علمی و پزشکیکسب و کارهای برتر روز

چرا سشوار باد سرد میدهد؟

علت تولید باد سرد سشوار و گرم نشدن باد سشوار چیست؟

گرمای ایجاد شده از سشوار مسافرتی به دلیل عبور جریان هوا از یک سیم داغ (المنت) با مقاومت بالا است. بنابراین در صورتیکه سشوار باد گرم تولید نمی کند احتمالا بدلیل خرابی المنت سشوار است. المنت یک رشته سیم درون سشوار است که تحمل جریان الکتریکی بالا را دارد و گرمای باد سشوار را ایجاد می کنند. یکی دیگر از دلایل تولید باد سرد سشوار، ایراد در فن سشوار است. فن مسئول گردش هوا در سشوار است و دارای پروانه هایی می باشد که بعد از استفاده طولانی مدت هرز شده و باید تعویض شوند.

علت گرم نکردن سشوار چیست؟ [۳ علت اصلی]

سشوارها از آن دسته وسایل الکترونیکی هستند که همه از آن استفاده می‌کنند. البته سشوار هم مانند تمام وسایل برقی دیگر دچار اختلال و عیب و ایراد در عملکرد می‌شود. از طرفی اگر ندانیم که چگونه آن مشکل را عیب‌یابی کنیم، نمی‌توانیم آن را درست کنیم. یکی از مشکلات رایجی که اغلب کاربران آن را تجربه می‌کنند، مشکل گرم نکردن سشوار است. با تانیرو همراه باشید تا ببینیم علت اصلی این اتفاق چیست و چرا سشوار برخی مواقع گرم نمی‌شود.

نکات کلیدی

  • اگر با مشکل سرد بودن باد سشوار مواجه هستید، احتمالا المنت سشوار خراب است.
  • یکی از دلایل خرابی باد گرم سشوار، وجود ایراد در فن این دستگاه است.
  • در موارد نادر، گرمای بیش از حد می‌تواند باعث خرابی یک جز ضروری مثل فیوز حرارتی یا ترموستات، فن، کارت الکترونیکی یا مقاومت باشد.

مشکل گرم نکردن سشوار

گرمای ایجاد شده از سشوار به علت عبور جریان هوا از یک سیم داغ یا همان المنت با مقاومت بالا است. این سیم در نازل یا خروجی دستگاه قرار می‌گیرد و درصورت فعال شدن جریان الکتریکی، شروع به داغ شدن می‌کند. فن سشوار هوا را از این سیم عبور می‌دهد و باعث گرم شدن هوا می‌شود؛ بنابراین اگر سشوار باد گرم تولید نمی‌کند، مشکل از این قسمت است:

  • اگر مشکل گرم نکردن سشوار دارید، احتمالا المنت سشوار خراب است. المنت یک رشته سیم داخل سشوار است که تحمل جریان الکتریکی خیلی بالایی دارد و گرمای باد سشوار را ایجاد می‌کند؛ بنابراین اگر اختلالی در باد گرم سشوار پیش آمد باید بررسی کنید که آیا به المنت موازی جریان برق می‌رسد یا نه.

البته بروز این مشکل می‌تواند به خاطر قطع شدن سیم‌های متصل به المنت یا خرابی کلید مربوطه نیز باشد. برای حل آن باید با کمک مولتی‌متر، اتصالات المنت را بررسی کنید و از وجود مشکل در آن‌ها اطمینان حاصل کنید. اگر المنت پاره شده باشد باید حتما تعویض شود.

  • یکی دیگر از دلایل خرابی باد گرم سشوار، وجود ایراد در فن دستگاه است. فن؛ وظیفه تبادل هوا در سشوار را برعهده دارد و دارای پروانه‌هایی است که بعد از استفاده طولانی‌مدت هرز می‌شوند.

اگر سشوار ما بیش از حد گرم شد چکار کنیم؟

ممکن است شما هم هنگام استفاده از سشوار متوجه شده باشید که سشوار به‌طور غیرعادی داغ شده یا باد گرم می‌زند. با داغ شدن زیاد از حد سشوار پوسته آن داغ می‌شود و شما می‌توانید به‌راحتی بوی سوزش را احساس کنید. سپس اتفاق بدتری که بعد از این‌ها می‌تواند بیفتد این است که شما شاهد خاموش شدن ناگهانی سشوار باشید.

البته اکثر سشوارها به یک دستگاه ایمنی حرارتی مجهز هستند که در صورت تشخیص دمای غیرعادی بالا، جریان را قطع می‌کند. این اتفاق معمولاً قبل از اینکه گرمای بیش از حد باعث آسیب جبران‌ناپذیری به دستگاه شما شود، اتفاق میفتد؛ زیرا برخی از قطعات به گرمای بیش از حد حساس هستند و ممکن است ذوب شوند. اما پس چرا سشوار شما بیش از حد گرم می‌شود؟ برای جلوگیری از داغ شدن سشوار چه باید کرد؟ این‌که چرا سشوار باد گرم می‌زند یا بیش از حد داغ می‌شود می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • یکی از دلایلی که کمتر اتفاق میفتد این است که این مشکل پس از استفاده زیاد یا مسدود شدن غیرارادی مدار هوا رخ می‌دهد.
  • یکی دیگر از عوامل آن می‌تواند به خاطر گرفتگی فیلتر یا توری‌های تهویه باشد.
  • درنهایت در موارد خیلی نادرتر، گرمای بیش از حد می‌تواند باعث خرابی یک جز ضروری در سیستم تهویه یا اندازه‌گیری دما باشد: فیوز حرارتی یا ترموستات، فن، کارت الکترونیکی یا مقاومت.

در هر صورت، زمانی که سشوار بیش از حد گرم می‌شود، تعیین منشأ مشکل برای جلوگیری از تکرار آن و آسیب دیدن به یکی دیگر از اجزای دستگاه ضروری است. در اینجا ذکر یک نکته بسیار مهم و ضروری است:

اگر متوجه شدید که سیم برق یا محفظه سشوارتان آب شده است، فورا استفاده از دستگاه را متوقف کرده، آن را خاموش و از پریز برق جدا کنید. در واقع در اینجا خطر اتصال کوتاه وجود دارد. در موارد استثنایی اما جدی، خطر آتش‌سوزی یا برق‌گرفتگی نیز وجود دارد. اگر در این شرایط هستید، بهترین راه‌حل برای رفع این مشکل، تعویض سشوار است.

گرمای بیش از حد سشوار را چگونه باید تعمیر کرد؟

وقتی سشوار باد گرم می‌ زند یا بیش از حد گرم می‌شود، برای تعمیر آن باید ابتدا منبع مشکل را پیدا کنید تا بتوانید بهترین و موثرترین راه‌حل را برای رفع آن بیابید. در ادامه برای شما راهکارهایی را می‌آوریم که بدردتان خواهند خورد:

    شرایط استفاده از سشوار را بررسی کنید

برای رفع مشکل سشوار ابتدا باید شرایط آن را بررسی کنید. اگر اولین‌بار است که سشوار شما بیش از حد گرم می‌شود پس به احتمال زیاد خودتان مقصر هستید. برای مثال اگر همان دقایقی که از سشوار استفاده کرده‌اید با درجه بالا بوده است، پس احتمالا به همین دلیل سشوار بیش از اندازه گرم شده است.

اگر شما تصادفا مدار هوا را مسدود کرده باشید هم این اتفاق رخ می‌دهد. در واقع شما هرگز نباید تهویه یا خروجی هوا را مسدود کنید. در صورت گرم شدن گاه‌به‌گاه، سشوار را از برق بکشید، حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خنک شود، سپس دوباره از آن استفاده کنید. اگر این ماجرا هم‌چنان ادامه داشت، پس حتما باید برای حل مشکل بیشتر بررسی کنید. به شما توصیه می‌کنیم برای استفاده‌های طولانی‌مدت از سشوار، باید هر از چندگاهی دکمه هوای سرد را فعال کنید تا از گرم شدن بیش از حد دستگاه جلوگیری شود.

    گریل و فیلتر سشوار که بیش از حد گرم می‌شود را تمیز کنید

اگر مشکل گرمای بیش از حد به‌طور مرتب تکرار شده یا مشکل روشن نشدن سشوار برطرف نشود، مطمئنا مشکل به دلیل گرفتگی دستگاه است. در این صورت لازم است دریچه‌ها و فیلتر سشوار را تمیز کنید تا از افزایش غیرعادی دمای دستگاه جلوگیری شود. برای انجام این‌کار، دستگاه را از منبع تغذیه جدا کنید، سپس عملیات تعمیر و نگهداری ذیل را انجام دهید:

    توری تهویه را تعویض کنید.

بررسی کنید که دریچه‌های سشوار مسدود نشده باشند. در بیشتر موارد، یک توری در پشت سشوار قرار دارد اما می‌تواند چندتایی هم داشته باشد که روی دسته یا کناره‌های سشوار قرار گرفته‌اند. سپس لازم است که به‌طور مرتب آن را با یک پارچه نرم و بدون پرز یا یک برس نرم و خشک گردگیری کنید.

    فیلتر را تمیز کنید

بررسی کنید که فیلتر هوا مسدود نشده باشد؛ زیرا این مشکل عمدتا علت داغ شدن بیش از حد سشوار شما است. در واقع این فیلتر از ورود گردوغبار و کثیفی موجود در هوا به داخل سشوار جلوگیری می‌کند که می‌تواند باعث خرابی قطعات الکترونیکی سشوار شود. با گذشت زمان، اگر فیلتر به‌طور مرتب تمیز نشود، آلودگی روی فیلتر جمع می‌شود و دستگاه دیگر نمی‌تواند نقش خود را به‌طور موثر ایفا کند؛ بنابراین علاوه‌بر کاهش جریان هوای ورودی، ذرات وارد بلوک موتور شده و باعث گرم شدن بیش از حد سشوار می‌شوند.

منبع:

https://taniroo.ir/hairdryer/