانک مستقل دایر در خارج از کشور از جمله بانک صادرات تاشکند، PLC لندن، فیوچر بانک بحرین و آرین بانک افغانستان را در اختیار دارد و علاوه بر این، واحدهای بانکی متعلق به این بانک در اروپا و آسیا بیش از ٢٠ واحد است. بانک صادرات ایران در حال حاضر یکی از گسترده‌ترین شبکه شعب بانکی ایران را با داشتن بیش از 2 هزار شعبه فعال در اختیار دارد. این بانک که از سال ١٣٧٩ ارایه خدمات الکترونیکی را آغاز کرده است و هم‌اکنون در زمینه‌های تعداد حساب‌های الکترونيکی، تعداد دستگاه‌های خودپرداز و پايانه‌های فروش، تعداد کارت‌های الکترونيکی صادره و تعداد کاربران همراه بانک در نظام بانکی کشور جايگاه ممتازی را به خود اختصاص داده است.

شناسه حساب بانکی ایران که به اختصار «شبا» نامیده می‌شود، شماره‌ای است ۲۴ رقمی که یک حساب بانکی را به صورت منحصر به فرد در تمام نظام بانکی ایران مشخص می‌کند. تعیین مشخصات شناسه حساب بانکی ایران (شبا)، مطابق با استاندارد ISO-13616 است.
افراد و طرفین تجاری می‌توانند با دریافت شماره شبا بدون نیاز به ذکر نام بانک، نام یا کد شعبه، نوع حساب و اطلاعات نظیر آن، بصورت الکترونیکی وجه موردنظرشان را حواله کنند. همچنین هر فرد می‌تواند از «شبا»ی دیگران برای انتقال وجه به حساب سایرین نیز بهره‌مند شوند.

مزایای شماره شبا

«شبا» جایگزین شماره حساب‌های فعلی نمی‌شود، بلکه به عنوان یک شماره استاندارد در کنار آن‌ها قرار می‌گیرد. برای هر حسابی که دارید، می‌توانید یک «شبا» برای انواع حساب‌ها مانند جاری، سپرده، تسهیلات و نظایر آن داشته باشید و از مزایای آن بهره‌مند شوید، به عنوان مثال با داشتن شماره شبا می‌توانید…
۱. به تمام اطلاعات شماره حساب معمولی خود دسترسی کامل داشته باشید.
۲. مبلغی را به آن منتقل کرده یا از طریق آن پول دریافت کنید، بدون این که نگران در دست داشتن سایز جزئیات حساب‌تان باشید.
۳. در حواله‌هایی که طی آن از «شبا» استفاده می‌شود، نیاز به دانستن، ثبت و کنترل هیچگونه اطلاعاتی نظیر نام بانک، نام یا کد شعبه، شماره حساب، نوع حساب و درگیری با کدهای مختلف و گوناگون ندارید زیرا تمامی این داده ها در «شبا» وجود دارند.
۴. اگر سهوا در ثبت یا نوشتن شماره «شبا» مشکل یا مغایرتی پیش آید، سامانه‌های بانکی از اشتباه مشتری (در اعلام شبا) یا متصدی بانک (در ورود اطلاعات شبا) آگاه شده و با گزارش خطا از انتقال پول جلوگیری می‌کنند. به این معنی که اگر مشتری یا متصدی بانک یک یا چند رقم از «شبا» را به اشتباه وارد کند، سیستم بانکی با کنترل محتوای «شبا» اعلام می‌کند که خطایی رخ داده است و باید «شبا»ی وارد شده مددا کنترل و اصلاح شود.. این ساز و کار«شبا» امکان خطای مشتری و متصدی بانک در ورود اطلاعات حساب و ارسال وجه به حساب‌های دیگر را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.
۵. سامانه‌های حواله الکترونیکی کشور «ساتنا» و «پایا» بر اساس «شبا» فعالیت می‌کنند، بنابراین دانستن «شبا»ی حساب برای انجام حواله بین بانک‌ها برای همه‌ی مشتریان ضرورت دارد.

بیشتر بخوانید:

شبای بین‌المللی چیست ؟

«شبا» در مبادلات بین‌المللی نیز کاربرد مهمی دارد. «شبا» بر اساس استاندارد IBAN، مخفف International Bank Account Number، ایجاد شده است که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان، به عنوان استاندارد شماره حساب بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. «شبا»ی بین‌المللی با افزودن IR به «شبا»ی داخلی ساخته می‌شود و می‌تواند در مبادلات بین‌المللی بهره‌وری و سرعت عملکرد را بهبود بخشد.

نمایش شبا در سیستم‌های رایانه‌ای

در سیستم‌های رایانه‌ای، «شبا» مانند نمونه زیر، به صورت یکپارچه و بدون فاصله نمایش داده می‌شود، به نمونه‌ی زیر توجه کنید؛
IR980150000000012345678901

نمایش در اشکال نوشتاری

در اشکال نوشتاری، مانند فرم‌ها و نامه‌ها، از سمت چپ، بین هر چهار کاراکتر، یک فاصله قرار می‌گیرد. در نتیجه کد «شبا» در فرم نوشتاری شامل ۶ دسته‌ی چهار کاراکتری و یک دسته‌ی ۲ کاراکتری در سمت راست خواهد بود. به عنوان مثال «شبا»ی مذکور در بند فوق به صورت زیر نوشته می‌شود:

IR98 0150 0000 0001 2345 6789 01

 اجزای شماره شبا

شبا شامل کلیه اطلاعات حساب بانکی افراد از جمله نام بانک، نوع حساب، شماره حساب و کشور صادر کننده آن می باشد.به طور مثال اجزای شماره شبا به شکل زیر است:

شماره شبا چند رقم است؟

شماره شبا در ایران با IR شروع میشود و پس‌ازآن ۲۴ رقم دیگر قرار می‌گیرد.

کاربرد شماره شبا

شماره «شبا» برای حواله بین بانکی «پایا» و «ساتنا» الزامی است. همچنین هنگام دریافت ابزارهای “دریافت پول” مانند کارتخوان (POS) یا به شماره شبای خود نیاز خواهید داشت.

سامانه ساتنا

در مشتریانی که در بانک دارای یکی از انواع حساب (جاری، پس‌انداز و مدت‌دار) می‌باشند، می‌توانند نسبت به انتقال وجه (مبالغ بیش از یکصد و پنجاه میلیون ریال) به حساب خود یا سایر افراد در سایر بانک‌ها در همان روز اقدام کنند. سقف انتقال وجه آنلاین از طریق ساتنا ۵۰ میلیون تومان و در برخی اپ‌های بانکی تا ۱۰۰ میلیون تومان است. ساتنا جایگزین کاملی برای چک­های رمزدار بین‌بانکی است.
تسویه مبادلات بین‌بانکی در این سامانه بصورت آنی، قطعی، نهایی و برگشت­ ناپذیر انجام می‌گیرد، مشروط بر اینکه حساب تسویه بانک دارای مانده کافی برای انجام تسویه باشد، در غیر این‌صورت مبادلات تا تأمین نقدینگی و تا پایان روز در صف انتظار قرار گرفته و در صورت عدم تأمین نقدینگی، درخواست‌های مربوطه ابطال و برگشت داده می‌شوند. بنابراین این سامانه برای دو کاربرد اساسی بانک‌ها، شامل تسویه بین­ بانکی و انجام پرداخت‌های کلان و تجاری ایجاد شده است.

سامانه پایا

سیستم پایا به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند دستور پرداخت‌های متعدد را از جانب بانک مبدأ دریافت، پردازش و برای انجام به بانک‌های مقصد ارسال کند. بانک‌ها نیز می‌توانند دستور پرداخت‌های مشتریان خویش را به صورت انفرادی یا انبوه، دریافت و برای پایاپای و انجام در بانک‌های مقصد به «پایا» ارسال کنند.در ، هر مقدار کمی از پول قابل انتقال است. سقف انتقال وجه در سامانه پایا ۱۵ میلیون تومان است.

بیشتر بخوانید:

تفاوت شماره‌ شبا با شماره حساب و کارت
شماره حساب

شماره حساب شماره شناسایی  افراد در بانک دارای حساب است و برای انتقال وجوه داخلی بین حساب های یک بانک استفاده می شود. تمامی حساب ها اعم از حساب های حقوقی و حقیقی، سرمایه گذاری های جاری و سپرده ها دارای شماره حساب می باشند.

هر شماره حساب دارای یک شماره شبا منحصر به فرد است که برای انتقال پول بین بانکی استفاده می شود.

شماره کارت

این کارت عموماً به حساب های جاری و حقوقی اختصاص ندارد و فقط برای حساب های سپرده شخصی کوتاه مدت صادر می شود. شماره کارت در سیستم بانکی ایران منحصر به فرد بوده و برای انتقال بین بانکی نیز قابل استفاده است. شماره کارت تاریخ انقضا دارد اما شماره حساب و شماره شبا منقضی نمی شود.

نحوه دریافت شماره شبا

زرین‌پال، اولین پرداخت‌یار پیشگام کشور، با به‌کارگیری سبک و استانداردهای جدید در ارائه‌ی خدمات درگاه پرداخت اینترنتی، سرویس‌های متنوعی در حوزه‌ی پرداخت الکترونیک را برای کسب و کارها ارائه کرده است؛ با این هدف که در افزایش سهم تجارت الکترونیکی در تولید ناخالص ملی و کمک به رشد و توسعه‌ی کسب‌وکارها، نقش سازنده‌‌ای ایفا کند. یکی از خدماتی که زرین پال ارائه می دهد است. به طور مثال کاربران در صفحه گرفتن شماره شبا زرین پال به منظور  دریافت شماره شبا بانک صادرات  می توانند این بانک را انتخاب کرده و سس با وارد کردن شماره کارت یا شماره حساب شبای خود را دریافت کنند.

سوالات متداول

شماره شبا چه کاربردی دارد؟

برای حواله بین بانکی «پایا» و «ساتنا» الزامی است. همچنین هنگام دریافت ابزارهای “دریافت پول” مانند کارتخوان (POS) یا درگاه پرداخت اینترنتی به شماره شبای خود نیاز خواهید داشت.

شماره شبا چند رقمی است؟

شماره شبا ۲۴ رقمی است که البته این ۲۴ رقم شامل IR ابتدای آن نمی‌شود (با IR مجموعاً ۲۶ کاراکتر می‌شود).

آموزش شناسایی درگاه پرداخت زرین‌پال و اتصال آن به پرونده مالیاتی

راهنمای تصویری تهیه و فعال‌سازی بسته «شروع زرین»

مرور گزارش نشریه عصر تراکنش در بررسی آینده زرین‌کارت: زرین‌کارت به دنبال خلق ارزش جدید برای کاربران

چرا عدم بازگشت خودکار وجه تراکنش‌های اعتبارسنجی نشده به نفع پذیرنده‌ها است؟

سامانه ساتنا چیست؟ و سقف انتقال ساتنا چقدر است؟

سامانه پایا چیست؟کارمزد و سقف انتقال وجه پایا چقدر است؟

نحوه دریافت شماره شبا بانک ملت

چک صیادی چیست؟ چگونه می‌توان آن را دریافت کرد؟