علمی و پزشکیکسب و کارهای برتر روز

معرفی نرم افزار های مهندسی برق

محتوای این مطلب پنهان

معرفی نرم افزار های مهندسی برق (قدرت، الکترونیک، کنترل و مخابرات)

نرم افزار برق از مهمترین ابزار هایی است که یک مهندس برق در هر گرایشی به آن نیاز خواهد داشت، قبل از هر چیزی باید در نظر بگیریم که مهندسی برق، یکی از مهندسی های بسیار گسترده است و همین گستردگی باعث شده که این رشته گرایش های مختلفی را در خود داشته باشد . البته ناگفته نماند که هر گرایش دارای گستردگی ها و ریزه کاری های بسیار زیادی میباشد که در این مقاله لیست مهم ترین نرم افزارهای مهندسی برق به همراه کاربرد هر کدام را خدمت شما ارائه میکنیم.

چهار گرایش اصلی رشته مهندسی برق عبارتند از گرایش های :

  • مهندسی برق قدرت
  • مهندسی برق الکترونیک
  • مهندسی برق کنترل و ابزار دقیق
  • مهندسی برق مخابرات

همچنین گرایش های فرعی همچون “مهندسی پزشکی” نیز در مقاطع ارشد قابل انتخاب میباشند .

اما هدف ما از گفتن این حرف ، در این قست ، صرفا پرداختن به این گرایش ها نیست . شما باید قبل از هر چیزی هدف گذاری خود را برای این مهندسی گرانبها انجام دهید . پس به عنوان یک مهندس برق ، شناخت کلی نرم افزاری امری واجب است . بنابراین شما باید یک تعریف از مهندسی داشته باشید .با بررسی انواع آگهی استخدام مهندس برق متوجه می‌توان بهتر درک کرد که به چه نرم‌افزارهایی بیشتر نیاز است؟

مهندسی چیست؟

تعریفی که می  توان به درستی از آن یاد کرد ، ارتباط دادن علم اقتصاد با علوم فیزیکی را مهندسی گویند . بنابراین شما که یک “مهندس” خواهید شد ، باید بتوانید نیاز های عموم جامعه را برطرف کنید و از آنجایی که علم مهندسی ارتباط مستقیم با علوم کامپیوتر دارد ، کار با کامپیوتر و نرم افزار از ملزوماتی است که یک مهندس باید به آن توجه ویژه داشته باشد .

نرم افزار های مهندسی برق

در این جا قصد داریم نرم افزار های مرتبط با علم مهندسی برق را مورد بررسی قرار دهیم و برای شما توضیحات مختصری را در اختیار بگذاریم تا بتوانید هدف گذاری خود را انجام دهید . با قاطعیت می توان اشاره نمود که تمامی نرم افزار های مهندسی برق کاملا کاربردی هستند .

یکی از دلایل استفاده از نرم افزار ها در مهندسی برق ، قیمت خیلی بالای تجهیزات برقی می باشد . از این رو چون ما نمی توانیم هر بار یک آزمایش برقی با هزینه های بالا را پرداخت کنیم . از همین رو نرم افزار های برقی در قالب آزمایشگاه هایی با تمام امکانات آماده می شوند .

بررسی بسیاری از نرم افزار های کاربردی علم مهندسی برق

در ادامه نرم افزارهای مهندسی برق را خدمت شما معرفی میکنیم و توضیح خواهیم داد که هر نرم افزار برای چه کاری مناسب بوده و متناسب با چه گرایشی است و همچنین تصاویر محیط نرم افزارهایی که معرفی شده اند در یک فایل PDF انتهای مقاله جهت دانلود قرار داده شده است. آشنایی با نرم‌افزارها می‌تواند تاثیر به سزایی در استخدام شما داشته باشد.

اولین نرم افزار برق Matlab

یکی از معروف ترین و مهمترین و جامع ترین نرم افزار های مهندسی برق میباشد  . از آنجایی که در مهندسی برق ما با محاسبات سنگین و پیچیده ای  هنگام طراحی مقابله می کنیم نیاز به یک ماشین حساب بسیار قدرتمند داریم  . نرم افزار متلب قادر است سنگین ترین محاسبات برقی را برای ما انجام دهد .

اما صبر کنید هنوز تمام نشده ،یکی از کاربردی ترین قسمت ها از صد ها قسمت کاربردی آن محاسبات سنگین است ، شما با این نرم افزار قادر خواهید بود به دنیایی از میکرو پردازشگر ها دستور دهید . نحوه ی انجام این کار نیز به صورت کد نویسی هایی است که داخل محیط نرم افزار نوشته و اجرا می شوند .

همچنین می توانید در قسمت Simulink این نرم افزار که خود بخش عظیمی از نرم افزار را شامل می شود انواع شبیه سازی ها را از قطعات الکترونیکی گرفته تا قطعات قدرتی بسیار بزرگ انجام دهید . به عنوان مثال می توان از دیود ها شروع کرده و تا ترانسفورماتور های نیروگاهی را در این نرم افزار شبیه سازی کرد و به داده های بسیار معتبری رسید .

همچنین در این نرم افزار می توان انواع تحلیل ها را روی الکتروموتور های موجود در دنیای عظیم برق انجام داد . فعال سازی این نرم افزار برای کسانی که آشنایی کمی با سیستم های رایانه‌ای دارند ، آسان خواهد بود.

دومین نرم افزار برق Altium Designer

نرم افزاری بسیار کاربردی برای طراحان برد های چاپی و مدارات الکترونیکی این نرم افزار یکی از بهترین ها در حوزه ی مهندسی الکترونیک می باشد . شما می توانید انواع صفحات شماتیک مدارات الکترونیکی را پیاده سازی کنید . از جمله ویژگی های این نرم افزار در مقابل سایر رقبای خود در زمینهالکترونیک می توان به قدرت شبیه سازی بالای این نرم افزار اشاره نمود .

رابط کاربری با گرافیک بسیار شیک و قابل قبول از دیگر مزایای کاربر پسند این نرم افزار می باشد . یکی از ویژگی های متمایز کننده ی این نرم افزار ، قدرت مسیریابی فوق العاده حرفه ای این نرم افزار در مدارات PCB فوق العاده پیچیده و طراحی مناسب تر مبنتی برهوش نرم افزاری می باشد که باعث می شود طراحی ها از دقت و استاندارد های بالاتری بهره ببرد .

اما یکی از مشکلاتی که بسیاری از مهندسین با آن دست و پنجه نرم می کنند ، قدرت سخت افزاری سیستم مورد نیاز برای اجرای آن است . از این رو بسیاری از نعمت استفاده از این نرم افزار محروم می مانند . همچنین فعال سازی این نرم افزار نیز کمی سخت است و برای کسانی که تجربه زیادی پشت رایانه ندارند کمی مشکل خواهد بود.

سومین نرم افزار برق Codevision AVR

یکی از نرم افزار های قدرتمند جهت برنامه نویسی انواع میکرو کنترل های AVR می باشد . امروزه هر جایی هر کار الکترونیکی کنترل بخواهیم انجام بدهیم نیازمند نیازمند سیستم های کنترل دیجیتال خواهیم بود که بخش عظیم آن با الکترونیک آمیخته شده است. در این نرم افزار به راحتی می توان کد ها را نوشت ، توابع کتابخانه ای را اضافه نمود ، از توابع زمان استفاده کرد و انواع کنترلر های مبتنی بر زمان را انجام داد .

به عنوان مثال کد نویسی های بسیاری از ابزار آلات برق صنعتی که روی آنها عبارت “کار با میکروپروسسور” درج شده است ، با استفاده از این نرم افزار بوده است . همچنین زبان برنامه نویسی در این نرم افزار C و C++ و زبان اسمبلی می باشد . قابل توجه است که می توان ارتباط علوم کامپیوتر و مهندسین کامپیوتر با مهندسین برق را در این نرم افزار دید .

همچنین شما با دانستن زبان برنامه نویسی و کار با این اصول قادر خواهید بود از سیستم های کنترلی سطح آب داخل مخزن شروع کرده و تا هواپیمای بدون سر نشین ادامه دهید و یا حتی یک فرودگاه را بطور کامل و جامع و اتوماتیک کنترل کنید . نحوه ی فعال سازی این نرم افزار نیز بسیار ساده بوده و به آسانی فعال می شود .

چهارمین نرم افزار برق Proteus Design

یکی از نرم افزار های ساده و کم حجم و در عین حال بسیار قدرتمند نرم افزار پروتئوس می باشد . از آن به عنوان آزمایشگاه کامل الکترونیک یاد می شود . شما تمامی امکاناتی را که یک آزمایشگاه می تواند داشته باشد را در اختیار دارید که برای تحلیل های مداری بسیار کارآمد می باشد و در کار خود همانند نرم افزار Altium Design می باشد .

یعنی شما می توانید تمامی کار های برد های چاپی ، PCB ،تحلیل های مداری و شکل های سه بعدی را روی آن انجام دهید اما ضعف هایی را دارد به عنوان مثال مشکلات کتابخانه ای ، باگ های نرم افزاری زیاد ، نرخ به روز رسانی های دیر از بدی این نرم افزار است که حداقل در تجربه ای که من داشتم بسیار ناخوشایند بود .

دلیل اینکه از طرف بسیاری از اساتید مطرح می شود آسانی استفاده و مهم تر از آن تشکیل شدگی دو بخشی نرم افزار است که یک بخش شامل ISIS که همان طراحی شماتیک است و بخش دیگر ARES است که در آن امکان طراحی تخته چاپی فراهم می شود . در طراحی شماتیک می توان انواع کار های میکروکنترلی ، منطقی و حتی آنالوگ را با هم انجام داد و نیاز به تعریفات پیچیده ای نیست . فعال سازی این نرم افزار کمی دشوار تر از کد ویژن است ولی در کل آسان است.

پنجمین نرم افزار برق Eplan Pro

نرم افزاری عالی و قدرتمند با درک کاملا برقی ، بی نظیر در طراحی تابلو برق ها است . تجهیزات برقی صنعتی اغلب هزینه های بسیاری را روی تولید کننده متحمل می شوند . از این رو نرم افزار EPLAN برای اجرای PLAN های الکتریکی توسط کشور آلمان ساخته شده است .

این نرم افزار فوق العاده از طراحی تابلو های کوچک روشنایی معابر تا طراحی سه بعدی پلن های الکتریکی انواع پست و نیروگاه کاربرد دارد . استانداردی که در این نرم افزار بر طراحی شماها کم است ، طراحی IEC (International Electrotechnical Commission)   یا همان کمیسیون الکترونیکی بین الملل است .

این نرم افزار از نظر کاربرد برای کسانی که کمترین دانش علمی در زمینه مهندسی برق را دارند بسیار مفید است و به راحتی می توان با علم به این نرم افزار کسب درآمد کرد . یاور و کمک حال مهندسان در زمینه ی اتوماسیون صنعتی بوده ، در زمینه ی مدیریت پروژه های الکتریکی بسیار مفید واقع شده  و در بسیاری از کشتی ها و کارخانه ها جهت نوشتن دفترچه های راهنمای برقی از آن استفاده می کنند .

از بهترین ویژگی های متمایز کننده این نرم افزار قابلیت سه بعدی بسیار قوی آن است . البته همه این ویژگی ها به وسیله ی یک فعال ساز بسیار سخت قابل استفاده اند . بدین صورت که این نرم افزار در برخی موارد به بد ترین نرم افزار جهت فعال سازی و دشواری تبدیل می شود .

ششمین نرم افزار برق Autocad Electrical

نرم افزاری فوق العاده در زمینه ی نقشه کشی با درک نقشه ای می باشد . نرم افزار اتوکد الکتریکال یکی از نرم افزار های قدرتمند حوزه برق می باشد . عملکرد این نرم افزار همانند نرم افزار EPLAN P8 می باشد با این تفاوت که ایپلن پی ۸ دارای حالت سه بعدی است .

البته برای شروع نقشه کشی های صنعتی ما اتوکد را در ابتدا پیشنهاد می دهیم چرا که کاربری آسانی دارد و برای کسانی که کمتر با سیستم های رایانه ای کار کرده اند مناسب تر است . شما در این نرم افزار می توانید تک تک المان های برقی و قطعات برق صنعتی را به طور سمبلیک و شماتیک وارد کنید. همچنین شما در این نرم افزار می توانید تمامی مدارات فرمان ساده و پیشرفته انواع PLC ها و سنسور ها را طراحی و ترسیم کنید و بهترین شماتیک را انتخاب کنید .

آموزش های لازم جهت یادگیری این نرم افزار داخل لینک زیر  در قالب یک محصول در وب سایت قرار دارد و با تهیه این آموزش شما صفر تا صد این نرم افزار را در می یابید . همچنین از نظر فعال سازی نیز ، فعال سازی آن بسیار آسان تر از EPLAN می باشد .

هفتمین نرم افزار برق CST Studio suite

نرم افزار CST Studio suite یکی از قوی ترین و قدرتمند ترین نرم افزار های موجود در بخش الکترومغناطیسی می باشد ، پس اگر شما در گرایش های قدرت کار خواهید کرد ، باید این نرم افزار را بخاطر بسپارید . بررسی Magnetic Domains یا حوزه های مغناطیسی از ابتدایی ترین کار هایی است که با نرم افزار سی اس تی استودیو سوئیت انجام می دهند .

همچنین این نرم افزار برای مسائل با فرکانس بالا بسیار کاربردیست از این رو بخش عظیمی از این نرم افزار به بخش الکترونیک قدرت پرداخته است که شما می توانید با یادگیری این نرم افزار انواع مدارات PCB قدرتی و یا همان مدارات چاپی حوزه قدرت را طراحی ، تحلیل و حتی بسازید .

به عنوان نمونه انجام تحلیل های مغناطیسی روی کلید ترانسفورماتور ها را می توان با استفاده از نرم افزار استودیو سوئیت انجام داد . برای جامعیت این نرم افزار باید به این اشاره کنیم که مهندسان مخابرات برای تجزیه و تحلیل های میدان های مغناطیسی از این نرم افزار عالی استفاده می کنند . نحوه ی فعال سازی این نرم افزار نیز اندکی پیچیده است و کمی زمان بر خواهد بود .

هشتمین نرم افزار برق ANSYS Maxwell Hpc

پیشرفته ترین و قدرتمند ترین نرم افزار در حوزه ی اجسام الکترومغناطیس می باشد . نرم افزار انسیس ماکسول اچ پی سی نه تنها در ایران ، بلکه در میان اکثر کشور های دنیا ، دارای محبوبیت بسیاری برای مهندسان قدرت است . مهندسان می توانند در این نرم افزار به انواع ترانسفورماتور ها ، سی تی های جریان (CT) ، ماشین های الکتریکی ، سیم پیچی ها و هزاران مسائل دیگر الکترومغناطیسی پرداخته و تمامی میدان های مغناطیسی را مورد بررسی قرار دهند .

لازم به ذکر است که مهندسین مخابرات ، کنترل و ابزار دقیق ، الکترونیک و قدرت ، داده های این نرم افزار را بسیار بیش تر از سایر نرم افزار ها قبول دارند و مورد تایید جامعه ی جهانی است . قابلیت یافتن جریان های القایی ، بررسی تلفات فوکو و هیسترزیس ، توان یابی انواع الکتروموتور ها و سیستم های الکترومکانیکی از کمترین توانایی های این نرم افزار می باشد .

در طراحی برق صنعتی نیز وابسته به میزان جریان عبوری از داخل شینه های مسی می توانید مقادیر عایق های مغناطیسی را از این نرم افزار استخراج کرده تا عایق کاری مناسب داخل تابلو های برق ، برای جلوگیری از رخ داد ولتاژ شکست عایقی را انجام دهید . فعال سازی این نرم افزار نیز اندکی پیچیده است و به طور کلی انجام پروژه ها در این نرم افزار بسیار زمان بر تر از نرم افزار CST Studio suite است .

نهمین نرم افزار برق ANSYS Maxwell HFSS

شرکت انسیس که یک شرکت پیشرو در زمینه ی برق می باشد که با توجه به گستردگی برق نرم افزار های بسیاری را با ریزه کاری های بسیار وارد بازار کرده است . نرم افزار هایی که پس از نام شرکت یعنی ANSYS (انسیس) پسوند Maxwell (ماکسول) را یک می کشند ، در مورد الکترومغناطیس ، موج و میدان کاربردی هستند .

حال این سری نرم افزار ها به بخش های ریز تری تقسیم می شوند . از جمله این نرم افزار ها HFSS خواهد بود که الکترومغناطیس را در بخش مخابرات و سیستم های با فرکانس بالا بررسی می کند . یکی از نرم افزار های مورد علاقه مهندسین گرایش مخابرات این نرم افزار ANSYS Maxwell HFSS می باشد .

به فرض مثال شما می توانید تاثیراتی که یک ترانسفورماتور نزدیک به یک مودم وایرلس (wi – fi  ) روی همدیگر می گذارند را تحلیل کنید . نکته ی خیلی مهمی که به چشم می خورد ویژگی لینک شدن میان بخش های مختلف نرم افزار های ANSYS است .

شرکت انسیس این قابلیت را قرار داده تا داده های میان نرم افزار های این شرکت برای مهندسین مختلفی که با انواع این سیستم ها سر و کار دارند برای همه قابل فهم باشد و بتوان به داده های نهایی هر قسمت اتخاذ کرد . بخش HFSS بسیار نزدیک به CST Studio suite عمل می کند و مورد محبوبیت کسانی است که شرکت ANSYS را ترجیح می دهند . فعال سازی آن نیز همانند HPC است .

دهمین نرم افزار برق Dig Silent

نوبتی ام که باشد نوبت انتقال است . در نرم افزار های قبلی که معرفی شد بیش ترین محاسبات در زمینه تولید و مصرف برق بود اما حالا می خواهیم به بررسی نرم افزار دیج یا دیگ سایلنت بپردازیم که یک نرم افزار محاسباتی فوق العاده در زمینه شبکه های توزیع و انواع نیروگاه های برق می باشد .

محیط این نرم افزار بر اساس برنامه نویسی C++ است. در زمینه انتقال انرژی برق چون سیستم های قدرت خیلی بزرگ رفتار های بسیار متفاوتی را از خود نشان می دهند لذا برای بررسی سیستم های قدرت ، ما نیازمند یادگیری این نرم افزار هستیم . دکتر بهمن اسکندری که یکی از افراد بسیار سرشناس مهندسی قدرت است ، یادگیری این نرم افزار را امری بسیار واجب برای کسانی که قصد ادامه ی رشته مهندسی برق در حوزه قدرت دارند بسیار توصیه کرده است .

نرم افزار Dig Silent یک ابزار کاربردی برای سیمولیشن و شبیه سازی است . برای یادگیری آن توزیع توصیه می شود که در ابتدا حتما به طور مقدماتی Simulink (سیمولینک) نرم افزار Matlab (متلب) را یاد بگیریم چرا که بسیار مرتب بوده و برای بررسی های سطحی همان نرم افزار Matlab کافی است ولی برای دقت بیش تر و تسلط بیش تر باید به سراغ نرم افزار Dig Silent برویم . نحوه ی فعال سازی این نرم افزار روی سیستم های مختلف کمی دشوار است .

یازدهمین نرم افزار برق Agilent Genesys

نرم افزاری قدرتمند برای طراحی سیستم های مایکروویو و سیستم های رادیویی می باشد . اجیلنت جنسیس نرم افزاری از جنس مخابرات است که قابلیت های مداری بسیار زیادی را در اختیار کاربر خود قرار می دهد . برای کسانی که دنبال یک نرم افزار کامل و جامع با قابلیت های نرم افزاری Proteus (پروتئوس) و قابلیت های مداری Altium (آلتیوم) وCST Studio suite  (استودیو سوئیت) هستند بسیار پیشنهاد می شود .

یکی از قابلیت هایی که این نرم افزار به کابر خود می دهد ، طراحی همزمان چندین مدار مختلف است . قابلیت لینک کردن که بیش تر در نرم افزار های ANSYS Maxwell با آن آشنا شدیم ، قابلیت لینک کردن چندین مدار در داخل این نرم افزار برای مهندس در دسترس قرار دارد .

یکی دیگر از مهمترین مسائلی که می توان در بخشی از این نرم افزار به آن اشاره نمود قابلیت تحلیل بسیار قوی برای مدارات الکترونیک قدرت ، از جمله ساخت انواع درایو می باشد که می توان با قطعات موجود در کتابخانه بسیار گسترده آن را شبیه سازی کرد . دسترسی آسان و محیط گرافیکی آسان و کابر پسند از جمله مواردیست که باید به آن توجه ویژه داشت . فرآیند فعال سازی این نرم افزار متوسط است .

دوازدهمین نرم افزار برق PLS CADD

نرم افزاری بسیار قوی در حوزه ی انتقال قدرت می باشد . این نرم افزار آمریکایی به جز بخش CADD سه بخش دیگر Tower / Saps / Pole را نیز دارا می باشد . نام این نرم افزار در دانشگاه ها و مراکز آموزشی برده نمی شود و از نظر آکادمیک معروف نیست ، اما اگر به دنبال پیمان کاری و مجری شدن در حوزه انتقال و عضویت در بخش طراحی شرکت های سازنده تجهیزات خطوط منطقه ای هستید ، توصیه ما به شما یادگیری هر چه سریع تر و کامل تر این نرم افزار و سایر نرم افزار های ساخت شرکت PLS (Power Line Systems) است .

طراحی خط با شرایط کابل ، باد ، عایق و یخ زدگی و … ، متعادل سازی سازه های انتقال ، محاسبه ی هزینه ی ساختمان ، طراحی و آنالیز تیر فولادی جهت اجرا های مخابراتی همه و همه فقط تعداد کمی از مزیت های این نرم افزار هستند . این نرم افزار ، نرم افزاری بسیار کاربردی برای پیمان کاران آینده خواهد بود . نحوه ی فعال سازی این نرم افزار بسیار مشکل است ولی اخیرا نسخه ۹.۲ آن دارای فعال ساز پایدار است . ولی برای دیگر نسخه ها شما باید برای کد های استفاده حتما هزینه های کپی رایت و فعال سازی را بپردازید.

سیزدهمین نرم افزار برق PS CAD

در مهندسی سیستم های قدرت ، دو حالت چالش برانگیز داریم که مسائل این دو حالت را این نرم افزار تقریبا کم حجم ولی قدرتمند و بهینه انجام می دهد . دو حالتی که بیش تر با این نرم افزار یعنی PS CAD (پی اس کد ) تحلیل می شوند عبارتند از حالت های گذرا و ماندگار .

همچنین این نرم افزار در کتابخانه های خود از عناصر و المان های ساده ی پسیو و اکتیو تا انواع ماشین های الکتریکی و خطوط توزیع و انتقال را پوشش می دهد . پیشنهاد تیم ما به شما برای یادگیری این نرم افزار ، یعنی نرم افزار PS CAD بدین صورت می باشد که در ابتدا شما به فراگیری نرم افزار Matlab پرداخته و سپس در کنار نرم افزار عظیم متلب به سراغ یادگیری این نرم افزار کاربردی بروید .

معمولا برای محاسبات ساده تر از این نرم افزار استفاده می شود اما به طور کلی برای سیستم های قدرتی به کار می رود . متاسفانه یکی از مشکلاتی که کاربران این نرم افزار با آن در کشور ما دارند این است که این نرم افزار برای سیستم های ۳۲ بیتی قابلیت فعال سازی را دارد و برای نسخه های ۶۴ بیتی تاکنون که ما این مطلب را برای شما آماده می کنیم ، فعال ساز نیامده است و باید نسخه پولی نرم افزار خریداری شود . فعال سازی این نرم افزار برای نسخه ۳۲ بیتی آن آسان می باشد.

چهاردهمین نرم افزار برق Cadence OrCAD PSpice

یکی دیگر از نرم افزار های مهم مهندسی برق برای تحلیل مدارات الکترونیک ، شبیه سازی و طراحی مدارات آنالیز های AC و DC نرم افزار پی اس پایس می باشد . نام هایی که این نرم افزار بدان مشهور است عبارتند از : OrCAD ( ارکد) ، PSpice ( پی اس پایس ) و یا Codence PSpice ( کادنس پی اس پایس ) .

این نرم افزار را بیش تر مهندسان قدیمی برق انتخاب می کنند البته در بخش طراحی هنوز هم حرف هایی برای گفتن دارد . دلیل انتخاب این نرم افزار در دسترس تر بودن تحلیل های دانشگاهی است چرا که تحلیل هایی که در دوران تحصیل با آن ها آشنا می شوید مانند تحلیل های فوریه و تحلیل های نویز و پارامتری در اینجا بسیار ساده تر هستند .

طراحی مدارات چاپی و برد های PCB از دیگر قابلیت های این نرم افزار می‌باشد، البته این نرم افزار در کشور ما تقریبا منسوخ شده و دیگر کم تر کسی به دنبال یادگیری آن می رود چرا که نرم افزار قدرتمند Proteus جای آن را به نحوی پر کرده است . فعال سازی این نرم افزار ساده بوده و زمان کمی را از کاربر اشغال خواهد کرد.

پانزدهمین نرم افزار برق SIMATIC Step 7

اگر به دنبال یادگیری PLC های شرکت Siemens هستید ، پیشنهاد ما به شما نرم افزار سیماتیک استپ ۷ می باشد . دلیل اینکه ما نرم افزار شرکت زیمنس را به شما پیشنهاد می دهیم این است که حدود ۷۰ درصد از صنایع مختلف کشورمان از پی ال سی های شرکت زیمنس استفاده می کنند .

همچنین اگر به دنبال کار در خارج از کشور می باشید ، باید در نظر داشته باشید که حدود ۳۵ درصد از صنایع جهان از پی ال سی های زیمنس استفاده می کنند . از جمله موارد کاربردی در خارج از ایران می توان به کشور امارات متحده عربی اشاره نمود که حدود ۹۰ درصد از صنایع آن را شرکت زیمنس اداره می کند .

در این نرم افزار شما می توانید برای PLC های سری S 200 ، S300 ، S 400 و حتی S 1500 و S 2000 برنامه نویسی به صورت نردبانی (Ladder (Lad)) ، اسمبلی (STL) و بلوک دیاگرام (FBD) را انجام دهید . یکی از دلایلی که ما این نرم افزار به شما پیشنهاد می دهیم پایداری ۱۰۰ درصدی پی ال سی های تولید شده توسط این شرکت می باشد . فعال سازی این نرم افزار بسیار ساده می باشد.

شانزدهمین نرم افزار برق Automation Studio P6

نرم افزاری بسیار معروف و مفید در زمینه اتوماسیون صنعتی برق می باشد . البته این نرم افزار تماما برقی نیست اما از آن جایی که در کشور ما یک برق کار صنعتی یا یک مهندس طراح برق باید در زمینه ی مکانیک برقی نیز تخصص داشته باشد و در قسمت اتوماسیون صنعتی این امر محسوس تر می باشد . مهندسان جهت طراحی سیستم های شبیه سازی و تعمیر و نگهداری از این نرم افزار بهره می برند .

به عنوان مثال شما می توانید در این نرم افزار بخش هیدرولیک و پی ال سی ها را بهم پیوند دهید و نرم افزار اتوموشن استودیو شبیه سازی را انجام داده و شما دو داده ی سه بعدی و اطلاعات عمومی را از نتایج بدست آمده در نرم افزار استفاده کنید تا به بهترین طراحی برسید . همچنین شما می توانید مدارات هیدرولیک سیال را در این نرم افزار شبیه سازی کنید . فرآیند فعال سازی این نرم افزاربرای کابران کمی دشوار خواهد بود.

هفدهمین نرم افزار برق DIALux

نرم افزار DIALux (دیالوکس) یکی از معروف ترین نرم افزار های مهندسی و فنی است که قدرت و انعطاف بسیار بالایی دارد . این نرم افزار که توسط شرکت DIALux آلمان ساخته شده است در مهندسی برق و خصوصا در گرایش الکترونیک بسیار کاربردی می باشد . در واقع کار اصلی نرم افزار دایالوکس محاسبه کردن روشنایی است اما این فقط یکی از هزاران کاربرد این نرم افزار قدرتمند است .

از نرم افزار DIALux برای کار های طراحی ارزیابی روشنایی و همچنین نور پردازی نیز استفاده میشود . این نرم افزار قابلیت های فروانی دارد که از جمله این قابلیت ها این است که شما می توانید با وارد کردن مشخصات و اطلاعات دقیقی نظیر ابعاد محیط ، رنگ و بافت و همچنین چراغ ها و لامپ های موجود در آن محیط و … روشنایی محیط را محاسبه کرده و همچنین دریابید که در این مکان از چه نوع چراغی و در چه مکانی استفاده کنید بهترین نتیجه را خواهید گرفت .

از نسخه ی ۴.۱۰ به بعد این نرم افزار در دو نسخه ارائه شده است که عبارتند از : DIALux و DIALux evo  . تفاوت این دو نسخه در این است که در نسخه ی evo تمامی امکانات و توابع موجود در نسخه DIALux وجود ندارد اما سرعت رندر کردن تصاویر در این نسخه بیش تر است .  با توجه به بروز رسانی هایی که این شرکت در اراتقای نرم افزار های خود دارد ، به احتمال زیاد باید با ورژن معمولی این نرم افزار خداحافظی کرده و باید به سراغ نسخه evo برویم . توصیه ای که به شما داریم ، فراگیری نسخه پیشرفته یا همان evo می‌باشد.

هجدهمین نرم افزار برق LOGO Soft Comfort

یکی دیگر از نرم افزار های مهندسی برق نرم افزار کاربردی LOGO Soft Comfort (لوگو سافت کامفورت) می باشد . این نرم افزار برای کسانی که به PLC علاقمند هستند بسیار پیشنهاد می شود . نرم افزار لوگو سافت کامفورت از محصولات شرکت زیمنس می باشد و کاربرد اصلی آن کنترل کردن PLCهای لوگو است .

همچنین از کاربرد های دیگر نرم افزار LOGO Soft Comfort می توان به قابلیت برنامه دهی به PLC (پی ال سی) با بلوک دیاگرام ، قابلیت برقراری ارتباط با استفاده از کابل Ethernet یا همان LAN بین لب تاپ و پی ال سی و …. اشاره کرد . با استفاده از این نرم افزار می توان مانیتورینگ انجام داد و هچنین این نرم افزار این قابلیت را دارد که با آن یک اتوماسیون کامل را راه اندازی کرد.

البته منظور ما در اینجا پی ال سی های سری S نیستند ، بلکه PLC های لوگو که برای راه اندازی اتومااسیون های هوشمند کوچک هستند. محیط گرافیکی کاربر پسند و آسانی کار با آن از جمله ویژگی های این نرم افزار هستند.

و اما هدف گذاری که ما برای شما دوستان عزیز و همراهان ، در خصوص نرم افزار ها کرده ایم بدین صورت می باشد ( در کنار این‌ها بررسی فرصت های شغلی سایت های کاریابی آنلاین هم دور از لطف نیست. )

نرم افزار های مهندسی برق  مناسب برای گرایش قدرت :

۱) Matlab (متلب)

۲) CST Studio suite (سی اس تی استودیو سوئیت)

۳) ANSYS Maxwell (انسیس ماکسول)

۴) Dig SILENT (دیجی سایلنت)

۵) PS CAD (پی اس کد)

نرم افزار های مهندسی برق مناسب برای گرایش مخابرات :

۱) CST Studio suite (سی اس تی استودیو سوئیت

۲) Agilent Genesys (اجیلنت جنسیس)

۳) ANSYS Maxwell (انسیس ماکسول)

۴) Altium Design (آلتیوم دیزاین)

نرم افزار های مهندسی برق مناسب برای گرایش الکترونیک :

۱) Code Vision AVR (کد ویژن ای وی آر)

۲) Altium Design (آلتیوم دیزاین)

۳) Proteus Design (پروتئوس دیزاین)

۴) Codence OrCAD PSpice (کادنس اورکد پی اس پایس)

نرم افزار های مهندسی برق  برای گرایش کنترل و ابزار دقیق :

Automation Studio P6 (اتوموشن استودیو پی ۶)

و تعداد زیادی از نرم افزار های گرایش الکترونیک

دلیل اینکه در گرایش کنترل نرم افزار کم تر می باشد وجود اشتراکات بسیاری با گرایش الکترونیک می باشد

همچنین نرم افزار های کاربردی صنعت برق به شرح زیر می باشد :

۱) AutoCAD Electrical

۲) Eplan P8

۳) Automation Studio P6

۴) SIMATIC STEP 7

۵) PLC CAD

DIALux (6

Logo Soft Comfort (7

و اما سخنی با دانش جویان جدید الورود طبق چشم اندازی که از آینده برق ، بزرگان مهندسی برق یاد می کنند این است که کل دنیا نیازمند این مهندسی گرانقدر خواهد بود و حتی افرادی که تخصص ندارند در پی یادگیری علم برق خواهند بود . همچنین با توجه به اینکه در چند سال آینده مهارت حرف اول را خواهد زد ، تیم ما به شما پیشنهاد می کند تا جایی که می توانید مهارت های مورد نیاز در برق را فرا بگیرید چرا که جامعه ی صنعتی و آینده به شما نیاز خواهد داشت.

۱۰ نرم افزار پرکاربرد رشته برق

مهندسی برق زیرمجموعه‌ای از مهندسی است که به مطالعه و کاربردهای مرتبط با الکتریسیته، الکترومغناطیس و الکترونیک می‌پردازد. می‌توان مهندسی برق را به دو قسمت عمده تقسیم کرد: بررسی و طراحی سیستم‌های انتقال و تبدیل انرژی الکتریکی؛ و یا بررسی و طراحی سیستم‌های الکترونیکی برای پردازش و انتقال اطلاعات، نظیر رایانه‌ها، سامانه‌های مخابراتی، مدارهای مجتمع، رادارها و نظایر آن.

به بیان دیگر، مهندسان برق از الکتریسیته یا برای انتقال انرژی و یا برای پردازش اطلاعات استفاده می‌کنند.فراگیرتر شدن استفاده از انرژی الکتریکی و افزایش نیاز به انتقال و نیز پردازش سریع‌تر اطلاعات، مهندسی برق را به یکی از مهم‌ترین و پر طرفدارترین زمینه‌های مهندسی و صنعت تبدیل کرده است.

از این رو تصمیم گرفتیم که فهرستی از ۱۰ نرم افزار پرکاربرد این رشته را برای شما در این مقاله به اشتراک بگذاریم . البته در نظر داشته باشید معرفی سرویس های مذکور به معنی تایید یا عدم تایید خدمات آنان نیست و سرویس های فوق بر اساس نتایج جست و جو استخراج شده و در این مقاله درج شده اند.

۱)نرم افزار پروتئوس(Proteus Design)

پروتئوس نرم‌افزاری برای شبیه‌سازی ریزپردازندهها، ایجاد شماتیک و طراحی تختهٔ مدار چاپی است. این نرم‌افزار توسط لب‌سنتر الکترونیکز به انگلیسی(Labcenter Electronics) گسترش می‌یابد. آخرین نسخه از این نرم‌افزار نسخه ۸٫۱ آن است که در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد.نرم افزار از دو بخش اصلی ISIS و ARES تشکیل شده است. ISIS

طراحی شماتیک و شبیه سازی مدارات آنالوگ، منطقی و میکروکنترلری را عهده دار است که قابلیت برنامه دهی و برنامه نویسی را نیز داراست، کتابخانه ISIS طیف وسیعی از میکروکنترولر ها را شامل بوده و محبوبیت اصلی پروتئوس به علت قابلیت اطمینان و دقت ISIS است ARES. امکان طراحی تختهٔ مدار چاپی از طریق یا بدون ورود شماتیک از محیط ISIS را به کاربر میدهد..این نرم‌افزار از نظر قدرت، آسانی و انعطاف‌پذیری به‌ویژه برای مبتدی‌ها، و نسبت به نرم‌افزارهای دیگر، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

۲)نرم افزارمتلب

متلب به انگلیسی: (MATLAB) یک محیط نرم‌افزاری برای انجام محاسبات عددی و یک زبان برنامه‌نویسی نسل چهارم است. واژهٔ متلب هم به معنی محیط محاسبات رقمی و هم به معنی خود زبان برنامه‌نویسی مربوطه‌است که از ترکیب دو واژهٔ( MATrix ماتریس) و( LABoratory آزمایشگاه) ایجاد شده‌است.

این نام حاکی از رویکرد ماتریس محور برنامه‌است، که در آن حتی اعداد منفرد هم به عنوان ماتریس در نظر گرفته می‌شوند. متلب که از محصولات شرکت مت‌ورکس است، برای گروه‌های مختلف مهندسان رشته‌های مختلف از جمله مهندسی برق، مکانیک، رایانه و… کاربرد بسیاری دارد.برنامه‌های متلب اکثراً متن‌باز هستند و در واقع متلب (مانند بیسیک) مفسر (رایانه) است نه کامپایلر.

قدرت متلب از انعطاف‌پذیری آن و راحت بودن کار با آن ناشی می‌شود، همچنین شرکت سازنده و گروه‌های مختلف، از جمله دانشگاه‌های سرتاسر جهان و برخی شرکت‌های مهندسی هر ساله جعبه‌ابزارهای خاص-کاربردی به آن می‌افزایند که باعث افزایش کارایی و محبوبیت آن شده‌است.

۳) نرم افزار Altium Designer

نرم افزار قدرتمندی است که برای پیاده سازی شماتیک ، طراحی PCB و آنالیز مدارهای آنالوگ و برخی مدار های دیجیتالی طراحی شده است. یکی از مزایای این نرم افزار دسته بندی مناسب کتابخانه ها بنحوی است که با صرف زمان کوتاهی قطعه مورد نظر را خواهید یافت. آنالیز مدارهای آنالوگ در پروتل، توسط تحلیل گر پی اسپایس انجام می شود.

محیط طراحی PCB در پروتل، بدلیل داشتن کتابخانه هایی کامل و بدون نقص معروف است و این امر سبب رفاه بیشتر کاربر در حین طراحی انواع PCB با این نرم افزار، خواهد شد. در این نرم افزار امکان شبیه سازی و کد نویسی برخی از FPGA ها نیز فرآهم شده است که زمان طراحی و پیاده سازی را حداقل می کند. ورژن جدید این نرم افزار حرفه ای دارای تحولات و پیشرفت های زیادی بوده که کار را برای طراحی نسل های بعدی مدارات الکترونیک بسیار ساده کرده است .

۴)نرم افزار Code Vision AVR

CodeVisionAVR یک نرم افزار تخصصی برای رشته های برق و الکترونیک (گرایش سخت افزار) می باشد. در واقع این نرم افزار یک کامپایلر برای زبان برنامه نویسی C می باشد که برای برنامه نویسی میکروکنترلر های AVR از آن استفاده می شود. این برنامه محیط برنامه نویسی و کامپایل کردن برنامه نوشته شده برای برنامه ریزی میکروکنترلر را برای کاربر فراهم می کند.

بسیاری از افراد حتی کسانی که رشته کامپیوتر می باشند با این نرم افزار بخوبی آشنا می باشند. آخرین نسخه این برنامه قدرت بسیار بیشتری پیدا کرده است و از طرفی مشکلات قبلی آن برطرف شده است. این برنامه در تمامی نسخه های ویندوز قابل نصب است.

۵)نرم افزار OrCAD PSpice

نرم افزار ارکد پی اس پایس یکی از بهترین های شبیه سازی می باشد با این نرم افزار می توان خیلی از مدارات را شبیه سازی کرد و با قابلیت هایی چون اضافه کردن نویز و غیره می توان نتایج دقیق و جامعی از عملکرد مدار بدست آورد . این نرم افزار از شبیه ساز قدرتمند pspice  برای شبیه سازی استفاده می کند ،ارکد دارای مد های مختلف شبیه ساز می باشد که بنا به نیاز می توان یکی از آنها را انتخاب کرد. این نرم افزار از شبیه ساز قدرتمند pspice برای شبیه سازی استفاده می کند.

۶)نرم افزار SIMATIC Step 7

شرکت زیمنس برای اتوماسیون در صنایع مختلف رنج وسعیی از کنترل کننده های قابل برنامه ریزی (PLC)را ارائه کرده است. PLCهای تولید شده توسط این شرکت دارای پایداری ۱۰۰ درصد هستند و همکنون در بیش از  ۳۰ درصد صنایع جهان و ۶۰ درصد صنایع ایران از آنها استفاده میشود. SIMATIC Step 7

نام نرم افزار برنامه نویسی PLC های شرکت زیمنس میباشد که کاربران با استفاده از آن میتوانند به زبان های ladder (LAD) یا نرد بانی، و statement list  (STL) یا متنی (شبیه به زبان اسمبلی) و FUNCTION block diagram (FBD) یا بلوکی برای PLC های سری S400 و S300 و S200 و s1200 و s1500  شرکت زمینس برنامه نویسی کنند.

۷)نرم افزارeplan

نرم افزار eplan را می توان از مهم ترین نرم افزارهای ایجاد و ساخت انواع نقشه های برقی دانست. eplan از نرم افزارهای پرکاربرد در زمینه مهندسی برق می باشد. با استفاده از eplan کاربر می تواند نقشه های برق شامل انواع قطعات و مدارها را ترسیم نمایند.

۸) نرم افزار DIgSILENT

نرم افزار DIgSILENT یکی از نرم افزارهای قدرتمند و یک ابزار مهندسی کامپیوتری برای تجزیه و تحلیل سیستم های قدرت الکتریکی صنعتی، تجاری و برق منطقه ای می باشد.نام اختصاری این نرم افزار از مجموعه کلمات DIgital SImulation and Electrical NeTwork گرفته شده است. برای برآورده ساختن نیازهای امروزی آنالیز سیستم های قدرت، این بسته نرم افزاری با ابزار مهندسی و بانک اطلاعات مجتمع قابلیت دسترسی کامل را از طریق تمام توابع قابل اجرا فراهم می کند.

۹)نرم افزار Autocad Electrical

شرکت اتودسک یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده نرم افزارهای کاربردی در جهان می باشد. معروف ترین نرم افزار تولید این شرکت اتوکد نام دارد که سال هاست به عنوان ابزار اصلی و مرجع جهت تهیه انواع نقشه های صنعتی اعم از ساختمانی، مکانیکی و الکتریکی به کار می رود.

در سال های اخیر، شرکت اتودسک اقدام به تولید نسخه های مخصوصی از نرم افزار اتوکد جهت ترسیم نقشه های مربوط به هر زمینه صنعتی نموده است که یکی از آن ها نرم افزار Autocad Electrical می باشد. با استفاده از امکانات گنجانده شده در نرم افزار اتوکد الکتریکال کاربر می تواند به راحتی به ترسیم انواع اجزا و قطعات مدارهای الکتریکی، سیم کشی،  اتصال دهنده ها و … بپردازد.

۱۰)نرم افزار Automation Studio P6 SR9

Automation Studio P6 SR9 نرم افزار مهندسي اتوماسيون جهت طراحي سيستم تجاري، شبيه سازي، مستند سازي، آموزش و تعمير و نگهداري اين نرم افزار به شرکت ها و مجريان آن، امکان کاربري ايمن و مطمئن در همکاري هاي گروهي پروژه اي و يا به اشتراک گذاشتن اطلاعات کليدي را ميدهد.

دیدگاهتان را بنویسید