عمومیکسب و کارهای برتر روز

کانال انتقال هوا و انواع آن

منظور از کانال انتقال هوا، همان کانال سازی می باشد که کانال کولر را می توان به عنوان ساده ترین نوع آنها مثال زد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی ، تغییر و تحولاتی را در صنعت کانال سازی ایجاد نموده که باعث افزایش بازدهی شده است. در ادامه این مطلب به بیان اهمیت اجرای اصولی و استاندارد کانال انتقال هوا به بیان انواع آنها نیز می پردازیم.

کانال انتقال هوا چیست؟

کانال انتقال هوا مجرای تو خالی به چهارگوش (مربع و مستطیل) یا گرد است که معمولا از ورق فلزی توسط متخصص کانال سازی ساخته میشود و متفاوت از دریچه فن کویل است.هدف کانال ،انتقال هوای خنک و گرم به بخشهای مختلف می باشد. کانال هوا معمولا بخشی از سیستم تهویه مطبوع را تشکیل میدهند.

کانال انتقال هوا به منبع اصلی گرمایش و سرمایش متصل میشود و سپس هوای گرم یا خنک که تحت فشار میباشد را در جای دیگر به عنوان نتیجه منتقل میکند. این هوا از طریق دریچه تنظیم هوا که دمای محل را تنظیم میکند وارد محل مورد نظر میشود.

مجاری هوایی (کانال هوا) میتوانند مستعد ایجاد مشکلات متعددی شوند.از آنجایی که مجاری خارج از ساختمان یا بین دیوارها و یا بالای سقف کاذب قرار میگیرند اغلب نیاز به تعمیر و نگهداری مناسب دارند. کانال ها چنانچه به خوبی طراحی و اجرا نشوند ممکن است دچار نشتی هوا در بین مسیر شوند که خود باعث اتلاف انرژی فراوانی خواهد شد.

بیشتر سازندگان و تکنسین های تهویه مطبوع توصیه میکنند که این مجاری به طور دوره ای توسط متخصص از غبار و باکتری های موجود پاک گردند تا از ایجاد آلرژی و سایر مشکلات تنفسی جلوگیری به عمل آید.

نگهداری و تعمیرات دوره ای شامل موارد زیر میباشد:

 

پاک کردن کانال های انتقال هوا و دریچه هوا از گرد و غبار و آلودگی ها.

حذف نشتی های موجود در کانال ها.

تعویض فیلترها

حذف صداهایی که توسط کانال و دریچه یا دستگاه تولید میشود.

بازدید دستگاه و اطمینان از عملکرد مناسب آن.

انواع کانال انتقال هوا

کانال انتقال هوا از لحاظ شکل ظاهری و جنس ورق آن به چند مدل تقسیم می شوند. که در ادامه به شرح هر یک از آنها می پردازیم. کانال انتقال هوا می تواند از پارچه با الیاف مخصوص و یا گاوانیزه و آلومینویم و یا ورق های از پیش عایق شده (پلی یورتان) باشد که هر کدام از آنها دارای خصوصیات خاصی می باشند و کارفرما با توجه به معیارهایی که مد نطر دارد، بهترین گزینه را برای پروژه انتخاب می نماید.

کانال انتقال هوا پاریچه ای

کانال های انتقال هوا که از پارچه هایی با الیاف خاص ساخته شدند را کانال انتقال هوا پارچه ای می گویند که از جمله ویژگی های آن می توان به انعطاف پذیری، نصب آسان و کاهش آلودگی صوتی اشاره کرد.

کانال انتقال هوا فلکسیبل

کانال های خرطومی انعطاف پذیر را کانال انتقال هوا فلکسیبل می گویند که از جنس فویل (آلومینیوم)، دارای عایق پلی استر و عایق الاستومری می باشد. انعطاف پذیری برای استفاده در مکان‌ّهای مختلف و صعب العبور باعث شده کانال هوای فلکسیبل یا اصطلاحا لوله خرطومی در میان مهندسین و مدیران پروژه‌های عمرانی محبوبیت بالایی پیدا کند؛ معادل فارسی واژه فلکسیبل یا Flexible منعطف است.

در سیستم‌های تهویه مطبوع و همچنین در شرکت‌ها برای انتقال مایعات و ذرات مورد استفاده قرار می‌گیرد که وزن کم و مقرون به صرفه بودن آن مزیتی مهم است. خصوصا در مناطق شرجی یا بسیار گرم یا سرد کانال فلکسیبل می‌تواند دمای هوای انتقالی را حفظ کند تا حرارت بیرون از کانال اثر چندانی روی آن نگذارد؛ این به دلیل سه لایه بودن لوله منعطف است.

در پروژه‌های عمرانی برای انتقال هوا به اتاق‌ها و بخش‌های مختلف کانال هوای فلکسیبل از نوع pvc یک انتخاب کلیدی است؛ کانال‌ هوای pvc در برابر رطوبت و اشعه خورشید مقاوم است و تا سال‌های متوالی می‌تواند دوام بیاورد.

مزیت دیگر کانال هوای فلکسیبل سرعت در نصب و اجرای آن در پروژه‌هاست چون در اکثر پروژه‌های عمرانی سرعت انجام کار برای کارفرما و مهندسین حائز اهمیت است؛ لوله خرطومی به علت انعطاف پذیری و حجم بالا و نسبتا سبک آن در زمان کمتری نسبت به کانال هوای فولادی یا گالوانیزه قابل نصب است

یکی از سوالات رایج در مورد لوله خرطومی در مورد مقاومت آن در برابر پارگی و افت فشار است که جواب آن در نحوه ساخت این کانال انتقال هوا است؛ لوله خرطومی با استفاده حلقه سیم پیچ و روکش آلومینیوم تولید می‌شود تا بتواند در برابر ضربه تا حدی مقاوم باشد.لوله فنری و لوله انعطاف پذیر از دیگر نام‌های این ابزار هستند.

کانال انتقال هوا گالوانیزه

این نوع کانال ها، نسل هوا کانال انتقال هوا می باشند که از ورق های گالوانیزه با ضخامت های گوناگون تهیه می شود. از معایب این نوع کانال ها می توان به مقاومت کم در برابر رطوبت و سر و صدای زیاد آن اشاره کرد.

کانال انتقال هوا از پیش عایق شده

ورق های از پیش عایق شده به هیچ عنوان انعطاف پذیر نبوده و از آن صرفا برای ساخت کانال انتقال هوا چهارگوش مستطیلی و مربع استفاده می شود. جنس این مدل از فوم پلی اورتان با ضخامتی مابین 1 الی 3 سانتی متر به همراه روکش ورق آلومینیومی است. فوم پلی اورتان در اینجا نقش عایق را برعهده دارد. فوم پلی اورتان ضخیم جنس این نوع کانال‌هاست که با روکشی آلومینیومی به عنوان یک کانال مقاوم در برابر رطوبت و اشعه UV خورشید شناخته می‌شوند.

عایق کاری بعد از پیاده سازی کانال همیشه ساده نیست و در ساختمان‌هایی با سقف‌های بلند و کوتاه یا حتی کانال‌های نصب شده در زاویه‌های مختلف باعث شده که کانال‌های پیش عایق برای این پروژه‌ها استفاده شوند.

کانال‌های پیش عایق و لوله فلکسیبل مزیت‌های مشترکی هم دارند مانند مقاومت در برابر آتش سوزی و حرارت و نفوذ آب. این کانال‌های از جنس پلی اورتان نیاز به عایق کاری مجزا ندارند چون خود پلی اورتان یک عایق بسیار قوی است. عیب بزرگ این نوع کانال آسیب پذیری بالا در برابر ضربه و صدمه فیزیکی است بنابراین برای همه پروژه‌های ساختمانی یا عمرانی قابل استفاده نیست.

کانال انتقال هوا کولر پلاستیکی

از مزایای کانال انتقال هوا پلاستیکی می توان به وزن کم، ضدباکتری و قارچ، سرعت نصب، کاهش صدا، قیمت ارزانتر و عایق حرارتی اشاره کرد.

ساخت کانال هوا به چند نوع است و بر چه اساسی تعیین میشود ؟

کانال انتقال هوا از نظر جنس بدنه به چند نوع ساخت و تولید میشود:

کانال گالوانیزه – کانال آلومینیومی – کانال پارچه ای یا برزنتی – کانال فلکسی یا پلاستیکی – کانال فایبرپلاس یا PVC

کانال ها را میتوان بصورت پیش عایق تولید کرد که در امر نصب بسیار ساده میباشد و برای عایق کاری یا نصب نیاز به تخصص خاصی ندارد.

البته میتوان کانال هدایت هوا قدیمی که نصب شده اند را در همان محل نصب عایق بندی کرد با استفاده از عایق الاستومری های متفاوت چسبدار و یا ساده

کاربردهای کانال انتقال هوا

حال که با انواع کانال‌های انتقال هوا مثل کانال فلکسیبل و پارچه‌ای آشنا شدیم به سراغ کاربردهای این ابزار در صنعت‌های مختلف می‌رویم. یکی از بهترین سازنده های کانال انتقال هوا گروه تهویه رحمتی است که سازنده بهترین کانال هاست.

گلخانه‌ها

راه اندازی سیستم مدیریت دما و رطوبت در گلخانه کار ساده‌ای نیست تا بتوان گیاهان و درختان داخل گلخانه را نگهداری کرد؛ یک سیستم قدرتمند گرمایشی و سرمایشی برای گلخانه نیاز به کانالی مقاوم دارد که بتواند در برابر نفوذ آب و هوای بیرون دوام بیاورد.

همچنین با استفاده از کانال فلکسیبل در گلخانه در صورت پارگی و یا صدمه دیدن بخشی از مسیر کانال می‌توان آن را به راحتی نسبت به کانال فولادی تعمیر کرد.

مجتمع‌های ورزشی و استخرها

احتمالا اگر به ورزش فوتبال علاقه دارید در مورد سیستم‌های خنک کننده هوای ورزشگاه‌های قطر برای میزبانی از جام جهانی شنیده‌اید.

چنین سیستم‌های عظیم یا حتی کوچک‌تر برای اماکن ورزشی برای پخش هوا نیاز به کانال فلکسیبل دارند تا بتوانند در تمام ورزشگاه هوای مناسب را برسانند. و دیگر اماکن اعم از بیمارستان‌ها و ساختمان‌های اداری و غیره.