علمی و پزشکیکسب و کارهای برتر روز

نایلون بسته بندی برای چه منظوری به کار می‌رود؟

نایلون‌ها به دلیل وزن سبک، انعطاف‌پذیری و قیمت پایین، یکی از بهترین گزینه‌ها برای بسته بندی و جابه‌جایی محصول هستند. ارائه انواع مختلفی از این محصول در سایز و ضخامت متفاوت، به صنایع گوناگون این امکان را می‌دهد تا از آن برای بسته بندی گستره وسیعی از محصولات استفاده کنند. انواع مختلف نایلون بسته بندی با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد، برای شرایط مختلفی کاربرد دارد که ما در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم.

انواع نایلون بسته بندی

نایلون‌های بسته بندی باید طوری طراحی و عرضه شوند که هم نیاز تولید کنندگان و هم مصرف کنندگان را رفع کنند. معمولا تولید کنندگان برای بسته بندی محصولات خود به نایلون‌هایی نیاز دارند که محصولات تولیدی را از عوامل خارجی و گرد و غبار در امان نگه دارد و همچنین در شرایط جابه‌جایی از ایجاد آسیب به محصول جلوگیری کند. همچنین مصرف کنندگان نیازمند نایلون‌هایی با شکل منظم و تمیز هستند که از شفافیت برخوردار باشد. نایلون‌های بسته بندی با توجه به تمام این موارد در انواع مختلفی ارائه می‌شوند که می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد.

نایلون شیرینگ

نایلون حباب دار

نایلون استرچ

نایلون بسته بندی خیاری

نایلون بسته بندی مواد غذایی

و…

این نایلون‌ها با قرارگیری در دورتادور محصول، از ایجاد آسیب‌هایی که ممکن است در جابه‌جایی رخ دهد، جلوگیری می‌کنند و همچنین ضررهای مالی ناشی از خرابی تولیدات را کاهش می‌دهند.

کاربرد پلاستیک بندی

نایلون‌های بسته بندی وابسته به نوع خود ویژگی‌ها و کاربرد متفاوتی دارند. کاربرد انواع نایلون بسته بندی عبارتند از:

  1. معمولا از نایلون‌های بسته بندی باکیفیت جهت حمل مواد حساس و غذا استفاده می‌شود که برخی از آن‌ها به صورت انحصاری با نام نایلون بسته بندی مواد غذایی وارد بازار می‌شوند. نایلون بسته بندی مواد غذایی نازک‌تر از نمونه‌های دیگر هستند و می‌توانند در برابر نور خورشید و عوامل محیطی دیگر از مواد غذایی محافظت کنند و باعث حفظ سلامت آن شوند. معمولا این نوع نایلون برای نگهداری گوشت، مرغ، انواع میوه و سبزیجات و همچنین موادی که در یخچال و فریزر نگهداری می‌شود، کاربرد دارد.
  2. نایلون‌های شیرینگ نوعی از نایلون هستند که توانایی بسته بندی تعداد زیادی از محصول را در کنار هم دارند. به همین دلیل معمولا از این مدل نایلون بسته بندی، برای بسته بندی نوشیدنی‌ها به صورت 6 الی 12 تایی استفاده می‌شود. نایلون شیرینگ در انواع مختلف ابعاد، ضخامت، تعداد لایه و… وارد بازار می‌شود که می‌توان از آن در صنایع مختلف استفاده نمود. این محصول در ضخامت‌های بالا، مناسب نگهداری کاشی و سرامیک، شیشه سکوریت، سنگ نما ساختمان، قطعات خودرو، درب آسانسور، صنایع خانگی و… است.
  3. در کارگاه و کارخانه‌هایی با تولیدات وسیع، از نایلون‌های استرچ برای بسته بندی استفاده می‌شود. این نایلون‌ها به دور محصول وکیوم می‌شوند و به طور کامل به محصول چسبیده و با وجود خاصیت آنتی استاتیک، مانع از نشست گرد و غبار بر روی آن می‌شوند. این نایلون برای بسته بندی مواردی چون مبلمان منازل، مواد غذایی، مواد دارویی و بهداشتی، مواد آرایشی، محصولات شکستنی و… کاربرد دارد.
  4. نایلون بسته بندی خیار، کیسه‌های نایلونی هستند که در ابتدا برای سالم نگه داشتن خیار به هنگام جابه‌جایی استفاده می‌شدند. اما امروزه از این نوع محصول می‌توان برای بسته بندی دیگر میوه و تره بار در میوه فروشی استفاده می‌شود.
  5. نایلون حباب‌دار که یکی از نایلون‌های پرکاربرد در اداره پست است، معمولا برای بسته بندی محصولات شکستنی استفاده می‌شود. وجود برآمدگی‌های روی این نایلون بسته بندی، از جابه‌جایی زیاد محصول در ماشین جلوگیری می‌کند. این پلاستیک بسته بندی، گزینه مناسبی برای محافظت از محصولات ظریف است که از قطعات ریز و تخصصی تشکیل شده اند.

ویژگی‌های نایلون بسته بندی باکیفیت

نایلون‌های بسته بندی زمانی با کیفیت شناخته می‌شوند که از مواد اولیه باکیفیت تهیه شده باشند. این نایلون‌ها تاثیر زیادی بر عرضه محصولات مختلف به بازار دارند. در نتیجه تهیه نوع باکیفیت آن کمک زیادی به تولیدکنندگان محصولات مختلف می‌کند. بهتر است برای تشخیص نایلون بسته بندی باکیفیت به موارد زیر توجه کنید.

  • عدم ایجاد پارگی با فشار کم
  • مقاوم در برابر نفوذ رطوبت و آب
  • مقاوم در برابر نفوذ نور آفتاب
  • مقاوم در برابر گرد و غبار
  • عدم فرسایش
  • مقاوم در برابر تکان خوردن و جابه‌جایی
  • شفافیت بالا و امکان رویت محصول درون آن
  • امکان چاپ پذیری به وسیله روش‌های مختلف

به طور کلی نایلون‌ بسته بندی باکیفیت، می‌تواند در شرایط مختلف محیطی از محصول محافظت کند، بدون اینکه دچار پارگی و سایش شود. نایلون‌های بسته بندی معمولا در ضخامت و عرض‌های مختلف وارد بازار می‌شوند تا شما امکان انتخاب سایز مناسب برای محصولات خود را داشته باشید.

جمع بندی

امروزه وجود نایلون‌ بسته بندی در انواع مختلف، کمک زیادی به عرضه بهتر محصولات می‌کند. همچنین این نایلون‌ها با حفظ سلامت محصولات تولیدی، از ایجاد خسارات مالی جلوگیری کرده اند و شما قادر خواهید بود که محصولات خود را به نقاط مختلف کشور و خارج از آن انتقال دهید. به یاد داشته باشید که برای حداقل کردن احتمال آسیب به محصولات خود، نمونه‌های باکیفیتی از نایلون بسته بندی تهیه کنید. ما در این مقاله به طور کامل با انواع نایلون و کاربرد هر یک آشنا شدیم و به بررسی ویژگی‌های نایلون باکیفیت پرداختیم.