عمومیکسب و کارهای برتر روز

نسل جدید شیشه های ساختمانی

معرفی شیشه هوشمند + مزایای استفاده از آن

بهترین شیشه ساختمانی؛ شیشه هوشمند می باشد. شیشه هوشمند در واقع همان شیشه سکوریت است که با استفاده از برق AC امکان تنظیم میزان نور عبوری از خود را بین دو حالت مات و شفاف دارد. برای تولید شیشه های هوشمند  معمولا بین دو لایه شیشه لمینیت شده از اسمارت فیلم استفاده می شود. SMART FILM یک لایه فیلم با مدت زمان استفاده بالا است که با چسب های مخصوص روی شیشه های معمولی چسبانده می شود. با پیشرفت تکنولوژی و بهره گیری از فناوری های روز دنیا بشر به دنبال ساخت شیشه های مقاوم و کاربردی برای حریم خصوصی بود که موفق به تولید شیشه های هوشمند شد.

لکتروکروماتیک ماده ای است که رنگ آن در اثر جریان الکتریکی تغییر می کند. امروزه از این موادر در ساخت شیشه هوشمند استفاده می شود. از ویژگی های مهم این مواد می توان به قابلیت تنظیم آن ها اشاره کرد، که با شدت  جریان الکتریسیته میزان کدری و شفافیت شیشه را می توان تغییر داد. در آینده نه چندان دور شیشه رنگی هوشمند هم در دست ساخت است که میتواند انقلابی در صنعت شیشه های رنگی به وجود آورد. در ادامه می خواهیم به بررسی کامل شیشه های هوشمند و عوامل موثر بر تعیین قیمت آن ها بپردازیم با ما همراه باشید.

شیشه اسمارت هوشمند

شیشه اسمارت هوشمند به شیشه هایی که با کمک فناوری های نوین و روز دنیا می توان میزان جذب نور را در این نوع از شیشه ها تغییر داد گفته می شود. شیشه های آفتابگیر از انواع شیشه های هوشمند به شمار می روند که برای مکان های مختلف کاربرد دارند و در صنعت دکوراسیون داخلی طرفداران زیادی دارد . پیشرفت تکنولوژی و برخورداری از فناوری روز دنیا بر روی تولید شیشه های مختلف تاثیر فوق العاده ای داشته است و به دلایل مختلف تقاضا را برای استفاده از ان ها افزایش داده است. دلایل افزایش تقاضا شامل موارد زیر می شود:

  • حفظ حریم و شخصی سازی محیط
  • دستیابی به زندگی مدرن و راحت
  • بهره وری از انرژی و مدیریت در مصرف آن

براساس آمار و گزارشات انجام گرفته، مشخص شده است که تقریبا یک سوم از انرژی درون ساختمان از طریق پنجره و درب ها خارج می شود. از این رو محققان به دنبال راهکاری برای کاهش مصرف انرژی در محیط بوده اند و با توجه به مطالعات بیسیار روش هایی را برای ذخیره انرژی در محیط استفاده کرده اند. همین موضوع باعث شده که پنجره های جدید و هوشمندی برای استفاده در قسمت های مختلف ساختمان ها تولید کنند که امروزه کاربردهای فراوانی دارد.

ویژگی شیشه های هوشمند

شیشه های هوشمند ویژگی های خاصی دارند که موجب تمایز آن ها با سایر شیشه های تولید در صنعت شده است. از ویژگی های خاص و منحصر به فرد شیشه هوشمند که ان ها را با سایر شیشه ها متمایز کرده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل اشعه های خطرناک و مضر
  • خاصیت مات شدن و آکوستیک بودن شیشه
  • امکان تغییر سریع وضعیت شیشه از حالت مات به شفاف
  • مراقبت و نگهداری ارزان و آسان در مقایسه با کاربرد آن ها
  • استقامت و ایمنی بالای شیشه در برابر هر نوع ضربه یا فشار
  • امکان استفاده از ان ها به عنوان صفحه نمایش در زمینه آموزش و یادگیری
  • تغییر و تنظیم میزان مات شدن شیشه با کمک کلید و کنترل از راه دور
  • امکان استفاده از شیشه های هوشمند به عنوان تخته وایت برد شیشه ای در جلسات و محیط های اداری

با توجه به ویژگی های خاص و کاربردهای متنوع شیشه هوشمند می توان حدس زد که این نوع از شیشه های هوشمند چقدر می تواند کارایی در محیط داشته باشد. شیشه های هوشمند علاوه بر اینکه در مصرف انرژی و مدیریت آن ها کاربرد دارند در فراهم کردن شرایط لازم برای زندگی راحت و مدرن نیز کمک فراوانی می کنند. با پیشرفت تکنولوژی و بهره گیری از فناوری روز دنیا استفاده از شیشه های هوشمند در مکان های خاص نیز بیشتر شده است.

آینه هوشمند

نمونه ای دیگر از کاربردهای شیشه هوشمند می توان به آینه هوشمند اشاره کرد که شامل مانیتور و کامپیوتر هوشمند است. مانتیور به کار رفته در آینه هوشمند می تواند اخبار، شرایط آب و هوایی رویدادهای مهم تقویم را برای شما به نمایش بگذارد. میزان هوشمند بودن آینه ها می تواند تاثیر بسیار زیادی در عملکرد آن ها داشته باشد برای مثال آینه های هوشمند ابتدایی فقط توانایی به نمایش گذاشتن اطلاعات پایه ای را دارند در حالی که نمونه های پیشرفته تر آن ها را شما می توانید از طریق لمسی، دوربین، میکروفون، بلندگو و سنسور های مختلف کنترل کنید. در مورد کاربرد آینه هوشمند می توان گفت که استفاده از آن ها در حمام و اتاق نشیمن بسیار رایج است.

ضخامت شیشه هوشمند

شیشه هوشمند یا اسمارت دارای ابعاد و اندازه های مختلفی است و عمدتا محدودیتی از لحاظ ضخامت نیز ندارد، اما عمده ضخامتی که در بازار وجود دارد می توان به شیشه های دولایه ای که هر کدام دارای ۵ میل هستند و یا دولایه ای با ضخامت هر لایه ۶ میل اشاره کرد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که ضخامت معمولا با توجه به نوع پروفیلی که شیشه را احاطه کرده است، مشخص می شود. UPVC آلومینیوم، چوب و فلز عمدتا انواع پروفیل های به کار رفته در ساخت شیشه هوشمند هستند.

ابعاد شیشه هوشمند

همان طور که در قسمت قبلی نیز گفتیم شیشه های هوشمند در ابعاد مختلفی تولید می شوند به این دلیل که این شیشه ها دارای کاربردهای مختلفی هستند و قطعا نوع کاربرد بر ابعاد آن ها تاثیر گذار خواهد بود اما می توان گفت که معمولا بزرگ ترین سایز موجود در بازار دارای عرض ۱۸۵ سانتی متری بوده است.

کاربرد شیشه هوشمند

در واقع از آن جایی که استفاده از این شیشه ها علاوه بر زیبایی باعث صرفه جویی در انرژی می شوند کاربردهای بسیار زیادی دارند که می توان گفت شما می توانید از این نوع شیشه ها در اتاق‌ کنفرانس، پارتیشن بندی اتاق های مختلف در اداره، کابین دوش، پنجره‌ دیواری، سقف‌ شیشه‌ای، دیوار موجود در اتاق خواب و موارد دیگری استفاده کنید که البته ما در ادامه در مورد کاربرد شیشه هوشمند در نواحی مختلف توضیح بیشتری ارائه داده ایم.

شیشه الکتروکرومیک هوشمند

استفاده از خاصیت الکتروکروماتیک در شیشه های به این معنا است که افراد می توانند تنها با زذن یک کلید شیشه ها را از حالت شفاف به حالت مات تغییر دهند و با فشار مجدد کلید آن را به حالت قبلی خود بازگردانند. الکتروکروماتیک نوعی از مواد هستند که با جریان برق رنگ آن ها تغییر می کند. به بیان ساده تر می توان گفت که جریان الکتریکی با انجام یک واکنش شیمیایی باعث تغییراتی در خصوصیات مواد می شود و آن ها سبب جذب یا انعکاس نور می شوند. میزان کدری شیشه ها را می توان با کم یا زیاد کردن جریان الکتریکی تنظیم کرد. از این رو از مواد الکتروکروماتیک در تولید شیشه های هوشمند استفاده می شود.

قیمت شیشه هوشمند

شیشه های هوشمند همانند سایر شیشه ها با در نظر گرفتن فاکتورهای مهم از جمله ابعاد و اندازه، میزان ضخامت و مقاومت شیشه، نوع کاربری، برند شرکت تولید کننده شیشه، رنگ و غیره قیمت گذاری می شوند. شیشه های هوشمند به دلیل برخورداری از تکولوژی مدرن در تولید آن ها به نسبت سایر شیشه ها از قیمت بالایی برخوردار هستند از این رو بهتر است قبل از سفارش در این زمینه با افراد متخصص و حرفه ای مشورت انجام شود و با توجه به نظر آن ها تصمیم نهایی برای انتخاب و خریداری شیشه های هوشمند انجام شود.

همان طور که گفتیم معمولا در ساخت این شیشه ها از فیلم های هوشمند استفاده می شود که به دلیل حساسیت بسیار زیاد دارای قیمت بالایی نیز هستند. البته نمی توان از فواید و مزیت بسیار زیادی که شیشه های هوشمند دارند نیز چشم پوشی کرد برای مثال شیشه هوشمند یا اسمارت باعث صرفه جویی بسیار زیادی در مصرف انرژی می شود و همین امر موجب حفظ ذخایر طبیعی می شود. به طور کلی به دلیل تغییرات موجود در نرخ و همچنین به دلیل تفاوت کاربردها، ابعاد و ضخامت درخواستی این قیمت ها می توانند متغیر باشند و به همین دلیل نمی توان قیمت دقیقی را تعیین کرد.

با فراگیر شدن تکنولوژی نانو،استفاده از شیشه های هوشمند در ساختمان ها فراگیر شده و مهمترین تفاوت شیشه های جدید با با شیشه های قدیمی در این است که در شیشه های هوشمند جدید با فشردن فقط یک دکمه میزان نور عبوری از شیشه تغییر خواهد کرد و لذا تنها کاری که باید بای تغییر وضعیت شیشه هوشمند در عصر حاضر باید انجام دهیم تنها فشردن یک دکمه می باشد.این در حالی است که در گذشته باید برای تیره ماند شیشه،جریان الکتریکی دائمی برقرار می بود.در حالت مدرن با زدن یک دکمه شیشه تیره شده و با زدن دوباره دکمه دوباره شفاف می شود.از مزیت های دیگر شیشه هوشمند این است که می توانیم میزان معینی از امواج را با تغییر سطح تیرگی جذب کنیم.

کنترل نمودن رنگ در شیشه هوشمند

با عبور کریستال از داخل شیشه و تغیرر رنگ شیشه از مات به کدر،می توانیم از این دست شیشه ها به عنوان جداکننده فضاهای داخلی بهره ببریم. زمانی که کریستال مایع داخل شیشه از آن عبور می کند با عبور جریان الکتریکی شیشه شفاف می شود و زمانی که جریان الکتریکی را قطع می کنیم این دست کریستال ها جهت گیری های متفاوتی داشته و موجب مات شدن شیشه می شوند.از این دست شیشه ها در اتاق های پروف لباس می توانیم استفاده کنیم.

با بهره مندی از شیشه هوشمند می توانیم مبالغ زیادی صرفه جویی انجام دهیم.اکنون در برخی از ساختمان ها بکارگیری از پنجره هایی که با شیشه هوشمند ساخته شده اند،رایج است.از شیشه هوشمند می توانیم در موزه ها هم استفاده کنیم که خیلی بدرد خواهند خورد چرا که برخی از اشیا نیاز به مقدار معینی از نور(و نه بیشتر) دارند که این مانع از آسیب رسیدن به این اشیای طبعا قدیمی می شود.

شیشه های هوشمند یا smart glass یا شیشه های مات شونده switchable privacy glass به شیشه های جدیدی می گویند که زمانی که برق متصل می شود به صورت مات و شفاف تغییر پیدا می کنند. این مشخصه کارآمد و ویژه باعث شده تا از این شیشه ها در اتاق های کنفرانس، مدیریت، سالن های ورزشی، استخرها، سرویس های بهداشتی، بانک ها، و بیمارستان ها به کار برد. شیشه هوشمند را می توان نوعی شیشه عنوان کرد که با بکارگیری تکنولوژی های روز دنیا، به گونه ای ساخته شده که می توان میزان جذب نور در آن را تغییر داد.

انواع شیشه هوشمند به دو شکل برچسب پشت شیشه و لمینت وسط دو شیشه عرضه می شود. شیوه کارکرد انواع شیشه هوشمند از راه مرتب و نامرتب شدن یون های موجود در میکروفیلم است که در صورت فعال بودن شیشه به طور کاملا شفاف و واضح و در صورت غیرفعال بودن شیشه به طور کامل غیر شفاف و مات می‌شود. میکروفیلم ها به شکل نوارهای پیچیده به هم با عرض و طول های گوناگون هستند. در حقیقت انواع شیشه هوشمند از 4 قسمت تولید می شوند:

  • شیشه
  • میکروفیلم هوشمند
  • اینورتر برق
  • ریموت کنترل

نحوه ساخت شیشه هوشمند

انواع شیشه هوشمند جزء پراستفاده ترین شیشه ها هستند که با کمک فناوری های نوین به صورتی تولید می شوند که می توان آن ها را مطابق با سطح نور مات یا شفاف کرد و بدین وسیله در مصرف انرژی و مخارج صرفه جویی کرد. شیشه های هوشمند را می توان با استفاده از پروسه های متفاوت شیشه بری در اندازه و سبک های مد نظر برش داده و در موارد متفاوت زیادی مثل تولید درب و پنجره، ویترین مغازه و فروشگاه ها، اماکن امنیتی مثل موزه و جواهر فروشی و غیره به کار برد.

انواع شیشه هوشمند در مقابل اشعه UV پرتو های خورشید، حرارت و صدا نارسانا هستند. از بعضی از شیشه های به روز هوشمند می توان برای نشان دادن تصاویر و ویدیو ها هم به کار برد. مخارج پایین محافظت از این نوع شیشه ها، جزء عللی است که موجب شده شیشه های هوشمند محبوبیت زیادی بیابند.

در تولید اینگونه از شیشه های هوشمند، از فناوری فتوکرومیک (Photochromic) بهره گرفته می شود. شیشه های هوشمند فتوکرومیک زمانی که در مقابل امواج الکترومغناطیس قرار می گیرند، کدر شده و با این روش سطح نور عبوری را می کاهد و بعد از اینکه دیگر نور تابیده نشد، شیشه ها به شکل اولیه باز می گردند. اغلب از این نوع فناوری در تولید شیشه عینک ها به کار برده می شود. همان گونه که فهمیدید شیشه های فتوکرومیک را نمی توان در موقع مد نظر کدر و یا شفاف ساخت و این پروسه به شک اتوماتیک با تابیدن نور رخ می دهد.

 این گونه از شیشه های هوشمند با کمک فناوری مواد ترموکرومیک (Thermochromism) یا گرما رنگی تولید می شوند. مواد ترموکرومیک در برابر گرما حساس هستند و در مواقعی که دمای محیط افزایش یابد، از گذر امواج مادون قرمز که منتج به بروز گرما می شوند پیشگیری کرده و فقط نور مرئی را می گذرانند. بنابراین در فصل تابستان که دمای هوا به شدت افزایش می یابد، از گرم شدن فضای درون خانه جلوگیری می کند. و در فصول سرد سال با گذراندن امواج مادون قرمز کمک می کنند تا محیط گرم تر شود. شیشه های هوشمند با فناوری مواد ترموکرومیک به اسم شیشه کم گسیل (Low-E) هم معروف شده است.

شیشه دودی هوشمند

از زمان ابداع شیشه از آن به عنوان عاملی جهت پیشگیری از ورود سرما و گرما استفاده می شد، به همین جهت یکی از نیازهای اساسی برای ساخت ساختمان به شمار می رفت. به کار بردن شیشه در درب ها و پنجره ها از دو جهت اهمیت داشته نخست جنبه دیزاین آن مطرح بوده و سپس جنبه نیاز آن. انواع شیشه هوشمند نسل نوینی از شیشه ها به شمار می آیند. کاربرد شیشه و آینه های تزیینی در حال حاضر گسترش زیادی پیدا کرده اند. به علت درخواست های زیاد کم کم فناوری های متعدد به این صنایع نیز وارد شدند. همان طور که بیان شد این شیشه ها به اسم شیشه های اسمارت ویو نیز معروف هستند. این شیشه در گونه های مختلفی مانند پشت برچسبی و لمینت میان دو لایه شیشه به بازار ارائه می شوند. شیشه های هوشمند را می توان در پروژه های متنوع استفاده نمود.

شیشه های هوشمند قادر هستند تا سطح جذب نور را تغییر دهند به همین دلیل در حال حاضر درخواست کنندگان زیادی دارند. این شیشه ها با کمک مدرن ترین فناوری های حاضر، قدرت جذب نور در ان ها عوض شده است. در حقیقت کارکرد این شیشه ها از راه نوسانات ترتیب یونهای موجود در لایه میکروفیلم رخ می دهد. به عبارتی دیگر شیشه های هوشمند دارای جزییات بیشتر و اختصاصی تری از شیشه های معمولی، شیشه های ترنسپرنت و غیره هستند.