علمی و پزشکیکسب و کارهای برتر روز

خرید میلگرد و نکات حین خرید

به گزارش رسیده از فرصت امروز بازار میلگرد یکی از مهمترین مصالح ساختمانی است که در بسیاری از پروژه های عمرانی و صنعتی استفاده می شود. خرید میلگرد با توجه به کیفیت، قیمت، نوع و اندازه آن نیاز به دقت و تحقیق دارد. در این مقاله به برخی از نکاتی که باید در زمان خرید میلگرد دانست می پردازیم.

آشنایی با انواع میلگرد

میلگرد یک نوع محصول فولادی است که از آهن و کربن تشکیل شده و به صورت میله‌های طولانی و دایره‌ای شکل در اندازه‌ها و قطرهای مختلف تولید می‌شود. میلگرد به عنوان یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی در بتن‌آرمه، سازه‌های فلزی، صنایع خودروسازی، راه‌سازی و … کاربرد دارد. بر اساس استانداردهای ملی و بین‌المللی، میلگردها را می‌توان به چندین دسته تقسیم کرد که عبارتند از:

  1. میلگرد ساده

سطح میلگردهای ساده به شکل ساده و گرد است. آن ها در اندازه های مختلف از 6 میلی متر تا 40 میلی متر موجود هستند. آن ها در بتن برای اهداف خاص، مانند رولپلاک در درزهای انبساط، برای اتصالات انقباضی در جاده ها و باندها و برای ستون ها استفاده می شوند. آن ها به راحتی بریده می شوند و بدون آسیب خم می شوند.

  1. میلگرد های آجدار

میلگردهای فولادی تغییر شکل یافته دارای دنده و فرورفتگی در سطح میلگرد می باشند که مشکل عمده ای را که میلگرد فولادی ساده به دلیل لغزش با آن مواجه می شود را کاهش می دهد و اتصال خوبی بین بتن و میلگرد ایجاد می کند. خواص کششی این میلگرد در مقایسه با سایر میلگردها بیشتر است. این میلگرد ها در مقاطع از قطر 6 میلی متر تا 40 میلی متر تولید می شوند.

  1. انواع دیگر میلگردها

بسته به نوع مواد مورد استفاده در تولید میلگرد، انواع مختلفی از میلگردها وجود دارد که عبارتند از:

  • میلگرد اروپایی

میلگرد اروپایی از منگنز ساخته شده است که باعث می شود به راحتی خم شوند. آن ها برای استفاده در مناطقی که مستعد شرایط آب و هوایی شدید یا اثرات زمین شناسی هستند، مانند زلزله، طوفان، یا گردباد مناسب نیستند.

  • میلگرد فولاد کربنی

همانطور که از نام آن پیداست، از فولاد کربنی تشکیل شده است و به دلیل رنگ کربنی آن معمولا به نوار سیاه معروف است. عیب اصلی این میلگرد خوردگی آن است که بر روی بتن و سازه تأثیر منفی می گذارد.

  • میلگرد با پوشش اپوکسی

میلگرد با روکش اپوکسی میلگرد مشکی با روکش اپوکسی است. استحکام کششی مشابهی دارد، اما 70 تا 1700 برابر در برابر خوردگی مقاوم‌ تر است. با این حال، پوشش اپوکسی فوق العاده ظریف است.

  • میلگرد گالوانیزه

میلگرد گالوانیزه تنها چهل برابر بیشتر از میلگرد سیاه در برابر خوردگی مقاوم است، اما آسیب رساندن به پوشش میلگرد گالوانیزه دشوارتر است. از این نظر ارزش بیشتری نسبت به میلگرد با روکش اپوکسی دارد. با این حال، حدود 40٪ گرانتر از میلگرد با روکش اپوکسی است.

  • پلیمر تقویت شده با الیاف شیشه (GFRP)

GFRP از فیبر کربن ساخته شده است. از آنجایی که از فیبر تشکیل شده است، خمش مجاز نیست. در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و در مقایسه با میلگردهای دیگر گران است.

  • میلگرد فولادی ضد زنگ

میلگرد استنلس استیل گران ترین میلگرد موجود است که حدودا هشت برابر قیمت میلگرد با روکش اپوکسی است. همچنین بهترین میلگرد موجود برای اکثر پروژه ها می باشد. با این حال، استفاده از فولاد ضد زنگ در همه شرایط به جز منحصر به فردترین شرایط، اغلب بیش از حد است.

اشکال مختلف میلگرد

میلگرد در انواع مختلفی بر اساس قطر، کیفیت، نوع فولاد و روش تولید وجود دارد. میلگرد برای ساخت قطعات ماشین‌آلات، سازه‌های فلزی، ساختمان‌ها و پل‌ها استفاده می‌شود. میلگرد به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود: میلگرد آجدار و میلگرد ساده. میلگرد آجدار دارای آج هایی روی سطح آن است که به افزایش چسبندگی بین بتن و فولاد کمک می‌کند. میلگرد ساده بدون هرگونه آج دار است و برای ساخت قطعات صنعتی مناسب‌تر است.

البته لازم به ذکر است بسته به نیاز سازه یا پروژه، میلگرد را می‌ توان از فولاد کربنی، فولاد ضد زنگ، فولاد گالوانیزه، فولاد پوشش داده شده با فایبرگلاس، فولاد با روکش اپوکسی یا مواد دیگر ساخت.

سایز میلگرد‌ها

استفاده از میلگرد در اندازه‌ های مختلف، مقاومت فشاری بتن را تضمین می‌ کند. در حال حاضر شما می توانید میلگرد را در سایزهای مختلف اعم از 8 الی 40 از کارخانه های تولیدکننده خریداری کنید. این سایزبندی هم برای میلگرد ساده است و هم برای میلگرد آجدار.

البته لازم به ذکر است علاوه بر سایز که باعث تفاوت در قیمت میلگرد می گردد، نوع استفاده از میلگرد نیز در قیمت آن موثر خواهد بود. انواع میلگردهای استفاده شده در بتن به‌ صورت میلگرد مستقیم، خاموت، رکابی، خرک، سنجاقک و ادکا و… استفاده می‌ شود. اگر این محصول را براساس استاندارد میلگرد خریداری کنید، ساختمان شما از مقاومت کافی برخوردار خواهد بود. پس سعی کنید ابعاد استاندارد میلگرد را بدانید تا عملکرد ساختمان شما تحت‌ تاثیر قرار نگیرد.

اندازه های استاندارد شده میلگرد

در هر کشور، اندازه‌ های استاندارد میلگرد تفاوت دارد. جدول اندازه میلگرد شامل رایج‌ ترین اندازه‌ های میلگرد تولید شده توسط بسیاری از شرکت‌ های داخلی است و لازم است تا پیش از خرید میلگرد آن را مطالعه کنید. در ایران 3 نوع استاندارد مختلف وجود دارد که تنها تفاوت آن‌ ها در مقاومت تسلیم و مقاومت گسیختگی است.

این استاندارد‌ها شامل استاندارد میلگرد روسی، آیین‌ نامه بتن ایران (آبا) و استاندارد میلگرد ایران تحت عنوان “میلگردهای فولادی گرم نوردیده برای تسلیح بتن – ویژگی‌ ها و روش‌ های آزمون” است. استاندارد میلگرد بر روی نوع پروفیل نیز تمرکز دارد و آج را به‌ صورت برآمدگی‌ هایی که در حالت افقی یا معکوس بر روی سطح میلگرد در هنگام نورد تشکیل می‌ شوند، مشخص می‌ کند.

این آج‌ ها نقش مهمی در ایجاد اصطکاک و چسبندگی بیشتر بین میلگرد و بتن دارند و شکل آن‌ ها برای هر اندازه از میلگرد تولید شده در یک عیار یکسان است. این نکته را در خرید میلگرد، در نظر داشته باشید.

نکته دیگری که باید در مورد اندازه ها میلگردها بیان گردد این است که میلگردها به صورت استاندارد و نرمال به بازار عرضه می گردد، در نهایت طول آن ها متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال میلگرد نرمال بخه دلیل اینکه دارای سایزبندی های کوتاه تری نسبت به سایزهای اصلی آن دراد، در نتیجه قیمت میلگرد نرمال نیز کمتر خواهد بود.

قیمت میلگرد

هزینه روزانه میلگرد فولادی بر اساس وزن میلگرد استفاده شده در هر بسته محاسبه می‌ شود. برای محاسبه وزن از فرمول خاصی استفاده می‌ شود تا نتیجه نهایی به‌ راحتی قابل استفاده باشد. پس از به‌ دست آوردن وزن میلگرد، با استفاده از قیمت روز میلگرد و طول آن، هزینه میلگرد برای کل پروژه به‌ دست می‌ آید. عوامل زیادی در تعیین قیمت تمام شده میلگرد و سایر محصولات فولادی موثر است.

بنابراین، برای برآورد هزینه باید ابتدا با فرمول محاسبه وزن براساس مقیاس طول میلگرد آشنا شده و بتوانید از آن به درستی استفاده کنید. برای برآورد میزان میلگرد مورد نیاز برای ساخت‌ و‌ ساز از دو روش محاسبات کلی و محاسبه تفصیلی استفاده می‌ شود که براساس متراژ مورد نیاز در پروژه نیز می باشد.

خرید میلگرد ساده

روش‌ های متعددی برای خرید میلگرد وجود دارد که عبارتند از:

روش اول: خرید از کارخانه

این روش برای مشتریانی مناسب است که مقادیر زیادی میلگرد را خریداری می‌کنند و به‌ دنبال پایین‌ ترین قیمت میلگرد ساده هستند. اگرچه خرید مستقیم از کارخانه مقرون‌ به‌ صرفه به‌ نظر می‌ رسد، اما در برخی موارد کارخانه به‌ دلیل تامین ناکافی روزانه، طولانی بودن زمان ارسال، مشکلات در حمل و نقل و ردیابی سفارشات، محدودیت در حداقل مقدار خرید، عدم امکان تحویل مستقیم به مصرف کنندگان نهایی و… مشکلاتی دارد.

روش دوم: خرید از شرکت

خرید میلگرد از شرکت یک انتخاب مناسب برای افرادی است که در حجم کم خرید می‌ کنند. این خرید می‌ تواند مزایای بسیاری مانند عدم محدودیت در خرید، دسترسی آسان، ارسال با قیمت کمتر و خرید از نزدیک‌ ترین شرکت را برای مشتریان به ارمغان بیاورد.

روش سوم: خرید از یک شرکت بازرگانی

  شرکت‌ های تجاری جایگاه ویژه‌ ای در چرخه خرید و فروش میلگرد دارند. آن‌ ها می‌ توانند هم در دسته‌ های کوچک بفروشند و هم به مشتریان خود فرصت خریدن میلگرد را از کارخانه‌ هایی که نمی‌ توانند مستقیماً به مصرف‌ کننده نهایی تحویل دهند، ارائه دهند.

منبع

نحوه خرید انواع میلگرد در ابعاد و سایزهای مختلف