اقتصادیکسب و کارهای برتر روز

اهمیت کارپوشه سامانه مودیان

کارپوشه یکی از بخش‌های کلیدی سامانه مؤدیان مالیاتی است که به مؤدیان این امکان را می‌دهد تا بتوانند تمامی اطلاعات و وضعیت مالیاتی خود را در آن مشاهده و پیگیری نمایند. در این بخش، مؤدی قادر است پرونده‌های مالیاتی، اظهارنامه‌های مالیاتی ارائه شده، عوارض ارزش افزوده ثبت شده و همچنین صورتحساب‌های الکترونیکی صادر شده خود را پیگیری کند. زمانی که کارپوشه برای یک مؤدی فعال باشد، به این معنی است که آن مؤدی شرایط لازم برای پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده را دارا می‌باشد و مشمول پرداخت این مبالغ به سازمان امور مالیاتی است.

کارپوشه، فضای اختصاصی و منحصر به فردی است که به هر مؤدی در سامانه مودیان اختصاص داده می‌شود. در این فضای شخصی، مؤدیان قادر خواهند بود تا کلیه اطلاعات، اسناد و مدارک مربوط به تراکنش‌ها و فعالیت‌های مالی و مالیاتی خود را به صورت اینترنتی وارد، ذخیره و ارسال نمایند.بنابراین کارپوشه ی هر مودی با مودی دیگر متفاوت می باشد. یکی از کاربردهای عمده کارپوشه، ارسال فاکتورها و صورتحساب‌های فروش به سامانه مؤدیان است.

از آنجایی که سامانه مؤدیان قابلیت صدور مستقیم فاکتورهای الکترونیکی را ندارد، مؤدیان باید از نرم‌افزار واسط سامانه مؤدیان یا خدمات شرکت‌های معتمد مالیاتی برای این منظور استفاده کنند که هر دو روش مستلزم پرداخت هزینه است؛ برای استفاده از نرم‌افزار واسط باید نسبت به خرید آن اقدام شود و شرکت‌های معتمد مالیاتی نیز هزینه‌ای برای صدور صورتحساب‌های الکترونیکی دریافت می‌کنند. با این حال، تمامی خدماتی که می‌توان از طریق کارپوشه انجام داد، به صورت کاملاً رایگان ارائه می‌شوند.

کارپوشه سامانه مؤدیان نقش محوری در افزایش شفافیت امور مالیاتی ایفا می‌کند. سامانه مودیان یک پل ارتباطی بین مودی و سازمان امور مالیاتی را ایفا می کند. هر مودی بعد از ثبت نام در سامانه مودیان باید اقدام به ایجاد کارپوشه برای پرونده ی مالیاتی خود نماید.بدین ترتیب بعد از ایجاد کارپوشه تمامی فعالیت های مالیاتی مودی در این کارپوشه ذخیره می شود.ضمنا سازمان امور مالیاتی نیز به کارپوشه ی اختصاصی مودیان دسترسی خواهد داشت و از این طریق فعالیت مالیاتی مودیان را رصد می کند.

این پوشه اختصاصی به مؤدیان این امکان را می‌دهد تا بدون محدودیت زمانی و مکانی، اطلاعات مالیاتی خود را مرور کرده و همواره از آخرین وضعیت مالیاتی خویش آگاه باشند و پرونده‌های مالیاتی خود را به راحتی پیگیری نمایند. به همین دلیل، کارپوشه از اهمیت ویژه‌ای نزد مؤدیان برخوردار است. برخی از ویژگی‌های مهم کارپوشه عبارتند از: دسترسی آسان به اطلاعات مالیاتی که به مؤدیان اجازه می‌دهد در هر زمان و مکانی از جزئیات پرونده‌های مالیاتی خود مطلع شوند. صرفه‌جویی در وقت و هزینه، چرا که با کارپوشه می‌توان بسیاری از فرآیندهای مالیاتی را به صورت الکترونیکی و در زمان دلخواه انجام داد که این امر موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های مؤدیان می‌شود.

ثبت صورتحساب‌های الکترونیکی از طریق کارپوشه امکان‌پذیر است. تأیید یا رد فاکتور توسط خریدار؛ بدین صورت که بعد از ثبت صورتحساب توسط فروشنده، خریدار می‌تواند آن را در کارپوشه خود تأیید یا در صورت مغایرت، رد کند. افزایش شفافیت مالیاتی؛ زیرا سامانه مؤدیان پل ارتباطی بین مؤدی و سازمان امور مالیاتی است و این سازمان می‌تواند از طریق کارپوشه بر فعالیت‌های مالیاتی مؤدی نظارت داشته باشد. همچنین مؤدیانی که در زمان تعیین شده ثبت نام کرده و مدارک را سر موعد ارائه می‌دهند، از مشوق‌ها و تسهیلات مالیاتی ویژه‌ای برخوردار می‌شوند.

امکانات کارپوشه سامانه مودیان

  1. پرداخت مالیات تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی از طریق ورود به کارپوشه شخصی.
  2. امکان ثبت فاکتورهای الکترونیکی صادر شده توسط مؤدی در کارپوشه.
  3. مطرح کردن هرگونه اعتراض نسبت به مالیات تعیین شده، از طریق کارپوشه.
  4. دسترسی مؤدی به تمامی اطلاعات و سوابق مالیاتی خود از طریق کارپوشه.
  5. امکان دسترسی و پیگیری پرونده‌های مالیاتی جاری و معوق مؤدی از طریق کارپوشه و در صورت وجود درخواست مالیاتی، پیگیری آن از همین مسیر.

در واقع کارپوشه یک بستر الکترونیکی امن برای انجام تمامی امور مالیاتی توسط مؤدیان است که می‌تواند منجر به تسریع و تسهیل فرآیندها، افزایش شفافیت و کاهش هزینه‌های مؤدی و سازمان مالیاتی شود.

نحوه ثبت نام و ورود به کارپوشه سامانه مودیان

برای اینکه یک کارپوشه در سامانه مودیان داشته باشیم.ابتدا باید در این سامانه ثبت نام کنیم.پس:

  1. ابتدا باید در سامانه مؤدیان به نشانی my.tax.gov.ir ثبت نام کنید.
  2. اگر شخص حقیقی هستید، کد ملی و اگر شخص حقوقی هستید، شناسه ملی خود را در کادر مربوط وارد کنید.
  3. مرحله ی بعد نوبت وارد کردن اطلاعات شخصی می باشد.اطلاعات هویتی مانند نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، کد پستی، شماره همراه و ایمیل را وارد نمایید.
  4. به شماره ی همراهی که در مرحله قبل وارد نمودید یک کد امنیتی ارسال می‌شود که باید آن را وارد کرده و دکمه ثبت نام را بزنید.
  5. در این مرحله وارد صفحه اصلی می شویم پس از ورود به صفحه اصلی، می‌توانید کارپوشه خود را ایجاد کنید.
  6. در این صفحه بر روی “ایجاد کارپوشه” کلیک کرده و نام کاربری، رمز عبور که برای ما پیامک شده را به همراه شماره موبایل خود وارد نمایید. اگر رمز را فراموش کرده‌اید،می توانید از گزینه “بازیابی رمز” استفاده کنید.
  7. سپس روی “ورود” کلیک کنید تا به کارپوشه خود دسترسی پیدا کرده و به اطلاعات مالیاتی‌تان دسترسی داشته باشید. توجه داشته باشید که تمام فعالیت مالیاتی شما در این پوشه ذخیره می شود و سازمان امور مالیاتی از طریق این کارپوشه می تواند اطلاعات مالیاتی شما را پیگیری نماید

در نهایت پس از طی این مراحل، می‌توانید با ورود به کارپوشه شخصی، اطلاعات مالیاتی خود را در سامانه مؤدیان مشاهده و مدیریت کنید.

کلام آخر

در این مقاله در مورد کارپوشه ی سازمان امور مالیاتی و اهمیت این کارپوشه نزد مودیان و سازمان امور مالیاتی صحبت کردیم. سامانه مودیان به عنوان یک بستر آنلاین نقش یک پل ارتباطی بین مودی و سازمان امور مالیاتی را ایفا می کند بنابریان مودیان می بایست حتما در این سامانه ثبت نام  و اقدام به ایجاد کارپوشه ی مالیاتی نمایند. مودیان با ایجاد کارپوشه می توانند فعالیت های مالیاتی خود را پیگیری و مشاهده نمایند. در واقع کارپوشه ی مالیاتی به عنوان یک حافظه عمل می کند چرا که تمامی فعالیت های مالیاتی که مودی انجام میدهد در این قسمت ذخیره و نگهداری می شود.

توجه فرمائید که صدور صورتحساب های الکترونیکی از طریق نرم افزارهای واسط سامانه مودیان و یا شرکت های معتمد مالیاتی انجام می شود و از طریق کارپوشه تنها می توان اقدام به ثبت صورتحساب های الکترونیکی نمود. شرکت حسابدرا اپ یکی از اولین مجموعه هایی می باشد که اقدام به طراحی نرم افزار واسط سامانه مودیان نمود، نرم افزار واسط حسابداراپ از تمامی الگوهای سامانه مودیان پشتیبانی می کند و با قیمت مقرون به صرفه ای که دارد مناسب تمامی مودیانی می باشد که خودشان قصد ارسال صورت حساب به سامانه مودیان را دارند.قیمت این افزونه واسط با آموزش رایگان و پشتیبانی 24 ساعته تنها 4.200.000 هزار تومان می باشد برای  دریافت مشاوره قبل از خرید می توانید با کارشناسان ما از طریق شماره تلفن 92 40 00 91 – 021 و یا چت آنلاین در ارتباط باشید.

 

منبع : https://hesabdar.app