حوادثکسب و کارهای برتر روز

مبنای پرداخت غرامت در بیمه های حوادث اشخاص چیست؟

بررسی شرایط و مبنای غرامت در بیمه‌های حوادث اشخاص

در دنیای ما انسان ها هر حادثه‌ای ممکن است عواقب سخت و جبران ناپذیری برای فرد به دنبال داشته باشد. از این رو اگر فرد تحت پوشش بیمه تکمیلی خانواده باشد، سریع‌تر و بهتر می‌تواند به جریان عادی زندگی برگردد و هزینه‌ها و خسارت‌های تحمیل شده را جبران کند. زندگی مدرن پیچیدگی‌ها و سختی‌های خاص خودش را دارد. به همین دلیل لازم است هر فردی در چنین دنیای پر خطری علاوه بر بیمه پایه، یکی از بیمه‌های تکمیلی را برای جبران هزینه‌ها در هنگام خسارت‌های احتمالی داشته باشد.

بیمه حوادث اشخاص یکی از انواع بیمه‌ است که به صورت فردی و گروهی توسط شرکت‌های بیمه‌ای ارائه می‌شود. چنانچه بیمه‌گذار با حوادثی روبه‌رو شود باتوجه به میزان آسیب وارد شده و قراردادی که با بیمه دارد، خسارت خود را می‌تواند از شرکت بیمه بگیرد. آیا میدانید شرایط و مبنای غرامت در بیمه‌های حوادث اشخاص چیست؟ در این مقاله همراه بیمه آسماری باشید تا حوادث بیمه، چگونگی پرداخت خسارت و موضوعات مرتبط با بیمه حوادث و بیمه عمر و سرمایه گذاری را به‌طور ویژه بررسی کنیم.

تعیین میزان غرامت بیمه حوادث اشخاص بر چه اساسی انجام می‌شود؟

پوشش اصلی بیمه‌های حوادث شامل خطر فوت و نقص عضو است. سایر خطرات مانند از کارافتادگی موقت، جراحت و صدمات جز پوشش‌های فرعی بیمه حوادث است که بیمه گذار می‌تواند به بیمه نامه خود اضافه کند. اگر درباره بیمه حوادث نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله بیمه حوادث چیست را مطالعه کنید. متاسفانه برخی از حوادث باعث فوت شخص می‌شود. درصورتی‌که بیمه شده به علت یکی از خطراتی که در قرارداد بیمه نامه ذکر شده فوت کرده باشد، بیمه‌گر باید طبق مفاد قرارداد سرمایه بیمه را به ذینفع پرداخت کند. در ادامه نحوه تعیین میزان غرامت بیمه در حواث بیمه اشخاص نمایندگی برتر بیمه سامان را بیشتر بررسی می‌کنیم.

۱٫      سرمایه فوت و نقص عضو به حداکثر سرمایه فوت بستگی دارد!

در زمان عقد قرارداد بیمه بیمه‌گذار بایدسرمایه فوت را تعیین کند. مبلغ سرمایه فوت یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده میزان حق بیمه ماهیانه است. حداکثر میزان سرمایه فوت مبلغ مشخصی دارد و بستگی به توان پرداختی شرکت بیمه‌گر دارد.

۲٫      غرامت نقص عضو یا ازکارافتادگی دائم کلی؛ از قوانین آگاه باشید!

در برخی از حوادث افراد دچار نقص عضو یا از کارافتادگی دائم می‌شوند. در این حالت نیز درصورتی‌که بیمه شده به علت حوادث و خطراتی که در بیمه نامه ذکر شده، نقص عضو یا دچار از کارافتادگی دائم شود، شرکت بیمه مورد نظر موظف است طبق قرارداد غرامت را براساس شرایط و مفاد بیمه نامه به مصدوم بپردازد. نقص عضو یا از کارافتادگی دو وجه دارد که به‌صورت از کارفتادگی دائم کلی و جزئی در قوانین بیمه آمده است. در مواقعی نیز مصدوم باید برای درمان به خارج از کشور اعزام شود، در این خصوص بهتر است اگر در معرض کار و حوادث سخت قرار دارید، از مراکز طرف قرارداد بیمه sos قبل از خرید بیمه، آگاه باشید.

نقص عضو و از کارافتادگی دائم کلی شامل موارد زیر است:

    ناشنوایی کامل و دائم هر ۲ گوش

    قطع کامل نخاع

    قطع شدن هر دو پنجه

    قطع شدن یک دست و یک پا از مچ

    قطع دو پا از مچ

    قطع دو دست از مچ

    نابینایی کامل هر ۲ چشم

    برداشته شدن کامل فک پایین

۳٫      از کارافتادگی دائم جزئی؛ از جزئیات مطلع باشید!

در مواردی نیز ازکارافتادگی دائم جزیی محسوب می‌شود؛ غرامت چنین مواردی برای هر یک از اعضای بدن به‌صورت درصدی محاسبه می‌شود. در جدول زیر می‌توانید نقص عضو دائم و جزئی را به‌طور مشاهده کنید.

ردیف       نقص عضو و از کارافتادگی دائمی و جزئی          درصد

۱             هر یک از انگشتان دست        ۵ درصد

۲             بیضه       ۵ درصد

۳             طحال       ۷ درصد

۴             شست پا   ۱۰ درصد

۵             لاله گوش ۱۰ درصد

۶             بند اول سبابه           ۱۲ درصد

۷             از دست دادن حس بویایی       ۱۵ درصد

۸             از دست دادن حس چشایی       ۱۵ درصد

۹             سایر اعضای داخلی بدن به تشخیص پزشک         ۲۰ درصد

۱۰           بند اول و دوم سبابه                ۲۰ درصد

۱۱           بند اول شست          ۲۴ درصد

۱۲           از دست دادن حداکثر دندان‌ها  ۲۸ درصد

۱۳           از کارافتادگی دائم و کامل قطع انگشتان پا             ۳۰ درصد

۱۴           از دست دادن یک کلیه            ۳۰ درصد

۱۵

از دست دادن شنوایی یک گوش

                ۳۵ درصد

۱۶           انگشت ۶۰              ۳۶ درصد

۱۷           نابینا شدن یک چشم ۵۰ درصد

۱۸           قطع کامل انگشتان هر دست   ۵۰ درصد

۱۹           قطع یک پا ازمچ      ۵۵ درصد

۲۰           قطع یک دست از ساعد           ۶۰ درصد

۲۱           قطع یک پا از ساق  ۶۰ درصد

۲۲           قطع یک دست از بازو            ۷۰ درصد

۲۳           قطع یک پا از مفصل ران       ۷۰ درصد

۲۴           لالی، قطع زبان یا ازکارافتادگی دائم حنجره           ۸۰ درصد

چنانچه از کارافتادگی کامل نباشد میزان از کارافتادگی فرد به تشخیص پزشک معتمد بیمه‌گر تعیین می‌شود و بیمه‌گر موظف خواهد بود غرامت را متناسب با درصد‌های اعلام شده پرداخت کند.

۴٫      از کارافتادگی موقت؛ پرداخت غرامت روزانه و هفتگی طبق قانون!

ممکن است فرد بیمه شده بر اثر یکی از حوادثی که در قرارداد بیمه‌ای او آمده است مصدوم شود؛ در ادامه مصدوم چنانچه برای مدتی قادر به انجام کار و کسب درآمد نباشد، بیمه‌گر متعهد است بر اساس گزارش پزشک یا پزشکی قانونی غرامت روزانه و هفتگی تا مدت تعیین شده را به بیمه‌شونده بپردازد.

افرادی که شرایط کاری سخت یا خطرناکی دارند مانند کارگران سنگبری‌ها و بناها ضروری است که برای خودشان بیمه تکمیلی انفرادی تهیه کنند تا در صورت بروز هر نوع حادثه‌ای بتوانند هزینه‌های درمانی خود را سریع‌تر تامین و جبران کنند. اگر نمی‌دانید که کدام بیمه تکمیلی انفرادی بهتر است، پیشنهاد می‌کنیم که با کارشناسان شرکت بیمه آسماری تماس بگیرید و مشاوره بگیرید.

خسارت‌های خارج از تعهد عمومی بیمه حوادث انفرادی شامل چه مواردی می‌شود؟

چنانچه یکی از موارد زیر منجر به فوت یا از کارافتادگی دائم و جزئی فرد شود، بیمه‌گر تعهدی به پرداخت غرامت و خسارت را ندارد.

  • هر گونه خودکشی یا اقدام به خودکشی
  • استفاده از دارو‌هایی که منجر به کاهش هشیاری می‌شوند و خواب‌آور هستند
  • ورزش‌های رزمی و حرفه‌ای (قایق‌رانی، هدایت یا سرنشینی هلیکوپتر، هواپیما، آموزشی و ماشین مسابقه، هدایت موتور سیکلت، پرش با چتر نجات، غواصی، هدایت کایت و داشتن پرواز بدون موتور با سایر تجهیزات پروازی، سوارکاری و شکار)
  • استعمال هرگونه مواد مخدر، روان گردان و مست بودن بیمه شده
  • در‌صورت بروز جنگ، شورش، انقلاب، بلوا، قیام، اعتصاب، کودتا، آشوب و اقدامات احتیاطی مقامات نظامی و انتظامی
  • صدمات بدنی عمدی
  • جنون، مگر اینکه ابتلا به جنون ناشی از خطر موضوع بیمه باشد
  • هر نوع فتق و دیسک
  • چنانچه یکی از ذینفعلان به‌صورت عمد باعث فوت بیمه شده باشد. در این صورت شرکت بیمه‌گر متعهد به پرداخت غرامت به سایر ذینفعان در سرمایه بیمه خواهد بود.

غرامت‌‌های فرعی در بیمه حوادث انفرادی؛ از قوانین بیمه مطلع باشید!

بیمه‌گذار هنگام عقد قرارداد با شرکت بیمه می‌تواند غرامت‌های فرعی را نیز به بیمه نامه خود اضافه کند؛ غرامت‌های فرعی در بیمه اختیاری است. چنانچه بیمه شده حق بیمه غرامت‌های فرعی خود را پرداخت کرده باشد در سه بخش که در زیر شرح داده می‌شود، می‌تواند از بیمه غرامت دریافت کند. البته هر فرد می‌تواند با خرید بیمه تکمیلی از هزینه‌های درمان خود به‌طور چشمگیری بکاهد!

هزینه‌های پزشکی ناشی از حادثه

۱٫   هزینه‌های پزشکی ناشی از حادثه؛ آینده‌نگر باشید!

برخی از افراد باتوجه به سابقه بیماری، شرایط جسمی و نوع کار خود تمایل دارند تا هزینه‌های پزشکی ناشی از حادثه را که یکی از غرامت های فرعی در بیمه حوادث است را به بیمه نامه اضافه کنند. حداکثر سقف هزینه‌های پزشکی ۱۰ تا ۲۰ درصد سرمایه فوت خواهد بود. بسیاری از شرکت های بیمه، تا ۱۰ درصد سرمایه فوت را می‌پردازند. به همین دلیل هنگام تهیه بیمه باید سقف پرداخت غرامت را از شرکت بیمه خود سوال کنید.

۲٫   پرداخت غرامت روزانه عمومی ناشی از حادثه به بیمه‌گذار

اگر حوادثی که رخ داده جز پوشش بیمه حوادث شما باشد و حادثه باعث ازکارافتادگی موقت شود، بیمه گر موظف خواهد بود غرامت ۱۲ ده هزارم از سرمایه فوت و نقص عضو را به بیمه گذار بپردازد.

۳٫      پرداخت غرامت روزانه بستری شدن در مراکز درمانی به بیمه‌گذار

غرامت روزانه بستری شدن سومین غرامت فرعی در حوادث بیمه انفرادی است. چنانچه این پوشش را انتخاب کرده باشید و نوع حادثه‌ای که برایتان رخ داده، جز پوشش بیمه باشد، بیمه گر موظف خواهد بود غرامت روزانه را طبق قرارداد محاسبه و به شما بپردازد.