عمومیکسب و کارهای برتر روز

ظرف های مخصوص ماکروفر

آیا از هر ظرفی برای گرم کردن یا پخت غذا در می توانی استفاده کرد؟ ظروف مناسب مایکروویو کدام هستند؟ در این مطلب سعی شده به این سوالات مهم پاسخ داده شود. مایکروویو و مایکروفر از دستگاه های برقی جدید و پر طرفدار هستند. برخی ترجیح می دهند گرم کردن و پخت غذا و کیک و شیرینی را توسط مایکروویو انجام دهند. اگر شما هم جزو این دسته هستید، حتما باید نکاتی را درباره این دستگاه بدانید تا بدون کوچکترین مشکل بتوانید غذاهای خوب و سالم برای اعضای خانواده‌تان تهیه کنید.

لوازم پخت‌وپز نیز مثل کلیه وسایل از پیشرفت تکنولوژی تأثیر گرفته و امروزه شاهد تولید مدل‌های مختلف دستگاه‌های تسهیل کننده کارهای طبخ غذا در آشپزخانه هستیم. یکی از این لوازم مایکروفر یا اجاق مایکروویو است که برای گرم کردن سریع مواد غذایی، پخت غذا، یخ‌زدایی و… از آن استفاده می‌شود. تعمیر ماکروفر پاناسونیک در اصفهان با بهترین قیمت و کیفیت توسط بهترین تعمیرکار انجام میشود . تماس بگیرین یا درخواست تکنسین و مشاورثبت آنلاین برای مایکروویو Samsung نمایید که خدمات خارج از بحث نمایندگی می‌باشد.

چه ظروفی را نباید در مایکروویو قرار دهیم؟

ظرف های پلاستیکی معمولی، فلزی یا دارای روکش فلزی و نیز فویل های آلومینیومی که اشعه مایکروویو را منعکس می کند، نباید در مایکروویو استفاده شود. از هر ظرفی نمی‌توان در مایکروویو استفاده کرد. باید بدانید اگر از ظرف‌هایی مانند انواع ظروف فلزی در مایکروویو استفاده کنید، بسیار خطرناک است و می‌تواند دردسرساز شود. امروزه با توجه به رایج شدن استفاده از مایکروویو، ظروف مخصوص آن نیز در شکل و طرح های مختلف در بازار به فروش می رسد.

فلز (هر چقدر هم که کوچک باشد) نباید در مایکروویو قرار گیرد. زمانی که فلز را در دستگاه بگذارید، ممکن است به آتش‌سوزی منجر شود. بشقاب و فنجان های نقاشی شده فلزی، فنجان‌ها و ظروف با تزئینات فلزی و ظروف حاوی پوشش فلزی یا دسته های فلزی را در مایکروفر قرار ندهید. اگر می‌خواهید غذایی که در ظرف آلومینیومی یک‌بار مصرف یا بسته‌بندی‌های رستورانی دارای تکه‌های فلزی قرار دارد را مصرف کنید، آن را درون یک ظرف مطمئن بریزید و سپس برای غذا را گرم کنید. باید از خطر آتش‌سوزی جلوگیری کنید.

ظروف فلزی رو فقط در حالت کانوکشن می شود استفاده کرد ولی در حالت های دیگر باعث جرقه زدن و به مرور باعث آسیب موتور و دیواره های دستگاه می شود. هیچ گاه قوطی های کنسرو یا قوطی و شیشه های در بسته محتوی مواد غذایی در داخل دستگاه قرار ندهید، زیرا احتمال جرقه زدن به علت فلزی بودن بدنه کنسرو و خطر ترکیدن کنسرو به علت پلمپ بودن آن وجود دارد. گرم کردن غذا با ظروف پلاستیکی داخل مایکرویو، احتمال بروز سرطان در افراد را افزایش می دهد، چون در اثر حرارت زیاد، ساختار شیمیایی آنها تغییر می کند و مواد سمی وارد غذا می شود.

ظروف پلاستیکی مثل ظرف ماست ، کره ، پنیر استفاده می کنید نمی توانند دمای زیادی را تحمل کنند و در نتیجه بوی بدی ایجاد می کنند. ظروف پلاستیکی معمولی به هیچ وجه نباید داخل مایکروویو قرار گیرد و اگر می‌خواهید از این نوع ظروف استفاده کنید، حتما مواردی را انتخاب کنید که مخصوص مایکروویو باشد. ظروف پلاستیکی که داخل دستگاه می‌گذارید باید تحمل حداقل ۱۲۰درجه را داشته باشند و فقط هم در حالت مایکروویو می‌توانید این کار را انجام دهید زیرا در حالات کانوکشن و گریل موجب شعله‌ور شدن و آتش سوزی خواهند شد.

اگر در کابینت خود ظروف فانتزی و خاص، آبکاری یا فلزکاری شده دارید، بهتر است برای گرم کردن غذا در مایکروویو از آنها استفاده نکنید. حتی اگر قسمت فلزکاری یا طلاکاری شده درون ظرف کوچک باشد، ممکن است درون محفظه مایکروویو واکنش نشان دهد. برای افرادی که کاربرد زیادی از مایکروویو دارند، پیشنهاد می‌شود فقط از ظروف شیشه‌ای ساده رنگی استفاده کنند. لیوان و ماگ‌های استیل مانع از گرم شدن قهوه یا چای درون خود می‌شوند و به جای آن ممکن است به مایکروویو صدمه بزنند. اگر ماگ مسافرتی‌تان از جنس پلاستیک است، نوشته‌های زیر آن را بخوانید که آیا قابل استفاده در مایکروویو هستند یا خیر. اگر جواب مثبت بود، شاید بهتر باشد باز هم تجدید نظر کنید.

برخی از ماگ‌های قدیمی با موادی پوشش دهی و لعاب‌دار شده‌اند که اشعه را پس می‌دهند. این لعاب ممکن است حاوی سرب یا فلزات سنگین مضر دیگر باشد. اگرچه لیوان و ماگ‌های قدیمی از نظر ظاهری بسیار زیبا هستند، ولی به جای آنکه از آنها برای نوشیدن مایعات استفاده کنید، این ماگ ها را به عنوان وسیله دکوری و درون شلف آشپزخانه نگهداری کنید. در لعاب بسیاری از ظرف های سرامیکی مقداری فلز به کار رفته است. در نتیجه این ظروف در حکم ظرف فلزی هستند . نوع خاصی سرامیک برای مایکروفر ساخت می شود که لعاب آن فلز ندارد.

برخی از سرامیک ها به علت اینکه هنگام ساخت مدت زیادی در کوره نبوده اند احتمال انفجار آن ها در مایکروویو وجود دارد. راه سریع برای اینکه متوجه بشویم آیا می توانیم از ظرف سرامیکی استفاده کنیم یا نه تلنگر زدن با انگشت به ظرف است، اگر صدای جرییینگگ! داد احتمال زیاد با آن در مایکرویو مشکلی نخواهید داشت. فلز از هر جنسی که باشد قابل استفاده در مایکروفر نیست حتی غذاهایی که داخل فویل پیچیده می شوند را نباید داخل مایکروفر گذاشت. از ظروف کریستالی و سربی هرگز استفاده ننمایید. ظروف شیشه ای نشکن و پیرکس برای پخت غذا در مایکروویو مناسب هستند.

گرچه بیشتر ظروف شیشه‌ای را می‌توان درون مایکروویو قرار داد، ولی بهتر است ظروفی را انتخاب کنید که در مایکروویو خیلی داغ نشوند. برای اطمینان از مناسب بودن ظرف، آن را خالی به مدت یک  دقیقه درون مایکروویو قرار دهید، اگر بعد از این مدت، ظرف سرد بود برای پخت و پز مناسب است ولی اگر کمی داغ شده ‌بود، بهتر است فقط برای گرم کردن غذا از آن استفاده کنید. برای گرم کردن غذا می‌توانید ظروف پلاستیکی مخصوص را داخل مایکروویو بگذارید. ظروف یکبار مصرفی هم در بازار وجود دارد که می‌توانید از آنها در مایکروویو استفاده کنید، ولی قبل از استفاده حتما از مناسب بودن آن اطمینان حاصل کنید.

روش تمیز کردن دستگاه

کاسه ای آب داخل دستگاه گذاشته و آب یک عدد لیمو ترش را درون آن بچکانید. س در حال حاضر می‌توانید استفاده‌های بسیار زیادی از مایکروویو‌ها داشته باشید. برای حفظ کیفیت غذا هنگام گرم کردن، حتما غذا را داخل ظروف در دار یا از روکش پلاستیکی مخصوص استفاده کنید، ولی دقت کنید که روکش پلاستیکی با غذا تماس نداشته باشد و علاوه بر این، هنگام گرم کردن غذا در ظرف را نیز محکم نکنید. بهترین ظروف برای استفاده در مایکروویوها ظروف چینی و سرامیکی (فاقد تزئینات) می‌باشند.

این دستگاه یکی از انواع دستگاه‌هایی است که روزانه چندین بار مورد استفاده ما قرار می‌گیرد. در این بین شاید سوال اصلی این باشد که از چه نوع ظرفی باید برای ماکروویو‌ها استفاده کرد؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که در مایکروویو‌ها حتماً باید از ظروفی استفاده کنید که ایمن باشد و سلامتی غذا و شما را مورد تهدید قرار ندهد. برای اینکه از ظروف اشتباه در گرم کردن غذای خود استفاده نکنید، از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید و از بهترین انواع ظرف مناسب مایکروویو اطلاع پیدا کنید.  ظروفی که نباید از آن‌ها در مایکروویو‌ها استفاده کنید! ظرف نامناسب مایکروویو عبارتند از:

  • ظروف فلزی
  • ظروف آلومینیومی
  • فویل‌های آلومینیومی
  • ظروف پلاستیکی نامرغوب
  • ظروف فلزکاری شده
  • ظروف کریستالی
  • ظروف حاوی سرب
  • ظروف چوبی حساس و شکننده

بهتر است از این ظروف در مایکروویو استفاده نکنید و به جای استفاده از این قبیل ظروف از جایگاه‌های استاندارد مخصوص غذا استفاده کنید که سلامت شما را به خطر نیاندازد.  پیشنهاد می شود در صورت خرابی یا نیاز به  از خدمات گلدیران استفاده نمایید. ظرف مناسب مایکروویو که باید از آن‌ها استفاده کنید!  ظروف قابل استفاده در مایکروویو در فهرست زیر عنوان شده است که عبارتند از:  ظروف شیشه‌ای نشکن که در بازار به پیرکس شهرت دارند، برای پخت و پز در مایکروویو بسیار مناسب هستند. اگرچه می‌توانید از کلیه ظروف شیشه‌ای در مایکروویو استفاده کنید، ولی بهتر است ظرفی را انتخاب کنید که خیلی هم داغ نشود.

برای اینکه متوجه شوید ظرف برای پخت و پز مناسب است، ظرف را برای مدت یک دقیقه داخل ماکرو بزارید اگر ظرف داغ شد، بهتر است که تنها برای گرم کردن غذا از آن استفاده کنید. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره را بخوانید. برای گرم کردن غذا با یک ظرف مناسب مایکروویو می‌توانید به سراغ ظروف پلاستیکی مخصوص این کار بروید. ولی پیش از استفاده حتماً از استاندارد بودن یا نبودن آن اطمینان حاصل کنید. برای گرم کردن غذا می‌توانید از این ظروف استفاده کنید، ولی پیشنهاد می‌کنیم اصلاً برای استفاده طولانی مدت با دمای بالا از این ظروف استفاده نکنید.

بهترین ظرف مناسب مایکروویو چینی و سرامیکی بدون هیچگونه تزئیناتی هستند. ظروف چینی که خیلی نازک نباشد و همچنین فاقد نقش و‌نگار‌های طلایی و نقره‌ای، زوائد فلزی و … باشد برای گرم کردن غذا بسیار مناسب هستند. البته برای پخت غذا هم می‌توانید از این ظروف استفاده کنید به شرطی که در ظرف را کمی باز بگذارید تا غذا بخار پز شود.  برای گرم کردن نان، تنوری کردن سیب زمینی یا پختن غذا‌هایی که آب ندارند، از ظروف مقوایی یا کاغذی که به اصطلاح ظروف یکبار مصرف هستند، می‌توان استفاده کرد.

یکی از انواع ظرف قابل استفاده در مایکروویو که مثل تفلون دارای اندودی است و امواج مخصوص پخت و پز را جذب می‌کند. این تابه را باید باتوجه به دستوری که که سازنده عنوان کرده است داغ کنید و سپس با کمی روغن همبرگر یا استیک خود را در آن سرخ کنید. این ظرف مخصوص در پخت همه طرفه و کامل غذای شما بی نظیر عمل خواهد کرد و پیشنهاد ما به شما این است که اگر به دنبال خرید یک ظرف همه کاره برای پخت و پز راحت هستید، تابه مایکروفر را فراموش نکنید. پیشنهاد می شود مقاله  را بخوانید.

باید توجه داشته باشید که ظروف گرد یا بیضی شکل برای استفاده در مایکرو فر مناسب هستند و دلیل اینکه این شکل از ظروف بهتر از انواع دیگر است به این علت است که حرارت را به صورت یکسان به غذا می‌رساند. این عمل باعث می‌شود تا غذا نسوزد و ته نگیرد. علاوه بر این خوب است از ظروف گود برای گرم کردن غذا در مایکروویو استفاده کنید. همچنین ظروف راست و عمودی برای استفاده در ماکروفر مناسب نیستند. پیشنهاد می شود مقاله  را مطالعه کنید. نکات مهم استفاده از ظرف مناسب مایکروویو : برای استفاده از مایکروویو خوب است چند نکته مهم و ضروری را در این باره بدانید تا هم سلامتی خودتان را به خطر نیاندازید و هم در طول استفاده از این دستگاه کاربردی دچار مشکلات فراوان نشوید. این نکات عبارتند از:

  • در زمانیکه از مایکروویو استفاده می‌کنید باید حتماً درب آن را ببندید تا امواج سلامتی شما را به خطر نیاندازد.
  • مایکروویو باید همیشه عاری از کثیفی و چربی و جرم باشد.
  • در زمان روشن کردن دستکاه و گرم کردن غذا فاصله یک تا دومتری را رعایت کنید.
  • پیش از اینکه غذای گرم شده را استفاده کنید حدود 30 ثانیه مهلت دهید.
  • مایکروویو خالی را روشن نکنید، این کار ممکن است منجر به انفجار دستگاه شود. پیشنهاد می شود درباره بخوانید.

جمع‌بندی

دانستید که در مایکروویو‌ها حتماً باید از ظروفی استفاده کنید که ایمن باشد و سلامتی غذا و شما را مورد تهدید قرار ندهد. برای اینکه از ظروف اشتباه در گرم کردن غذای خود استفاده نکنید، باید از فهرستی که در بالا گفته شد حتماً استفاده کنید. برای گرم کردن غذا با یک ظرف مناسب مایکروویو می‌توانید به سراغ ظروف سرامیکی، ظرف ماکرو و مخصوص این کار بروید. از اینکه تا انتهای این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم نکاتی که مدنظر شما بوده است را در این مقاله به صورت کامل و همه جانبه شرح داده باشیم. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره را بخوانید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.