اقتصادی

تولید سالانه ۵ میلیون بچه ماهی در مرکز تکثیر ماهیان دریایی بندرامام

Есна/хозстан مدیر شیلات خوزستان ضمن قدردانی از پژوهشگران و تبریک به همکاران پژوهشی مرکز تحقیقات آبزی پروری در آب های جنوب کشور برای بومی سازی تولید بیوتکنولوژی و تکثیر باس آسیایی در خوزستان، گفت: طبیعت و آب و هوای منطقه استان خوزستان متمایز است و این ظرفیت خاص باعث ایجاد تنوع در بمدهای شیلاتی شده است.

فتح الله ابوعلی در مراسم رونمایی از طرح تولید ماهی باس که امروز ۱۲ مردادماه در بندرامام برگزار شد، گفت: خوزستان نشانه همه فعالیت های صیادی است و هم اکنون در منطقه پرورش ماهیان گرم آبی، سردابی، خاویار و … میگو، زینتی و زالو اقدامات خوبی انجام شده و اخیرا مجوز پرورش کروکودیل نیز صادر شده است.

وی ادامه داد: استان خوزستان چندین سال متوالی جایگاه خود را به عنوان اولین تولید کننده آبزیان در کشور حفظ کرده است. آمار تولید شیلات در کیشور به 60 درصد در حوزه ماهیگیری و 40 درصد در بخش آبزی پروری تقسیم می شود و از روش ها و فناوری های روز دنیا استفاده کنید.

به گزارش دوران خبر، ابوعلی با اشاره به محدودیت های آب شیرین در استان گفت: این محدودیت ها باعث ایجاد فرصت های جدید شده و در همین راستا طرح های فشرده پرورش ماهی، بحث بهره وری، دو محصول در هر محصول انجام می شود. سال، سیستم بازیافت آب و … هدف گذاری شده است.

مدیر شیلات خوزستان گفت: سال گذشته 110 تن میگو با استفاده از آب کشاورزی و بر اساس استانداردهای لازم تولید و به کشورهای اروپایی صادر شد و امسال میگو با استفاده از آب کشاورزی در زمینی به مساحت 86 هکتار ادامه دارد. می دهد

این مسئول تصریح کرد: با وجود کمبود منابع آب شیرین، ظرفیت بسیار بالایی در سواحل و دریا شناسایی شده است و توسعه بیشتر شیلات در این مناطق و در شهرهای ساحلی تاکنون حدود 44 هزار و 700 هکتار پیش بینی شده است. ماهیگیری در مراحل مختلف در حال آماده سازی است که از بین رفته است

ابوعلی گفت: 160 هزار هکتار صید دائمی در استان وجود دارد که اگر به صورت مکمل انجام شود، افزایش قابل توجهی در تولید شیلات مشاهده می شود.

مدیر شیلات خوزستان گفت: با توجه به اینکه طی چند سال گذشته بیش از 100 تن ماهی باس در استان تولید شده است، اما به دلایل و مشکلاتی از جمله کمبود و گرانی بچه ماهی، امکان گسترش آن فراهم شد. ارائه نشده است. به همین دلیل، دستاورد امروز را نقطه عطفی برای یک حرکت بزرگ در استان خوزستان می‌دانیم.

وی گفت: شاید افرادی مدعی تولید بچه ماهی در کشور باشند اما تولید برای اولین بار در سطح استان خوزستان محقق شده است که نیاز به تجاری سازی دارد.

ابوعلی با بیان اینکه ماهی باس از بازارپسندی بسیار خوبی در دنیا برخوردار است و در صورت تولید پایدار، قیمت مناسب و مشتریان خوبی دارد، گفت: در صورت راه اندازی مرکز تکثیر ماهیان دریایی بندر امام (ره) ظرفیت تولید سالانه 5 میلیون بچه ماهی باس سی باس، باس کوچک، ساق و هامور برای کمک به رهاسازی و احیای ذخایر ماهی و پرورش این ماهی ها ارائه می شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید