اجتماعیکسب و کارهای برتر روز

بهترین زمانِ تعویض لاستیک موتورسیکلت

چه زمانی باید لاستیک موتورسیکلت را عوض کنیم؟

لاستیک‌ها یکی از ضروری‌ترین اجزای موتورسیکلت هستند. از آنجایی که لاستیک‌ها تنها قسمت‌هایی از موتورسیکلت شما هستند که باید زمین را لمس کنند، ایمنی شما در پیچ‌ها، باران و کثیفی بر روی یک تکه لاستیکی کوچک در تماس است – پس بهتر است خوب باشد. با وجود این، سواران اغلب هنگام تعمیر و تعویض لاستیک اشتباه می‌کنند و نیاز به تماس با پنچرگیری سیار موتورسیکلت پیدا می کنند. استفاده از لاستیک فرسوده می‌تواند خطر ایمنی واقعی را برای سوارکار و اطرافیانش ایجاد کند. بدون هیچ مقدمه‌ای، در این بخش از مقالات امدادسیکلت همه آنچه باید در مورد ارزیابی وضعیت لاستیک خود برای تعویض به موقع بدانید، آورده شده است.

لاستیک‌های فرسوده

لاستیک‌هایی که به مرور زمان فرسوده می‌شوند می‌توانند چسبندگی را در هر دو شرایط خشک و مرطوب به میزان قابل توجهی کاهش دهند. همچنین میزان کنترلی که ممکن است یک موتورسوار برای شتاب گیری، ترمزگیری و سر پیچ‌ها داشته باشد را تا حد زیادی کاهش دهد. فرسودگی لاستیک را می‌توان به سه طبقه بندی اصلی تقسیم کرد: سایش عمومی تایر، لاستیک‌های مربعی، و کاپینگ یا اسکالوپ تایر.

 سایش عمومی تایر

یکی از رایج‌ترین شرایط ساییدگی لاستیک زمانی است که از لاستیک در طول زمان استفاده می‌شود به طوری که شیارهای لاستیک تقریباً در سطح بقیه قسمت‌های تماس تایر قرار می‌گیرند. این را می‌توان به راحتی با قرار دادن نشانگر سایش آج تایر خود روی شیارها اندازه گیری کرد. اگر سطح بیرونی لاستیک شما نزدیک یا در یک سطح با نشانگر سایش آج شما است، وقت آن رسیده است که آن تایرها را تعویض کنید. اگر نمی‌توانید نشانگر سایش آج خود را تعیین کنید، عمق شیار هنگام اندازه گیری در سطح بیرونی نباید کمتر از حدود ۱ میلی متر باشد.

لاستیک‌های مربعی

با بررسی سایش آج تایر شما که معمولاً در موتورسیکلت‌هایی که کیلومترهای زیادی از بزرگراه را طی می‌کنند یافت می‌شود، می‌توان یک لاستیک مربعی را به راحتی تشخیص داد. اگر قسمت مرکزی لاستیک شما صاف تر از دو طرف لاستیک است، شما یک لاستیک مربعی دارید. استفاده از لاستیک مربعی به دلیل چسبندگی غیرقابل پیش بینی هنگام عبور از پیچ ها می‌تواند خطرناک باشد و خطر ایمنی بزرگی را به همراه خواهد داشت. اگر لاستیک مربعی دارید، بهتر است ست خود را در اسرع وقت تعویض کنید.

لاستیک‌های کاپ دار یا اسکالوپ

برخلاف لاستیک‌های مربعی، لاستیک‌های کاپ دار یا اسکالوپ دارای ساییدگی ناهمواری آج بین قسمت‌های چپ و راست لاستیک هستند. اگر به نظر می‌رسد که قسمت سمت چپ لاستیک شما بیشتر از قسمت سمت راست لاستیک فرسوده شده است، یا برعکس، شما یک تایر کاسه دار یا اسکالوپ دارید. این نوع الگوی آج همچنین شرایط سواری بسیار غیرقابل پیش‌بینی و ناایمن را از طریق خطوط مستقیم و گوشه‌ها فراهم می‌کند و همچنین نشانه‌ای از نصب معیوب سیستم تعلیق است. اگر این نوع سایش لاستیک را در موتورسیکلت خود پیدا کرده‌اید، زمانی را برای تعویض لاستیک‌های خود پیدا کنید و در صورت امکان سیستم تعلیق خود را بررسی و تعمیر کنید.

لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته

تاریخ ساخت لاستیک شما را می‌توان در دیواره کناری پیدا کرد. معمولاً با یک عدد ۴ رقمی نشان داده می‌شود که هفته و سال تاریخ ساخت لاستیک شما را مشخص می‌کند. ۵ سال طول عمر معمول یک لاستیک است و لاستیک‌هایی که سن آنها از ۵ سال بیشتر است دیگر نباید استفاده شود. این به این دلیل است که روغن‌ها و سایر ترکیبات موجود در ترکیب لاستیک می‌توانند با گذشت زمان تبخیر و خراب شوند. حتی اگر لاستیک شما تازه به نظر می‌رسد، بهتر است یک مجموعه لاستیک جدیدتر برای موتورسیکلت خود پیدا کنید، اگر نزدیک است یا از محدودیت ۵ ساله فراتر رفته است.

لاستیک‌های آسیب دیده

سوار کردن لاستیک معیوب می‌تواند یکی از خطرناک‌ترین کارهایی باشد که یک سوارکار می‌‎تواند انجام دهد. زیرا می‌تواند منجر به شکست فاجعه بار در جاده شود. آسیب تایر معمولاً خود را به شکل ترک‌های کوچک یا بزرگ روی آج یا دیواره کناری، کنده شدن لاستیک روی دیواره جانبی، یا سایر اشکال آسیب‌هایی که با یک کار ساده ولکانیزه قابل ترمیم نیستند، نشان می‌دهد. اگر هر یک از این علائم را روی لاستیک خود دارید، به خودتان لطف کنید و فوراً این لاستیک‌ها را تعویض کنید. سعی نکنید روی لاستیک‌های معیوب سوار شوید زیرا لاستیک می تواند به سرعت و خود به خود در جاده خراب شود.

بعدش چی؟

اگر متوجه شده‌اید که لاستیک شما دارای هر یک از علائم بالا است، بهتر است تایر خود را در اسرع وقت تعویض کنید. اطمینان حاصل کنید که لاستیکی را پیدا کنید که مطابق با مشخصات توصیه شده سازنده و مارک و مدلی باشد که شخصاً بتوانید برای سبک سواری و سفر خود به آن اعتماد کنید.

چندسال از عمر لاستیک‌های موتورسیکلت‌ شما گذشته است؟

ممکن است تایرهای موتورسیکلت خود را از نظر ظاهری بررسی کنید و همه چیز عالی به نظر برسد، اما در یک روز بارانی، هنگامی که با سرعت بالا در حال پیچیدن هستید، ناگهان تایرها عملکرد ضعیفی داشته باشند. دلیل این اتفاق کهنگی لاستیک شماست! در اکثر موارد، مدت زمان زیادی طول می‌کشد، تا آج لاستیک از بین برود، بنابراین در ظاهر همه چیز مرتب به نظر می‌رسد، اما ممکن است، همان زمان که آج لاستیک شما سالم است از عمر مفید تایرهای موتورسیکلت‌تان ماه‌ها گذشته باشد. به‌طور کلی تایری که بیش از ۵ سال از تولید آن می‌گذرد، گزینه‌ی مناسبی برای استفاده نیست. بنابراین بسیار مهم است، هنگام خرید لاستیک از زمان تولید آن آگاه باشید.

نحوه آگاه شدن از زمان تولید لاستیک

ابتدا سعی کنید نوشته DOT را روی تایر پیدا کنید. اطراف این نوشته، کد چهار رقمی قرار دارد. در این کد ۴ رقمی، دو رقم سمت راست، نشان دهنده سال تولید (میلادی) لاستیک و دو رقم سمت چپ نشانه‌ی آن است که تایر در چندمین هفته از سال تولید شده است. به‌طور مثال اگر کد چهار رقمی درج شده بر لاستیک 2317 است؛ یعنی این لاستیک در ۲۳مین هفته از سال ۲۰۱۷ تولید شده است. بنابراین پیش از خرید لاستیک، سال تولید آن را بررسی کنید و در صورتی که بیش از ۵ سال از تولید لاستیک می‌گذشت، از خرید آن صرف نظر کنید. اگر تصمیم دارید تایر را در آینده روی موتورسیکلت خود نصب کنید، بهتر است آن را در فضای بسته نگهداری کنید. عوامل زیر سبب می‌شوند، که تایر نو زودتر از زمان انتظار کهنه شود:

  • قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب
  • قرار گرفتن در محیطی با دمای بسیار پایین یا بسیار بالا

هنگام بررسی وضعیت تایرها، به چه مواردی دقت کنیم؟

  • لاستیک به چه شکلی فرسوده و ساییده شده است؟ آیا تایر در همه قسمت‌­ها به‌طور منظم و یکنواخت ساییده شده است یا این که در بعضی قسمت‌­ها تکه­‌های بزرگی از آج لاستیک جدا شده است؟
  • دیواره­‌های جانبی تایر را به دقت مورد بررسی قرار دهید. آیا در این قسمت ترک به چشم می­‌خورد؟ برخی مواقع، کهنگی تایر به صورت ترک‌هایی روی دیواره‌­های جانبی آن ظاهر می‌­شود.

همچنین توصیه می‌شود با هربار تعویض تایر، سوپاپ تایر نیز تعویض شود. این سوپاپ قیمت کمی دارد، اما از خارج شدن باد تایر جلوگیری می‌کند. بنابراین همواره از سالم بودن سوپاپ تایر اطمینان کسب کنید. در آخر پیشنهاد می‌کنیم که پیش از این که تایر موتور سیکلت شرایط نامناسبی پیدا کرده و آج آن بیش از حد ساییده شود، آن را با یک تایر نو تعویض کنید. این نکته را فراموش نکنید که قیمت یک جفت تایر نو بسیار کمتر از هزینه‌­ای خواهد بود، که یک حادثه به شما تحمیل خواهد کرد.

منبع : ایمالز