علمی و پزشکیکسب و کارهای برتر روز

انواع روش های مراقبت از مو

مراقبت از مو یا روتین مراقبت از مو چیست؟

واردشدن به یک دوره مراقبت از مو، درست مانند شروع روش‌های مراقبت پوستی است. زمانی‌که روشی مناسب را برای مراقبت از موهایتان پیدا کردید، به‌ندرت نیاز به تغییر آن خواهید‌داشت. اما مسئله‌ی مهم، یافتن یک روال مشخص برای مراقبت‌های روتین روزانه از موها است. خصوصا که برای انواع موها، روش‌ها و گزینه‌های متعددی وجود دارد.

برای انتخاب یک روش مراقبت از مو مناسب به‌صورت روتین روزانه، باید چند عامل را در نظر گرفت. از حس و حال موها گرفته تا مدل‌هایی که ترجیح می‌دهید، همگی روش‌های انتخابی برای مراقبت‌های روتین روزانه از موها را تغییر خواهدداد.یک سری مراقبت‌ها را باید به‌طورکلی برای انواع موها در نظر داشت. موها به‌صورت کلی نیاز به یک سری ویتامین‌ها دارند و باید مدام آب‌رسانی شوند. خشکی مو و تقویت‌نشدن آن، از عوامل مهم تضعیف تار موها و ریزش مو هستند.

ماساژ با روغن، پاک‌سازی، آب‌رسانی، حالت‌دادن به موها، ترمیم موها، استفاده از روش‌های درمانی و مراقبتی، محافظت از موها، استفاده محصولات مناسب و مواردی ازاین‌دست را می‌توان به‌عنوان روتین‌های مراقبت از مو برای انواع موها در نظر گرفت. این کارها را می‌توان به‌صورت مرحله‌به‌مرحله برای مراقبت از موها دنبال کرد. در ادامه مهم‌ترین تکنیک‌های مراقبت از مو را با هم مرور خواهیم کرد:

۱. ماساژ موها با روغن با بهترین روغن برای مو

ماساژ موها با کمی روغن برای مرطوب‌کردن آنها و حالت‌دهی به موها نتیجه بسیار خوبی خواهدداشت. خصوصا اگر موهای خشک و وزی داشته‌باشید، بهتر است حتما ماساژ مو با روغن را در برنامه مراقبت روزانه موهایتان قرار دهید تا نرمی و رطوبت موها را افزایش دهید.بر اساس نتایج پزشکی، روغن‌ها می‌توانند کوتیکول بیرونی مو را بهبود ببخشند، موها را مرطوب‌تر کنند و موخوره را هم کاهش دهند.

ازاین‌رو از انواع روغن‌ها می‌توان به‌عنوان روشی برای درمان موخوره و تقویت مو استفاده کرد. از طرفی ماساژ موها و پوست سر با روغن، با افزایش گردش خون، موجب تقویت رشد موها هم می‌شود. برخی از انواع روغن‌های مورداستفاده برای موها، دارای یک سری مواد مغذی هستند که از ریزش مو و سفیدی زودرس موها جلوگیری می‌کنند. سفیدی مو در جوانی از جمله مواردی است که اکثر افراد با آن درگیرند و همیشه به دنبال راه کاری برای کاهش سرعت سفید‌شدن موهای خود هستند.

نکته مهم در خصوص استفاده از ماساژ روغن به‌عنوان یکی از روتین‌های روش‌های مراقبت از مو این است که اگر دچار خارش سر باشید، روغن‌ها تأثیر خوبی دارند. بااین‌حال در صورت داشتن شوره در سر یا عفونت‌های مختلف پوست سر، نباید تا اتمام درمان، از روغن‌ها استفاده‌کرد. برخی از انواع روغن‌های مورداستفاده برای موها، دارای یک سری مواد مغذی هستند که از ریزش مو و سفیدی زودرس موها جلوگیری می‌کنند

۲.  پاک سازی موها

قدم بعدی برای مراقبت از موها، تمیزکردن آنهاست. تمیزی موها باتوجه‌به نوع و جنس آن به‌صورت دوره‌های منظم، اهمیت زیادی دارد. انتخاب شامپوی مناسب در این مرحله باید باتوجه‌به جنس و شرایط موها صورت بگیرد.بر اساس نظرات متخصص پوست و مو، شستن موها و کف سر، دو تا سه بار در هفته با یک پاک‌کننده ملایم بدون سولفات ضروری است. در این مورد دمای آب هم نقش مهمی در سلامت موها دارد.

اطمینان حاصل کنید که آب نه خیلی سرد است و نه خیلی گرم. زیرا شستن موها با آبی با دمای نامناسب رطوبت مو را از بین می‌برد و موها را خشک و شکننده می‌کند. در چنین مواردی احتمال ریزش مو بسیار بالا خواهد‌بود.برای پیدا کردن یک شامپوی مناسب برای موهای خود می‌توانید از دکتر پوست و مو کمک بگیرید. جهت دریافت نوبت تنها کافی است بر روی کلیک کنید.

۳. حالت دادن به موها

صرف‌نظر از نوع و جنس مویی که دارید، حالت‌دادن به موها همیشه اهمیت زیادی دارد. حالت‌دادن به موها می‌تواند به طرز مؤثری به کاهش موخوره کمک‌کند و میزان خشکی مو را به طرز قابل‌توجهی کاهش دهد. از طرفی موهایی که به‌خوبی حالت داده‌شده‌اند، زیاد گره نمی‌خورد و همین امر به کاهش شکستگی موها، ریش‌ریش شدن آنها و بدفرمی موها کمک می‌کند و در نتیجه موهایی سالم‌تر خواهید‌داشت.برای این کار می‌توان از یک سری نرم‌کننده‌ها یا ماسک مو استفاده کرد. این ترکیبات به موها وزن داده و می‌توانند موجب نرمی و لطافت مو می‌شوند. درصورتی‌که برای شستن نرم‌کننده از موها از آب سرد استفاده شود، این امر به درخشندگی موها هم کمک خواهدکرد.

۴. مرحله ترمیم مو

مرحله مهم بعدی، ترمیم موها و کمک به تقویت تارهای مو است. در این روش مراقبت از مو توصیه می‌شود هر دو تا سه هفته یک‌بار به‌جای نرم‌کننده‌ی مو باید از یک ماسک موی مغذی استفاده شود. این ماسک مو می‌تواند موخوره موها را کاهش دهد، آسیب‌ها را ترمیم و درخشندگی مو را بیشتر کند.بر اساس نظرات متخصصین پوست و مو، آلودگی و گرما می‌تواند موجب خشکی موها شود و رطوبت و نرمی مو را از‌بین‌ببرد.

 ازاین‌رو استفاده از ماسک مو می‌تواند به بازیابی رطوبت و نرمی موها کمک‌کند و مجددا موها را درخشان و ابریشمی کند.علاوه‌براین، ماسک مو می‌تواند به تغذیه موها کمک کند و موجب افزایش استحکام تارهای مو شود. برای مراقبت از مو بهتر است از ماسک‌های موی خانگی استفاده شود. البته انواع ماسک موی تقویتی معتبر و باکیفیت موجود در بازار را هم می‌توان به‌منظور ترمیم و بازیابی موها استفاده کرد.

۵. تقویت موها

برای موهای واقعا سالمی که می‌درخشند و وز به نظر نمی‌رسند، استفاده از سرم مو بعد از هر بار شست‌وشو بسیار مهم است. همان‌طور که سرم‌های قوی برای پوست شما وجود دارد، سرم‌های مو هم با مواد فعال غنی شده‌اند و استفاده از آنها می‌تواند برای درمان و مراقبت از مو مفید باشد. با مراجعه به متخصص پوست و مو می‌توان از روش‌های متعددی برای درمان و ترمیم موها بهره‌مند شد. یک روتین مراقبت از موی مؤثر شامل استفاده از روغن مو، شامپو، نرم‌کننده، ماسک مو، سرم مو و محصولات مراقبت از موی مناسب برای موهای شما است.

۶. محافظت از موها

آخرین گام و یکی از مهم‌ترین مراحل در روتین مراقبت روزانه از مو، محافظت از موها است. موهای ما در طول روز به دلیل آلودگی آب‌وهوا، عوامل محیطی مخرب، گرما، رژیم غذایی نامناسب و سبک زندگی به‌شدت در معرض آسیب قرار دارد. در نتیجه موها به‌شدت مات، تیره و وز می‌شود. استفاده از ترکیبات مختلف مراقبت از مو می‌تواند از آسیب‌های محیطی مختلف به موها جلوگیری کرده و آن‌ها را براق‌تر و زیباتر نگه دارد.

روتین مراقب از مو برای انواع مو چگونه است؟

هر نوع مو (چرب،معمولی، خشک) و هر بافت مو (صاف، فر، موج‌دار) مراقبت‌های خاص خود را دارد. در این میان هریک از روش‌های درمانی مو مانند مزوتراپی یا روش‌های تقویتی مانند کراتینه مو یا برخی روش‌های زیبایی مانند رنگ مو، کاشت مو، پروتز مو و غیره نیاز به نکات و تکنیک‌های مراقبتی خاص خود دارند. در ادامه تک این موارد را با هم بررسی می‌کنیم.

۱. مراقبت از موهای چرب

بسیاری از افراد موهایی چرب دارند. در این گروه پوست سر بیش‌از‌حد چرب می‌شود و در نتیجه ممکن است موجب خارش پوست سر یا حتی شوره سر شود. ازاین‌رو روتین مراقبت از مو در خصوص موهای چرب باید کمی متفاوت باشد.نکته مهم در خصوص مراقبت از این است که نباید تمام چربی سر را از بین برد و هدف متعادل‌سازی چربی موهاست. به‌این‌ترتیب موهایی سالم‌تر و درخشان‌تر خواهید داشت. به این افراد توصیه می‌شود در هر با استحمام میزان شامپوی بیشتری استفاده کنند و بیشتر موهای خود را شست‌وشو دهند.

اما بااین‌حال توصیه می‌شود که تعداد دفعات شست‌وشو را کاهش دهند و از شست‌وشوی بیش‌ازحد موها خودداری کنند. نحوه شستن درست مو و پوست سر با شامپو هم در متعادل‌سازی چربی سر مؤثر است. برای شست‌وشوی صحیح موهای خود، مقدار کمی شامپو را به‌آرامی روی ریشه و پوست سر بمالید. از استفاده از ناخن یا ایجاد اصطکاک غیرضروری روی تارهای مو خودداری کنید. شست‌وشوی تهاجمی می‌تواند پوست سر شما را تحریک کند و باعث تولید روغن بیشتر شود.

۲. مراقبت از موهای خشک

مراقبت از موهای خشک، آسیب‌دیده و وز گاهی اوقات می‌تواند کمی مشکل باشد، زیرا این نوع مو به‌راحتی مستعد شکستگی است. استفاده از برخی مواد مغذی و آب‌رسان می‌تواند به کاهش این خشکی مو و بهبود آنها کمک کند.به گفته متخصصان پوست و مو، ترکیباتی طبیعی مانند روغن زیتون، تخم‌مرغ، موز، آلوئه‌ورا، شنبلیله و ویتامین‌های موجود در ماست همگی از جمله موادی هستند که می‌توان از آن‌ها برای مراقبت از موی خشک استفاده کرد. این ترکیبات نه‌تنها به هیدراته‌کردن موها کمک می‌کنند، بلکه منبعی غنی از ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. آنها همچنین حاوی موادی مغذی مانند ویتامین K، ویتامین B6 و فیبر هستند که همگی خشکی مو را درمان کرده و موها را نرم و ابریشمی خواهدکرد.

۳. مراقبت از موهای معمولی

مراقبت از موهای معمولی چندان سخت نیست. این موها مشکل خاصی ندارند که نیاز به مراقبت‌های ویژه داشته‌باشند. برای مراقبت از موهای معمولی هم بهتر است از شامپوی مناسب این موها استفاده شود. به‌این‌ترتیب نه رطوبت موها گرفته می‌شود و نه موها بیش‌از‌حد چرب خواهند‌شد. درست شانه‌کردن موها، استفاده از سرم و نرم‌کننده‌های مو، حفظ بهداشت و سلامت موها و مواردی ازاین‌دست می‌تواند برای مراقبت از موهای معمولی مفید باشند.

۴. مراقبت از موهای فر و وز

موهای فر و وز مراقبت‌های به خصوصی را می‌طلبند. در قدم اول باید از نرم‌کننده‌ها و شامپوهایی مناسب استفاده کرد. در درجه بعدی برای مراقبت از موهای فر و وز، توصیه می‌شود از مصرف بیش‌از‌حد شامپو خودداری شود.برای مراقبت از موهای فر و وز حتما باید از ماسک و نرم‌کننده‌های قبل از حمام استفاده کرد. بهتر است موهای مجعد را زیاد برس نزنید و از حالت دادن به این موها با ابزارهای حرارتی تا جای ممکن خودداری کنید. در صورت استفاده از سشوار یا اتوی مو، حتما آنها را روی حرارت متوسط بگذارید.

امروزه برس‌های مختلف برای انواع مو وجود دارد. دقت داشته باشند که از برس مخصوص موی فر استفاده کنید. برای شانه‌زدن موهای فر و وز از شانه‌های دندانه‌دار بسیار پهن استفاده کنید و همیشه از آب سرد برای شستن موها استفاده کنید. کوتاهی منظم موها و اصلاح انتهای آنها می‌تواند برای جلوگیری از ریش‌ریش شدن و شکستگی موها مفید باشد. سرم‌های مغذی مو بعد از حمام و اسپری‌های گره بازکن هم می‌توانند به‌سلامت و درخشش موهای فر و وز کمک زیادی کند.

۵. مراقبت از موهای بلند

موهای بلند همیشه زیبا بوده‌است و اکثر افراد به داشتن موهایی بلند و زیبا علاقه دارند. اما این زیبایی به مراقبت‌های زیادی نیاز دارد. داشتن موهایی بلند اما ناسالم و تیره قطعا جذابیت کمتری خواهدداشت. برای مراقبت از موهای بلند استفاده از سرم‌ها و نرم‌کننده‌های مناسب اهمیت زیادی دارد. این موها به دلیل قرارگرفتن در معرض عناصر مختلف آسیب‌رسان به مراقبت بیشتری نیاز دارند. رطوبت‌رسانی دائمی یکی از مهمترین موارد در مراقبت از موی بلند است. مهمترین کارها برای مراقبت از موی بلند عبارت‌اند از:

  • حالت‌دهی منظم به موها
  • استفاده از سرم‌های مغذی مو
  • خودداری از سشوار زدن‌های مداوم
  • استفاده کمتر از شامپوهای شیمیایی
  • ماساژ سر به‌صورت منظم برای تقویت رشد موها
  • استفاده از اسپری‌های گره بازکن
  • استفاده از شانه‌های دندانه‌دار چوبی برای بازکردن گره‌های مو.

۶. مراقبت از موهای رنگ شده و دکلره شده

موهای رنگ‌شده از جمله موهایی هستند که همیشه به مراقبت بسیار زیادی نیاز دارند. این موها به‌شدت در معرض خشکی، شکستگی و آسیب هستند و به همین دلیل هم احتمال ریزش مو و شکنندگی آن‌ها بسیار بالاست. دلیل آن هم این است که در یک رنگ مو بیش از ۵۰۰۰ ماده شیمیایی مختلف وجود دارد و جای تعجب نیست که این ترکیبات موجب واکنش‌های آلرژیک و آسیب به مو شوند.

برای این افراد روش مراقبت از مو بر اساس آب‌رسانی، ترمیم موها و ازبین‌بردن خشکی تارهای مو است و باید تا جای ممکن تأثیرات منفی رنگ موها کاهش داده شود. استفاده از نرم‌کننده‌های مناسب موهای رنگ‌شده و انواع شامپو سازگار با موی دکلره‌شده از جمله مواردی است که برای مراقبت از موهای رنگ‌شده باید در نظر گرفته شود. گزینه بهتر، استفاده از رنگ‌های گیاهی به‌جای رنگ‌های شیمیایی است.