عمومیکسب و کارهای برتر روز

انتخاب رشته کنکور تجربی

برای انتخاب رشته کنکور تجربی، متقاضی می‌بایست طبق کارنامه اولیه خود اقدام کند. فرد چنانچه مجاز باشد می تواند از دوره های روزانه و غیره نیز  در انتخاب رشته های مورد علاقه خود استفاده کند. اما قبل از هر کاری فرد لازم است، دفترچه انتخاب رشته را به دقت مطالعه کرده سپس به انتخاب رشته های مورد نظر خود مبادرت ورزد. ناگفته پیداست، این فرصت در اختیار کسانی قرار گرفته است که پس از اخذ دیپلم برای شرکت در بزرگترین آزمون علمی کشور ثبت نام کرده باشند. با توجه به نمره و ترازی که بدست آورده اند، می توانند رشته های خود را گزینش نمایند.

فرصت های داخلی و خارجی برای متقاضیان کنکور تجربی

در انتخاب رشته کنکور تجربی بی‌شک معدل در کنکور 1401 بی‌تاثیر نخواهد بود. لذا افرادی که نمرات بهتری در کارنامه تحصیلی خود داشته باشند، شانس بیشتری در پذیرش پزشکی خواهند داشت. از طرفی، متقاضیانی که از نظر مالی شرایط بهتری دارند، می توانند جذب دانشگاه های خارجی شوند.  متقاضیان ثبت نام در دانشگاه های بین المللی می توانند با فرستادن رزومه قوی و پشتکار و همت خود از بسیاری از سرویس ها و خدمات دانشجویی آن دانشگاه‌ها نیز برخوردار شوند.

به عنوان مثال قادر خواهند بود بورسیه تحصیلی کانادا، اروپا و دیگر کشورهای همجوار  را بدست بیاورند. در این دانشگاه‌های معتبر حتی امکان پذیرش پزشکی بدون کنکور نیز فراهم است. نه تنها در رشته تجربی بلکه در این دانشگاه‌ها رشته های پردرآمد رشته ریاضی و فیزیک نیز تدریس می‌شوند. دانشگاه فنی استانبول از جمله این دانشگاه‌هاست که بسیاری از مهاجرین ایرانی را که به دنبال ویزای تحصیلی هستند، به سمت خود کشانده است.

در ادامه بحث انتخاب رشته کنکور تجربی، این نکته را نیز اضافه کنیم؛ رشته تجربی متنوع ترین رشته‌های دانشگاهی را دارد. آینده شغلی هر یک از این رشته‌ها نیز نسبت با دیگر گروه‌ها بهتر و قابل تامل‌تر است. لذا بسیاری از دانش آموزان، جذب گروه تجربی می‌شوند. به عنوان مثال، از قدیم بازار کار رشته پرستاری در ایران و دیگر کشورها باعث شده است، افراد زیادی را به سمت این حرفه سوق بدهد. یا بسیاری را که  تاسیس داروخانه آرزوی آنها بوده است، علاقمند به خواندن دروس سنگین تجربی کرده است.

خواندن این مقاله پیشنهاد می‌شود: رشته های پردرآمد ریاضی فیزیک

کنکور تجربی و انتخاب رشته ایده آل

در کنکور تجربی، شاهد حضور جمعیت کثیری از افرادی هستیم که در این مسابقه بزرگ با هم رقابت می کنند. این گروه آزمایشی، برای چندین سال متوالی از پیچیده ترین و دشوارترین سطح سوالات برخوردار بوده است. آزمون تجربی سرشار از نکته ها و ظرافت هایی است که طراحان سوال بدان نظر داشته اند. با این همه وقتی زمان اعلام نتایج کنکور سراسری می رسد، پر تکرار ترین سوال مجاز شدگان آزمون سراسری این است که با این رتبه چه رشته ای را کسب خواهم کرد؟ مسلما برای افرادی که چندین سال زحمت و رنج مطالعه دروس را بر خود هموار کرده اند، این سوال بسیار منطقی و به جاست. در این متن، در نظر داریم، به شما نشان بدهیم که چطور با نظر به رتبه ای که در آزمون بدست آمده است، می توان بهترین انتخاب رشته را داشت.

همانطور که می دانید، دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور تجربی در بردارنده چند قسمت اصلی با عنوان های مختلف است. نظیر : کارنامه انتخاب رشته، رتبه قبولی، تاثیر سهمیه ها، انتخاب رشته دانشگاه آزاد که در هر بخش به سوالات رایج داوطلبان پیرامون انتخاب رشته پاسخ داده شده است.

کارنامه انتخاب رشته آزمون تجربی

کارنامه انتخاب رشته تجربی، بعد از این که نتایج اعلام شد، به آدرس sanjesh.org قرار داده می شود. کارنامه اولیه که به آن کارنامه علمی نیز می گویند، در بردارنده سه قسمت به شرح ذیل می باشد:

  • داده های هویتی،
  • معدل،
  • سهمیه و استان بومی
  • وضعیت مجاز به گزینش رشته .
  • درصدهای به دست آمده از هر درس،
  • نمره آزمون،

در قسمت اول کارنامه کنکور تجربی، سهمیه ها و شهر و استان بومی فرد معین شده است که تاثیر مطلوبی در انتخاب رشته دارد. قسمت دوم کارنامه نیز مشخص می کند که وضعیت مجاز به انتخاب رشته فرد چگونه است. یعنی متقاضی غیر از دوره های روزانه ، شبانه و فرهنگیان چه انتخاب های دیگری می تواند داشته باشد. آن چه که مشخص می کند از چه دوره هایی استفاده کنید، رتبه شما در کنکور است. معمولا اکثر متقاضیان در دیگر دوره ها مجاز شناخته می شوند. و اما بخش سوم، نمره و رتبه کنکور فرد در هر زیر گروه را معرفی می کند. این قسمت، مهمترین بخش کارنامه اولیه کنکور است.

خواندن این مقاله پیشنهاد می‌شود: بورسیه تحصیلی کانادا

ظرفیت و رتبه پذیرش کنکور تجربی چگونه است؟

در این بخش، ظرفیت کل قبولی در انتخاب رشته تجربی در سال گذشته را پیش روی شما قرار می دهیم. این دوره شامل روزانه، غیرانتفاعی، پیام نور، دانشگاه آزاد می باشد.

  • روزانه: سی و شش هزار و صد و هفتاد و یک نفر
  • شبانه : دو هزار و چهار صد و سی دو
  • پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد: چهار هزار و دویست هفتاد و نه
  • سهمیه مناطق محروم، زلزله زده و سایر مصوبات: دویست و هشتاد

دیدگاهتان را بنویسید