علمی و پزشکیکسب و کارهای برتر روز

استفاده از نیترات کلسیم، سوپرمکس و کلات منگنز برای بهبود کارایی عوامل صنعتی

کود نیترات کلسیم، تامین کننده کلسیم و نیتروژن محصولات کشاورزی

در صورت عدم وجود مواد مغذی، گیاهان دچار آفت و بیماری می شوند و تحمل آنها در در مقابل شرایط آب و هوایی کم می شود. کود نیترات کلسیم، تنها منبع کلسیم است که امکان استفاده از آن به صورت محلول وجود دارد. کود نیترات کلسیم علاوه بر تامین میزان کلسیم مورد نیاز گیاهان، به عنوان عامل پیشگیری کننده از بیماری گیاهان نیز استفاده می شود.

کلسیم از عناصر ضروری برای رشد مناسب محصولات کشاورزی

حالت گرانوله ای کود نیترات کلسیم

کلسیم از جمله عناصری است که برای ساخت دیواره های سلولی گیاهان، ضروری می باشد. عدم دسترسی سلول به کلسیم یا تامین کلسیم به صورت ضعیف، مانع از ایجاد عملکرد صحیح سلول گیاه می شود. در نتیجه، کمبود کلسیم باعث عدم رشد سلولی در گیاهان و تغییر در رشد ریشه ها، برگ های تازه جوانه زده و شاخه های درختان می شود. و همچنین سلول هایی که از نظر کلسیم دچار کمبود هستند در معرض حملات حشرات قرار می گیرند.

نقش عنصر کلسیم در واکنش های آنزیمی و همچنین هماهنگی در فرآیندهای بین سلولی ویژه گیاهان به اثبات رسیده است. گیاهانی که دچار کمبود کلسیم می باشند، دارای بافت های پوسیده در برگ ها و ساقه ها هستند در نتیجه رشد آنها با اختلال روبرو می شود. یکی از منابع مهم تامین کلسیم خاک های کشاورزی، استفاده از کود نیترات کلسیم است.

علائم معمول کمبود کلسیم در خاک های کشاورزی و زراعی

از علائم کمبود کلسیم در محصولات گوجه فرنگی، ایجاد فساد روت می باشد.

کلسیم یک عنصر مهم و ضروری برای رشد گیاهان است که در صورت کمبود این عنصر، برگ های تغییر شکل یافته، سوختگی در نوک برگ ها و نوک ریشه ها ایجاد می شود. گیاهان کمبود کلسیم، محصولاتی با کیفیت ضعیف تولید می کنند و باعث کاهش ماندگاری محصولات بر روی درخت و گیاهان می شوند.

موادی که حاوی کلسیم هستند

کودهایی که به صورت خانگی تولید می شوند از جمله: کودهای حاوی پوسته های صدف یا تخم مرغ و همچنین گچ، خاکستر و چوب دارای مقدار زیادی عنصر کلسیم هستند. ولی کود نیترات کلسیم فرآوری شده حاوی درصدهای متفاوت و مورد نیاز از عنصر کلسیم می باشد.

کود نیترات کلسیم و کاربردهای مختلف آن

بیشترین کاربرد نیترات کلسیم در حوزه کشاورزی و به عنوان کود می باشد.

نیترات کلسیم یک ترکیب غیر آلی دارای فرمول Ca (NO3)2 است. ترکیب نیترات کلسیم یک نمک بی رنگ است که می تواند رطوبت هوا را جذب نماید و به صورت تترا هیدرات در دسترس است. نیترات کلسیم امروزه به صورت کود برای زمین های کشاورزی و زراعتی تولید می شود. امروزه استفاده از نیترات کلسیم در حوزه های آب و فاضلاب بسیار مورد توجه است. از ترکیب نیترات کلسیم برای پیش تصفیه در فاضلاب و همچنین برای جلوگیری از انتشار بوی بد فاضلاب استفاده می شود.

سیستم پیش تصفیه فاضلاب با ایجاد یک سیستم هوازی و استفاده از هوادهی انجام می شود. از مزایای کود نیترات کلسیم این است که مانع از فعالیت سولفات ها و در نتیجه مانع از تشکیل سولفید هیدروژن می شود. همچنین استفاده از نیترات کلسیم در تصفیه فاضلاب باعث مصرف سریع مواد آلی تجزیه پذیر می شود که در صورت وجود این مواد تجزیه پذیر، شرایط بی هوازی در سیستم ایجاد می شود و بوی بسیار تند و ناخوشایندی ایجاد می کند.

استفاده از کود نیترات کلسیم برای گیاهان و سبزیجات

کیفیت گیاهان با میزان کلسیم در ساختار آنها ارتباط مستقیم دارد.

تامین مقدار کافی مواد مغذی برای گیاهان باعث رشد گیاهان با کیفیت و تولید محصولات مرغوب می شود. در صورت عدم وجود مواد مغذی، گیاهان دچار آفت و بیماری می شوند و تحمل آنها در در مقابل شرایط آب و هوایی کم می شود. کود نیترات کلسیم، تنها منبع کلسیم است که امکان استفاده از آن به صورت محلول وجود دارد. کود نیترات کلسیم علاوه بر تامین میزان کلسیم مورد نیاز گیاهان، به عنوان عامل پیشگیری کننده از بیماری گیاهان نیز استفاده می شود.

کاربردهای کود نیترات کلسیم

کود نیترات کلسیم سوپرمکس به راحتی می تواند بیماری های پوسیدگی شکوفه های گیاهان و نوک ریشه آنها را کنترل نماید. کود نیترات کلسیم میزان کلسیم و نیتروژن مورد نیاز گیاهان و سبزیجات خوراکی را تامین می کند. کود نیترات کلسیم، معمولا به صورت محلول استفاده می شود. و همچنین حالت پودری آن نیز در آب حل می شود. استفاده از این کود به صورت محلول، جذب کلسیم را توسط گیاه افزایش می دهد. منابع دیگر تامین نیتروژن از جمله نیترات آمونیوم وجود دارد ولی استفاده از آن در جذب کلسیم تداخل ایجاد می کند و باعث ایجاد کمبود کلسیم در گیاهان می شود. استفاده از کود نیترات کلسیم، بهترین گزینه برای تامین کلسیم در گیاهان است.

ترکیبات کود نیترات کلسیم

نیتروژن و کلسیم موجود در کود نیترات کلسیم، در جهت رشد محصولات کشاورزی بسیار مفید می باشند.

کود نیترات کلسیم از ترکیب اسید نیتریک و آمونیاک تولید می شود. ترکیب کود نیترات کلسیم یک نمک مضاعف محسوب می شود. ترکیب کود نیترات کلسیم از دو ماده مغذی نیتروژن و کلسیم تشکیل شده است. محصول فرآوری شده مانند نمک متبلور است.

فواید استفاده از کود نیترات کلسیم

از جمله واکنش های مفیدی که نیترات کلسیم و کلات منگنز در گیاهان انجام می دهد، کمک به شکل گیری سلولهای گیاهان و همچنین خنثی سازی اسیدهای مضر و سم زدایی از گیاهان می باشد. نیتروژن موجود در گیاهان مسئول سوخت و ساز گیاه و کمک به تولید پروتئین می باشد و جز اصلی در رشد گیاه محسوب می شود. گرمای زیاد و تنش های گرمایی باعث کمبود کلسیم در گیاهانی مانند گوجه فرنگی می شود. که استفاده از نیترات کلسیم در این مواقع بسیار کمک کنند است. مواد مغذی نیتروژن و کلسیم تامین کننده ریزمغذی های مهم و مورد نیاز گیاهان هستند.

زمان مناسب برای استفاده از کود نیترات کلسیم در محصولاتی مانند گوجه فرنگی

بسیاری از تولید کنندگان محصولات کشاورزی به زمین های زراعی و کشاورزی خود، کودهای نیترات کلسیم اضافه می کنند. جهت استفاده از کود نیترات کلسیم برای تقویت خاک و زمین های زراعی، ابتدا باید آزمایشات خاک انجام شود و مواد مغذی خاک اندازه گیری شود. زیرا در صورتی که میزان کلسیم خاک از حدی اضافه تر شود منجر به ایجاد مشکلاتی می شود. یک کشاورز باید از محصولات کشاورزی و ریزمغذی هایی که برای رشد آنها لازم است، اطلاع داشته باشند.

مثلا محصولاتی مانند: گوجه فرنگی، سیب و فلفل از جمله محصولاتی هستند که نیاز فراوانی به نیترات کلسیم دارند. پس باید در جهت رشد مناسب این محصولات از کود نیترات کلسیم استفاده شود. بهترین زمان استفاده از کود نیترات کلسیم برای این محصولات در اوایل رشد آنها می باشد که کلسیم در این مرحله به تثبیت سلول های رشد کمک کرده و از پوسیدگی شکوفه های میوه ها و همچنین از تجزیه و فساد محصولات جلوگیری می کند. علاوه بر کلسیم، عنصر نیتروژن باعث افزایش رشد محصولات می شود.

کمبود کلسیم در میوه گوجه فرنگی باعث تولید گوجه های ضعیف می شود.

مقدار و کمیت استفاده از کود نیترات کلسیم در زمین های زراعی

کود نیترات کلسیم را می تواند به صورت اسپری تهیه کرد و بر روی گیاهان و محصولات زراعی پاشید. استفاده از اسپری کود نیترات کلسیم، در درمان و همچنین جلوگیری از پوسیدگی های شکوفه های میوه ها، لکه های چوب پنبه و فساد تلخ سیب بسیار موثر می باشد. استفاده از 59/1 کیلوگرم از کود نیترات کلسیم در 48/30 متر زمین برای رشد محصولات میوه و سبزیجات مناسب است. کود نیترات کلسیم را باید در خاک مخلوط کنید، مراقب باشید که کود با شاخ و برگ درختان و سبزیجات تماس پیدا نکند.

بعد از انجام کوددهی با نیترات کلسیم، شروع به آبیاری زمین نمایید تا مواد مغذی کود به ریشه ها برسند و توسط آنها جذب شوند. برای رفع کمبود کلسیم و نیتروژن خاک، باید یک قاشق از کود نیترات کلسیم را به یک گالن آب ( 128 گرم در 96 لیتر آب) اضافه نمایید. توجه داشته باشید اسپری کردن کود نیترات کلسیم را در هنگامی که آفتاب کم است و گیاهان به اندازه کافی آبیاری شده اند، انجام دهید. در صورت حرارت دادن نیترات کلسیم، ترکیبات اکسید کلسیم، دی اکسید نیتروژن و اکسیژن تشکیل می شود.

آیا استفاده از کود نیترات کلسیم برای خیار می تواند مفید باشد؟

خیار از جمله محصولاتی است که باید مواد ریز مغذی آن به مقدار کافی باشد تا کیفیت آن حفظ شود، در صورتی که میزان کلسیم خاک زراعی کم باشد محصولات خیار دچار پوسیدگی می شوند و کیفیت بسیار ضعیفی دارند. شما می توانید جهت تامین کلسیم مورد نیاز درختچه های خیار، یک قاشق غذا خوری کود نیترات کلسیم را در یک گالن آب حل کنید و بر روی شاخ و برگ ها اسپری نمایید تا کاملا به محلول آغشته شوند.