عمومیکسب و کارهای برتر روز

اهمیت دقت سنسور وزن در باسکول صنعتی

دقت سیستم توزین یکی از مهم‌ترین پارامترهایی است که در هنگام خرید لودسل به خصوص لودسل باسکول حتما باید درنظر گرفته شود. اکنون به نقل از مجموعه صنعتی ال اس کالا قصد داریم به بررسی کامل اهمیت دقت در باسکول‌های صنعتی بپردازیم، لطفا تا انتهای این نوشته با ما همراهی کنید!

باسکول چیست؟

در حقیقت باسکول به ترازوهایی با ظرفیت بالا گفته می‌شود که کاربردهای فراوانی در صنعت دارد. برای مثال برای اندازه‌گیری وزن بار کامیون‌ و تریلی‌ها از باسکول استفاده می‌شود؛ همین طور برخی از انواع آن در میدان‌های میوه و تره‌بار جهت اندازه‌گیری وزن استفاده می‌شوند. به طور کلی باسکول به دو نوع:

  • قپانی
  • باسکول دیجیتال

دسته‌بندی می‌شود. باسکول قپان همان باسکول‌های قدیمی و یا دستی هستند که معمولاً درصد خطای آنها بالا است. در نوع دیجیتالی با جریان برق کار می‌کند. سنسور پیشرفته وزن و نمایشگرهای الکترونیکی باعت دقت بیشتر در توزین یا خطای بسیار پایین‌تر می‌شود. امروزه باسکول دیجیتالی برای استفاده در توزین مورد درنظر گرفته می‌شود.

هر کدام از انواع باسکول‌ها برای کاربردی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای محیط‌های صنعتی با توجه به شرایط، باسکول دیجیتال گزینه‌ای مناسب است. همچنین ظرفیت باسکول‌ها متفاوت است؛ برای مثال از چند کیلوگرم گرفته تا چندین تن قابل تغییر است. دقت سیستم توزین با توجه به ظرفیت آن مشخص می‌شود؛ تخمین وزن در سیستم‌های توزین دیجیتال با دقت بسیار بالایی انجام می‌گیرد. علاوه بر دقت بالا سرعت سنسورهای (لودسل‌ها) باسکول در انتقال وزن به نمایشگر نیز بالا است.

از جمله ویژگی‌های باسکول‌های صنعتی دقیق صفحه‌های بسیار قوی آنها هستند که از آلیاژهای بسیار مقاوم تشکیل شده است. لودسل‌ها در باسکول‌های صنعتی سنسورهایی هستند که نیروی مکانیکی را به ولتاژ، جهت انتقال به نمایشگر تبدیل می‌کنند. این لودسل‌ها از تکنولوژی ساخت بالایی برخوردارند و با روش‌های تخصصی بر روی صفحه پلتفرم باسکول نصب می‌شوند. نصب صحیح و انتخاب مناسب لودسل در دقت نهایی باسکول از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

توزین دام و طیور، مواد کشاورزی و صنعتی‌، وسایل نقلیه چرخ‌دار (باسکول‌های جاده‌ای) و غیره از جمله مواردی هستند که در آنها بسته به نیاز و نوع کاربری از انواع باسکول استفاده می‌شود. با توجه به دقت باسکول‌های دیجیتال در حال حاضر باسکول‌ها به‌صورت الکترونیکی ساخته می‌شوند. باسکول از سه جزء اصلی شامل:

  • صفحه پلتفرم
  • حسگرهای وزن (لودسل)
  • نمایشگر

تشکیل شده است. باسکول متحرک نوعی باسکول صنعتی است که نمایشگر دستگاه توسط یک سیم به باسکول متصل شده و هر مدل طراحی خاص خودش را دارد. این سیم دارای متراژ مختلفی است و معمولا اندازه طول سیم بلند، برای جابه‌جایی راحت نمایشگر باسکول با فاصله معین از باسکول قرار گرفته تا اپراتور بتواند با فاصله از باسکول متحرک ایستاده و دستگاه را مدیریت کند. بدنه این نوع باسکول از جنس فلز و با رنگ کوره‌ای بوده و دارای مقاومت بالایی است.

اهمیت میزان دقت در باسکول صنعتی

وجود سیستم توزین دقیق برای هر صنعت، به دلیل اهمیت اندازه‌گیری وزن به عنوان معیاری برای خرید و فروش محصولات، ضروری است.

عوامل تأثیرگذار در دقت باسکول دیجیتال

  • زیرساخت یا فونداسیون
  • صفحه باسکول موسوم به پلتفرم
  • سنسور وزن یا لودسل
  • جانکشن باکس یا جعبه تقسیم
  • نمایشگر یا نشان‌دهنده

باسکول دیجیتالی جاده، باسکولی جهت توزین ماشین‌های سنگین است که به آن باسکول تریلی‌کش، باسکول کامیون‌کش، باسکول ماشین، باسکول زمینی و باسکول جاده‌ای هم می‌گویند؛ از این رو، درک عوامل مؤثر بر دقت آن‌ها برای به حداقل رساندن خطاهای اندازه‌گیری ضرورت دارد.

عوامل تأثیرگذار در دقت باسکول جاده‌ای

ترازوی باسکول

فونداسیون، صفحه و لودسل باسکول جاده‌ای باید کاملاً تراز باشند تا خروجی نشان داده شده توسط نمایشگر، بالاترین دقت ممکن را داشته باشد.

یکپارچگی مکانیکی و نظافت باسکول

نصب صحیح از اهمیت بالایی برخوردار است. صفحات باسکول جاده‌ای نباید با هیچ بخش مجاور درگیر شوند و هیچگونه زباله یا سنگ‌ریزه‌ای نیز نباید باعث جلوگیری از حرکت آزاد صفحه باسکول شود. همچنین لودسل‌ها نیز باید به صورت دوره‌ای بازدید شوند.

محیط

یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عواملی محیطی بر روی میزان دقت باسکول، تغییرات دمای محیط است.

خطای انسانی

برای کاهش میزان خطای انسانی، ضرورت آموزش مناسب اپراتور باسکول در رابطه با نحوه کار و همچنین نظارت این فرد بر شرایط استفاده از باسکول و نوع بارگزاری آن توسط رانندگان، احساس می‌شود.

از اینکه تا انتهای این مطلب از ال اس کالا با ما همراهی کردید، کمال تشکر را از شما داریم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و همچنین بهره‌مندی از مشاوره رایگان کارشناسان ما در این مجموعه می‌توانید از وبسایت اینترنتی ال اس کالا دیدن فرمایید.