عمومیکسب و کارهای برتر روز

انواع درخت اقاقیا و عکس این درخت زیبا

 خرید نهال اقاقیا به‌خاطر گل‌های رنگارنگ و معطری که به‌صورت خوشه‌ای در بهار و تابستان روی شاخه‌هایش‌ رشد می‌کنند، بسیار محبوب است و به‌دلیل رایحه‌ی شیرینی که دارند اغلب در صنعت عطرسازی از آن‌ها استفاده می‌شود. درخت اقاقیا دارای برگ‌های متناوب بیضی شکل و سبز رنگ است که با توجه به محل کاشت، نوردهی و دما گلدهی آن متغییر است و معمولاً بین اواخر فروردین تا اوایل خرداد ماه گل‌های زرد، سفید، قرمز و یا ارغوانی خوشه‌ای سروکله‌شان پیدا می‌شود

بررسی تاریخچه درخت آقاقیا

بومی آمریکا می باشد.این درخت برای نخستین بار در سال 1603 میلادی وارد اروپا شد و به عنوان یک درخت جنگلی شناخته می شود.یکی از موفق ترین درختان وارداتی است که در بسیاری از نقاط  جهان کاشته می شود .در مجارستان به عنوان یک درخت ملی محسوب می شود.

Types of acacia trees and photos of this beautiful tree

گیاهشناسی درخت آقاقیا

درخت اقاقیا درختی است با گل و برگ های زیبا و معطر، طوری که فضا را عطرآگین می کند و در بهار به رنگ سبز خوشرنگی تبدیل می شود.از جمله درختان مقاوم به خشکی است که بلندی آن به 10 تا 27متر می رسد. جهت کنترل فرسایش خاک ، احیای اراضی و زیبا سازی فضای سبز کشت می شود که می تواند مشکل کمبود نیتروژن خاک را رفع کند.

اقاقیا دارای ریشه های عمیق پراکنده با شاخه های خمیده و تاجی چتری شکل  است.شاخه های جوان و یکساله قهوه ای مایل به قرمز براق و دارای گوشوارک های خاری شکل هستند که قهوه ای-قرمز شفاف می باشند.تنه این درخت پوستی به رنگ خاکستری تیره ، سفت ، سخت و ترک خورده دارد.پوست آن در شاخه های جوان صاف است ولی سریعا شکاف دار می شود و در سنین بالاتر شکاف ها و شیار های عمیقی در آن ایجاد می شود.

برگ ها:

برگ ها به شکل خوشه ای هستند  که از 9 تا 19 برگچه بیضی یا تخم مرغی شکل تشکیل شده و طولی حداکثر 4 تا 5 سانتی متری دارد.برگچه ها صاف و بسیار نازک هستند که در سطح فوقانی سبز روشن و در سطح تحتانی مایل به خاکستری می باشند.برگ ها با باز و بسته شدن  نسبت به تغییرات آب و هوایی واکنش نشان می دهند و در روز های گرم و خشک به سمت بالا و در روز های بارانی و مرطوب به سمت پایین خمیدگی پیدا می کنند.

گل ها:

گل ها به صورت خوشه هایی به طول 10 تا25 سانتی متر از درخت آویزان هستند و به صورت هرمافرودیت می باشند.هر گل، نخودی مانند و بسیار خوشبو و به طول 2 سانتی متر است.نیام ها به صورت خوشه های آویزان با حدود یک سانتی متر عرض و 5 تا 10سانتی متر طول است که به رنگ قهوه ای مایل به قرمز، براق یا کدر است.از سطح خارجی کلیوی شکل آنها ، رنگ قهوه ای تیره بذر ها معلوم می باشند.

مناطق کشت:

در مناطق با آب و هوای معتدل مانند شمال آمریکا، اکثر مناطق اروپا ، ایران ، افغانستان ، هند و مناطق شرقی آسیا و….به فراوانی یافت می شود.

فرق اقاقیا با پیچ گلیسین

همچنین گل‌های پیچ گلیسین عمدتاً به رنگ بنفش هستند که روی آلاچیق یا دیوار رشد می‌کنند اما اقاقیا از تنوع گسترده‌ای در رنگ‌ گل‌ها برخوردار است و گلدهی آن روی شاخه رخ می‌دهد.

انواع درخت اقاقیا چتری

  • درخت اقاقیا چتری
  • از دیگر انواع درخت اقاقیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • اقاقیا سیاه

نگهداری و عمر درخت اقاقیا

نور کافی، هرس دقیق و به‌موقع و آبیاری زیاد از شرط‌های ضروری برای نگهداری و پرورش اقاقیا است. با این‌حال نگهداری از اقاقیا بسیار راحت است و مانند سایر گیاهان و درختان گلدار به مراقبت زیادی نیاز ندارد.

خاک مناسب اقاقیا

گل اقاقیا در انواع مختلف خاک رشد می‌کند و می‌تواند نیتروژن را در خاک تثبیت کند، بنابراین گاهی اوقات از آن برای بازیابی خاک در مکان‌های متروکه استفاده می‌شود. برای کاشت اقاقیا می‌توانید از خاک لومی حاصلخیز گرفته تا خاک رس سنگین استفاده کنید. البته توجه داشته باشید اگرچه اقاقیا قابلیت رشد در خاک‌های خشک، فقیر، نسبتاً نمکی و آهکی را دارد اما هرگز آن‌ها را در خاک‌های قلیایی نکارید.

آبیاری درخت اقاقیا

آبیاری مداوم و منظم یکی از نیازهای اساسی در رشد درخت اقاقیا است. بنابراین باید آبیاری را منظم انجام دهید به‌ویژه در تابستان که این گیاه به‌سرعت آب را مصرف می‌کند. در زمستان آبیاری باید کم‌تر شود و فقط زمانی‌ که خاک خشک است، آبیاری را انجام دهید. نهال‌های جوان را حداقل هفته‌ای یک بار آبیاری کنید. همچنین صرف‌نظر از اینکه این گیاه در خانه رشد می‌کند یا باغ رشد، باید به طور دوره‌ای در فصل رشد، کود مایع را برای آبیاری به آب اضافه کنید.

دما رشد اقاقیا

درخت اقاقیا برای رشد به نور شدید خورشید نیاز دارد. بنابراین باید آن‌ها را در مکانی بکارید که نور خورشید را بدون مانع دریافت کنند. این گیاه سایه را دوست ندارد و هرگز آن‌ها را در مکان‌هایی که کمتر از 4 ساعت نور خورشید دریافت می‌کنند، نکارید.

روش های تکثیر درخت اقاقیا

تکثیر اقاقیا هم از طریق بذر و هم از طریق قلمه امکان‌پذیر است. برای تکثیر اقاقیا به روش بذر، باید بذرها را به مدت 2 روز در آب قرار دهید و پس از جوانه‌زنی آن‌ها رد در خاک پیت-شنی به عمق 1 تا 2 سانتی‌متر بکارید.  تکثیر اقاقیا به روش قلمه‌ای باید در تابستان و با استفاده از قسمت‌های نیمه چوبی شاخه گیاه مادر انجام شود. سپس در یک محیط با رطوبت بالا و دمای معتدل آن‌ها را قرار دهید.

معایب درخت اقاقیا

رشد انواع درخت اقاقیا در تراس و باغ کار آسانی نیست؛ زیرا این مکان‌ها باید در برابر باد محافظت شوند و همچنین بیشتر اوقات روز نور کامل خورشید را دریافت کنند.این در حالی است که عمدتاً درخت اقاقیا توسط قارچ (Verticillium) تحریک می‌شوند و احتمال پژمردگی آن‌ها وجود دارد. البته در صورت آسیب دیدن گیاه توسط قارچ باید قسمت آسیب دیده را برداشته و سپس کل گیاه را با قارچ‌کُش درمان کنید.همچنین اقاقیا به شدت مورد حمله شته‌ها، کرم‌ها و کنه‌ها قرار می‌گیرد که با استفاده از حشره‌کش‌های مناسب و استاندارد گیاه را درمان کنید.

فروش درخت اقاقیا

فروش درخت اقاقیا به‌صورت نهال و درختچه در بازار گل و گیاه موجود است. همچنین درخت اقاقیا دارای گونه‌های مختلفی است که نگهداری از هر کدام از مدل‌ها می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین در هنگام خرید درخت اقاقیا حتماً به فروشندگان معتبر مراجعه کنید تا در انتخاب نوع درخت اقاقیا و مکان کاشت آن راهنمایی‌های لازم را در اختیارتان قرار دهند.

قیمت درخت اقاقیا بنفش

قیمت نهال با توجه به نوع آن بسیار متفاوت است. به‌عنوان مثال اگر قصد خرید درخت اقاقیا بنفش را دارید باید سن گیاه، اندازه، نوع تکثیر و تعداد را حتماً در نظر بگیرید. برای اطلاع از قیمت خرید اقاقیا می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.اگر قصد خرید اینترنتی گل اقاقیا را دارید، در انتخاب هرگز تردید نکنید. مجموعه ما با بهره‌مندی از باغبان‌ها و کارشناسان‌ حرفه‌ای و با دانش روز و داشتن سال‌ها سابقه در پرورش و نگهداری انواع گل اقاقیا، کلیه‌ی نکات مهم در خرید گل اقاقیا را در اختیارتان قرار خواهد داد.

گیاه اقاقیا چند گونه دارد ؟

اقاقیا دو گونه دارد . یکی از گونه‌ها به عنوان اقاقیا نرک محسوب می شود ،دارای گلهای سفید رنگ معطر می باشد ،زنبور عسل از گلهای ان برای تولید عسل استفاده می کند .