فرهنگ و هنرکسب و کارهای برتر روز

آموزش آواز با 3 اصل اساسی

تنها با این 3 اصل اساسی | آواز خواندن را به صورت اصولی یاد بگیر و خواننده شو

 

 آواز خواندن را چگونه و از کجا شروع کنم؟

بی شک آواز خواندن یکی از لذت بخش ترین هنرهاست. پس آن را اصولی بیاموزید. شاید در ابتدا فکر کنید آواز خواندن نیاز به یک استعداد بالقوه و ذاتی دارد . هرچند جوهر صدا در خوانندگی بی تاثیر نیست، اما باید گفت که تاثیر آن چندان هم چشمگیر نیست و شما با یادگیری 3 اصل دیگر و تلاش و پشتکار خواهید توانست به خوبی آواز بخوانید. و اما این 3 مرحله یا اصل اساسی در آواز ایرانی چیست ؟

1 – صداسازی :

اگر تازه اول راه آواز خوانی هستید بسیار لازم است که بتوانید صدای خود را تربیت و تقویت کنید. که این هم با تمرین های صداسازی حاصل میشود. پس باید گفت صداسازی پایه ی آموزش آواز است. در واقع صداسازی مجموعه ای از تمرین ها و تک نیک هایی است که طی آن شما میتوانید تنفس اصولی در خوانندگی را بیاموزید ،  صدای خود را پرورش دهید و حنجره را تقویت کنید .  و با کمترین فشار به تارهای صوتی بهترین و اصولی ترین صدا را تولید کنید. با تمرین های صدا سازی شما خواهید توانست به طور اصولی تحریر بزنید. و تارهای صوتی خود را تحت کنترل خود قرار دهید.

2 – ردیف آوازی ، دستگاهی موسیقی ایرانی

یادگیری ردیف موسیقی ایرانی در آواز خواندن بسیار لازم و ضروری است. حتی بسیاری از آواز های پاپ هم به نوعی روایت از آواز سنتی ایران را دارد. چرا که جاودانه ترین ترانه های فارسی نیز بر اساس دستگاه های آواز سنتی ساخته شده است. پس برای تمام کسانی که به یادگیری آواز و کلا  موسیقی علاقه مندند ، یادگیری ردیف موسیقی ایرانی ضروری است .

و اما ردیف چیست ؟

موسیقی ایرانی براساس حال و هوایی که یک ملودی یا آواز ایجاد میکند به  7 دستگاه و 5 آواز دسته بندی  شده  است . که به شرح زیر است .

دستگاه ها :

شور – ماهور –همایون – نوا – سه گاه – چهارگاه – راست پنجگاه

آواز ها :

ابوعطا – افشاری – بیات ترک – دشتی – بیات اصفهان

 که هر کدام شامل گوشه هایی میشوند و نهایتا موسیقی ایرانی را به این شکل زیبا و دلنشین میکنند.

برای آواز خواندن نیاز است که این دستگاه ها ، آواز ها و گوشه هایشان را یاد بگیرید.

3 – تصنیف خوانی :

تصنیف در واقع همان قطعه ها یی است که به صورت آهنگین خوانده میشوند و حاوی شعر هستند.

در موسیقی ، تصنیف به واسطه ریتمیک بودن و شعر و ترانه ای که دارند ، بیشتر شنیده و به خاطر سپرده میشوند. و لذا به دلیل همین یادگیری و حفظ گسترده تر ، آشنایی با تصنیف ها به یادگیری بیشتر ردیف موسیقی ایرانی کمک میکند . چرا که وقتی شما یک تصنیف را در یک دستگاه یا آواز به خوبی یاد میگیرید ، با حال و هوای آن دستگاه ارتباط برقرار میکنید و با مقایسه ی آن با سایر قطعه های مشابهی که میشنوید میتوانید تشخیص دهید که هر قطعه در چه دستگاهی است.

پس تصنیف ها در واقع کلیدهای میانبر جهت درک ردیف موسیقی هستند. بنابراین باید به خوبی و درستی هم یاد گرفته شوند.

از شما سپاسگزاریم که تا اینجا با ما همراه شدید .

اگر این مطلب برای شما مفید بود پیشنهاد میکنیم آن را برای آن دسته از دوستانی که به آواز علاقه مندند ارسال کنید تا بدانند آواز را چگونه باید شروع کرد و چگونه  گام به گام پیش رفت و در نهایتا اصولی آواز خواند.