علمی و پزشکیکسب و کارهای برتر روز

چند روز بعد از بخیه گوش میتوان استحمام کرد؟

احتمالاً برای شما یا اطرافیانتان اتفاق افتاده است که قسمتی از بدن خود را بریده یا زخم کرده‌ باشید و نیاز به بخیه داشته باشید. بخیه زدن امری طبیعی است اما نگهداری از آن حائز اهمیت است تا از ایجاد عفونت جلوگیری شود. درست است که با انتخاب یک پزشک خوب تا حد زیادی به نتیجه دلخواه و مطلوب خود از جراحی زیبایی گوش دست خواهید یافت اما باید بدانید مراقبت های بعد از جراحی گوش وجود داشته که رعایت دقیق آن ها کمک شایانی به رضایت بخش بودن نتیجه به دست آمده از این جراحی زیبایی کرده و علاوه بر آن موجب هرچه بهتر گذراندن دوران بهبودی شده و از بروز عوارض جدی در شما تا حد بسیار زیادی جلوگیری خواهند نمود.

بعد از جراحی گوش باید چه انتظاراتی داشته باشیم ؟

بعد از جراحی زیبایی گوش ،به دلیل اقداماتی همچون برش زدن پوست و بافت ها ، به منظور رفع مشکلات گوش ها در آن ها انجام می دهد عوارضی همچون مقداری التهاب ، درد، تورم و کبودی در گوش ها بروز می نماید که کاملاً طبیعی و موقتی است و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد زیرا با رعایت مراقبت های بعد از جراحی گوش بهبود خواهند یافت .

مراقبت های بعد از جراحی گوش در رابطه با نحوه استحمام

پس از انجام اتوپلاستی گوش، معمولاً پزشک شما توصیه ‌هایی را برای انجام مراقبت ‌های بعد از جراحی گوش به شما گوشزد می کند . این توصیه ‌ها ممکن است بسته به نوع جراحی ، شرایط شما و دستورات خاص پزشک متفاوت باشند ؛ اما در کل ، زمانی که می خواهید بعد از عمل استحمام کنید ، باید در انجام آن به موارد زیر توجه کنید :

  1. زمان مناسب برای استحمام : بیشتر پزشکان توصیه می‌ کنند که پس از گذشت حدود 48 تا 72 ساعت جراحی استحمام کنید ؛ اما بهتر است دستورات دقیق پزشک خود را رعایت کنید.
  2. استفاده از محلول ‌های ملایم : برای شستشوی بدن و نواحی زخم شده ، از محلول ‌های ملایم و بدون الکل استفاده کنید . این محلول ‌ها به کمک آب گرم برای تمیزی بدن کافی هستند.
  3. آرامش و جلوگیری از حرکات زیاد : هنگام استحمام ، از حرکات آرام و نرم استفاده کنید تا نواحی جراحی آسیب نبیند . همچنین ، برای حفاظت کافی از گوش ها ، پزشک توصیه می کند از فعالیت بیش از حد در حمام اجتناب کنید.
  4. خشک کردن با دقت : پس از استحمام ، بدن را با دقت و به آرامی خشک کنید . از دستکش یا دستمال ‌های نرم استفاده کنید و از ماساژ یا فشار زیاد برای خشک کردن پوست بپرهیزید. دقت در انجام اینکار از واجبات است ؛ زیرا در صورتی که نواحی برش زده شده به خوبی خشک نشوند ، احتمال تجمع باکتری و آلودگی بیشتر خواهد شد و فرد ناچار است با عوارضی نظیر عفونت دست و پنجه نرم کند .
  5. پیروی از دستورات پزشک : به دقت به دستورات و راهنمایی‌ های پزشک خود پایبند باشید و هر گونه سوال یا ابهامی داشتید ، با پزشک خود تماس بگیرید.

دیگر مراقبت های بعد از جراحی گوش چیست ؟

  • غذا، نوشیدنی، میوه و سبزیجات حاوی فیبر زیاد مصرف نمایید.
  • به هیچ عنوان گوش ها را مالش نداده و آن ها را دستکاری نکنید.
  • به مدت 2 ماه از مصرف نوشیدنی های الکلی و دخانیات خودداری نمایید.
  • از خوردن غذاهای جویدنی و سفت و غذاهایی که در آن ها از ادویه و نمک زیاد استفاده شده است جداً خودداری کنید.
  • به هیچ عنوان به پهلو نخوابیده، فقط به پشت و طاقباز بخوابید؛ با این کار به گوش ها فشاری وارد نشده و آسیب نخواهند دید.
  • بهتر است به مدت 7 روز از لباس های دکمه دار استفاده کنید زیرا هنگام پوشیدن و خارج کردن این لباس ها از تن، به گوش ها فشاری وارد نمی شود و غیره.

بخیه ها بعد از عمل گوش

در هنگام رعایت مراقبت های بعد از جراحی گوش بخیه ها و ضد عفونی کردن آن ها دارای اهمیت بالایی می باشد ، به همین منظور لازم است تا روزانه حدود 2 الی 3 بار بخیه های خود را ضد عفونی کنید. هیدروژن پراکسید یک محلول مناسب برای شست و شوی روزانه گوش ها می باشد که می توانید از آن بکار گیرید.

بعد از شست و شو باید محل بخیه ها را با استفاده از یک حوله تمیز و خشک کنید و از کمی وازلین استفاده کنید تا محل بخیه نرم شود و خشک باقی نماند. در مواقعی که طی جراحی از بخیه های غیر جذبی استفاده شده باشد ، لازم است با گذشت 7 الی 10 روز صبر کنید و جهت کشیدن آن ها به پزشک مراجعه کنید.

بهترین زمان برای رفتن به حمام بعد از عمل گوش

بلافاصله بعد از عمل یک پانسمان سبک روی گوش ها قرار داده می شود تا گوش در معرض محیط بیرونی نباشند و از نفوذ آلودگی ها به ناحیه جراحی جلوگیری شود. از آنجا که نفوذ ویروس ها و باکتری ها در محیط های مرطوب سریع تر است لذا همه جراحان توصیه می کنند که تا 2 روز از تماس آب با بخیه ها و ناحیه برش خورده پشت گوش جلوگیری شود. به این ترتیب استحمام تا 2 روز ممکن نیست. اما بعد از 2 روز با صلاحدید پزشک می توان به حمام رفته و به شستشوی سر و بدن خود بپردازید.

اما اگر قبل از اتمام 48 ساعت مجبور به استحمام بودید می توانید با رعایت احتیاط به حمام رفته و سایر نقاط بدن تان را بشورید اما باید کاملا مراقب باشید که سر و گوش هایتان خیس نشوند. شستشوی بدن از گردن به پایین بعد از عمل مانعی ندارد گرچه حضور در محیط مرطوب حمام توصیه نمی شود و ریسک عفونت را بالا می برد.

نکات مهم هنگام استحمام بعد از عمل گوش

  • بعد از گذشت 48 ساعت از عمل جراحی گوش می توانید با رعایت نکات زیر به حمام رفته و استحمام کنید.
  •     تا یک هفته از آب ولرم برای حمام کردن استفاده کنید. داغ بودن آب و بطور کلی گرم بودن حمام باعث ایجاد تورم و کبودی بیشتر در گوش ها می شود.
  •     گرچه در استفاده از انواع شامپوها محدودیتی وجود ندارد اما پیشنهاد می شود تا دو هفته از شامپو بچه برای شستن سر و موها استفاده کنید.
  •     در هنگام شستن سر دقت کنید که گوش ها را به جلو یا اطراف نکشید و ضربه ای به گوش ها وارد نکنید.
  •     از شستن پشت گوش ها حدالامکان خودداری کنید.
  •     بهتر است بعد از حمام با یک حوله تمیز و نو یا دستمال نرم گوش هایتان را خشک کنید تا ریسک نفوذ باکتری ها و ویروس ها به ناحیه جراحی کاهش یابد.
  •     بعد از حمام از سشوار برای خشک کردن گوش ها استفاده نکنید چراکه حرارت سشوار باعث بروز ورم و کبودی خواهد شد.
  •     بعد از جراحی زیبایی گوش، رنگ کردن یا دکلره کردن موها تا دو هفته ممنوع است.

تغذیه مناسب بعد از جراحی گوش

سوال اغلب کسانی که عمل گوش میانی یا عمل زیبایی لاله گوش انجام داده‌اند این است که بعد از عمل چه خوراکی را می‌توانند بخورند یا اینکه خوردن چه مواد غذایی برای آن‌ها مضر است. واقعیت این است که هیچکدام از گروه‌های غذایی برای سلامتی کسی که جراحی گوش انجام داده است مضر نیست، اما میزان سفتی و نرمی غذا اهمیت زیادی دارد.

با این حساب یکی از اولین و مهم‌ترین مراقبت های بعد از جراحی گوش این است بیمار نباید غذای سفت یا جویدنی بخورد. زیرا جویدن غذا باعث می‌شود حرکت‌های فک شدید شود و به گوش فرد فشار وارد شود. در نتیجه با فشار زیادی که به گوش وارد می‌شود درد و تورم در ناحیه‌ی عمل بیشتر می‌شود. بهترین غذاها سوپ‌ حاوی سبزیجات تازه و روان یا غذاهای آبکی مانند فرنی است.

به این نکته هم توجه کنید که بهتر است روز عمل فقط مایعات بخورید، درصورتی‌که تهوع و استفراغ نداشتید از روز بعد از عمل می‌توانید غذا خوردن را شروع کنید. کسانی که درگیر افت شنوایی می‌شوند باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنند تا پزشک بر اساس وضعیت فرد روش مناسب برای بهبود شنوایی را به کار ببرد.