اقتصادیکسب و کارهای برتر روز

بیت کویین سقوط کرد

آیا بیت‌ کوین دوباره سقوط می‌کند؟ کف قیمت بیت کوین کجاست؟

قیمت بیت‌ کوین هنوز به اندازه ۶۰٪ از سقف تاریخی خود در ماه نوامبر ۲۰۲۱ پایین‌تر است، بنابراین بسیاری از معامله‌گران به این سوال می‌اندیشند که آیا قیمت BTC ممکن است در طی ماه‌های آینده باز هم سقوط کند یا خیر.

به نقل از cointelegraph، زمانی که به نمودار قیمت در سال جاری نگاهی می‌اندازیم، متوجه می‌شویم که همانند قیمت دلار در صرافی تورنتو، بیت‌ کوین همچنان در مسیر یک بازگشت صعودی قرار دارد. قیمت بیت‌ کوین پس از ریزش و کف‌سازی در حدود ۱۶،۸۰۰ دلار در ماه نوامبر ۲۰۲۲، با وجود نگرانی‌های مرتبط با افزایش نرخ بهره و ترس معامله‌گران از این بابت و همچنین خوش‌بینی و امیدواری عموم به تأیید صندوق‌های قابل معامله در بورس (صندوق ETF)، ٪۷۰ افزایش یافته است.

با این وجود، گاوهای بیت‌ کوین در ماه‌های اخیر نتوانسته‌اند قیمت را در بالای سطح ۳۰ هزار دلار حفظ کنند. بنابراین، با توجه به اینکه هنوز بیش از ۲۰۰ روز تا هاوینگ (Halving) باقی مانده، برای بسیاری از معامله‌گران سوال شده که آیا قیمت بیت‌ کوین ممکن است در ماه‌های آینده دوباره کاهش یابد یا اینکه در همین روند فعلی به کار خود ادامه می‌دهد. در این مطلب با نزدیک شدن به سه ماهه سوم سال به سناریوهای احتمالی بیت کوین و تاثیر قیمت دلار کانادا بر معاملات بیت کوین نگاهی خواهیم داشت.

فراکتال فیبوناچی به سقوط قیمت بیت‌ کوین تا سطح ۲۱،۵۰۰ دلار اشاره دارد

از نظر تکنیکالی، قیمت بیت‌ کوین در اطراف خط فیبوی ۰/۲۳۶ از اندیکاتور فیبوناچی‌ اصلاحی خود به تثبیت رسیده است. این فیبوناچی از سویینگ سقف ۶۹ هزار دلار (بالای بازار) به سویینگ کف ۱۵،۹۰۰ دلار (پایین بازار) رسم شده است. این عملکرد پایدار قیمت بیت‌ کوین بسیار شبیه به چیزی است که در طول اصلاح قیمت در سال ۲۰۱۸ دیده بودیم.

در سال ۲۰۱۸، جفت ارز بیت‌ کوین به دلار آمریکا (BTC/USD) در اطراف خط فیبوی ۰/۲۳۶ خود به حدود ۶۷۹۰ دلار تثبیت شد و برای ماه‌ها پیش از آنکه به سطح ۳ هزار دلار در ماه دسامبر کاهش پیدا کند، در این محدوده معاملاتی قرار گرفته بود. سطح ۳ هزار دلار با آنچه که اکنون حمایت چند ساله خط روند صعودی محسوب می‌شود (و در نمودار بالا به عنوان حمایت قیمت در بازار نزولی مشخص شده است) منطبق شده بود.

در حال حاضر با توجه به اینکه قیمت در خط فیبوی ۰/۲۳۶ تثبیت شده، بیت‌ کوین در اواسط مسیر خود برای تکرار سال ۲۰۱۸ قرار دارد. شکست رو به پایین این سطح بدان معناست که قیمت بیت‌ کوین سطح ۲۱،۵۰۰ دلار را به عنوان حمایت کلیدی بعدی خود خواهد دید، که تقریباً ۱۷/۷۵٪ از سطح فعلی آن کمتر است.

قدرت‌افزایی دلار ریسک حرکت کاهشی بیت‌ کوین را بیشتر می‌کند

در همین حین، شاخص دلار آمریکا (DXY) که قدرت دلار این کشور را در مقابل مجموعه‌ای از برترین ارزهای ملی دیگر کشورها اندازه‌گیری می‌کند، به بالاترین سطح خود از ماه نوامبر ۲۰۲۲ دست یافته است.  رشد دلار پس از تصمیم بانک مرکزی ایالات متحده مبنی بر توقف افزایش نرخ بهره در تاریخ ۲۰ سپتامبر شتاب بیشتری گرفته و در حال حاضر شاخص DXY یازدهمین کندل سبز هفتگی خود را نیز به صورت متوالی ثبت کرده است.

به عبارت دیگر، اگر قیمت دلار کانادا در تورنتو به دنبال رسیدن DXY به یک تقاطع طلایی (Golden Cross) به رشد خود ادامه دهد، چشم‌انداز صعودی بیت‌ کوین ممکن است تیره و تارتر از پیش شود.

آیا بیت‌ کوین‌های «قدیمی» به فروش می‌رسند؟

معیارهای آنچین بیت‌ کوین اما چشم‌انداز متفاوتی را از این وضعیت به تصویر کشیده‌اند.

معیار روزهای انباشت تلف شده یا همان Coin Days Destroyed (CDD) بیت کوین، که عملکرد سرمایه‌گذاران بلندمدت را بررسی می‌کند، در تاریخ ۱۹ سپتامبر یک جهش را تجربه کرد، که نشان می‌دهد برخی از هولدرهای بلندمدت بیت‌ کوین دارایی‌های خود را جابجا کرده‌اند و این امر ممکن است به معنای سیو سود احتمالی یا تغییر پوزیشن‌ها باشد.

معامله‌گران باید جوانب احتیاط را رعایت کنند، چرا که از لحاظ تاریخی اکثر جهش‌های CDD پیش از کاهش قیمت‌ رخ داده‌اند.

از سوی دیگر، ذخایر بیت‌ کوین موجود در تمامی صرافی‌های رمزارزی همچنان در یک مسیر نزولی قرار دارد و این امر به محبوب شدن نگرش هودل در بین سرمایه‌گذاران اشاره می‌کند.

بیت کوین از ۶۹ هزار دلار گذشت و ۱۰ درصد سقوط کرد

روز سه‌شنبه، بیت کوین از سقف تاریخی قبلی خود عبور کرد و به ۶۹,۳۲۴ دلار رسید. با این حال، تقریباً بلافاصله، دفتر سفارش بایننس، از بالا رفتن حجم زیادی سفارشات فروش خبر داد. فروش سفارش‌های ۳۰۰ بیت کوین به ارزش ۲۰ میلیون دلار به قیمت ۶۹,۰۰۰ دلار و ۵۰۰ بیت کوین به قیمت ۷۰,۰۰۰ دلار منجر به کاهش فوری قیمت بیت کوین به زیر ۶۰ هزار دلار شد.

هنگامی که بیت کوین از ۶۹ هزار دلار گذشت، فشار فروش شدیدی را به همراه داشت که باعث شد بیت کوین تنها در یک دقیقه هزار دلار کاهش قیمت را تجربه کند. موج‌های فروش بعدی قیمت را بیشتر پایین آورد و به پایین‌ترین سطح ۵۹,۷۰۰ دلار رسید. با وجود نوسانات، بیت کوین توانست به ۶۲,۸۰۰ دلار بازگردد. این پولبک منجر به کاهش ۷ درصدی قیمت در ۲۴ ساعت گذشته شد.

همچنین، این نوسانات منجر به لیکویید شدن ۱.۱ میلیارد دلار از موقعیت‌های معاملاتی مشتقات در دارایی‌های دیجیتالی مختلف در عرض ۲۴ ساعت شد. از مجموع نقدینگی‌ها، ۸۷۰ میلیون دلار به موقعیت‌های خرید (لانگ) نسبت داده می‌شود که بر تأثیر رکود ناگهانی بازار بر معامله‌گران اهرمی تأکید دارد.

آلت‌کوین‌ها منتظر زمان خودنمایی خود هستند

ازآنجایی‌که بیت کوین نوسانات زیادی را تجربه می‌کند، تحلیلگران توجه خود را به بازار آلت‌کوین‌ها معطوف کرده‌اند که شاهد افزایش قابل‌توجه 50 درصدی بوده و در ماه گذشته به 1.2 تریلیون دلار رسیده است. درحالی‌که شاهد افزایش چشمگیر میم‌کوین‌ها بودیم، آلت‌کوین‌های اصلی مانند اتریوم، کاردانو و پالیگان (MATIC) به طور کامل به این رالی نپیوستند.

متیو سیگل، رئیس دارایی‌های دیجیتال در VanEck، نسبت به اینکه سال 2024 سال امیدوارکننده‌ای برای آلت‌کوین‌ها، به‌ویژه اتریوم باشد، خوش‌بین است. سیگل عملکرد بهتر اتریوم در برابر بیت کوین را برجسته کرد – که در مقایسه با رشد 50 درصدی بیت کوین از ابتدای سال، 56 درصد افزایش یافته است. او انتظار دارد که اتریوم این روند را ادامه دهد.

درحالی‌که میم کوین‌ها تسلط و محبوبیت زیاد خود را دوباره نشان دادند، سرمایه‌گذاران ممکن است تمرکز خود را به آلت کوین‌های دیگر از جمله اتریوم و سولانا معطوف کنند. این چرخش سود در اکوسیستم آلت‌کوین‌ها می‌تواند باعث افزایش گسترده‌تری در ارزهای دیجیتال مختلف شود.

از سوی دیگر، آلت کوین‌های با فاندامنتال قوی، مانند اتریوم و سولانا، انعطاف‌پذیری خوبی در ریزش اخیر نشان دادند. ارتقای آتی دنکن اتریوم و هزینه‌های رقابتی گس سولانا آنها را به‌عنوان بازماندگان سرافراز سقوط خونین بیت کوین قرار می‌دهد.