بین المللکسب و کارهای برتر روز

برای مهاجرت به ترکیه چقدر سرمایه لازم است؟

هزینه های زندگی در ترکیه

همانند گذشته مهاجرت به ترکیه طرفداران زیادی دارد چراکه هزینه های زندگی در ترکیه در برخی موارد مثل اجاره خانه حتی از ایران نیز کمتر است. ترکیه کشوری است که در سال 2021 حدود 13% آمار بیکاری، اما در عین حال تولید ناخالص داخلی بالایی دارد. هزینه های تحصیل و زندگی نیز در این کشور پایین است که باعث شده برای خیلی از افراد گزینه مناسبی باشد.

    میزان هزینه های زندگی دانشجویی در کشور ترکیه به چه میزان است؟

    شرایط سیستم آموزش عالی ترکیه چگونه است و برترین دانشگاه های این کشور کدامند؟

    آیا خرید ملک در این کشور ارزان بوده و با چه میزان ارزش ملک می توان اقامت دریافت نمود؟

    آیا حقیقت دارد هزینه زندگی در استانبول ارزانتر از تهران میباشد؟

    گرانترین و ارزانترین شهرهای ترکیه برای اقامت در سال 2021 چیست؟

در مقاله پیش رو که توسط موسسه حقوقی ما تهیه شده، اطلاعاتی در خصوص هزینه های زندگی در ترکیه ارائه شده و به سوالات بالا پاسخ داده شده است.

عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا

کشور ترکیه به دلیل نزدیکی تقریبی هزینه های زندگی به ایران مورد استقبال درصدی از افراد در سال های متوالی قرار گرفته است. با توجه به سیاست های اقتصادی ترکیه سران این کشور همواره سعی داشته اند تا خود را در زمره کشورهای اروپایی بدانند و چندین سال است که تقاضا دارند در اتحادیه کشورهای اروپایی عضو شوند و بدیهی است در صورت به وقوع پیوستن این موضوع اقتصاد ترکیه و سطح رفاه این کشور به صورت بسیار صعودی پیشرفت خواهد کرد و روند و سرعت رشد این کشور چندین برابر خواهد شد.

درباره سیستم آموزش عالی ترکیه

کل کشورهایی که در حال توسعه هستند و معمولا اقتصاد نوپایی دارند، شکاف طبقاتی زیادی نیز دارند. معمولا همین شکاف اقتصادی تبدیل می شود به مهم ترین دلیل برای عدم تشخیص و تخمین دقیق قیمت ها و هزینه زندگی در آن کشور، چرا که نرخ هزینه های زندگی در هر منطقه از آن کشور کاملا متفاوت می شود و دلیل بعد این که مواردی مثل تورم و فراز و فرود قیمت ها، توان تخمین دقیق برای پی بردن به میزان هزینه زندگی در آن کشور را را سلب می کند. میزان هزینه های زندگی در ترکیه 55% کمتر از ایالت متحده آمریکا است، میزان بهای اجاره در ترکیه 82% کمتر از ایالت متحده آمریکاست.

در سال های اخیر، بازار تحصیل در ترکیه در بین دانشجویان و متقاضیان ایرانی گرم شده است. دلیل این امر نیز به خاطر کیفیت آموزشی هم تراز ترکیه با نظام آموزشی اروپا و نیز استاندارد بالای زندگی در ترکیه می باشد. در ترکیه انواع و اقسام دانشگاه دولتی و خصوصی وجود دارد. متقاضیان و علاقه مندان می توانند در جدول زیر با برترین دانشگاه های ترکیه در سال تحصیلی 2022-2021 مطابق رنکینگ دانشگاه جهانی CWUR آشنا شوند:

نام دانشگاه               رتبه جهانی در رنکینگ CWUR           رتبه ملی

دانشگاه فنی خاورمیانه            571        1

دانشگاه حاجت تپه   636        2

دانشگاه استانبول     644        3

دانشگاه بوگازیچی   645        4

دانشگاه آنکارا         659        5

دانشگاه فنی استانبول              678        6

دانشگاه اژه           810      7

گرانترین شهرهای ترکیه

معمولا اطلاع از وضعیت گرانی یا ارزانی در شهرهای مختلف می تواند راهنمای خوبی برای متقاضیان مهاجرت باشد. در این مورد، دانشجویان از اصلی ترین گروه های مهاجرتی هستند که به سبب مدیریت بودجه مالی خود در ترکیه بایستی از شاخص هزینه زندگی در شهر محل اسکان خود باخبر باشند.

بر عکس بقیه کشورهای جهان، درکشور ترکیه گرانترین شهر پایتخت یعنی آنکارا نیست. بلکه همان طوری که در نمودار زیر هم مشخص شده، شهر استانبول گرانترین شهر و شهرهای بورسا و ازمیر در رتبه های دوم و سوم قرار دارند:

هزینه مسکن در ترکیه

برای تهیه مسکن و اجاره یک ماه یک ساختمان با حداقل 3 اتاق خواب و مساحتی حدود 100 متر با امکانات رفاهی مناسب و دسترسی های عالی در مناطق مرکزی شهرهای اصلی و مزایای ویژه مبلغی حدود TL4000 (لیر) باید پرداخت شود.

اگر واحد مسکونی با شرایط فوق یعنی امکانات رفاهی کامل و موقعیت مکانی بسیار مناسب در شهر اما با مساحتی کمتر با تعداد فقط یک اتاق خواب باشد افراد نیز می توانند هزینه کمتری پرداخت نمایند که احتمالا برای شرایط فوق با اجاره ماهیانه TL2000 (لیر) هم می توان ملکی تهیه کرد.

میانگین هزینه مسکن در استانبول کمتر از تهران است. یعنی چنانچه یک منزل 80 متری نوساز در منطقه خوب استانبول از منزل نوساز بالا شهر تهران ارزانتر میباشد. برای کسب اطلاعات تکمیلی در این خصوص مقاله خرید ملک در ترکیه را مطالعه فرمایید. میزان اجاره مسکن بنا به نوع مسکن های پرتقاضا بر اساس قیمت های 2021 ارائه شده است:

نوع مسکن و موقعیت شهری                 میانگین به لیر

آپارتمان (1 خوابه) در مرکز شهر          TL2062

آپارتمان (1 اتاق خواب) خارج از مرکز                 TL1308

آپارتمان (3 اتاق خواب) در مرکز شهر TL3656

آپارتمان (3 اتاق خواب) خارج از مرکز                 TL2299

افرادی که تمایل به اجاره منزلی در حواشی شهرهای بزرگ را دارند می بایست برای خانه هایی که مساحت بیشتری دارند و حداقل 3 اتاق خواب دارند و خانه های نوسازی محسوب می شوند مبلغی حدود 2000TL (لیر)‌ پرداخت نمایند. افرادی که تمایل به اجاره منزل با مبلغی کمتر را نیز دارند می توانند با حداقل مبلغی بالغ بر 800TL (لیر)، یک خانه کوچک در حواشی شهر یا جنوب شهر اجاره نمایند. شما دانشجویان عزیز در مورد تحصیل در ترکیه در لینک مربوطه مطالعه فرمائید.

هزینه های غذا و رستوران جهت زندگی در ترکیه

هزینه یک وعده ناهار در یک رستوران ارزان قیمت در ترکیه برای یک نفر حدود 20TL (لیر) هزینه است ولی در یک رستوران با کیفیت غذایی بالاتر و شیک تر برای هر نفر حدود 40TL (لیر) هزینه دارد.

نوع غذا / محل رستوران و کافه            میانگین به لیر

غذا، رستوران ارزان قیمت     TL34.00

غذا برای 2 نفر، رستوران متوسط         TL150.00

McMeal در McDonalds (معمولی) TL30.00

کاپوچینو (به طور منظم)       TL14.65

کوکا / پپسی (بطری 0.33 لیتر)            TL5.23

آب (0.33 لیتر بطری)        TL1.76

بخشی از هزینه های زندگی در ترکیه

برای تهیه مایحتاج اولیه آگاهی از قیمت ها ضروری است. در اینجا به قیمت برخی از این اقلام طبق آخرین قیمت ها در سال 2021 اشاره شده:

پارامتر    میانگین هزینه به لیر

شیر (1 لیتر)           TL6.28

نان تازه (500 گرم)                TL3.27

برنج (1 کیلوگرم)   TL12.49

تخم مرغ (12 عدد)                 TL13.75

پنیر محلی (1 کیلوگرم)          TL44.6

سینه مرغ (پاک کرده ،1 کیلوگرم)         TL27.34

گوشت گاو (1 کیلوگرم)         TL75.80

سیب (1 کیلوگرم)   TL6.63

موز (1 کیلوگرم)    TL14.18

پرتقال (1 کیلوگرم)                 TL6.93

گوجه فرنگی (1 کیلوگرم)      TL6.28

سیب زمینی (1 کیلوگرم)        TL2.94

پیاز (1 کیلوگرم)     TL2.72

کاهو (1 سر)           TL4.18

هزینه حمل و نقل و مکالمه در ترکیه

همچنین ترکیه هزینه های داخلی حمل و نقل به نسبت ارزانی دارد و هزینه هر کیلومتر مسافت با تاکسی حدود 2TL (لیر) می باشد. معمولا هزینه تاکسی های به اصطلاح دربست در داخل شهرها حدود 5TL (لیر) می باشد. هزینه هر دقیقه مکالمه با تلفن همراه 0.70TL (لیر) است البته این مبلغ تعرفه رسمی می باشد که معمولا تخفیف و یا طرح های گونانی برای صرفه جویی در هزینه ها وجود دارد که نباید در خصوص هزینه های زندگی در ترکیه از آن چشم پوشی کرد. در مورد هزینه رفت و آمد در ترکیه میزان هزینه ها به صورت ذیل هست:

پارامتر    میانگین هزینه به لیر

بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)        TL2.80

گذر ماهانه (قیمت معمول)      TL200.00

شروع تاکسی (تعرفه عادی)   TL4.00

تاکسی 1 کیلومتر (تعرفه عادی)             TL3.00

انتظار تاخیر 1 ساعته (تعرفه عادی)     TL23.10

بنزین (1 لیتر)        TL6.64

در جمع بندی موضوع هزینه های زندگی در ترکیه می توان چنین گفت که کشور ترکیه نسبت به دیگر کشورها از هزینه های کمتری برای زندگی برخوردار می باشد و با وجود تمام این مسائل کشور ترکیه نیز می تواند کاندیدی برای مهاجرین باشد، همچنین می توان به این نکته اذعان داشت این کشور به دلیل تشابهات فرهنگی بسیاری که با کشور ما دارد حس آشنایی به مهاجرینی که از کشورهای خاورمیانه می آیند، می دهد و همین نزدیکی فرهنگی یکی از مهم ترین عواملی است که باعث می شود زودتر در این کشور با شرایط وفق پیدا کرد و میزان هزینه ها تا حد زیادی کاسته می شود.

نحوه توزیع هزینه های زندگی در ترکیه

همان طوری که ملاحظه کردید، ترکیه همسایه ایران اصلا کشوری گران برای شهروندان خارجی محسوب نمی شود. حتی این گفته در مورد شهروندان ایرانی نیز صدق می کند. در نمودار زیر می توان با توزیع انواع آیتم های مخارج زندگی در کشور ترکیه برای مهاجران خارجی آشنا شد و در این بین متوجه بالا بودن سهم درصدی هزینه خرید از بازار گردید:

نقش تورم در اقتصاد ترکیه

یکی از مهم ترین شاخص های اقتصادی که باید همواره آن را مورد توجه قرار داد، شاخص تورم است. ترکیه در آخرین دهه قرن 20 یکی از بدترین اقتصادهای جهان را در اختیار داشت و با تورم 104% بدترین روزهای خود را پشت سر می گذاشت. با شروع قرن 21، شرایط اقتصادی ترکیه دچار تحولات عظیمی شد و نرخ تورم در این کشور به 55% رسید.

نکته جالب تر آنکه در سال 2004 برای اولین بار، ترکیه تورم تک رقمی را تجربه کرد و نرخ تورم در این کشور به 8% رسید. در سال 2021 نیز تورم در کشور ترکیه 11.7% گزارش شده است که ناشی از شیوع بیماری کرونا از ابتدای سال 2020 است که اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار داده است. در نمودار زیر نرخ تورم در کشور ترکیه به تفکیک ارائه شده است.

متوسط درآمد ماهیانه در ترکیه

شرایط کاری را در ترکیه نمی توان ایده آل دانست چرا که نرخ بیکاری در این کشور در سال جاری حدود 12% است در نتیجه افراد زیادی در این کشور شغلی ندارند. پس پیدا کردن کار برای خارجی ها به مراتب دشوارتر است البته نه برای کسانی که از دانشگاه های برتر ترکیه مثل دانشگاه حاجی تپه یا دانشگاه آنکارا فارغ التحصیل شده اند. این گروه کافی است به زبان های انگلیسی و ترکی استانبولی تسلط داشته باشند تا به راحتی بتوانند مشاغل پردرآمدی در ترکیه به دست آورند. در جدول ذیل سطح درآمد ماهیانه در ترکیه در سال 2021 بررسی شده است:

سطح درآمد ماهیانه در ترکیه (لیر)        توضیحات

TL1080 کم ترین میزان درآمد ماهیانه در ترکیه

TL7830 متوسط درآمد ماهیانه در ترکیه

TL35000                بیشترین میزان درآمد ماهیانه در ترکیه

لیست پردرآمدترین مشاغل در ترکیه

البته زندگی در ترکیه خیلی پرهزینه نیست اما یک سری مشاغل درآمد بسیار بالا و زندگی مرفهی دارند. مطابق آمارهای سال 2021 جدول ذیل از پردرآمدترین مشاغل در ترکیه تهیه شده است:

عنوان شغلی            متوسط حقوق ماهیانه (لیر)

جراح مغز و اعصاب              TL77700

متخصص گوارش   TL68300

متخصص قلب و عروق         TL59100

دندانپزشک              TL45300

مدیر امور اقتصادی                TL42300

فیزیوتراپ               TL34700

مهندس هسته ای      TL33700

قاضی      TL31400

در میان برنامه های مهاجرتی ارزان، مهاجرت به ترکیه و کسب شهروندی ترکیه از طریق تحصیل از جمله برترین راه های اخذ اقامت این کشور می باشد که می تواند مدنظر افرادی که به دنبال تحصیل ارزان در دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم و بهداشت هستند، قرار گیرد. علاقه مندان به تحصیل در ترکیه در سال 2021 می توانند با موسسه تماس بگیرند.

سوالات پرتکرار در خصوص هزینه های زندگی در ترکیه

سوالاتی که پیرامون هزینه های زندگی در این کشور مطرح می شود عبارتند از:

    آیا ترکیه کشوری گران برای زندگی دانشجویی است؟ ترکیه به نسبت بسیاری از کشورهای اروپایی به شدت ارزان قیمت است و هزینه زندگی ماهانه در استانبول بجز اجاره مسکن در حدود 370€ (یورو) است.

    هزینه اجاره مسکن در کشور ترکیه در چه حدودی است؟ هزینه اجاره مسکن در استانبول به طور میانگین ماهانه 200€ (یورو) هزینه در بر خواهد داشت.

    میانگین درآمد در ترکیه چه میزان است؟ متوسط درآمد ماهانه در ترکیه، 868$ (دلار) است.

    هزینه تحصیل در ترکیه چگونه محاسبه می شود؟ شهریه دانشگاه های دولتی در ترکیه در حدود 600$ تا 1500$ (دلار) در سال است.

    آیا امکان کار دانشجویی در ترکیه برای دانشجویان خارجی وجود دارد؟ کار دانشجویی برای دانشجویان خارجی در کشور ترکیه از نظر قانونی ممنوع است.

برای مهاجرت به ترکیه حداقل چقدر باید پول داشته باشم؟

برای مهاجرت به ترکیه حداقل چقدر باید پول داشته باشم؟- برای مهاجرت به ترکیه حداقل چقدر باید پول داشته باشم؟

سوال خیلی از دوستان این هست که حداقل برای مهاجرت به ترکیه من کلا چقدر پول لازم دارم و ..

اینجا پایین ترین سظح زندگی شاید سطح زندگی خیلی بهتر از سطح متوسط رو به بالای ایران بهتر باشد.

حداقل اجاره سوییت 38 متری مبله 1000 لیر در منطقه متوسط به پایین استانبول است.

پول پیش 2000 لیر / کمیسیون 12% اجاره یکسال یعنی 1440 لیر .

تا اینجا اجاره ماه اول و پول پیش خونه و کمیسیون 4440 لیر شد.

پول شارژ ماهیانه ساختمان که اول هر ماه پرداخت میشه حداقل 150 لیر . هزینه به نام زدن برق و اب 300 لیر حدودا .

هزینه های خدمات اقامت و 3 شب اول جهت هتل و ترنسفر و … حداقل 2000 تا 2500  لیر

تا اینجا حدودا 7400 لیر

تا پیدا کردن کار و اومدن کارت اقامت بین 2 تا 4 ماه باید صبر داشته باشید

اگر زبان ترکی رو بتونید راحت صحبت کنید شانس پیدا کردن کار حتی تا هفته دوم سوم بعد از شروع کارهای اقامتی رو خواهید داشت .

برای همین حداقل باید شما 4 تا 6 ماه پس انداز حساب جهت ساپورت مالی بابت اجاره و خرج و خوراکتون داشته باشید .

هزینه هر ماه زندگی بایت اجاره . پول شارژ ساختمان و اب و برق و خوراک و … حداقل 2000 لیر هست که 6 ماه پس انذاز جهت ساپورت مالیتون میشه 12000 لیر و 7400 لیرم بالا توضیح دادم . کلا بین 15 تا 20.000 لیر حداقل برای مهاجرت لازم هست

که اگر برای کار به ترکیه میاید بهتون حتما این پیشنهاد رو میکنم اول از اینکه زبان ترکی استانبولی رو کامل یاد بگیرید و در درجه دوم سعی کنید اگر مجرد هستید 3.4 نفری بیاید و با هم خونه بگیرید تا هزینه ها اجاره و … رو بتوانید پرداخت کنید . چون اینجا حقوق کارگری برای کسانی که مجوز کار ندارند بین 1000 تا 1800 لیر هست . و  به تنهایی کار کردن نمیشه اجاره های یک خونه رو پرداخت کند . اگر متاهل هستید هم باید عرض شود حتما خانم و اقا باید همزمان کار کنند تا بتوانید از پس هزینه های زندگیتون بر بیاید.

اصلا دوست نداریم شما عزیزان رو نا امید کنیم و یا انرژی منفی بدیم  و اما برای منافع خودمونم حاضر نیستیم دروغ تحویلتون بدیم و امیدواری الکی. برای همین شرایط موجود رو عین واقعیت اینجا خدمت شما توضیح دادیم. و اگر واقعا واجد شرایط توضیح داده شده هستید اقدام به مهاجرت کنید و اگر نه بدون شک شکست خواهید خورد و همان هزینه و سرمایه که داشتید رو هم از دست خواهید داد .

ترکیه برای کسانی که سرمایه دارند و خودشون میتوانند کار راه اندازی کنند بسیار عالی هست و خیلی خیلی راحت میشه پول دراورد در صورتی که صاحب کار خودتون باشید با کمی تلاش راحت میتونید بازار پر رونقی رو برای کارتان فراهم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید