عمومیکسب و کارهای برتر روز

نصب توری سایبان حیاط

توری گلخانه ای ابزاری است پوششی که مانع از تابش بیش‌ازحد نور خورشید در فضای گلخانه، حیاط منازل، محوطه‌های ساختمانی و صنعتی و… می‌شود. با استفاده از توری سایبان سبز می‌توانیم قدرت نور خورشید در فضاهای مورد نظر را تحت کنترل داشته ‌باشیم. توری سایبان ۶۵ درصد از پرکاربردترین گونه توری های بازار است که مورد استفاده بسیار زیادی چه برای فضاهای گلخانه ای، دامداری‌ها، استخرهای پرورش ماهی و حتی سایه اندازی حیاط منازل دارد.

مقدار عدد ذکر شده در معرفی گونه توری گلخانه ای معیار قدرت سایه اندازی است. به ‌عنوان مثال توری سایبان ۶۵ درصد می‌تواند تا مقدار ۶۵ درصد از نور مستقیم خورشید را جذب کرده و فضایی با درصد سایه اندازی ۶۵ درصدی را ایجاد کند. انواع توری سایبان سبز در درصدهای گوناگون ۳۰، ۵۰، ۶۵ و ۸۰ درصدی عرضه می‌شوند. هر اندازه مقدار عدد ذکر شده بیشتر باشد، درصد سایه اندازی و یا جذب و انعکاس نور خورشید بالاتر است. به ‌این ‌ترتیب توری سایبان ۶۵ درصد از نمونه توری ها با درصد سایه اندازی متوسط است. حجم متوسط از سایه اندازی آن‌چنان است که استفاده از توری سبز ۶۵ درصد را متداول کرده‌ است.

عموم مدل‌های توری گلخانه ای پارچه‌های بافته‌ شده از الیاف‌های ضخیم پلیمری هستند که مقدار تراکم آنها در بافت کم است. هر چه حجم تراکم الیاف بالاتر باشد، توری قابلیت سایه اندازی بالاتری نیز دارد. در نهایت فضا در پس توری گلخانه ای محیطی با نور ملایم است. محیطی که نه به ‌طور کامل در حجم بی‌وقفه و تند نور خورشید شده‌ است و نه در فضایی تاریک شده از سقفی یکپارچه قرار دارد. برتری توری سایبان سبز در مقایسه با سقف‌های ایرانیت و موارد مشابه، روشن نگه‌داشتن فضا است. در واقع با حضور توری می‌توانیم همچنان حجم روشنایی خوبی داشته ‌باشیم. در حالیکه از نور تند و سخت خورشید درامان هستیم.

توری گلخانه ای به نوعی در حال تداعی کردن سایه درختان است. قطعا نوع سایه اندازی درختان را به هر نوع سایه اندازی سقف‌های یکپارچه ترجیح می‌دهید. زیرا با سایه اندازی درختان می‌توانیم در بازی نور خورشید فضایی لطیف و روشن داشته باشیم. توری سایبان ۶۵ درصد بهترین نوع توری گلخانه ای است که می‌تواند سایه درختان را شبیه‌سازی کند.

حضور توری سایبان اگر چه برای ما نهایت حس لطیف‌تری را تداعی می‌کند؛ اما برای گیاهان گلخانه ای و یا استخرهای پرورش ماهی و موارد مشابه الزامی است. گیاهان و ماهی‌ها و… به نور خورشید برای تداوم زندگی نیاز دارند. اما قطعا نمی‌توانند در مقابل امواج تند نور خورشید زندگی را ادامه دهند. اگر آنها را بدون حساب در مقابل نور تند خورشید رها کنیم، خیلی زود از بین می‌روند. توری سایبان مانند توری سایبان ۶۵ درصد ابزاری برای مدیریت نور خورشید است. ابزاری که نه نور خورشید را حذف می‌کند و نه در مقابل حضور بی‌پروای آن بی‌تفاوت است. فضا در پس توری سایبان هم روشن و هم تاریک است. فضایی با حجم نور زیاد اما بدون امواج مخرب و گرمای قابل‌توجه که کاملاً مناسب رشد و نمو گیاهان است.

ایده طراحی توری سایبان

با نزدیک شدن به فصل گرما برای هر فضایی نیاز به سیستم‌های خنک‌کننده داریم. انواع سیستم‌های تهویه مطبوع و دستگاه‌های خنک‌سازی برای این منظور طراحی شده ‌است. سری دستگاه‌های سرمایش تبخیری نمونه‌های پرکاربرد در فضاهای گلخانه ای و مرغداری‌ها و… هستند. عمده تکنیک خنک‌سازی چنین فضاهایی متکی بر گردش‌ها با روش فن و پد گلخانه ای است. اما این سیستم‌های سرمایش تا جایی می‌تواند از حجم گرمای تابستان بکاهند. گاهی موج گرما آن‌قدر زیاد است که باید در فکر چاره‌ای دیگر باشیم. پوشش‌های سایه مانند بهترین ایده برای تقابل با موج گرمای تابستان است.

تابش مستقیم آفتاب اصلی‌ترین دلیل گرم شدن فضای گلخانه ای است. آفتاب تند به ‌سرعت هوای محیط بسته گلخانه ای را گرم می‌کند. هر نوع گردش هوا توسط سیستم فن و پد گلخانه ای در تقابل با چنین تابش تندی بی‌اثر است. با تکنیک سایه اندازی می‌توانیم از هجوم مستقیم و تند تابش آفتاب در هر فضایی مانند محیط گلخانه ای جلوگیری کنیم. به ‌این ‌ترتیب قدم اساسی برای هر چه خنک‌تر شدن فضا را برداشته‌ایم. در اصل سایه اندازی باعث خنک شدن فضا نمی‌شود؛ بلکه مانع از حضور گرم تابش مستقیم انوار خورشید خواهد شد.

سایه اندازی به هر روش مناسب نیست. مثلاً نمی‌توانیم کل سقف محیط گلخانه ای را با پوشش‌های یکپارچه مانند پارچه‌های ضخیم و یا سقف‌های ایرانیتی بپوشانیم. چرا که این نوع پوشش سایه انداز نیست. بلکه حذف کامل نور خورشید است. سایه اندازی به نوعی مدیریت نور خورشید در فضای گلخانه ای و مکان‌های مشابه است. برای رشد گیاهان به نور خورشید نیاز داریم و هر نوع پوشش، قابلیت سایه اندازی ندارد.

سایه اندازی از ایده‌های کلاسیک است. در ایام گذشته استفاده از حصیر برای سایه اندازی متداول بوده ‌است. حتی در استان‌های جنوبی کشور از شاخه‌های بلند نخل برای سایه اندازی استفاده شده ‌است. این ایده‌های سنتی روش‌های مناسب سایه اندازی هستند. اما برای پوشاندن فضاهای بزرگ مناسب نیستند. اول آنکه هزینه نصب آنها زیاد است. در عین ‌حال به ‌سرعت فرسوده می‌شوند و نمی‌توان از آنها در پوشش دهانه‌های بزرگ استفاده کرد. توری سایبان تکنیکی است شبیه به ‌همین ایده‌های سنتی که مناسب فضاهای بزرگ برای پوشش سایه اندازی گسترده طراحی شده ‌است.

مشخصات فنی توری سایبان

تمامی انواع توری سایبان از الیاف‌های پلیمری تهیه می‌شوند. استفاده از الیاف پلی‌اتیلن متداولترین گونه است. زیرا الیاف پلی‌اتیلن سبک‌ وزن و مقاوم با حداقل اثربخشی شیمیایی است. در عین ‌حال مقدار ماندگاری بالایی در مواجهه با ناملایمات جوی مانند باد و باران و تابش طولانی‌مدت نور خورشید دارد. تمام الیاف پلی‌اتیلن برای بافت توری سایبان را به ترکیبات ضد UV آغشته می‌کنند. حضور این ترکیب مقاومت الیاف در مواجهه با تابش تند و طولانی‌مدت نور خورشید را زیاد می‌کند. توری سایبان ۶۵ درصد نیز از گونه مدل‌های متداول سایه اندازی است. این‌گونه نیز تماماً با استفاده از الیاف مقاوم پلی‌اتیلن بافته ‌شده است.

مشخصه‌های فنی انواع توری گلخانه ای با ۳ معیار کلی معرفی می‌شود. این سه معیار، طول، عرض و درصد سایه اندازی هستند. درصد سایه اندازی مقدار نوردهی توری است. این درصد معرف قابلیت جذب نور توسط بافت توری است. مثلاً توری سایه انداز ۶۵ درصد تنها مقدار ۳۵ درصد از حجم نور خورشید را عبور می‌دهد. باقی نور خورشید توسط الیاف سبز توری جذب‌ شده و یا منعکس می‌شوند.

عرض توری سبز ۶۵ درصد نیز از بخش‌های مهم فنی است. توری ها در عرض‌های استاندارد ۲، ۴، ۶، ۸ و ۱۰ متری طراحی می‌شوند. عرض توری قابلیت پوشش دهانه فضاهای گلخانه ای است. از آنجا که باید از پوشش‌های یکپارچه برای سایه اندازی استفاده شود، انتخاب توری گلخانه ای با عرض مناسب اهمیت زیادی دارد. هر اندازه دهانه فضاهای گلخانه ای بزرگتر باشد؛ لاجرم باید شید گلخانه ۶۵ درصد با عرضه بزرگتری را انتخاب کنیم. شید سایبان ۶۵ درصد در رول‌های ۵۰ متری عرضه می‌شود. فرقی نمی‌کند که شما کدام تیپ از مدل با عرض ۲ الی 10 متری را انتخاب کرده باشید. همگی در طول استاندارد ۵۰ متری به فروش می‌رسند.

توری سایبان ۶۵ درصد از جمله ابزارهای کشاورزی و باغبانی دسته‌بندی می‌شود. عمده‌ فروش این توری ها برای پوشش سقف فضاهای گلخانه ای، استخرهای پرورش ماهی، سالن‌های مرغداری و دامپروری است. اما کاربرد این توری ها بسیار منعطف است. در عین ‌حال لیست قیمت شید گلخانه آن‌چنان است که اجرای آنها بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از اجرای دیگر گونه سقف‌ها می‌باشد. از طرفی از آنجا که تماماً مانع عبور نور خورشید و یا گردش هوا نیستند، برای نصب شدن در بسیاری از فضاهای خانگی، فروشگاهی، نمایشگاهی، صنعتی و حتی مکان‌های ورزشی، پارک‌ها و دیگر فضاهای عمومی استفاده می‌شوند.

توری سایبان ۶۵ درصد از گونه توری ها با قابلیت کاربرد همگانی است. این توری حجم ملایمی از نور خورشید را عبور می‌دهد. بنابراین فراتر از نیازهای باغبانی و دامپروری برای مصارف خانگی و مکان‌های عمومی نیز مناسب است. توری سایبان‌ها در مقابل تغییرات آب‌وهوایی مقاوم هستند. حضور این توری ها علاوه‌بر کنترل نور خورشید برای ممانعت ورود باد و باران نیز می‌باشد. با نصب این توری در حیاط خانگی علاوه‌بر داشتن نور ملایم خورشید از ورود حجم زیاد آب باران و یا وزیدن بادهای تند در محوطه جلوگیری می‌کنیم.

چرا توری سایبان سبز رنگ است؟

رنگ سبز نماد انواع توری سایبان شده ‌است. عمده توری سایبان ۶۵ درصد نیز در گونه‌های سبز رنگ تهیه می‌شوند. مدل‌ها با نمای سبز پررنگ مناسب فضاهای گلخانه ای هستند و گونه‌هایی که نمای سبز کم‌رنگی دارند، برای پوشاندن دیگر فضاها اعم از محیط دامداری، پرورش ماهی و یا حیاط خانگی مناسب هستند.

اگر چه توری گلخانه ای سبزرنگ بسیار متداول است؛ اما این توری ها را در دیگر رنگ‌ها مانند توری شید گلخانه سفید، مشکی، زرد، آبی و حتی قرمز رنگ تولید می‌کنند. اما این رنگ‌ها کمتر متداول هستند و جز در پرورش گیاهان خاص آن‌هم تحت شرایط خاص کارایی ندارند.

هدف از طراحی توری گلخانه ای فقط رسیدن به درصد خاصی از سایه اندازی نیست. بلکه در طراحی انواع توری برای جذب و حذف اشعه‌های مخرب نور خورشید نیز تمهیداتی صورت ‌گرفته است. رنگ سبز بهترین ایده برای جذب اشعه‌های مخرب خورشید مانند UV می‌باشد. توری های سبز رنگ خیلی بهتر از هر نوع توری دیگر با رنگ‌های دیگر می‌توانند باعث خنک شدن سریع اما مناسب فضای گلخانه ای شوند. به ‌عنوان مثال توری با رنگ سیاه، آن‌قدر جذب حرارت دارد که تأثیری منفی در جریان خنک‌سازی ایجاد می‌کند. در عین ‌حال توری با رنگ سفید تماماً نور خورشید را منعکس خواهد کرد. اما توری سایبان سبز رنگ بهترین حالت در ایجاد فضای خنک شده را تدارک خواهد دید.

رنگ سبز بهترین ایده برای جذب موج مادون‌قرمز نور خورشید است. اشعه مادون‌قرمز در طیف نور مرئی وجود ندارد. بنابراین نمی‌توانیم آن را ببینیم. اما وقتی نمی‌بینیم دلیل نیست که وجود ندارد. اشعه مادون‌قرمز نور مخربی است که همراه نور مرئی خورشید وارد فضای گلخانه و یا هر محیط دیگری می‌شود. با استفاده از توری سایبان سبز رنگ بهتر از هر نوع رنگ دیگری می‌توانیم این اشعه مخرب را در دام انداخته و مانع از ورود آن به محیط گلخانه ای شویم.

طبق مطالعات انجام ‌شده، طیف نور در حد فاصل ۴۰۰ الی ۷۰۰ نانومتر برای گیاهان مفید است. طیف نور کمتر از ۴۰۰ نانومتر قدرت کافی برای تکمیل عملیات فتوسنتز را ندارد. در عین ‌حال طیف نور بالاتر از ۷۰۰ نانومتر باعث تخریب بافت گیاهان می‌شود. جالب است که این محدوده برای فضای زیست انسان‌ها و دیگر حیوانات نیز ایده‌آل است. توری سایبان با قابلیت جذب UV مناسب به ‌راحتی می‌تواند این طیف نوری مؤثر را فراهم آورد. توری با سایبان ۶۵ درصد از نوع پلیمرهای سبز رنگ یکی از بهترین گونه‌ها است که قابلیت تأمین طیف نوع ۴۰۰ الی ۷۰۰ نانومتری را دارد.

رسیدن به تحمل دمایی مطلوب توری سایبان نیز از دیگر دلایل برای رنگ سبز آن است. توری مانع از تابش نور خورشید در فضای گلخانه ای می‌شود. اما انرژی خورشید چه خواهد شد؟ قطعا مقداری از حجم گرمای تند خورشید جذب توری سایبان خواهد شد. رنگ توری باید در مقدار جذب حداقل این حرارت نیز توانمند باشد. هر اندازه توری پررنگ‌تر باشد، گرمای بالاتری از نور خورشید را جذب می‌کند که خود تاثیر منفی در دمای ایده‌آل فضای گلخانه ای می‌گذارد. در عین ‌حال رنگ بسیار روشن، محیط را بی‌اندازه سرد خواهد کرد. رنگ سبز توری گلخانه ای حد میانه با قابلیت تحمل دمایی مناسب در مواجهه با نور خورشید است.

درصد سایه اندازی چیست؟

در این مطلب نگاه تخصصی برای بررسی قابلیت‌های فنی و کاربردی توری سایبان ۶۵ درصد داریم. همان‌طور که گفتیم توری با سایبان ۶۵ درصد از پرکاربردترین توری ها در فضاهای گلخانه ای است که می‌تواند قابلیت‌های استفاده در فضاهای خانگی و اماکن عمومی و حتی تدارک روف گاردن را داشته باشد. اما این معیار سایه اندازی ۶۵ درصد چیست؟ و اطلاع از قابلیت‌های آن تا چه اندازه اهمیت دارد؟

درصد سایه اندازی مهمترین معیار در ارزیابی قابلیت‌های فنی هر نوع توری سایبان است. این درصد معرف مقدار تراکم بافت الیاف پلیمری توری است. اندازه درصد سایه اندازی، معیار قابلیت‌های جذب نور توری است. هر اندازه توری بافت متراکم‌تری داشته باشد، قاعدتاً درصد سایه اندازی آن نیز بالاتر است. اما بافت متراکم‌تر باعث سنگین‌تر شدن توری نیز خواهد شد.

درصد سایه اندازی معیار کیفیت و یا کارایی توری نیست. یعنی این‌طور نیست که توری با درصد سایه اندازی بالاتر قابلیت‌های فنی مناسب‌تری از توری با درصد سایه اندازی کمتر داشته باشد. درصد سایه اندازی معرف جایگاه کاربردی توری است. مثلاً توری با درصد سایه اندازی کم، حجم بزرگی از نور خورشید را عبور می‌دهد. لذا مناسب پرورش گیاهان آفتاب دوست است. اما از توری با درصد سایه اندازی زیاد برای پرورش گیاهان سایه دوست استفاده می‌شود. انتخاب نوع توری بسته به نوع فضا و همچنین موقعیت جغرافیایی محل و نوع تابش آفتاب در ایام گوناگون سال بستگی دارد.

هر اندازه درصد سایه اندازی بالاتر باشد، به دلیل تراکم بیشتر الیاف، وزن توری نیز افزایش پیدا می‌کند. برای درک این ‌موضوع از معیار دیگری با عنوان سطح پوشش شبکه به‌ازای هر یک کیلوگرم توری استفاده می‌شود. این معیار معرف گسترده بودن توری به‌ازای هر کیلوگرم افزایش وزن است. به ‌عنوان مثال سطح پوشش شبکه‌ی توری با ۳۰ درصد سایه اندازی مقدار ۱۸ کیلوگرم در هر مترمکعب است. این عدد برای توری با رقم بالای ۸۰ درصدی مقدار ۸ کیلوگرم در مترمکعب است. سطح پوشش شبکه برای شید گلخانه ۶۵ درصدی مقدار ۱۳ کیلوگرم به‌ازای هر مترمکعب می‌باشد.

این معیار خیلی ساده از قابلیت گسترش توری در هر متر صحبت می‌کند. توری با درصد سایه اندازی کم قابلیت گسترش بالاتری به نسبت از توری با درصد سایه اندازی زیاد دارد.

متریال طراحی انواع توری کدام‌اند؟

تمام توری‌های گلخانه ای را از بافت حلقوی الیاف پلیمری در تراکم‌های متنوع با قابلیت درصد سایه اندازی متفاوت طراحی می‌کنند. بافت حلقوی نوعی بافت سبک با قابلیت ارتجاعی است که باعث می‌شود تا توری فرم انعطاف‌پذیری داشته باشد. اما برای طراحی توری گلخانه ای از پلیمرهای پلی‌اتیلن و یا پلی پروپیلن و در مواردی ترکیبی از هر دو استفاده می‌شود.

  • توری سایبان بافته ‌شده از پلی‌اتیلن گونه متداول‌تری است. این توری ها سبک‌ وزن هستند. در عین ‌حال مقدار مقاومت بالایی در مقابل کشش و پارگی دارند. وزن سبک و مقاومت زیاد باعث شده که بتوانیم توری از جنس پلی‌اتیلن را در عرض‌های بزرگی طراحی کنیم که مناسب پوشش دهانه‌های بلند باشد. بنابراین توری سایبان پلی‌اتیلن انتخاب مناسب فضاهای بزرگ گلخانه
  • ای است.
  • توری سایبان بافته شده ‌از پلی پروپیلن بافت سنگین‌تری دارد. وزن این توری ها با درصد سایه اندازی برابر از گونه‌های پلی‌اتیلن بالاتر است. اما توانایی بسیار خوبی برای ممانعت عبور هوا و یا موج سرما دارند. عمده استفاده از توری پلی پروپیلن برای پوشش فضاهای باز و بدون سقف‌های شفاف مانند پاسیو، حیاط منازل و یا روف گاردن است.
  • معمولاً از توری با بافت الیاف پلی پروپیلن برای مصارف خانگی و یا پوشش فضاهای بدون سقف استفاده می‌شود تا از ورود باد و یا موج سرما جلوگیری کنند.

مقایسه توری سایبان پلی‌اتیلن و پلی پروپیلن

توری سایبان در هر دو نوع الیاف پلی‌اتیلن و پلی پروپیلن متداول است. برای تولید توری سایبان ۶۵ درصد نیز از هر دو نوع الیاف استفاده شده‌ است. اما در مقام مصرف‌کننده باید درک درستی از قابلیت‌های هر دو نوع الیاف داشته باشید تا بهتر بتوانید مدل توری مناسب برای فضای گلخانه ای را تهیه کنید. در ادامه به مقایسه‌ی نسبی از توری سایبان‌های الیاف پلی‌اتیلن و الیاف پلی پروپیلن می‌پردازیم.

  • توری با الیاف پلی‌اتیلن مقدار مقاومت پارگی بالاتری در مقایسه با توری با الیاف پلی پروپیلن دارد. ساختار فیزیکی توری الیاف پلی‌اتیلن مستحکم‌تر است که آن را برای طراحی دهانه‌های بزرگ از پوشش فضاهای گسترده مانند محیط گلخانه ای مناسب‌تر کرده ‌است.
  • توری با الیاف پلی‌اتیلن مقدار انعطاف‌پذیری تا تغییر شکل کمتری به نسبت از توری با الیاف پلی پروپیلن دارد. این ویژگی بیشتر در دماهای خیلی زیاد نمایان است. جاییکه بر اثر افزایش حرارت خیلی زیاد مقدار تغییر فرم نهایی توری چندان قابل‌ توجه نیست.
  • توری با الیاف پلی‌اتیلن در کاهش دمای محیط موفق‌تر از الیاف پلی پروپیلن است. سایبان‌های الیاف پلی‌اتیلن سریع‌تر و با تغییر دمای بهتری می‌توانند فضای تحت پوشش خودشان را خنک سازند. در عین ‌حال این توری ها مانع از گردش باد با سرعت زیاد در فضای گلخانه ای می‌شوند.
  • مقدار کشش و انعطاف توری سایبان الیاف پلی‌اتیلن بالاتر از گونه‌های الیاف پلی پروپیلن است. تا جاییکه سایه اندازهای الیاف پلی‌اتیلن کاملاً مناسب گسترش تحت کشش برای ایجاد پوشش‌های یکپارچه و بسیار بزرگ هستند.
  • درصد سایه اندازی سایبان‌ها با توری الیاف پلی‌اتیلن از گونه‌ها با الیاف پلی پروپیلن کمتر است. لذا غالبا برای طراحی توری با درصد سایه اندازی زیاد به سمت استفاده از الیاف پلی پروپیلن تمایل دارند.
  • توری سایبان با الیاف پلی‌اتیلن تبادل حرارتی بالاتری به نسبت از توری با الیاف پلی پروپیلن دارد. لذا غالبا مناسب نصب شدن در فضاهایی نیستند که جریان دمایی حساس و کاملاً تنظیم ‌شده دارند.
  • مقدار مقاومت در برابر اشعه‌های مخرب خورشید در توری الیاف پلی‌اتیلن کمتر از توری الیاف پلی پروپیلن است. بنابراین در درازمدت توری الیاف پلی‌اتیلن زودتر فرسوده می‌شود. در عین ‌حال قدرت جذب کمتری از اشعه‌های مخرب خورشید دارد.
  • به دلیل وزن سبک‌تر توری سایبان الیاف پلی‌اتیلن، معمولاً نصب آن سریع‌تر از سایبان با الیاف پلی پروپیلن است.
  • قیمت سایبان با توری الیاف پلی‌اتیلن کمتر از توری سایبان با الیاف پلی پروپیلن می‌باشد.
  • توری سایبان ۶۵ درصد از هر دو نوع الیاف پلی‌اتیلن و پلی پروپیلن تولید می‌شود. عمده کاربرد توری سبز ۶۵ درصد پلی‌اتیلن برای فضاهای گلخانه ای است. در حالیکه عمده استفاده از توری سایه انداز ۶۵ درصد برای پوشش فضاهای خانگی و یا اماکن عمومی است.

استفاده از توری سایبان چه مزایایی دارد؟

بدون نصب توری سایبان هم می‌توانید فضاهای خانگی و یا مکان‌های عمومی داشته باشید. حتی بدون حضور این توری ها می‌توانید محیط دامداری و مرغداری و حتی استخر پرورش ماهی را مدیریت کنید. گیاهان گلخانه ای نیز توانایی رشدونمو دارند. اما محیط شما دیگر نمی‌تواندفضایی با طراوت در سطح دمایی مطلوب و کنترل ‌شده باشد.

رسیدن به تعادل دمایی در محیط گلخانه ای اهمیت زیادی دارد. برای رسیدن به این تعادل دمایی از انواع سیستم‌های کنترل در سطح فضاهای گلخانه ای و مکان‌های مشابه استفاده می‌شود. مواجه شدن با شوک دمایی مانند وقوع موج هوای سرد و یا موج هوای گرم از چالش‌های گلخانه‌داری است. هر اندازه سرعت سیستم کنترل دما و رطوبت فضای گلخانه بهتر باشد، خطر از دست رفتن گیاهان نیز کاهش پیدا می‌کند. بزرگترین قابلیت استفاده از توری سبز گلخانه ای تضمین کنترل دما و رسیدن به حجم مناسبی از تعادل فضای گلخانه ای است. مزایای استفاده از توری گلخانه ای به ‌قرار زیر است.

  • توری گلخانه ای توانایی انعکاس نور خورشید را دارد. توری گلخانه ای مانع از هجوم بی‌پروای نور خورشید در فضای گلخانه می‌شود. این انعکاس حجم بالای تابش نور خورشید، در هر چه کاراتر شدن سیستم پد و فن گلخانه ای در محیط گلخانه تاثیرگذار است. توری با سایبان ۶۵ درصد از مؤثرترین گونه توری ها برای افزایش راندمان سیستم پد و فن گلخانه ای است.
  • از محیط تحت پوشش در مقابل عوامل نامساعد جوی حفاظت می‌کند. حضور توری سایبان سبز چه برای فضاهای پوشیده با سقف شفاف مانند محیط گلخانه و چه برای فضاهای باز مانند پاسیوهای خانگی محافظ مناسبی است. چرا که از هجوم سنگین باد و باران، برف و تگرگ در محیط جلوگیری می‌کند. شید گلخانه ۶۵ درصد از بهترین‌ها برای پوشش پاسیو و حیاط منازل برای حفاظت از باد و باران است.
  • از تابش مستقیم آفتاب و گرم شدن کف حیاط و سالن‌های ورزشی تا سطح آب استخرهای پرورش ماهی جلوگیری می‌کند. حضور توری سایبان با درصد سایه اندازی مناسب مانند شید سایه انداز ۶۵ درصد در افزایش بهره‌وری استخرهای پرورش ماهی بهترین ایده است.
  • استفاده از توری سایبان مانع از رشد جلبک‌ها در داخل استخرها و یا هر نوع فضای دارای آب می‌شود. با استفاده از توری سایبان، آب استخرها چه در پرورش ماهی و یا استخرهای ذخیره آب و حتی محل شنا پاکیزه‌تر است. از طرفی مانع از تجمع جلبک‌ها در سیستم‌های پد و فن گلخانه ای می‌شود.
  • حضور توری سایبان مانع از ورود حشرات، شاخ‌وبرگ درختان، گرد و خاک و هر گونه آلایندگی به فضای تحت پوشش می‌شود. استفاده از این توری ها برای حفاظت استخرها از ورود شاخ و برگ بهترین ایده است.
  • از هدر رفت انرژی در فضاهای گلخانه ای می‌کاهد. با استفاده از توری گلخانه ای سریعتر و با صرف انرژی کمتری می‌توانیم سطح دمای محیط گلخانه را تحت کنترل داشته باشیم. به ‌این ‌ترتیب مقدار مصرف انرژی ما برای کاهش دما کمتر است.
  • استفاده به عنوان کیسه بسته بندی پرتقال

ویژگی‌های توری سایبان ایده‌آل

در امتداد مزایای قابل‌توجه استفاده از توری سایبان باید به نحو احسنت به این قابلیت‌ها دسترسی داشته باشید. هر توری سایبان نمی‌تواند نمونه‌ای ایده‌آل برای پوشش فضاهای گلخانه ای تا حیاط خانگی شما باشد. برخی از ویژگی‌ها که قطعا مورد توجه است، به‌ قرار زیر می‌باشند.

  • درصد سایه اندازی مناسب با مقدار حقیقی از مهمترین ویژگی‌های ایده‌آل هر شید گلخانه ای است. خیلی مهم است که از توری سایبان با درصد سایه اندازی مناسب برای فضاهای گلخانه ای تا حیاط خانگی و مکان‌های دیگر استفاده کنید. درصد سایه اندازی بسته به موقعیت جغرافیایی، درصد تابش خورشید، نوع گیاهان و یا نوع فعالیت شما تعیین می‌شود. توری سایبان ۶۵ درصد گونه حد متوسطی از سایه اندازی است که قابلیت‌های گسترده‌ای دارد.
  • نصب ساده از دیگر ویژگی‌های توری سایبان ایده‌آل است. توری سایبان باید بافتی سبک داشته باشد تا به ‌سادگی بتوانیم ابعاد بسیار بزرگ آن را در فضاهای گلخانه ای نصب کنیم.
  • انعطاف‌پذیری از دیگر قابلیت‌های ویژه توری سایبان است. این توری ها باید شرایط جابه‌جایی ساده‌ای داشته باشند. به ‌راحتی فرم فضا را بپذیرند و در هنگام جمع شدن مقدار حجم فضای کمی را اشغال کنند.
  • طول عمر مفید توری سایبان ایده‌آل، زیاد است. یک توری سایبان خوب برای حداقل ۳ الی ۵ سال بدون کوچکترین پارگی، فرسودگی، تغییر رنگ و یا تغییر حالت در مقدار سایه اندازی باقی می‌ماند.
  • توری سایبان ایده‌آل سبک‌ وزن است. هر چند وزن ارتباط مستقیم با درصد سایه اندازی دارد؛ ولی بهترین‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که می‌توانند درصد سایه اندازی را در وزن الیاف کمتری تهیه کنند.

توری سایبان ۶۵ درصد عرضه ‌شده توسط گروه نیکاکورپ بالاترین ایده‌های استاندارد از ساخت توری مناسب فضاهای گلخانه ای، دامپروری، پرورش ماهی و حتی فضاهای خانگی و مکان‌های عمومی است. طول عمر مفید توری سبز ۶۵ گروه نیکا کورپ بالای ۵ سال است. شرایط نصب ساده و قابلیت سایه اندازی دقیق و بدون تغییری دارد.

کاربرد توری سایبان ۶۵ درصد

  • مدیریت نور در فضای گلخانه، مهمترین کاربرد توری سایبان ۶۵ درصد است. حضور این توری بر روی جداره‌های شفاف گلخانه باعث مدیریت هدفمند نور تند آفتاب در فضای گلخانه ای خواهد شد. به ‌این ‌ترتیب میزان تبخیر آب کم است و شرایط خنک‌سازی محیط گلخانه ساده‌تر صورت می‌گیرد. حضور توری سایبان ۶۵ درصد با صرفه‌جویی در مصرف آب، سلامت گیاهان در برابر نور تند و خطرناک خورشید را تضمین می‌کند.
  • توری سایبان ۶۵ درصد فضای ایزوله محیط گلخانه ای را تکمیل می‌کند. حضور توری مانع از تهاجم پرندگان و حشرات به محیط گلخانه ای می‌شود. در عین ‌حال می‌تواند فضایی ایزوله شده برای حیاط و پاسیوی خانگی باشد.
  • از توری سایبان ۶۵ درصد در محیط خانگی، باغ‌های شخصی، پارک‌ها و… برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی گل‌ها و یا آفتاب‌زدگی پوست میوه‌ها استفاده می‌شود.
  • از توری سایبان ۶۵ درصد می‌توانید برای پوشش فضای آزاد استخرهای روباز و یا مراکز ورزشی و زمین‌های محیط باز استفاده کنید. در عین ‌حال مناسب طراحی فضای باز حیاط منازل و یا بخش تفریحی باغات شخصی است.
  • مقدار سایه اندازی ۶۵ درصدی حجم نور کافی برای بازی کودکان است. از توری سایبان ۶۵ درصد به شکل گسترده برای تکمیل فضای بازی کودکان در مهدکودک‌ها استفاده می‌شود.
  • برای پوشش استخرهای پرورش ماهی مناسب است. چرا که مانع از گرم شدن بیش‌ازحد آب استخر شده و از رشد جلبک و خزه در آب استخرهای پرورش ماهی جلوگیری می‌کند.
  • توری سایبان ۶۵ درصد بهترین انتخاب مناسب پرورش گیاهان جالیزی است. گیاهانی مانند گوجه و یا فلفل دلمه و حتی خیار و… از سری گیاهان جالیزی هستند که نسبت ‌به تابش تند نور خورشید حساس می‌باشند. مقدار تنظیم نور مناسب برای پرورش گیاهان جالیزی حد متوسطی است که نوع سایه انداز ۶۵ درصد از بهترین توری ها می‌باشد.
  • توری سایبان ۶۵ درصد حتی برای پوشش فضاهای باغبانی نیز کارایی دارد. باغبان‌ها در مراقبت از درختان میوه خصوصاً درخت انار به شکل گسترده از سایبان‌های پلیمری استفاده می‌کنند.
  • کنترل نور و دما و همچنین رطوبت در پرورش گل‌های تزیینی نیز اهمیت زیادی دارد. عمده کاربرد توری سایبان ۶۵ درصد برای پرورش گل‌های تزئینی است. این توری می‌تواند مقدار نور زیاد عاری از حرارت را برای رشد گل‌های زیبا فراهم نماید. از طرفی نمونه توری کاملاً ایده‌آل برای پرورش گیاهان تزیینی می‌باشد.
  • برای طراحی فضاهای پارکینگ نیز می‌توانیم از قابلیت سایه اندازی توری سایبان ۶۵ درصد استفاده کنیم. عمده فضاهای پارکینگ بسیار بزرگ هستند. در عین ‌حال چندان نیازی به حذف کامل نور در این فضاها نداریم. از طرفی علاقه داریم تا فضای پارکینگ مقدار روشنایی مناسب عاری از تابش تند آفتاب داشته باشد. آفتاب فضای پارکینگ نباید باعث آسیب بدنه خودروها شود. در عین ‌حال نباید چندان محیط تاریکی باشد. توری سایبان ۶۵ درصد از بهترین پوشش‌های مناسب پارکینگ است.
  • از توری سایبان ۶۵ درصد به مقدار زیاد برای پوشش فضا در محیط‌های دامداری و مرغداری‌ها استفاده می‌شود. فضای محصور در توری سایبان ۶۵ درصد محیط خنک با حجم نور لطیفی است که کاملاً ایده‌آل زندگی سرحال حیوانات اهلی مانند گاو و مرغ می‌باشد.

روش‌های نصب توری سایبان ۶۵ درصد

نصب اصولی توری سایبان به‌ اندازه‌ی خود توری مهم است. وقتی نصب توری از طریق روش‌های استاندارد نباشد، احتمال پاره شدن و یا فرسوده شدن زودهنگام آن زیاد است. در عین ‌حال توری سایبانی که روش نصب اصولی ندارد، قطعا نمی‌تواند شرایط ایده‌آل کنترل دمای محیط گلخانه و فضاهای مشابه را تامین نماید. برای نصب شید سایبان ۶۵ درصد از دو روش استفاده می‌شود.

  1. نصب توری با استفاده از لاکینگ (قفل نایلون): در این ایده از فنر داخل شیار فلزی که اصطلاحاً لاکینگ است برای نصب شید گلخانه ۶۵ درصد استفاده می‌کنند. روش لاکینگ ایده مستحکم برای نصب توری گلخانه ای است. با استفاده از این روش می‌توانیم لبه های توری را بدون چروک شدن در مکانی ثابت و محکم مستقر کنیم.در اجرای این روش از یک شیار فلزی برای نصب توری استفاده می‌شود. این شیار دورتادور فضای گلخانه و یا هر مکان دیگری نصب می‌شود. از یک فنر بزرگ و قدرتمند برای نگه‌داشتن لبه‌های توری در داخل شیار استفاده خواهد شد. این روش اگر چه ایده مطمئنی برای نصب توری سایبان ۶۵ درصد است؛ اما هزینه اجرای آن بسیار زیاد است.
  • روش نصب لاکینگ سریع و آسان است
  • احتمال پاره شدن توری در این روش کم است.
  • قابلیت پوشش کامل فضا را دارد.
  1. نصب با استفاده از کلیپس های مخصوص نصب توری سایبان: ایده کلاسیک نصب توری سایبان ۶۵ درصد یا هر نوع توری دیگر، استفاده از کلیپس های مخصوص است. این کلیپس ها از دو بخش نر و مادگی با قابلیت قفل شدن در هم طراحی می‌شوند. در دو بخش مجزای کلیپس، شاخک هایی برای نگه‌داشتن توری وجود دارد. برای نصب هر کلیپس ابتدا لبه توری را در داخل قسمت نر کلیپس بر روی زبانه‌های تیز آن قرار می‌دهند. وقتی بخش ماده را روی آن گذاشته و در هم قفل می‌کنند، لبه توری در میان زائده‌های کلیپس قفل می‌شود. حالا با نصب کلیپس بر روی شیارهای مخصوص دورتادور فضای گلخانه ای و یا هر محیط دیگر توری را نصب می‌کنند.
  • استفاده از کلیپس ارزان است.
  • طول عمر بالایی دارند.
  • در مقابل فرسایش نور خورشید مقاوم است.
  • بدون نیاز به باز کردن توری می‌توانیم کلیپس های معیوب را تعویض کنیم.
  • روش نصب ساده‌ای دارد.
  • سبک ‌وزن است.
  • نمی‌تواند به ‌مانند لاکینگ پوشش یکسره ای را ایجاد کند.

نکته‌هایی برای نگهداری و مراقبت از توری سایبان

  • با در نظر گرفتن ابعاد درست مکان، عرض توری سایبان ۶۵ درصد را انتخاب کنید تا در محل نصب نیاز به کشیدن توری نباشد. هر گونه نصب همراه با کشیدگی باعث پارگی و یا تغییر اندازه شیدها و تغییر مقدار سایه اندازی خواهد شد.
  • توری سایبان سقف نیست. یک بافت حساس پارچه‌ای از جنس پلاستیکی است. لذا در مراقبت از آن باید نهایت دقت را داشته باشید.
  • توری سایبان از ملزومات فصلی است که عموماً با آغاز فصل گرما در محل نصب می‌شود. در دیگر ایام سال لازم است تا توری را در فضایی عاری از رطوبت، نور خورشید و یا دور از حیوانات نگهداری کنید.
  • هر گونه تماس با اجسام تیز و برنده مستعد پارگی توری سایبان ۶۵ درصد است. در هنگام نصب دقت کنید که توری به هیچ حالت در نزدیکی اجسام تیز قرار نگیرد.
  • از احتمال هر گونه تماس شید سایبان ۶۵ درصد با متریال‌های اشتعال‌زا مانند تینر، بنزین و یا مواد روغنی به ‌شدت جلوگیری کنید.
  • از مواجه شدن توری سایبان با مواد خورنده و شیمیایی مانند آهک، گوگرد، سیمان و… خودداری کنید. این ترکیبات می‌توانند بافت پلیمری توری سایبان را تخریب کنند.
  • هرگز در محل نصب ‌شده، توری را نشویید. برای شستشوی شید سایبان ۶۵ درصد آن را از محل باز کنید و با پهن کردن در یک محیط صاف کل شید را با مواد شوینده که PH خنثی دارند، شستشو دهید.
  • از ابزارهای حرفه‌ای برای نصب توری سایبان ۶۵ درصد استفاده کنید. نصب با استفاده از طناب، بند، گیره‌های غیر تخصصی و… مجاز نیست. این روش‌های نصب باعث تخریب سریع و عمیق شید گلخانه ۶۵ درصد می‌شود.
  • در صورت استفاده از سازه‌های نگهدارنده حتماً از سیم بکسل های روکش‌دار استفاده کنید. در غیر این صورت عنصر نگهدارنده مستعد پاره کردن توری سایبان است.
  • توصیه می‌شود که شید سایه انداز ۶۵ درصد را به شکل شیب‌دار نصب کنید تا فضای شید محل تجمع آب باران و برف و یا تجمع خار و خاشاک نشود.
  • محل اصولی نصب توری سایبان سبز در بالای سقف شفاف گلخانه است. این توری را در زیر سقف نصب نکنید.
  • توصیه شده ‌است تا برای پرهیز از انبساط توری آن را در ساعات اولیه صبح و یا ساعات پایانی عصر نصب کنید.

توری سایبان ۶۵ درصد کاربردی‌ترین نوع از توری های سایه انداز است. از توری سبز ۶۵ درصد می‌توانید در عموم فضاهای گلخانه ای و خانگی استفاده کنید. نور خارج ‌شده از توری سایه انداز ۶۵ درصد حجم روشنایی ملایمی است که کاملاً فضای لطیف سایه‌سار درختان را شبیه‌سازی می‌کند. در عین ‌حال لیست قیمت شید گلخانه ۶۵ درصد در حد متوسطی است. این توری بهترین درصد تراکم برای کنترل دمای گلخانه را دارد.