فرهنگ و هنرکسب و کارهای برتر روز

گرافیک دیزاینر کیست و چه کارهایی انجام می دهد؟

گرافیک دیزاین چیست؟

گرافیک دیزاین یا به فارسی طراحی گرافیک ، هنری است که در آن متخصصان گرافیک محتوایی بصری (Visual) برای برقراری ارتباط و انتقال پیام ایجاد می کنند. با استفاده از تکنیک‌های سلسله مراتب بصری و صفحه‌ آرایی ، طراحان از تایپوگرافی و تصاویر خود ساخته برای رفع نیازهای خاص کاربران و تمرکز بر منطق نمایش عناصر در طرح‌های تعاملی برای بهینه‌سازی تجربه کاربر استفاده می‌کنند.

گرافیک دیزاینر کیست و چه کارهایی انجام می دهد؟

مهم ترین ابزار های مورد استفاده در گرافیک دیزاین ، کامپیوتر و نرم افزار های طراحی هستند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

دو عبارت طراحی گرافیک و گرافیک دیزاین نیز با یکدیگر مترادف هستند. بنابراین مهم نیست کدام را بکار می بریم!

گرافیک دیزاینر کیست؟

گرافیک دیزاینر (Graphic Designer) یا به اصطلاح فارسی آن طراح گرافیک به کسی گفته می شود که دانش و مهارت کار با ابزار های گرافیکی و هنری را کسب کرده و می تواند یک اثر هنری خلق کند یا از مهارت گرافیکی خود برای انتقال پیام های مختلف اهداف تجاری، مالی و … خود یا دیگران را برآورده کند.

به بیان ساده تر، گرافیک شاخه ای از هنر است که برای انتقال مفاهیم خاص بصری تمایز پیدا کرده و گرافیک دیزاینر متخصصی است که نیاز بازار به این شاخه از هنر را برآورده می کند.

قدمت گرافیک دیزاین چقدر است؟

هنر یا رشته گرافیک دیزاین یک هنر باستانی است که قدمت آن از هیروگلیف های مصری و حتی پیش از آن یعنی نقاشی های غار حداقل به 17000 سال می رسد ؛ یعنی از آن زمان تاکنون از هنر برای انتقال مفاهیم استفاده می شده است.

اصطلاح گرافیک دیزاین هم اصطلاحی است که از صنعت چاپ در دهه 1920 سرچشمه گرفته است. این تاریخ دقیقا مهم ترین نقطه شروع بسیاری از تغییرات اساسی در دنیای گرافیک دیزاین است.

بعنوان مثال مجموعه ای از فعالیت ها از جمله طراحی لوگو و طراحی امضاء و کارت ویزیت آموزشگاه کامپیوتر مخصوص برای کسب و کار ها از این دوران شروع شده است.

تعریف امروز گرافیک دیزاین چیست؟

احتمالا اگر 20 سال پیش از کسی می پرسیدید گرافیک دیزاین چیست ، قطعا هر کسی با شنیدن کلمه گرافیک دیزاین به یاد آثار هنری مهمی که در طول زندگی دیده می افتاد و کلمه هنر به بهترین شکل در ذهن اش تداعی می شد.

اما گرافیک دیزاین امروزه معنای متفاوتی دارد.

امروزه از گرافیک دیزاین بیشتر در طراحی های سازمانی و کسب و کار یاد می شود و مفهوم هنر تا حد زیادی جای خود را به کمک گرفتن از هنر برای توسعه کسب و کار داده است. هر کسب و کار و برندی برای رشد خود به نوع خاصی از گرافیک دیزاین نیازمند است و این هنر یکی از ستون های اصلی رشد هر کسب و کاری است.

امروزه از گرافیک دیزاین برای بیان ماهیت و چگونگی عملکرد یک برند یا کسب و کار برای معرفی بصری استفاده می شود. بنابراین مهم است که آن را یاد بگیرید!

گرافیک دیزاینر ها با استفاده از خلق تصاویر، رنگ و تایپوگرافی ایجاد شده بینندگان را جذب آثار خود می کنند مانند طراحی و بسته بندی بطری. آن ها می دانند چگونه با استفاده از فاکتور های یاد شده توجه مخاطبان را به یک موضوع در صفحه اپلیکیشن جلب کنند یا مشتری ها را به سمت یک طرح گرافیکی جلب کرده و محصولی به آن ها بفروشند!

به عنوان مثال، اگر یک برنامه تلفن همراه با ظاهر گرافیکی خوشایند نتواند آنچه را که کاربران نیاز دارند را با چندین کلیک انگشت شست به آن ها ارائه دهد، طراح یا طراحان آن در تطبیق گرافیک دیزاین با تجربه کاربر شکست خواهند خورد!

طراح تابلوی تبلیغاتی ، طراح لوگو و کارت ویزیت ، طراح رابط کاربری بزرگترین شرکت های جهان و … از گرافیک دیزاین بعنوان اهرم قدرتمند خود بهره می برند.

خب تا به اینجای کار متوجه شدیم که گرافیک دیزاین چیست و چه اهمیت بالایی دارد.

از این بخش مقاله به بعد به سراغ کاربرد های مختلف گرافیک دیزاین و شغل ها و انواع مختلف آن را باهم بررسی می کنیم.

گرافیک دیزاین و مرور اصول پایه طراحی

در همین ابتدا مقدمه از اصول لازم را باهم بررسی کنیم. باید به این مفاهیم مسلط باشید تا بتوانید به یک گرافیک دیزاینر پولساز تبدیل شوید!

اگرچه برای کار در عصر دیجیتال باید با نرم افزارهای طراحی گرافیک کار کنید، اما طراحی گرافیک و گرافیک دیزاین همچنان حول محور اصول قدیمی می چرخد.

مهم ترین نکته در گرافیک دیزاین این است که با نگاه مخاطب هماهنگ شوید یعنی بتوانید طرحی خلق کنید که مخاطبان آن را اثری ارزشمند و دارای پیام تلقی کنند و حاضر باشند به ازای جذب شدن به آن پول پرداخت کنند ، از این رو طراحی گرافیک با طراحی احساسی ارتباط تنگاتنگی دارد.

گرافیک دیزاین و راهنمای شغلی

فرقی نمیکند که چه شغلی با چه اسمی از حوزه گرافیک دیزاین تا الان به گوش تان خورده است!

تمام شغل های اصلی گرافیک دیزاین در این 8 مورد طبقه بندی می شوند که عبارت اند از:

  • طراحی گرافیکی هویت بصری (برندسازی)
  • طراحی گرافیک بازاریابی و تبلیغات
  • طراحی گرافیکی رابط کاربری
  • طراحی گرافیک انتشارات
  • طراحی گرافیک بسته بندی کالا
  • ساخت موشن گرافیک
  • طراحی گرافیک محیطی
  • تصویرسازی برای طراحی گرافیک

تبلیغات و بازاریابی در گرافیک دیزاین

اکثر مردم وقتی به طراحی گرافیک فکر می کنند، به طرح هایی فکر می کنند که برای بازاریابی و تبلیغات دیده اند.

شرکت‌ها برای بهره‌گیری از فرآیند تصمیم‌گیری مخاطب هدف خود، به تلاش‌های بازاریابی موفق وابسته هستند. بازاریابی و تبلیغات خوب افراد را بر اساس خواسته ها، نیازها، آگاهی و رضایتی که از یک محصول، خدمات یا برند دارند، درگیر می کند. از آنجایی که مردم همیشه محتوای بصری را جذاب‌تر می‌دانند، طراحی گرافیک به سازمان‌ها و شرکت ها کمک می‌کند تا به طور مؤثرتری با مردم ارتباط برقرار کنند.

گرافیک دیزاینر هایی هستند که فقط در حوزه طراحی تبلیغات و بازاریابی فعالیت می کنند. برای تبدیل شدن به گرافیک دیزاینر حوزه تبلیغات باید علاوه بر مهارت های گرافیکی به اصول فروش هم مسلط باشید.

بعنوان مثال کسی که به تئوری رنگ ها مسلط باشد می داند در طرح های تبلیغاتی چگونه و از چه رنگی استفاده کند که هم هویت کسب و کار در طرح حفظ شود هم باعث جذب مشتری شود.

طراحان بازاریابی همچنین به مهارت های ارتباطی عالی، حل مسئله و مدیریت زمان نیاز دارند. آنها علاوه بر تسلط بر چندین برنامه گرافیکی طراحی، چیدمان و ارائه، باید با تولید برای محیط های چاپی و آنلاین نیز آشنا باشند.